Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Advertisements

Perhesosiaalityö Kokkolassa
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osallisuus ja työllistyminen
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sastamalan toimintamalli
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Esiselvitys.
Digitalisaation ohjausmalli
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Lapsi-ystävällinen kunta
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Pätijä- seminaari Finlandiatalo Tuulikki Siltari
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Mikä on muuttunut hankkeen myötä
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden Toimintakyky ja arjen sujuvuus – palvelukokonaisuuden valmistelun ja muutoksen perusteita Sirkka Karhula vastuualuejohtaja 4.5.2011 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Jyväskylän kaupungin organisaatiorakenne 2013 Kaupunginvaltuusto Tarkastus-lautakunta Keskusvaali- lautakunta Kaupunginhallitus Kaupunginjohtaja Lautakunnat ja niiden jaostot Apulaiskaupunginjohtajat Elinvoima, kilpailukyky ja konsernihallinto Elinympäristö kaupunkirakenne Kuntalaiset, asiakkaat ja sidosryhmät Elämänlaatu ja kulttuuri Kasvu, oppiminen perheet Toimintakyky ja arjen sujuvuus Terveys ja sosiaalinen turvallisuus 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Toimintakyky ja arjen sujuvuus projektiryhmä Valmistelevat työryhmät Valtuusto Päätöksen- teko Kaupunginhallitus Valmistelun ohjaus Organisaatiotoimikunta Kaupungin johtoryhmä Valmistelun toteuttaminen HANKETOIMISTO (= käytännön valmistelu) Muutosryhmä (ohjausryhmä) 2. Hankeryhmä Valmistelu-kokonaisuuden operatiivinen koordinaatio, ohjaus ja toteuttamisen seuranta Toimintakyky ja arjen sujuvuus ohjausryhmä - Ohjaa ja koordinoi, linjaa palvelukokonaisuuden valmistelua Toimintakyky ja arjen sujuvuus projektiryhmä Valmistelee selvityshenkilön kanssa ohjausryhmälle prosessikuvaukset ja ehdotukset palvelujen järjestämiseksi Valmistelevat työryhmät Kotiin annettavat palvelut Ympärivuoro- kautinen hoito Keskitetyt palvelut Ostopalvelut ja palvelusetelit 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Valtuuston kokous 16.5.2011 (1) Valtuustolle tehdään 16.5.2011 ehdotus jatkovalmistelun perustaksi: Kaupungin palvelukokonaisuudet / asiakaskeskeiset ydinprosessit Kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien tehtäväalueet ja työnjako Henkilöstön sijoittumisen ja rekrytoinnin periaatteet Palvelu- ja organisaatiouudistuksessa keskitytään 1.4.-31.8.2011 palvelujen ja toimintatapojen valmisteluun. Luottamushenkilöorganisaatio tulee valtuuston käsittelyyn syksyllä 2011.

Organisaatiotoimikunta 22.11.2010: Toimeksianto (1) Toimeksiantona on tehdä seuraavaa: Palvelukokonaisuuden/ydinprosessin pää- ja palveluprosessien kuvaus nykytilanteen mukaan. Kehitys- ja muutostarpeiden tunnistaminen erityisesti kuntalais- ja asiakasnäkökulmasta. Palvelukokonaisuuden asiakasryhmien, asiakashyötyjen sekä asiakkaiden osallisuuden ja vaikuttamisen muotojen kuvaus. Palvelukokonaisuuden toiminta-ajatuksen, toimintaperiaatteiden ja –rakenteen määrittely ja tavoitteiden asettaminen. Palvelujen järjestämis- ja tuottamistehtävien listaus sekä palvelujen kehittämisen periaatteiden määrittely.

Organisaatiotoimikunta 22.11.2010: Toimeksianto (2) Kumppanuuksien ja rajapintojen läpikäynti: palvelukokonaisuuksien sisäiset ja väliset rajapinnat sekä ulkoiset kumppanuudet. Tarvittavan osaaminen ja voimavarojen kuvaus. Ehdotuksen toteutettavuus

