Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta Yliopistokirjastojen neuvoston kokous Turussa Merja Hyödynmaa, suunnittelija Tietokarttahanke
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta2 Tietokarttahankkeen ”miehistö” Hankkeen ohjausryhmä: Vuokko Palonen (pj.), Anneli Ahtola, Esa-Pekka Keskitalo, Sara von Ungern, Pentti Vattulainen, Raine Wilen + asiantuntijat Ari Rouvari, Irma Reijonen, Juha Hakala Kirjastojen yhdyshenkilöt (33/33) Kansalliskirjaston asiantuntijoita Suunnittelija ( )
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta3 Tietokartta Tehdään yksi, yhteinen ja kaikille (yliopisto)kirjastoille sama tietokartta. Tietokarttaan kuvaillaan aihealueittain (yliopisto)kirjastojen aineistotarjonta painetut kokoelmat, lisensoitu aineisto, digitoitu aineisto, valikoitu vapaa verkkoaineisto Tutkimuslaitosten ja muiden kirjastojen aineistot mukaan myöhemmin (2006?).
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta4 Tietokartan välineet Kokoelmien kuvailuformaatti perustuu Dublin Core Collection Description –sovellusprofiiliin n. 35 kenttää, joista 4 pakollista Kuvailujen tallennusalusta ENCompassin www-lomake (tai ENCompassin oma tallennusalusta) tai erikseen suunniteltu www-lomake.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta5 Tietokartan välineet jatkuu Kuvailutietojen syöttö ei edellytä kirjastojen ostavan ENCompass- lisenssiä! Kuvailujen säilytys- ja käyttöpaikka on ENCompass. Tietokartan käyttöliittymä Nellin tai ENCompassin kautta.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta6 Kielitiede Kirjall.- tutkimus Filosofia HUMANISTINEN KOKOELMA Saksan k.Sana- kirjat Norjan kieli ja kirjall. Etiikka Soveltava kielitiede YHTEISKUNTATIET. KOKOELMA TALOUSTIETEEN KOK. Viestintä- tieteet Kokoelman käsite Tietokartassa /Vuokko Palonen Kokoelman käsite
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta7 Kokoelma Tietokartassa kokoelmatasoja valtakunnan taso, kirjaston taso ja osakokoelmien taso. Kirjaston kokoelmat järjestetty tieteenalan / tiedonalueen, dokumenttityypin, käyttötavan, muodon, iän, kielen tai omistamisen perusteella. Tietokartassa ollaan kiinnostuneita aihealueittaisista aineistoista, jotka saattavat olla kirjastossa virtuaalisia kokoelmia. Esim. Tritonian viestintätieteiden kokoelma
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta8 Tietokartan aihealuejaottelu Aihealuejaotteluksi YSA:n alanmukaiset ryhmät ( ohjausryhmän kokous). YSA:n etuja Jatkuva päivitys ja ylläpito. Uudet aiheet mukaan myös jatkossa. Olemassa ruotsiksi (Allärs). Käännettävissä englanniksi. Alanmukaisten ryhmien numerot (= koodit) valmiina.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta9 Kirjastojen tehtävät tietokartassa Kirjaston kokoelmien kartoitus 2.Kirjaston kokoelmien kuvailu (myös sisällönkuvailu) tietokarttaan 3.Kirjaston kokoelmatunnisteiden ylläpito 4.Kokoelmien arviointi (myöhemmin) 5.Kohtien 1-4 resursointi (kirjastojen itse hankkima oma hankerahoitus ja oma työpanos)
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta10 1. Kokoelmien kartoitus Kvantitatiivisia tietoja tarvitaan a)kirjaston painopistealueiden / vahvuusalueiden selvittämiseen, b)vertailuihin (muiden kirjastojen kokoelmiin tai aihepiirin julkaisujen kokonaisuuteen). Kukin kirjasto tekee aihealueittaiset (koneelliset) kartoitukset kokoelmistaan.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta11 Määrälliset kartoitukset Kirjasto päättää ne organisatoriset kokonaisuudet, joiden aineistoja kartoittaa, valitsee mitkä YSA:n alanmukaiset ryhmät (~ keskeiset aihealueet) ja missä järjestyksessä kartoittaa, kartoittaa kunkin ryhmän nimekkeiden ikä- ja kielijakauman.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta12 Kartoitusten ohjeet Pilottitutkimusten perusteella kartoitusohjeet ja mallihaku. Aiheenmukainen haku Access-ohjelmaa käyttäen (tuplat pois), hakutulosten lajittelu vuoden/kielen mukaan Excelissä. Kartoitusten tuloksena nimekemäärien taulukkoja julkaisutyypeittäin (erikseen monografiat, artikkelit…). Koulutusta yhdyshenkilöille !
