Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi 20.11.2013 Helsinki Anni Karttunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Laatu osaamisen tunnistamisessa Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Oulun aikuislukio 2014.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
ISOK – Itäsuomalaisen osaamisen kehittäminen – Anni Karttunen – Savon koulutuskuntayhtymä
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Pohjoismainen yhteistyö JAKKissa Tavoitteet, toiminta ja vaikutukset 2000-luvulla.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | | HTC Helsinki.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Toisen asteen koulutus
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Oppiaine-kokonaisuus
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Erilaisia vaihtoehtoja….
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Yhdessä koulutustakuuseen - hankkeen loppuseminaari Kilta-Sali, Helsinki, torstai , klo Klo n Kommenttipuheenvuoro Ilkka Halavan.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen

2 Hellää ohjausta Euroopasta  Euroopan Neuvoston suositus 12/2013 => EU-kansalaisilla oikeus saada osaaminen tunnistettua ja tunnustettua  EQF – Eurooppalainen tutkintojen viitekehys on osaamisperustainen =>Työelämän sovellukset?  ECVET – Ammatillinen opintopisteiden siirtojärjestelmä perustuu osaamisen kumuloimiseen järjestelmien välillä  EUROPASS –järjestelmä työkaluineen pyrkii tekemään osaamista näkyväksi

3 Viestintää: ohi, ei uponnut  Visio osaamisperustaisesta yhteiskunnasta, mutta:  Puhuuko koulutus työelämän kanssa samaa kieltä?  Puhuvatko viranomaiset koulutuksen ja työelämän kanssa samaa kieltä?

4 Picture: LUKE TCHALENKO year-2009-funny.html?image=19

5 Osaamisperustaisuus ja yksilö  Helpompi tehdä osaamisensa näkyväksi  Helpompi hahmottaa mitä osaamista on ja mitä kannattaa kehittää edelleen  Motivaatio itsensä kehittämiseen  Pätkätyö- ja uranvaihdoskulttuurissa erityisen tärkeää

6

Osaamisperustaisuus ja työelämä  Helpompi hyödyntää henkilöstön maksimaalinen osaamispotentiaali  Strukturoitujen urapolkujen määrittäminen kehittyy  Rekrytointiprosessit täsmentyvät ja tulevat läpinäkyvimmiksi  Henkilöstön sitoutuminen paranee, jos etenemispolut näkyviä / osaamista arvioidaan ja arvostetaan! 7

8 Clipart by Microsoft

Osaamisperustaisuus kouluissa  Tutkintojen perusteet osaamisperustaisia (mutta, mutta?)  Korkea-aste kehittämässä osaamisperustaista järjestelmää  Formaaleissa koulutusjärjestelmissä osaaminen on tutkintojärjestelmien vankilassa  Vrt. yhdistysaktivistit, vapaaehtoistyöntekijät, projektityöntekijät => valtavasti työelämän kannalta relevanttia osaamista. Miten tehdään näkyväksi? Kaikki muu osaaminen? 9

10 Täsmäosaamista? ”hakee itsenäisesti tietoa ja tuotteiden ja palveluiden kehittämisen tarpeesta esimerkiksi toimintaympäristön muutosten, asiakkaiden tarpeiden, kilpailun, yrityksen tai organisaation osaamisen perusteella” ”ylläpitää asiakassuhdetta asiakkuussuunnitelman mukaisesti ja arvioi asiakassuhteen kannattavuutta” ”hoitaa vaihtelevat myyntineuvottelut itsenäisesti ja tavoitteellisesti ottaen huomioon asiakkaan kokonaistilanteen”

11

Kysymys kuuluu: Karimilla on 8 vuotta monipuolista työkokemusta ravintola-alalta. Hän haluaa tehdä töitä, ei opiskella. Pitääkö Karimilla olla tutkinto, jotta hänen osaamisensa tunnustetaan? 12

Kysymys kuuluu: Xian Po on toiminut Kiinassa Shanghain yliopistollisessa sairaalassa silmälääkärinä 6 vuotta. Pitääkö Xianin alkaa opiskelemaan lääkiksessä tasolta 0 jotta hänen osaamisensa tunnustetaan? 13

14 Clipart by Microsoft

Mikä neuvoksi?  Osaamisperustaiset työtodistukset  Osaamiskuvaukset  Osaamisperustaiset työnkuvat  Selkeät, täsmälliset osaamisperustaiset tutkintojen perusteet  Tehdään osaaminen näkyväksi 15

16