Aikuiskoulutus-Välkky

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Välkky-oppilaitosverkosto Päättäjäseminaari Lepaalla
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Ennakoiva rekrytoinnin kokonaisprosessi
Välkky-strategia
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Aikuiskoulutus-Välkky Työryhmän jäsenet FAI: Satu Seppänen Faktia: Silvius Maaria (pois) Hami: Kriikku-Kalaja Kirsti Hyria: Tuula Kortelainen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Aikuiskoulutus-Välkky Tavoitteet vuosille 2013-2014

Työryhmän jäsenet FAI: Kuusivaara Ritva Faktia (pj): Silvius Maaria ja Sipilä Taina Hami: Kriikku-Kalaja Kirsti Hyria: Heimonen Kai Kiipula: Kostiainen Risto Tavastia: Ruhala Arto VAAO: Veijonen Johanna ja Pakkala Arja

Kevätkauden tuloksia Kerätty luettelo järjestämissopimuksista oppilaitoksittain Kerätty vos-koulutusten vertailutaulukko 24 tutkinnosta, jonka avulla vertailtu Lähipäivien määriä Opintoviikkolaajuuksia Hintoja Taulukon avulla mahdollisuus Yhtenäistää koulutuksia, esim. hinnoittelua Synkronoida aloitusajankohtia Painottaa tarjontaa alueellisesti Tarjota opiskelijalla valinnan mahdollisuuksia, esim. tutkinnon osia

Kevätkauden tuloksia Järjestetty kehittämispäivä 16.4.2013 oppilaitosten koulutuspäälliköille ja tutkintovastaaville ”Aikuiskoulutuksen henkilökohtaistaminen” Opelix-hanke tukemassa kouluttajan kustannusta ja tarjoiluita Aamupäivä ajankohtaisia asioita aikuiskoulutuksesta, mm. Henkilökohtaistamisen Heko-hanke (OPH) Iltapäivä alakohtaisissa työryhmissä

Osallistujat 16.4. Työryhmiä 8: Luva, Kauha, Sote, Rak-Lvi, Marata, Kätekau, Komesä, Ohjaava Osallistujia yhteensä 60 Tavastia 10 Hyria 8 Faktia 11 FAI 2 Kiipula 14 HAMI 1 VAAO 14 Osallistujien yleisarvosana tapahtumalle 3,99

Työryhmissä pohditut asiat millainen henkilökohtaistamislomake palvelisi omaa alaamme? - millä tavoin koulutustarjonnan suunnittelu voisi palvella siten että kaikki siitä hyötyisivät? - millä tavoin Välkky-verkosto voisi vahvistaa ja tukea opiskelijan yksilöllisiä opintopolkuja? - miten koulutusalakohtaista yhteistyötä voisi Välkkyjen välillä kehittää?

Jatkosuunnitelmat Tavoitteena jatkaa strategisten painopisteiden viitoittamalla tiellä, askel kerrallaan Aikuis-Välkky Oy? Keskitytään verkoston heikkouksien minimoimiseen ja mahdollisuuksien yhteiseen kehittämiseen Verkoston tunnettuuden puute ja toiminnan vakiintumattomuus Koko henkilöstö ei tunne verkostoa Aikuiskoulutuksen kilpailu Muutosherkkyyden ja joustavuuden puute

