Eurooppa 1910-luvulla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Eläinsatu ”Muurahainen”
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
License To Kill Yleistietoa  Kirjailija Ian Flemingin vuonna 1952 kehittämä fiktiivinen brittiläinen agentti.  Useita romaaneja ja elokuvia. Eri Bond.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Kulttuuria massoille.
Elokuvan keskeiset piirteet vakiintuvat
Romantiikan aikakausi
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
2000 vuotta Jumalan kunniaksi 1. Vanha aika
Tikkurila 10 The City of dreams
”Musa” -projektin eteneminen 1. Prosessi 2. Tiedonhaku 3. Tämän hetkinen tilanne ja jatkosuunnitelmat.
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Romantiikka.
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
USA: Kohti Hollywoodia
Italian Italaia on valtiona nuori, nykyinen italia on muodostunut vasta 1800-luvun jälkipuoliskolla, mutta kulttuurihistoriallisesti Italia on vanha maa.
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
POLKUn OLUTKURSSI Otaranta.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
Kalmarin unioni.
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
PILKKU.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Lauri Viidan lapsuudenkoti
Tove Jansson Elämänvaiheet.
RUOTSI.
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
1700 – luvun kulttuuria Ruotsi-Suomessa:
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tango Suomessa aikajana
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Radion ja TV:n historiaa
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Romantiikka & realismi:
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
Klassisismi Ylevää, kaunista ja symmetristä
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
(Elo)kuvan uusi aalto Reijo Kupiainen. Uusi aalto Francois Truffaut, 400 kepposta (1959) kepposta Alain Resnais, Hirosima rakastettuni (1959) Jean-Luc.
Euroopasta tuli Eurooppa noin 370 – 1500 jKr.
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Realismin synty ● romanttisen intohimon rappeutuminen alkoi luvulla – ihmiset halusivat alkaa kuvata asioita todenmukaisesti ● ihmisten kurjat oltavat.
Nousu ja tuho1 NAPOLEON Nousu ja tuho2 Napoleon Bonaparte ( ) Syntyi Korsikalla Menestyi vallankumoussodissa luvulla.
Salibandy.
EMINEM Aino Pennanen.
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Kirjallisuus.
DOKUMENTTIELOKUVA.
Toinen maailmansota
Kultakaudesta uudelle vuosituhannelle
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
GVK 70V historia Uudenvuodenaattona 1945 muutama nuori herra Turusta ja apteekkari Uusi-Kaarlepyystä päättivät perustaa yrityksen valmistamaan Eau de Colognea.
Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Esityksen transkriptio:

Eurooppa 1910-luvulla

Pari sanaa Suomesta… Suomessa ensimmäinen näytelmäelokuva Salaviinanpolttajat (1907) 1910-luvulla muutamia elokuvia (mm. Sylvi, 1911 – Teuvo Puro & Teppo Raikas) Vaihteluväli pääosin 0-3 elokuvaa vuodessa (1914 10 elokuvaa) Kaikki 1910-luvun elokuvat kadonneet 1920-luvulla keskimäärin 2-5 elokuvaa vuodessa http://www.kava.fi/filmintahden/sylvi.html

RANSKA Louis Feuillade: Fantomas 1915

RANSKA Ensimmäiseen maailmansotaan asti Ranskan elokuvateollisuus oli maailman suurin ja sen tuottamat elokuvat olivat niitä, joita maailmalla eniten katsottiin. Merkittävimmät tuotantoyhtiöt jo 1900-luvun alusta toiminet Pathé ja Gaumont 1908-1911 toiminut Film d'Art -yhtiö pyrki tekemään “taiteellista” elokuvaa

Pathé : laaja-alainen yhtiö Pyrki vertikaaliseen integraatioon (levittäytyminen alan kaikille osa-alueille) 1905 lähtien elokuvalaitteiston ja filmimateriaalien valmistus tuotanto levitys esitystoiminta Myös horisontaalista integraatiota levittäytyminen eri maihin (Italia, Venäjä, USA) 1909-1911 Pathén Moskovan studio tuotti jo noin puolet Venäjällä tehdyistä elokuvista

Pathén suosikki: Max Linder Max Linder – suosittu koomikkohahmo jonka ympärille rakennettiin elokuvasarja keskiluokkainen ympäristö noloja sosiaalisia tilanteita (liian tiukat kengät hienoilla päivällisisllä); epäonnistuneet rakkaudet; yritys tehdä itsemurha (siinä epäonnistuen) tavaramerkki: silinteri, hienot vaatteet, ylöskäännetyt viikset aikutti muihin koomikoihin (Chaplin) Vaikutti ensin Ranskassa ja myöhemmin USAssa 1909-1925

Gaumont Pathén pahin kilpailija 1907 asti tuotanto-osaston päällikkö ja tärkein ohjaaja Alice Guy ensimmäinen naisohjaaja kehitti kerronnallista elokuvaa (ensimmäinen kertova elokuva jo 1896) väri- ja äänielokuvakokeiluja jo ennen v. 1905 “pitkä” elokuva La Naissance, la vie et la mort de Notre Seigneur Jésus Christ 1906 siirtyi myöhemmin USAan