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta13 Tietokartan aihealueen kvantitatiivinen esitys / VP ESIMERKKI. Kielitiede (YSA:n ryhmä 85 + asiasanoja) KOKOELMAN IKÄ (nimekkeitä) luku1980-luku jne. KIELITIEDE Soveltava kielitiede Saksan kieli Sanakirjat Pohjoismaiset kielet KOKOELMAN KIELI (nimekkeitä) suomienglantiruotsisaksa jne. KIELITIEDE Soveltava kielitiede Saksan kieli Sanakirjat Pohjoismaiset kielet
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta14 2. Kokoelmien kuvailu Kirjasto kuvailee omat merkittävät kokoelmansa. Kuvailu sillä kokoelmatasolla, joka parhaiten palvelee asiakasta. Esim. Humanistinen kokoelma / Kielitieteen kokoelma Kokoelmien kuvailun minimitiedot (= formaatin pakolliset kentät) ovat kokoelman tunniste, nimi, tiivistelmä ja aihealue (koodi). Kirjasto tallentaa kokoelmien kuvailut. Kirjasto voi aloittaa myös erikoiskokoelmiensa kuvailusta.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta15 Kokoelmien sisältö kuvaillaan 1.YSA:n alanmukaisin ryhmin (aihealuein) Ryhmää vastaava koodi (koodit) tallennetaan kokoelman kuvailutietoihin. Esim. 85 (Kielitiede) 2.Asiasanoin YSA ja Allärs Erikoissanastot (Musa/Cilla…) ja kv. sanastot (MeSH, LCSH…) 3.Luokituksin Fennican UDK (kirja-aineiston luokituskaavio) Kv. luokitukset (UDC, NLM, DDC…)
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta16 3. Kokoelmatunnisteiden ylläpito Kokoelmatunniste identifioi kuvailtavan kokoelman. Esim. FI-H-Fennica, FI-Vaz-02 ISIL-tunnus ~ maakoodi (FI), erotinmerkki (-), kirjaston yhteisluettelotunnus (H, Vaz) Paikallinen kokoelman tunniste ~ kirjaimia (A-Z, a-z) ja/tai numeroita (0-9) Kirjasto antaa paikallisen kokoelman tunnisteen ja ylläpitää omia kokoelmatunnisteitaan. Kokoelman identifikaatiotunnus ~ ISIL-tunnus (FI-H, FI-Vaz), erotinmerkki (-), paikallinen kokoelman tunniste (Fennica, 02)
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta17 4. Kokoelmien arviointi (myöhemmin) Arviointimenetelmät päättämättä. Kokoelmien arviointi mieluummin kuvailevaa kuin normatiivista (tiedossa olevat tosiasiat). Arvioijan pitää tuntea kokoelmat, asiakkaat ja kirjaston tarkoitus. Henkilökohtainen arvio yhdistettynä empiirisiin menetelmiin Kokoelman fyysinen tarkastelu, hyllyjen tutkiminen, kokoelman käyttö (lainaus, kaukolainaus, lukusalikäyttö), kokoelman vuotuinen kasvu jne. (Ks. Wilen, Raine
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta18 5. Resurssien tarve Pilottitutkimuksista viitteellistä tietoa kartoituksiin kuluneesta ajasta. (1-4 aiheen kartoitukseen kului aikaa muutamasta tunnista yhteen työviikkoon.) Hakujen suunnittelu vei aikaa, varsinaiset haut pyörivät taustalla. Kirjastot etenevät tietokartassa omassa tahdissaan, omien mahdollisuuksiensa mukaan.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta19 Haasteena vertailtavuus Kirjastoissa käytössä erilaiset sisällönkuvailumenetelmät, myös samassa kirjastossa eri ajanjaksoina. Tietyn aiheen nimekkeiden kartoitukseen tarvitaan erilaisia hakusanoja, luokannumeroita ja hakutapoja, myös samassa kirjastossa. Nykyisten kokoelmien kartoitus teettää työtä!
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta20 Tarjolla mahdollisuus JOS jokaiselle julkaisulle annettaisiin YSA:n alanmukaista ryhmää vastaava koodi, kun julkaisu kuvaillaan kirjastotietokantaan (esim. 899 _4 $a YSA:[koodi]), NIIN a)kirjasto voisi seurata kunkin ”aihealueen kokoelmansa” määrällistä kehittymistä. (Kartoitus koodin perusteella.) b)kunkin aihealueen määrälliset kartoitustiedot olisivat vertailukelpoisia kirjastojen kesken. (Sama koodi => sama aihealue.) Tietokartan päivitys ja ylläpito helpottuisivat.
Yliopistokirjastojen kokoelmien tietokartta21 Räsymatto Yliopistokirjastojen aineistotarjonta on kuin pärekori täynnä erivärisiä matonkuteita. Matonkuteet pitää lajitella ja keriä keriksi, minkä jälkeen voidaan punnita kenen kerät ovat painavimmat. Valmiin räsymaton kauneus on peräisin erivärisistä ja erimateriaalia olevista keristä.