PÄÄTÖSANALYYSIN SOVELTAMISMAHDOLLISUUDET TULVARISKIEN HALLINNASSA Heini Lähteenmäki ja Antton Keto TKK–SYKE–METLA Seminaari 21.-23.3.2007 Levi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
IPCC-työn merkitys suomalaiselle päätöksenteolle Pirkko Heikinheimo WG II –tiedotustilaisuus
Teollisuusalueiden jäte- ja hulevedet –seminaari
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Maankuivatus, kastelu ja tulvasuojelu tulevaisuudessa
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Luonnonmukainen vesirakennus peltojen kuivatuksessa Tartto 2. 6
Maatalouden vesiensuojelu Sininen Haapavesi- hankkeessa
Yksityiskohtainen tulvakartoitus Tornionjoen alaosalla
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Päätösanalyysia ja riskinhallintaa tapausesimerkin kautta - Johdanto Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
Tulvariskityöryhmän toimeksianto ja työn tavoitteet
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Hydrologiset mittaukset
Tulvadirektiivin keskeinen sisältö
Peruskuivatuksen suunnittelu
Copenhagen Oslo Reykjavik
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Vesienhoidon tutkimusohjelman loppuseminaari
Esitutkimus (tarvekartoitus)
VARELY /Olli Madekivi1 Aluehallinnon tietotarpeita maa- ja metsätalouden vesienhoidon suunnittelussa ja seurannassa Olli Madekivi Varsinais-Suomen.
Viestintäsuunnitelma
Tulvariskityöryhmän kuulemis- ja keskustelutilaisuus Hannele Ahponen Suomen luonnonsuojeluliitto.
KUSTANNUSTEHOKKAAN VESIENHOIDON TOIMENPIDEYHDISTELMÄN MUODOSTAMINEN
STM/PSO/MM Alkoholiohjelma STM/PSO/MM Litraa, asukasta kohden Alkoholijuomien kokonaiskulutus 100 %:n alkoholina vuosina.
Tulvakartoitusten tilannekatsaus
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Seminaari Suomen ympäristökeskuksen Auditorio Helsinki Elina Nikkola, MMM.
Opasnet päätöksenteon työkaluna Jouni Tuomisto, THL.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Aira Hast Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Tulvien ennustaminen matemaattisia.
Tulvariskien hallintaa koskevan lainsäädännön arviointia Tuire Taina
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Vesihuoltolainsäädäntö elintarviketeollisuuden kannalta Antti Belinskij Vanhempi hallitussihteeri Maa- ja metsätalousministeriö If, vesiseminaari,
Huleveden tulva-alueet
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Pekka Mild Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Monitavoitteiset vaikutuskaaviot; Ratkaisu.
© HAUS Vaikuttavuus ja palvelukyky Taloudelliset resurssit ja mahdollisuudet Uudistuminen ja henkilöstön työkyky Rakenteet ja prosessit Viihtyisä ja toimiva.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Tulevalla maakunnalla mahdollisuus parantaa maaseudun elinvoimaisuutta
YMPÄRISTÖNSEURANTA. TULEVAISUUDESSA. pääjohtaja Lea Kauppi
Kysymys 3: Maakunnan johtaminen
Arvioinnista arkipäivää
Leivonveden GWMS-automaattiasema
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Vahingonvaaraselvitykset
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

PÄÄTÖSANALYYSIN SOVELTAMISMAHDOLLISUUDET TULVARISKIEN HALLINNASSA Heini Lähteenmäki ja Antton Keto TKK–SYKE–METLA Seminaari Levi

ALUSTUKSEN SISÄLTÖ  Miten tulvariski muodostuu?  Mitä on tulvariskien hallinta?  Miten päätösanalyysi voisi tukea tulvariskien hallintaa?

Tulvariski? = Tulvavaara x Alttius

Tulvariskin muodostuminen SääolosuhteetVesistön hydrologia Hydrologinen vaara/herkkyys Jokiuoma Tulvan vaaraAlttius VahinkoriskiTulvatilanteen hallinta Vahingot

Tulvariskien hallinta? Periaatteet Menetelmät Suunnittelu ja päätöksenteko

Tulvariskien hallinnan asiakirjat  Intergrated Flood Management  Veden kierto kokonaisuutena  Maankäytön ja vesivarojen hallinnan yhteen sovittaminen  Parhaiden toimintamallien kokonaisuus  Osallistava toimintatapa  Integroitu lähestymistapa riskien hallintaan  EU:n best practice asiakirja (2003)  Tulvadirektiivi (2006)  Tulvariskien alustava arviointi  Tulvariskikartat  Tulvariskien hallintasuunnitelmat  Yhteensovittaminen vesipuitedirektiivin kanssa, yleisön osallistuminen  Suomen lainsäädäntö  Patoturvallisuuslaki ja –asetus  Rakennus- ja maankäyttölaki  Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen

Suunnittelun tasot tulvariskien hallinnassa  Tulvasuojelun yleissuunnitelma  Alueellisen tason yleissuunnitelma  Tulvavaara-alueiden yleispiirteinen määritys  Riskiealueet  Ennaltaehkäisevien toimenpiteiden kuvaus, kokonaisuuden hallinta  Tulvasuojelun toimenpiteiden suunnittelu  Operatiivisen tulvantorjunnan suunnitelma  Tulvanaikaisen toiminnan suunnittelu  Sisältää kuvauksen alueesta ja ennaltaehkäisevistä toimista ja tulvariskialueista  Kohdekohtaiset varautumissuunnitelmat  Yksityiskohtaista tietoa tulvan vaarasta ja aiheutuvista vahingoista

Tulvariskien hallinta SääolosuhteetVesistön hydrologia Hydrologinen vaara/herkkyys Jokiuoma Tulvan vaaraAlttius VahinkoriskiTulvatilanteen hallinta Vahingot Palautuminen Vahinkojen korjaaminen tulvaennusteet, tulvantorjunta, säännöstely, tila-päiset rakenteet, pelastustoiminta korvaaminen maankäyttö, rakentaminen, rakenteiden tulvansieto altaiden ja uomien koko, pengerrykset tulvavesien pidättyminen valuma-alueella, vesistön varastokapasiteetti Tulvan aikana Tulvan jälkeen Ennen tulvaa

Veden pidättäminen valuma-alueella (rakenteet) Ennakoivat toimenpiteet Tilapäisten rakenteiden suunnittelu Pysyvät rakenteet Vesistösään- nöstely ja tekojärvet Valuma-alueen toimenpiteet Ennallistaminen Säännöstelykäytäntö Tekojärvien rakentaminen Penkereet Uoman oikaisu/syventäminen Penkereet/suojavallit/seinät Kiinteistökohtaiset suojaukset ENNEN TULVAA

Viranomaisten välillä Tulvatilanteen hallinta Muut kuin vesistötoimenpiteet Ennusteiden seuranta Vesistö- toimenpiteet Tiedottaminen Kansalaisille Säännöstelykäytäntö Jäänsahaus Hydrologiset ennusteet Tulvaennusteet Tärkeiden kohteiden suojaaminen Tilapäiset rakenteet Poikkeusluvat TULVAN AIKANA Evakuointi Vesihuollon ja jätevesipuhdista- mojen toiminnan turvaaminen

Valtion suoraan korvattavat Tulvatilanteesta palautuminen Kriisiapu Tilannekatsaus Onnistumisen arviointi Korvaukset Välilliset korvaukset Tiedottaminen Pelastustoimen operatiivinen toiminta Toimenpiteiden priorisointi Vahinkojen arviointi Kansalaisille Ympäristölle Ympäristöviranomaisen operatiivinen toiminta TULVAN JÄLKEEN Oppiminen Suunnitelmien päivittäminen & uudet hankkeet Suojausten parantamistarpeen arviointi Vakuutus (ei suomessa)

Päätösanalyysin soveltamismahdollisuudet? Päätöksenteon haasteet Ideoita jatkokehittelyyn

Tulvadirektiivin vaikutukset  Yhtenäisen riskitason ja tulvariskikarttojen laatiminen asettaa päätöksenteolle uusia haasteita  Vaihtoehtojen monipuolinen vertailu  Rakenteelliset ja ei-rakenteelliset ratkaisut sekä niiden yhdistelmät  Vaikutusten laaja-alainen arviointi  Kansalaisten osallistaminen  Päätöksenteon läpinäkyvyyden lisääminen  Useiden mielipiteiden ja ristiriitaisten tavoitteiden huomioiminen suunnittelussa  Suunnitelmien ja vaikutusten esittäminen ymmärrettävässä muodossa, jotta maallikonkin on mahdollista ottaa kantaa

Päätöksenteon haasteet tulvariskien hallinnassa  Runsaasti epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä  Sääolosuhteet  Ennusteiden tulkinta  Rakenteiden toimintavarmuus, kunnossapito  Tiedon kulun katkokset  Integrointi  Ongelmat eri mittakaavoissa (valuma-alue, aikajänne, ym.)  Monia osallistuvia organisaatioita  Ristiriitaisia tavoitteita  Päätöksenteko subjektiivista  Paikallistuntemukseen perustuva  Ei yhtenäistä riskitason arviointia  Ei systemaattista toimenpiteiden/vaihtoehtojen vertailua  Alueellisia eroja tietotasossa, varautumisessa, organisoinnissa

Tiedon lähteet  Suunnitelmat  Tulvakartoitus  Yleispiirteiset tulvavaarakartat  Tulvariskikartat tärkeimmistä kohteista  Tulvatietojärjestelmä  Järjestelmään kootaan tiedot mahdollisimman kattavasti kansallisella tasolla

Päätösanalyysi tulvariskien hallinnassa?  Laajan toimenpidejoukon vertailu  Epävarmuuden huomioiminen vertailussa  Rakenteellisten ja ei-rakenteellisten menetelmien vertailu rinnakkain  Lähtötietojen saatavuus?  Paikallisten olosuhteiden huomioiminen?  Menetelmien toimivuudesta ei takeita, vaihtelu suurta ympäristöstä riippuen