Louis Feuillade (1873-1925) Gaumontille 1905; johtajaksi Guyn jälkeen1908 keskeisimpiä mykän kauden elokuvantekijöitä ja Gaumontin menestyksen kulmakiviä aina 1920-l asti teki komedioita, historiallisia elokuvia, trillereitä melodraamoja; n. 80 elokuvaa v. 1907-1913 Tunnetuin sarjaelokuvien tekijänä Fantomas-sarja 1913-1914 – käännekohta uralla Fantomas: mestaririkollinen, naamioitumisen taitaja, jota hänen vastustajansa etsivä Juve ei koskaan saa kiinni kuvattiin sekä studioissa että kaduilla Muita sarjoja: Les Vampires (1915) ja Judex (1916)

Fantomas

Les Vampires

Film d'Art- yhtiö (1908-1911) teatterinäyttelijät suuntautui eliitille, kultivoituneelle yleisölle: elokuvasta oli tehtävä taidetta (prestiisielokuva) elokuvan tekeminen taiteeksi: arvostettujen taiteiden keinojen ja aiheiden tuominen elokuvaan (teatteri, kirjallisuus, historia) 1908: L'Assassinat du Duc de Guise (Guisen herttuan murha) teatterinäyttelijät säestysmusiikki: Camille Saint-Saëns aiheena tunnettu tapaus Ranskan historiasta lavasteet teatterista; sujuvat siirtymät otoksesta toiseen laaja suosio, mm. USA tämä ja muut määrittivät kuvaa siitä, millaisia "taide-elokuvien" tulisi olla Film d'Artin tuotanto pääasiassa tappiollista --> toiminta loppui 1911 Vrt. Saksassa Autorenfilm n. 1913 alkaen : elokuvan arvo perustui tunnetun kirjailijan käsikirjoitukseen / kirjalliseen alkuperäistekstiin.

Guisen herttuan murha (1908)

ITALIA

Italia Italiassa elokuvatuotanto alkoi suhteellisen myöhään, mutta vuodesta 1905 alkaen tuotanto laajeni nopeasti muutamassa vuodessa elokuvatuotanto muistutti Ranskan tilannetta "taide-elokuvia" samoihin aikoihin kuin Film d'Art Ranskassa 1908 "Pompeijin viimeiset päivät" suosittu italialainen elokuva alettiin yhdistää historialliseen elokuvaan

Italia: pitkän elokuvan synty Italiassa elokuvateatterit alusta alkaen kiinteitä; tämä mahdollisti pidempien elokuvien esitykset 1910: Giovanni Pastrone: Il Caduta de Troija (Troijan tuho) kolme kelaa (n. 45 min) Suosittu suosio rohkaisi tekemään pidempiä ja näyttävämpiä elokuvia pitkien elokuvien tuotanto huipussaan 1910-luvun puolivälissä

Italialaisen elokuvan genret 1910-luvulla Tärkeimpiä genrejä olivat 1) Historiallinen elokuva 2) Voimamies-elokuvat 3) Diiva-elokuvat

Historiallinen elokuva Tärkein ohjaaja Giovanni Pastrone 1913: Quo Vadis 1914: Cabiria Rooman valtakunta 300-l eKr Ihmisryöstöjä, ihmisuhreja megakohtauksia: palatsi tuhoutuu tulivuorenpurkauksessa; temppeli, jossa lapsia heitetään Moolok-jumalan tuliseen kitaan Kesto yli 3 tuntia hitaat kamera-ajot – ns. ”cabiria-movement” vaikutti D.W.Griffithin Suvaitsemattomuuteen

Quo Vadis (1913)

Cabiria (1914)

Voimamies-elokuvat (Maciste) Historiallisissa elokuvissa tärkeinä sivurooleina sankarin apuna toimivat voimamieshahmot Quo Vadis: Ursus; Cabiria: Maciste Cabirian Macistea esitti Bartolomeo Pagano, lihaksikas satamatyöläinen hahmo niin suosittu, että tehtiin sarja Paganon tähdittämiä Maciste -elokuvia, joiden suosio jatkui 20-luvulle asti toisin kuin Cabiria, sijoittuivat nykyaikaan (kuten muutkin voimamieselokuvat)

Diva-elokuvat ”Diva” = jumalatar; suosittu naistähti Diva-elokuvissa pääosissa naistähdet ja aiheena intohimot ja juonittelut lähinnä yläluokan piirissä epärealistisia ja traagisia; eroottisuutta ja kuolemaa korostavia ylelliset lavasteet, muodikkaat vaatteet, dramaattinen näytteleminen innoittajana tanskalais-saksalaisen Asta Nielsenin elokuvat

Diva-elokuvat Perustava elokuva: Ma l'amor mio non muore! (1913, Mario Caserini; "Rakkauteni ei kuole") tähtenä Lyda Borelli Toinen keskeinen diiva: Francesca Bertini (Assunta spina, 1915, Gustavo Serena) Diva-elokuvat suosiossa 1910-luvun jälkipuoliskolla; kuihtuivat pian 20-luvulle tultaessa

