Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
WLAN Tekijät: Petri Koskinen Miika Kulla Veli-Pekka Koskinen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
 Mobiilisuus on tietoa paikasta riippumatta  Mobiililaitteella voidaan siis lähettää ja vastaanottaa tietoa paikasta riippumatta  Nykyään monelle ihmiselle.
Finanssialan Keskusliitto
VoIP-Puhelin • Voice over IP • Tutkittiin jo 1970-luvun lopulla • Ongelmana liian heikko suorituskyky • Innostus heräsi uudelleen luvulla, jolloin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
ZigBee 2008 Huhtala, Järvelä. Esityksen rakenne Työn tavoitteet Perustietoutta IEEE standardi ZigBee-protokolla Käyttökohteet Toteutus.
Chapter 7:Implementation of Ad Hoc Mobile Networks Mikko Kuokka.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2005 PalHaLa projektin pilotti-verkko ja jatko-suunnitelmat: Olli Alanen Department of Mathematical Information Technology University.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2006 Bluetooth-kirjautumismenetelmiä InSitu-järjestelmässä Tietotekniikan kandidaattiseminaari Tuukka Puranen
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
WLAN Langaton verkkoyhteys
Wireless Local Area Network
WLAN Authors: Tuomas Leppänen e Kari-Pekka Luoma e Jari Matikainen e
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Tukiasemaohjaimen ohjelmiston muutostoimitusten automatisoitu testaustyöympäristö Mikko Harila Työn valvoja:Professori Sven-Gustav Häggman Työn.
Virtuaaliset lähiverkot
Kirjastot tilastojen käyttäjän tukena Terttu Turunen Valtiotieteellisen tiedekunnan kirjasto.
Pinon ylivuodon estäminen Mikko Toivonen & Antti Mattila.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
BIOS!. Tulee sanoista Basic input output system Valmistajan tehtaalla valmistettu ohjelma emolevyn flash-piirillä (ennen 1995 ROM-piirillä) Laitteiston.
Kappale 8 - Ad-Hoc verkkojen tehokkuus Tietoliikennetekniikan seminaari – Markku Korpi.
Transmission power management schemes Jani Havukainen.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
VLAN Kimmo Tukiainen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Bluetooth-yhteydenmuodostus InSitu-järjestelmässä Tietotekniikan pro gradu -seminaari Tuukka Puranen
Miika Kuusinen LTY/Tietoliikenteen laitos 2003
Bluetooth Teknologia Tietoliikennetekniikan seminaari Henri Pöntinen, Ti
Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Tietotekniikan laitos 2009.
Computer based team play analysis in ice hockey coaching - an objective way to have feedback Jouko Lukkarila.
VISI-yhtiöt 2 2 Why UHF (860 MHz )? UHF operation power magnetic field UHF vs. inductive Longer read range Small antenna (50 MHz, 20
Langattoman verkon suojaus WiFi (WLAN) ja Bluetooth Miten eroavat toisistaan? Miten verkkoihin voi liittyä? (montako kerrallaan) Millaisia laitteita voi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Tekninen metatieto: Auta miestä mäessä, älä mäen alla
Tietokantamoottorit Suosittuja tietokantamoottoreita: MySQL SQLite
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Tervetuloa Tietojenkäsittelytieteen laitokselle
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Tietoturva internetissä
Viiveiden vähentäminen WWW-liikenteessä
Välikokeen palautus 35 osallistui kokeeseen
Esityksen transkriptio:

Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi

Mikä?  Reaaliaikainen luentopalautejärjestelmä  Interaktiivisuutta massaluennoille  Monivalinta ja järjestyskysymykset  Classroom Learning and Communication System  Toimii oppilaiden omilla mobiililaitteilla

Historiaa  1997: Erilliset vastauslaitteet  30 kpl itse rakennettuja laitteita  Toiminta radioteitse  Heikko liikuteltavuus  : Bluetooth  Vastauslaitteina oppilaiden matkapuhelimet  Ohjelmiston uudelleenkirjoitus  Ongelmat yhteydenmuodostuksessa

Kehitys  Bluetooth todettu käyttökelvottomaksi  WLAN yleistynyt matkapuhelimissa  TCP/IP  HTTP  Muut mobiililaitteet mukaan

Nykytila  Käytetty enemmän opetuksessa  Käyttäjien palaute pääosin positiivista  InSitu-pisteiden korrelaatio arvosanoihin  Ominaisuuksiltaan monien vastaavien kaupallisten järjestelmien tasolla  Etäosallistuminen

Ongelmat  Häiriöt yhteyksissä  Katoavia paketteja, viivettä, outoja uudelleenlähetysaikoja jne.  Laitteiden virransäästöt ym.  Käytettävyys  Opettajan ohjelma  Kosketusnäytöt  Softapuolen ongelmat  Suhteellisen triviaaleja

Tähän mennessä testattua  Toimii lankaverkossa  Helppo testata suuria määriä asiakkaita  Vika ei ohjelmistossa  Toimii WLANissa pienillä laitemäärillä  Vaikea testata suurella määrällä  Vaikea sanoa mitä THK:n verkossa tapahtuu

Tutkimusongelma  Miten hyvin/huonosti toimii?  Nykyisellään vaikea arvioida  Numeerista dataa toimivuudesta  Mistä johtuu/ei johdu?  Luentojen logien perusteella vaikea arvioida  Salista poistuminen jne.  Missä rajoissa toimii/ei toimi?

Kirjallisuus  Speksit  , TCP/IP  Muut artikkelit  Verkkojen suunnittelu jne  Löytyykö vastaavia kokemuksia  Toiminnan mallintaminen  Löytyykö valmiita soveltuvia malleja

Testit  Määritellään mahdolliset vaikuttavat tekijät  Liikenne, ruuhkautuminen jne.  Ajetaan järjestelmää eri laitemäärillä eri konfiguraatioissa  Analysoidaan logit  Pääosin ohjelmallisesti  Pyritään päätymään korjausehdotuksiin

Lähteet  Puranen, T. (2007). Implementing a Lecture Feedback System Using Semi-Ad-Hoc Wireless Networks. Master’s Thesis at the Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Finland  Helfenstein, Lappalainen, Puranen - InSitu – Technical Description and Preliminary Evaluation of a TCP/IP Connection-based Teaching and Learning Communication System InSitu – Technical Description and Preliminary Evaluation of a TCP/IP Connection-based Teaching and Learning Communication System