Mahdollisuudet Uhat Toimintaympäristön mahdollisuudet Koulutusmyönteinen maakunta Kasvava alue, ei tulossa rakenteellista heikkenemistä Etäisyydet pieniä, liikenneyhteydet hyvät Alueen elinkeinorakenne monipuolinen, palvelusektorin kasvu Oppilaitosyhteistyön mahdollisuudet Ammattikorkeakouluyhteistyö > tilayhteistyö, ammatillinen väylä ammattikorkeakouluihin lisääntyy, opettajakorkeakouluyhteistyö Yhteistyö Ypäjän hevosopiston, Eerikkilän ja lihateollisuusopiston kanssa Mahdollisuudet opiskelijoille Verkko-opetus, yksilölliset opiskelupolut, opiskelijoiden liikkuminen Opetuksen laajeneminen 8-16-opetuksesta, myös kesäaika Verkoston sisäiset mahdollisuudet Henkilöstön kuuleminen yhteistyön lisäämisessä Yhteinen vaikuttaminen ja yhteisesiintyminen Yhteinen resurssien käyttö, mahdollisuus myös yhteiseen henkilöstöön Yhteinen koulutuksen koordinaatio, yhteisesti sovittu koulutustarjonta Yhteismarkkinointi myös koulutustarjonnan suhteen Yhteinen oppiminen, benchmarking Yhteiset järjestelmät, ohjelmistot, laatujärjestelmä Aikuiskoulutuksen arviointiyhteistyö (NTM) Yhteistyö henkilöstökoulutuksessa Työelämäyhteistyö (tyke-tehtävä) Muuttuva yhteiskunta Työurien pidentämisen haasteet Talouden niukkeneminen (n. 4 % yksikköhinnan alentuminen ja koulutuspaikkavähennykset) Kotimarkkinavetoisuus Rakennemuutos (suuren teollisuuden väheneminen) Mahdolliset kuntaliitokset Muuttuva rahoitus ja hallinto Rahoitusjärjestelmän muuttuminen OKM:n suhtautuminen verkostoyhteistyöhön OKM:n vahvempi ote mm. koulutustarjontaan Rahoituksen ja vastuun pirstaleisuus Oppilaitoskokojen pienuus OKM:n näkökulmasta Muuttuva koulutus ja verkosto Verkostoyhteistyön toimivuus heikkenevässä talous- ja opiskelijapaikkatilanteessa Opiskelijoiden polarisoituminen Erilaiset polut ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan paikkaan Muuttuvat ammatit ja työvoimatarpeet Ulkomailta tuleva työvoima Hakijoiden kiinnostus suhteessa työvoimatarpeeseen

Tavoitteet 2016 Osaaminen ja resurssit Yhteinen resurssien käyttö ja päällekkäisten toimintojen karsiminen Hankeyhteistyön vahvistaminen Yhteistyön tekeminen uusien rakenteiden suunnittelussa, kuten Ecvet Yhteistä koulutustarjontaa henkilöstökoulutuksiin Henkilöstön osaamisen hyödyntäminen verkostossa, muun muassa näyttötutkintomestarit Opiskelija-/ asiakasnäkökulma Nuorten ja aikuiskoulutuksen yhteinen koulutustarjonnan suunnittelu Yhteistä opetustarjontaa lähinnä verkko-opetuksessa Erilaisten yhteisten koulutuspolkujen toteuttaminen, esim. yrittäjyys, kansainvälisyys ja urheilu Avoimen ammattikoulun suunnittelu, lukio-opetuksen ja ammatillisen koulutuksen verkkokoulutukset Vaikuttavuus ja kumppanuudet Yhteistyö maakuntien liittojen, OKM:n, ELY–keskusten ja muun hallinnon kanssa Työelämäyhteistyö Ammattikorkeakouluyhteistyö Prosessit (verkoston voima) Yhteiset pelisäännöt ja tulkinnat Yhteiset lausunnot Verkoston vahvuuksien hyödyntäminen ja heikkouksien vahvistaminen Vahva näkyvyys, tiedottaminen ja markkinointi Aikuiskoulutus –ryhmän (osa)vastuulla olevat punaisella

Aikuiskoulutusryhmän tavoitteet Opiskelija-/ asiakasnäkökulma Yhteinen koulutustarjonta Verkko-opetuksen kehittäminen Opintojen ohjaus aikuiskoulutuksessa (erityisopetus ja nuorten aikuisten osaamisohjelma) Vaikuttavuus ja kumppanuudet Hankeyhteistyön kehittäminen edelleen aikuiskoulutuksen näkökulmasta Prosessit (verkoston voima) Alakohtainen yhteistyö Verkoston sisäisen tunnettuuden lisääminen, tutustumispäivät eri Välkky-oppilaitoksissa

Käytännön tasolla: Verkkokoulutuksen kehittämispäivä 2.10.2013 Kiipulassa Aamupäivällä yleinen katsaus verkko-opetuksen perusteisiin, yleiset hyvät käytännöt välkkyjen omien verkko-opetusmallien esittelyä malliksi (esim. Verkko-opo, Hakku, Sotefo, Kiltakoulut, Simulaattori-pedagogiikka) Iltapäivällä alakohtaiset työryhmät rakentamaan verkko-opetusta, joka tulee valmistuttuaan kaikkien käyttöön Kontakti yksilöllisiin polkuihin ja henkilökohtaistamiseen Vuonna 2014: Erityisopetus ja ohjaus: miten pitäisi tukea aikuisten opiskelua, nuorten aikuisten osaamisohjelman hyvät käytännöt yhteistyömahdollisuuksien edelleen vahvistaminen oppilaitoskierroksilla