Lyda Borelli

Francesca Bertini

August Blom: Den Hvide slavehandel (1910) TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910)

TANSKA Tanska Euroopan johtavia elokuvamaita vuoden 1910 molemmin puolin 1910-luvulla tanskalaista elokuvaa hallitsi yksi yhtiö: Ole Olsenin omistama Nordisk (per. 1906) 1910 Nordisk Pathén jälkeen Euroopan toiseksi suurin elokuvayhtiö (n. 1700 työntekijää) Myös muita lyhytikäisiä pikkufirmoja nousi, mutta Nordisk joko osti ne tai ajoi ne konkussiin Tanskan tuotanto jatkui vahvana I maailmansotaan asti, jolloin rajoitukset sulkivat sen pois monen maan markkinoilta

Nordiskin elokuvat Nordiskin läpimurtoelokuva 1907: "Leijonanmetsästys" (Lovejagten) fiktioelokuva safarista kaksi leijonaa ammuttiin oikeasti kuvausten aikana kiellettiin Tanskassa menestys muualla rikos- ja jännityselokuvia, komedioita, melodraamoja tasokas näytteleminen, näyttävät tuotannot elokuvat urbaaneja ja uskaliaita (sensaationhakuisuus: "valkoinen orjakauppa") yksi suosittu laji sirkusmelodraamat De Fire Djaevle (4 paholaista 1911, robert Dineson & Alfred Lind Döddespringet til Hes fra Cirkus-Kuplen (Kuolemanhyppy hevosella sirkusareenalta, 1912, Eduard Schnedler-Sörensen Ole Olsen

Ohjaajia August Blom Den Hvide Slavehandel (”Valkoinen orjakauppa”, 1910) Kopio pienemmän tuotantoyhtiön samannimisestä menestyselokuvasta pitkä (n. 45 min) – Tanskassakin alettiin tehdä pitkiä elokuvia Sai jatko-osia Ved Faengslets Port (engl. The Temptations of a Great City) näyttelijä Valdemar Psilander Atlantis (1913) 8 kelaa (yli 2 tuntia) näyttävä elokuva valtamerialuksen uppoamisesta

Ohjaajia Forest Holger-Madsen Evangeliemandens liv (1915) Himmelskibet (1918) Benjamin Christensen Det Hemmelighedsfulde X (1914; ”Salaperäinen X” engl. The Mysterious X / Sealed Orders) Hævnens nat (1916; "Koston yö" engl. The Night of Revenge / Blind Justice) Häxan ("Noita" / engl. Witchcraft through the Ages, Ruotsi 1922)

Ohjaajia Carl Th. Dreyer Praesidenten (1919) Lehtiä Saatanan kirjasta (1921) Michael (1924, Saksa) Jeanne D’Arcin kärsimys (1928, Ranska) Vampyr (1932, Saksa) Vihan päivä (1943) Sana (1955) Gertrud (1964)

Christensen: Häxan (Ruotsi, 1922)

Forest Holger-Madsen: Evangeliemandens liv (The Evangelist, 1915)

RUOTSI

Ruotsi 1910-luvulla Ruotsissa alettiin 1912 yllättäen tuottaa innovatiivisia elokuvia Tuotantoyhtiö Svensk Bio (myöh. Svensk Filmindustri) Keskeiset ohjaajat Victor Sjöström ja Mauritz Stiller tuotanto pienimuotoisempaa kuin Tanskassa Aiheet eivät urbaaneja ja uskaliaita kuten Tanskassa, vaan kansalliseen kirjallisuuteen perustuvia Selma Lagerlöfin romaanit Myös norjalaisia, islantilaisia ja suomalaisia aiheita Eritysesti yleisön huomiota kiinnittivät jylhät maisemat Kansainvälinen suosio

Victor Sjöström naturalistinen tyyli Ingeborg Holm(1913) keskiluokkainen perhe, isä kuolee, köyhyys, lapset viedään, nainen vajoaa hulluuteen pitkät otokset, toiminta etenee hitaasti pidättyvä näytteleminen Terje Vigen (1916; Henrik Ibsenin näytelmästä) merimaiseman käyttö Vuori-Ejvind ja hänen vaimonsa (1918; islantilaisen Johand Sigurdjonsonin näytelmästä) Ajomies(1921; Selma Lagerlöfin romaanista)

Victor Sjöström

Mauritz Stiller (1883-1928) Syntyi Helsingissä; Ruotsiin 1900-luvun alkuvuosina, ohjaajaksi 1912 Elokuvia Siivet (1916) Thomas Graalin paras elokuva (1917) Laulu tulipunaisesta kukasta (1919; Johannes Linnankosken romaanista) Arne-herran rahat (1919; Selma Lagerlöfin romaanista) Erotikon (1920) Juha (1921; Juhani Ahon romaanista) Gösta Berlingin taru (1924; Lagerlöfin romaanista) elokuva oli Greta Garbon läpimurto valkokankaalla

Stiller ja Garbo