Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Merja Hyödynmaa / TaYK Eeva Savolainen / KyAMK 22.9.2008 Kokemuksia kokoelmakartasta Tampereen yliopiston kirjastossa ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulukirjastossa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Merja Hyödynmaa / TaYK Eeva Savolainen / KyAMK 22.9.2008 Kokemuksia kokoelmakartasta Tampereen yliopiston kirjastossa ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulukirjastossa."— Esityksen transkriptio:

1 1 Merja Hyödynmaa / TaYK Eeva Savolainen / KyAMK 22.9.2008 Kokemuksia kokoelmakartasta Tampereen yliopiston kirjastossa ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulukirjastossa

2 2 TaYK vs. KyAMK – tyypillistä 1. Hajasijoitus (paikallinen) 3 palveluyksikköä Treella: pääkirjasto, terveystieteiden osastokirjasto ja humanistis-kasvatus- tieteellinen osastokirjasto Kokoelmat (2007) koko kirjastossa kirjoja 494.066 nidettä, painettuja kausijulkaisuja 7.925 nimekettä, sähkökirjoja 295.212 nimekettä, verkkolehtiä 21.019 nimekettä useita erikoiskokoelmia Hajasijoitus (alueellinen) 7 yksikköä 3 paikkakunnalla: Kouvola, Kotka ja Kuusankoski Kokoelmat (2007) koko kirjastossa kirjoja n. 108.000 nidettä, painettuja kausijulkaisuja 652 nimekettä, sähkökirjoja 35.597 nimekettä, verkkolehtiä 7.201 nimekettä ei erikoiskokoelmia: kuvailu suoraan pääkokoelmasta

3 3 Monitieteellisyys informaatiotieteet, kauppa- ja hallintotieteet, yhteiskuntatieteet, humanistiset tieteet, kasvatustieteet, terveystieteet Erilaiset luokitukset Tertiossa NLM-luokitus pääkirjastossa ja Humanikassa vain hyllyluokitus, perustana TaYK:n oman luokitus sisällönkuvailu asiasanoin (+ aihealuekoodein) Monialaisuus liiketalous, muotoilu, viestintä, sosiaali- ja terveysala, tekniikka, metsä- ja puutalous, merenkulku Erilaiset luokitukset 5 yksikköä käyttää YKL- luokitusta, 2 UDK- luokitusta Taideluokat kuvailtu tähän mennessä koko KyAMK:n tasolla, muista luokista vasta YKL- luokkia käyttävät TaYK vs. KyAMK – tyypillistä 2.

4 4 KyAMK v. 2008 Ensimmäinen amk-kirjasto Painopiste painettujen monografioiden kvantitatiivisessa kuvailussa, kvalitatiivisen kuvailun kokeiluja Kuvailtu YKL-luokitusta käyttävien yksikköjen aineisto, 2 UDK:ta käyttävää yksikköä myöhemmin Doriassa 1 kuvailu: taidealan monografiat TaYK v. 2003- Mukana hankkeen alusta asti Aluksi kvantitatiivinen analyysi kirjoista & käyttötilastot, myöhemmin lehdet ja e-aineistot Kvalitatiivista analyysiä (hyllytarkastelu) Kokoelma-analyysit: 3 pääkirjaston tieteenalaa, 2- 5 Humanikan alaa & Tertion alat (3) Doriassa 5 kuvailua Kokoelmakartan taustaa

5 5 TaYK Nimekemäärät: kasvatustiede n. 31.600; yleinen kielitiede 7.900; psykologia (P) n. 7.200; lääketiede (T) n. 4.900; matematiikka (P) n. 4.700; tietojenkäsittely (P) n. 4.000; kansanterveystiede (T) 970; hoitotiede (T) 790 Englanti valtakieli: mat. 87%; tietojenk. 75%; psyk. 69%; lääket. 68%; hoitot. 65%; kansant. 56%; yl. kielit. 51%; kasv. 35% (1. suomi 47%) > suomenkielistä lisää! Mitä saimme selville? 1. KyAMK Suurimmat aihealueet: Yhteiskuntatieteet 30 % Kasvatustiede (27%) Sosiaalipolitiikka (25%) Taloustiede (15%) Lääketiede n. 25% Tekniikka ja liiketalous n. 12 % Liiketalous (57%) Tietotekniikka (15%) Kielijakauma: suomi 82%, englanti 13% > englantia ja venäjää lisää!

6 6 Moodi: 2000-luku (lääket.); 1990-luku (tietojenkäsittely, hoitotiede & kansant.); 1980-luku (muut) > vanhan karsintaa! Käyttötilastot: Lainakerrat/nimeke 0,9 (mat.) – 5,4 (hoitot.) Lainassa olevat 10% (mat.) – 27% (yl. kielit.) Uusinta aineistoa käytetään suht. eniten > uutta lisää! Verkkolehdet > painetut lehdet, sähkökirjat < painetut kirjat (4%-51 %) Mitä saimme selville? 2. Aineiston keski-ikä n.16 v. Eniten aineistoa vuosilta 2000-2004 (26%) ja 1995- 1999 (24%) 2000-luvulla julkaistua aineistoa n. 40 % Karsintatarvetta lähinnä tietotekniikassa (paljon aineistoa 1990-luvulta) Julkaisumaailma ja kirjasto kulkevat jäljessä? E-aineisto ei vielä mukana TaYK KyAMK

7 7 kokoelmien kehitt ä minen factoja kokoelmista & k ä yt ö st ä asiakas- tyytyv ä isyys Mitä kirjasto hyötyy kokoelmakarttatyöstä? laadun- varmistus FTE-luvut AUDITOINTI karsinta erikielisen, erimuotoisen, (uutuus)alojen aineiston hankinta kirjoitetut tieteen- aloittaiset kokoelma- politiikat TULOS- NEUVOTTELUT Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen LÄPINÄKYVYYS

8 8 Tavoitteena selkeästi määritellyt ja kokoelmakartan tietoihin perustuvat auki kirjoitetut suositukset hankinnalle, karsinnalle ja säilytykselle Kokoelmapolitiikan pohja ESIMERKKINÄ KyAMK Kokoelmien nykytilan (kokoelmaprofiilien) selvitys Karsinta –Poistopäätökset erityisesti 3 yksikön yhdistymisessä Keskitetyn hankinnan mahdollinen apuväline –Mitä kieliä tarvitaan lisää? –Mitä aihealueita tarvitaan lisää, mitä ei tarvita välttämättä niin paljon? Kokoelmakartta ei ole koko totuus - toimiiko käytännön työssä?

9 9 Asiantuntemus yhteen –toimintopohjainen asiantuntemus (hankinta, tietokantatyö, mikrotuki/Voyager...) –paikallinen asiantuntemus, esim. osastokirjastot Hakusuunnitelmat ja –tulokset –dokumentointi –säilytys paikassa (palvelimella), johon koko tiimillä pääsy Valmiit kuvailut myös kirjaston intraan Tiimityö

10 10 Virkatyö/oto edetään resurssien mukaan verkkainen tarkentuva suunnitelma oppimisperusteinen näkemys tarpeelliset tulokset Kestääkö vuosia? Projekti tarvitaan lisäresursseja nopeatahtinen fiksattu suunnitelma selkeä näkemys (mitä, miten, kuka) vertailukelpoiset tulokset Päättyykö projekti? Virkatyö/oto tai projekti


Lataa ppt "1 Merja Hyödynmaa / TaYK Eeva Savolainen / KyAMK 22.9.2008 Kokemuksia kokoelmakartasta Tampereen yliopiston kirjastossa ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulukirjastossa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google