Ulla Heinola1 SOSA – Se On Sinun Asiasi Hanna Lähteenmäki Kuntamarkkinat
SOSA-kampanjan taustaa • SOSA-päättäjäkampanja (Se On Sinun Asiasi) on osa terveyttä edistävän viestinnän kehittämishanketta • Viestinnän hanke on Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) tukema ja Tekryn koordinoima vuosille 2006 – 2010
SOSA-kampanja 2009 / tavoite (1/2) Muistuttaa: •kuntien ja kuntapäättäjien tärkeästä roolista terveyden edistämisessä ja terveyttä tukevien olosuhteiden luomisessa •terveyden edistäminen on tuottava investointi: eurot terveyttä edistäviin ja ehkäiseviin palveluihin hillitsevät terveydenhuollon kustannusten kasvupainetta taantuman aikana terveyden edistämisestä ei saa tinkiä! •lisätä tietoa keinoista, joilla voidaan edistää kuntalaisten terveyttä •kertoa ja levittää tietoa kunnissa jo tehdyistä terveysteoista
SOSA-kampanja 2009 / tavoite (2/2) •Pyytämällä päättäjiä kertomaan kuntansa terveistä teoista: kiinnitetään päättäjien huomio terveyden edistämiseen ja ohjataan SOSA.fi –sivuille lisätiedon pariin vastataan kuntapäättäjätutkimuksessa ilmi käyneeseen toiveeseen kertoa ja levittää hyviä käytäntöjä •Viestinnällinen kärki: ”Jokainen päätös on terveysteko” terveysnäkökohtien huomioiminen päätöksiä tehtäessä!
SOSA-kampanja 2009 / konsepti •Esimerkeillä halutaan kuvastaa terveyden edistämisen laaja-alaisuutta Espoo: senioreiden sporttikortti / perusturvajohtaja Juha Metso Kuopio: lasten ja nuorten kulttuuripolku / kulttuurijohtaja Pekka Vähäkangas Ypäjä: yhteisöllisyys / kunnanjohtaja Sinikka Malin
SOSA-kampanja 2009 / konsepti •Kaikki terveelliset teot tulevat nähtäville SOSA.fi –sivuille, sivujen toimiessa keskeisenä viestintäkanavana: Uusi ”Terveitä tekoja” –osio -päättäjäpalsta (kerrotaan kunnan terveistä teoista) -kuntalaisten palsta (kuntalainen voi ”ilmiantaa” kuntansa terveysteon) •Esimerkkejä voi kommentoida blogimaisesti •Sivuista voi ”vinkata” kaverille > myös tätä kautta viestiä eteenpäin!
» Liikuntavälineitä lainaan, syke nousuun - käy kirjastossa!Liikuntavälineitä lainaan, syke nousuun - käy kirjastossa! | | Kommentteja: 00 » Savuton Savo 2015 sanoista tekoihin -ohjelmaSavuton Savo 2015 sanoista tekoihin -ohjelma » Jämijärvi ja koululaisten hyvinvointiJämijärvi ja koululaisten hyvinvointi » Helsingissä lasketaan joukkoliikenteen lippujen hintojaHelsingissä lasketaan joukkoliikenteen lippujen hintoja » Imatralla käynnistyy Hyvinvointineuvola huhtikuussa 2009Imatralla käynnistyy Hyvinvointineuvola huhtikuussa 2009 » Espoon senioreiden sporttikorttiEspoon senioreiden sporttikortti » Ypäjäläiset ponnistavat yhdessäYpäjäläiset ponnistavat yhdessä » Kuopion KulttuuripolkuKuopion Kulttuuripolku
SOSA-kampanja televisiossa SOSA-ohjelmasarja YLE1:n AamuTv-lähetysten yhteydessä Sarja käsittelee verran terveyden edistämistä eri näkökulmista Jaksot ovat heti esityspäivänä nähtävissä SOSA-tv:stä osoitteessa: Sarjan toteutuksessa mukana Tekry ja sen jäsenyhteisöjä YLE1:n Elämä pelissä sarja torstai-iltaisin syksyllä 2009 teemana onnellisuus onnellisuustesti verkossa
SOSA-kampanja / markkinointi •TerveSOS-messut •Kunnonlaiva •Kuntamarkkinat •Terveysmessut •Vuoden 2009 kampanjoinnin perusteella tarkempia konsepteja ja markkinointikeinoja mm. Terveen Kunnan ABC -esite
Terveyden edistämisen keskus ry Karjalankatu 2 C 63, HELSINKI puh , faksi (09)
Ulla Heinola 12 SOSA-kampanja 2009 •Kampanjan viestinnällinen ydin: ”Jokainen päätös on terveysteko. Kerro kuntasi terveistä teoista osoitteessa •Kampanjan mainonnassa käytetään esimerkkeinä 3 terveystekoa, päättäjät ovat mukana kasvoillaan: -Espoo ja senioreiden sporttikortti / perusturvajohtaja Juha Metso -Kuopio ja lasten ja nuorten kulttuuripolku / kulttuurijohtaja Pekka Vähäkangas -Ypäjä ja yhteisöllisyys / kunnanjohtaja Sinikka Malin Esimerkit esitellään kampanjamateriaaleissa ja käytetään aiheina eri medioissa