Henkiset ominaisuudet Fyysiset ominaisuudet Motocrossin sujumiseen vaikuttavat osatekijät Pyörä Moottori Jousitus Henkiset ominaisuudet Tahto Tilannetaju Menestys kilpailussa Fyysiset ominaisuudet Kunto Koko Rakenne Ajotaidot Kehonhallinta Pyörän käsittely Ajotekniikka Kurvit Suorat Hyppyrit Kai Selander
Maksimivauhti !!!! Motocrossin sujumiseen vaikuttavat osatekijät Kai Selander
Kun olet riittävän nopea Pystyt haastamaan kaikki muut Motocrossin sujumiseen vaikuttavat osatekijät Maksimivauhti !!!! Kun olet riittävän nopea Pystyt haastamaan kaikki muut Voit pudottaa maksimivauhdista Et kaadu Et väsy Et loukkaannu Kiva voittaa kaikki helposti Kai Selander
Pyörä Moottori (helppo homma) Suurempi moottori (cc) kangistaa käytöstä Älä yritä paikata muita puutteita isommalla moottorilla Mitä kevyempi pyörä, sitä helpompi tekniikan harjoittelu Jousitus (äärimmäisen hankala homma) Kuljettajalle sopiva jousitus Vaimennus =compression ( sisäänpäin jousto) Niin pehmeä, että koko joustovara tulee hyödynnettyä Kovempi vauhti -> kovempi jousitus Paluuvaimennus =rebound ( ulospäin jousto) Terävissä röykyissä vähemmän ( nopeampi) Suurissa röykyissä enemmän ( hitaampi) ÄLÄ SÄÄDÄ MITÄÄN AUTOTALLISSA. Aja ensin, säädä yhtä säätöä kerrallaan, laita perussäädöt ylös Kai Selander
Ajotaidot = Yleinen taitotaso – kehon hallinta –pyörän käsittelytaito Tasapaino Rytmitaju - Silmän ja kehon koordinaatio -> voi harjoitella pyörällä tai ilman Kai Selander
Ajotekniikka 1 Suorat Painopiste oikeassa kohdassa – näetkö etunumerosi pehmeällä hieman enemmän takana Kädet rentona Purista polvilla Seiso päkiöillä Kai Selander
Ajotekniikka 2 Hyppyrit ja röykyt Aja riittävän kovaa hyppyrille ja löysää kaasu Painopiste edessä Jousta, jotta hyppy olisi matalampi Skruppaa jos osaat – ilmalentoon vaikuttavat asiat tehdään ennen ilmaan lähtöä Linkuta jos osaat: Vaikuttaa kaverin ajamiseen Älä kaadu Kai Selander
Ajotekniikka 3 Kurvit / ylävartalo (kts. Everts, Desalle) Kurvinopeudet vaikuttavat eniten vauhtiin Katse ja hartiat ohjaavat pyörää eniten Älä kallista pyörää, vaan pysy samassa linjassa pyörän kanssa (myös pää) Painopiste pyörän keskellä, pää riittävän edessä, selkä pyöreänä eteepäin Kädet joustavat – ei käsiä suoraksi Kai Selander
Ajotekniikka 3 Kurvit / Jalat (kts. Everts, Cairoli) Spoorikurvi: jalka eteen lähelle pyörää, ajoissa takaisin tapille Nopeampi kurvi: jalalla tasapainoa, heti takaisin tapille = kun jalka tapilla saat paremmin pitoa takarenkaalle Röykkyinen kurvi: jalat tapilla kokoajan – istuen tai seisten Muista ylävartalon toiminta Kai Selander