Olenko minä palveluja varten vai palvelut minua varten? Kotihoito Hammaslääkäri Erityisliikuntapalvelut Sairaala Kauppapalvelu Kulttuuripalvelu Vapaaehtoistyö Terveyspalvelut Kuntoutus ja fysioterapia Turvapalvelut Päiväkeskus Omaishoito Seurakunta Apuvälineet Siivouspalvelut Ateriapalvelut Yksityinen hoito Lyhytaikaishoito Palveluseteli Asiointipalvelu Palveluasuminen Laitoshoito Asunnonkorjaus Laitoshoito Kela 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Mihin keskitytään, eteneminen Kuntalaisten ja käyttäjien osallisuus Henkilöstö kehittää työtään ja osallistuu Uusien ideamallien työstäminen Miten vastataan kasvavaan ja monipuolistuvaan palvelutarpeeseen Toiminnan näkyväksi tekeminen Vuorovaikutuksen lisääminen Pois siirtämisen kulttuurista 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Toimintakyvyn ja arjesta selviytymisen tukeminen Vanhusneuvola Muistineuvola Kehitysvamma- neuvola Tarpeen mukaiset palvelut tuotetaan lähipalveluina Hyvinvointi- asema Palveluohjaus Ennaltaehkäisevä työ Palvelutarpeen Kartoitus Hyvinvointiseula Jyväs- kylän Info ja palvelu- neuvonta Aspa 24 h Kotikäynnillä asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja palvelujen esittely. Asiakas valitsee hänelle sopivat, arkielämää parhaiten tukevat palvelut. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

Yhdessä elämää suunnitellen ja arjen voimavaroja lisäten hoitopaikasta riippumatta, keskiössä asiakas 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” - keskeiset kehittämisalueet Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Asiakkaiden ja kaupunkilaisten osallisuutta palvelujen suunnittelussa hyödynnetään. Asiakkaiden ja omaisten palaute ohjaa palvelujen kehittämistä. Asiakkaiden ja kuntalaisten osallisuuden ja vaikuttamisen parantaminen - Vanhusneuvosto - Vammaisneuvosto - Omaisfoorumit - Asiakaspalautteet - Omaispalautteet - Postilaatikot - Päiväkeskuksissa - Asiakas ja kuntalaistilaisuudet Henkilöstön osallisuuden lisääminen - Idealaatikot työpaikoilla - Netti kyselyt ja palautteet - Työkokoukset Työnkuvien uudistaminen Palkitseminen Koko henkilöstö kehittää työtään. Työ, johtaminen ja esimiestyö edistävät työn tuloksellisuutta. Henkilöstöhallinto tukee työtä 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Lisätään vanhusten ja vammaisten tietoa terveydestä ja palveluista. Toiminnoissa korostetaan itsehoitoa, liikunnan kuntoutuksen vaikutuksia. Etsivän ja ennaltaehkäisevän työn uudistaminen Kokonaisvaltainen hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden tukeminen Palveluneuvonta 24 h Hyvinvointikeskus Palveluohjaus Ennaltaehkäisevät kotikäynnit Riskiseulan käyttöönotto Vanhusneuvola Muistineuvola Kehitysvammaneuvola Elin ja toiminta- ympäristön kehittäminen Tila- ja palveluverkko työ Esko-hanke, esteettömyys Liikennepalvelut vastaavat vanhusten ja vammaisten tarpeita Senioriasumisen kehittäminen Toiminta- ja elinympäristö tukee vanhusten ja vammaisten omatoimisuutta ja arjesta selviytymistä. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet Palvelujen määrän ja laadun varmistaminen. Asiakkaiden palvelutarpeen kokonaisvaltainen arviointi ja palvelujen järjestäminen. Tarpeenmukaiset palvelut tuotetaan lähipalveluina ja yhteistyössä. Palvelut liikkuvat asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Kasvavaan ja muuttuvaan palvelutarpeeseen vastaaminen - Lisätään matalan kynnyksen palveluja (työllistäminen) - Toimintatapoja uudistamalla - Vapaaehtoiset ja tarvitsijat kohtaavat paremmin - Palveluseteleillä - Perhehoidolla - Palvelujen laadun kehittäminen Kaikki palvelut tuotetaan saumattomasti ja yhdessä Asiakkaat saavat palvelut joustavasti ja viiveettä, hoitopaikkoihin ei ole jonoja. Palvelut tuotetaan yhteisvastuussa ilman rajoja. - Kotiutus on kaikkien yhteinen asia, jonka mahdollistaa kotiutus- tiimit, kotisairaala, - Turvapalvelua ja vuorohoitoa kehitetään - Henkilökohtainen budjetointi 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Organisaatiorakenne on asiakaslähtöinen. Johtaminen ja lähiesimiestoiminta tukee työtä ja henkilöstön hyvinvointia. Palvelut, organisaatio ja johtaminen toteutetaan asiakaslähtöisesti - Selkeät vastuut - Aluejaot Toimintayksikköjaot Henkilöstön sitouttaminen ja motivointi asiakaslähtöiseen työhön - Esimiestyön kehittäminen Jatkuva ja reagoiva seuranta sekä palvelujen laadun hallinta Asiakkaiden hyvinvoinnin ja palvelujen laadun mittaaminen Henkilöstön hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden mittaaminen Tuottavuuden ja tuloksellisuuden mittaaminen Arviointia kehitetään ja sillä varmistetaan laadukas ja kustannustehokas toiminta. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote