Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Coco Chanel Coco Chanel • Gabriella Bonheur ”Coco” Chanel • syntyi Saumurissa Ranskassa • kuoli Pariisissa.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Eläinsatu ”Muurahainen”
Nykytaide -Mitä se on?.
License To Kill Yleistietoa  Kirjailija Ian Flemingin vuonna 1952 kehittämä fiktiivinen brittiläinen agentti.  Useita romaaneja ja elokuvia. Eri Bond.
Kulttuuria massoille.
Elokuvan keskeiset piirteet vakiintuvat
2000 vuotta Jumalan kunniaksi 1. Vanha aika
Puolalanmäen yläaste, Turku
Eurooppa 1910-luvulla.
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
USA: Kohti Hollywoodia
Italian Italaia on valtiona nuori, nykyinen italia on muodostunut vasta 1800-luvun jälkipuoliskolla, mutta kulttuurihistoriallisesti Italia on vanha maa.
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Eläinten oikeudet.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
POLKUn OLUTKURSSI Otaranta.
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
Kulttuurikameleontit ry EGYPTIN KAHDET KASVOT Jon Bodsworth / WikimediaPäivi Arvonen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
RUOTSI.
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Italia Iina, Satu, Paula.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
’I had many a good fall and many a good bump, and I think I have broken about twenty barrels of dishes, upset stoves, and also broken up many sets of beautiful.
Antiikin Rooma: 1) Mitkä tekijät selittävät Rooman nousun Välimeren alueen mahdiksi?
Italia.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
ATK-työt.
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
Kylmän sodan kriisejä.
Nationalismi: Kansallisuusaate
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Antiikin Rooma s
NUORISOKULTTURIEN SYNTY
”Kaikki tiet johtavat Roomaan”
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
ROOMAN HISTORIAN VAIHEITA Hi1-KURSSI © Toni Uusimäki 2016.
KONSTANTINOLAINEN KÄÄNNE
Nousu ja tuho1 NAPOLEON Nousu ja tuho2 Napoleon Bonaparte ( ) Syntyi Korsikalla Menestyi vallankumoussodissa luvulla.
BAROKKI Johdanto Barokki Valitsin itselleni barokin ajan pukuhistorian, koska suureellisuus ja mahtipontisuus vaatteissa, koruissa.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
VIRO.
Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi
GVK 70V historia Uudenvuodenaattona 1945 muutama nuori herra Turusta ja apteekkari Uusi-Kaarlepyystä päättivät perustaa yrityksen valmistamaan Eau de Colognea.
Jalkapallo.
Jon Bodsworth / Wikimedia
III VÄLIMERI ANTIIKIN AIKANA kuvanavaus
Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Esityksen transkriptio:

Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

RANSKA Louis Feuillade: Fantomas 1915

RANSKA • Ensimmäiseen maailmansotaan asti Ranskan elokuvateollisuus oli maailman suurin ja sen tuottamat elokuvat olivat niitä, joita maailmalla eniten katsottiin. • Merkittävimmät tuotantoyhtiöt jo 1900-luvun alusta toiminet Pathé ja Gaumont • toiminut Film d'Art -yhtiö pyrki tekemään “taiteellista” elokuvaa

Pathé : laaja-alainen yhtiö • Pyrki vertikaaliseen integraatioon (levittäytyminen alan kaikille osa-alueille) 1905 lähtien • elokuvalaitteiston ja filmimateriaalien valmistus • tuotanto • levitys • esitystoiminta • Myös horisontaalista integraatiota • levittäytyminen eri maihin (Italia, Venäjä, USA) • Pathén Moskovan studio tuotti jo noin puolet Venäjällä tehdyistä elokuvista

Pathén suosikki: Max Linder ● Max Linder – suosittu koomikkohahmo jonka ympärille rakennettiin elokuvasarja ● keskiluokkainen ympäristö ● noloja sosiaalisia tilanteita (liian tiukat kengät hienoilla päivällisisllä); epäonnistuneet rakkaudet; yritys tehdä itsemurha (siinä epäonnistuen) ● tavaramerkki: silinteri, hienot vaatteet, ylöskäännetyt viikset ● aikutti muihin koomikoihin (Chaplin) ● Vaikutti ensin Ranskassa ja myöhemmin USAssa

Gaumont • Pathén pahin kilpailija • 1907 asti tuotanto-osaston päällikkö ja tärkein ohjaaja Alice Guy • ensimmäinen naisohjaaja • kehitti kerronnallista elokuvaa (ensimmäinen kertova elokuva jo 1896) • väri- ja äänielokuvakokeiluja jo ennen v • “pitkä” elokuva La Naissance, la vie et la mort de Notre Seigneur Jésus Christ 1906 • siirtyi myöhemmin USAan

Louis Feuillade ( ) • Gaumontille 1905; johtajaksi Guyn jälkeen1908 • keskeisimpiä mykän kauden elokuvantekijöitä ja Gaumontin menestyksen kulmakiviä aina 1920-l asti • teki komedioita, historiallisia elokuvia, trillereitä melodraamoja; n. 80 elokuvaa v • Tunnetuin sarjaelokuvien tekijänä • Fantomas-sarja – käännekohta uralla • Fantomas: mestaririkollinen, naamioitumisen taitaja, jota hänen vastustajansa etsivä Juve ei koskaan saa kiinni • kuvattiin sekä studioissa että kaduilla • Muita sarjoja: Les Vampires (1915) ja Judex (1916)

Fantomas

Les Vampires

Film d'Art- yhtiö ( ) • suuntautui eliitille, kultivoituneelle yleisölle: elokuvasta oli tehtävä taidetta (prestiisielokuva) • elokuvan tekeminen taiteeksi: arvostettujen taiteiden keinojen ja aiheiden tuominen elokuvaan (teatteri, kirjallisuus, historia) • 1908: L'Assassinat du Duc de Guise (Guisen herttuan murha) • teatterinäyttelijät • säestysmusiikki: Camille Saint-Saëns • aiheena tunnettu tapaus Ranskan historiasta • lavasteet teatterista; sujuvat siirtymät otoksesta toiseen • laaja suosio, mm. USA • tämä ja muut määrittivät kuvaa siitä, millaisia "taide- elokuvien" tulisi olla • Film d'Artin tuotanto pääasiassa tappiollista --> toiminta loppui 1911

Guisen herttuan murha (1908)

ITALIA

Italia • Italiassa elokuvatuotanto alkoi suhteellisen myöhään, mutta vuodesta 1905 alkaen tuotanto laajeni nopeasti muutamassa vuodessa elokuvatuotanto muistutti Ranskan tilannetta • "taide-elokuvia" samoihin aikoihin kuin Film d'Art Ranskassa • 1908 "Pompeijin viimeiset päivät" ● suosittu ● italialainen elokuva alettiin yhdistää historialliseen elokuvaan

Italia: pitkän elokuvan synty • Italiassa elokuvateatterit alusta alkaen kiinteitä; tämä mahdollisti pidempien elokuvien esitykset • 1910: Giovanni Pastrone: Il Caduta de Troija (Troijan tuho) • kolme kelaa (n. 45 min) • Suosittu • suosio rohkaisi tekemään pidempiä ja näyttävämpiä elokuvia • pitkien elokuvien tuotanto huipussaan 1910-luvun puolivälissä

Italialaisen elokuvan genret 1910-luvulla • Tärkeimpiä genrejä olivat 1) Historiallinen elokuva 2) Voimamies-elokuvat 3) Diiva-elokuvat

Historiallinen elokuva • Tärkein ohjaaja Giovanni Pastrone • 1913: Quo Vadis • 1914: Cabiria • Rooman valtakunta 300-l eKr • Ihmisryöstöjä, ihmisuhreja • megakohtauksia: palatsi tuhoutuu tulivuorenpurkauksessa; temppeli, jossa lapsia heitetään Moolok-jumalan tuliseen kitaan • Kesto yli 3 tuntia • hitaat kamera-ajot – ns. ”cabiria-movement” • vaikutti D.W.Griffithin Suvaitsemattomuuteen

Quo Vadis (1913)

Cabiria (1914)

Voimamies-elokuvat (Maciste) • Historiallisissa elokuvissa tärkeinä sivurooleina sankarin apuna toimivat voimamieshahmot • Quo Vadis: Ursus; Cabiria: Maciste • Cabirian Macistea esitti Bartolomeo Pagano, lihaksikas satamatyöläinen • hahmo niin suosittu, että tehtiin sarja Paganon tähdittämiä Maciste -elokuvia, joiden suosio jatkui 20-luvulle asti ● toisin kuin Cabiria, sijoittuivat nykyaikaan (kuten muutkin voimamieselokuvat)

Diva-elokuvat • ”Diva” = jumalatar; suosittu naistähti • Diva-elokuvissa pääosissa naistähdet ja aiheena intohimot ja juonittelut lähinnä yläluokan piirissä • epärealistisia ja traagisia; eroottisuutta ja kuolemaa korostavia • ylelliset lavasteet, muodikkaat vaatteet, dramaattinen näytteleminen • innoittajana tanskalais-saksalaisen Asta Nielsenin elokuvat

Diva-elokuvat • Perustava elokuva: Ma l'amor mio non muore! (1913, Mario Caserini; "Rakkauteni ei kuole") • t ähtenä Lyda Borelli • Toinen keskeinen diiva: Francesca Bertini (Assunta spina, 1915, Gustavo Serena) • Diva-elokuvat suosiossa 1910-luvun jälkipuoliskolla; kuihtuivat pian 20-luvulle tultaessa

Francesca Bertini

Lyda Borelli