Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla 2005-2009 Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2010
Alatunniste 1 Apteekkien ansiotilastoja 10/2010 – 10/2011.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Esityksen transkriptio:

Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010

Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon seudulla eli Salon ja Someron kaupunkien alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista tieliikenneonnettomuuksista. •Onnettomuusmäärä ja kehitys: diat 3-5 •Osalliset: diat 6-11 •Onnettomuuden tapahtuma-aika: diat •Onnettomuusluokka: •Olosuhteet tapahtumahetkellä: diat •Onnettomuuspaikan tyyppi: diat •Pahimmat onnettomuuspaikat: diat •Yhteenveto: dia 30 •Onnettomuuskustannukset: diat 31-32

Määritelmiä •Tieliikenneonnettomuus on omaisuusvahinkoihin ja/tai henkilövahinkoihin johtanut kulkuneuvon liikkumisesta aiheutunut tapahtuma, joka on sattunut tieliikennelain mukaan yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä tiellä tai alueella ja jossa on osallisena ainakin yksi liikkuva kulkuneuvo. •Omaisuusvahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena kukaan ei ole kuollut eikä vammautunut. •Henkilövahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena joku on kuollut tai vammautunut. (lyhenne: HEVA-onnettomuus) •Poliisin tietoon tulevat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, mutta vain osa lievemmistä onnettomuuksista. Tilastokeskuksen mukaan poliisin tietoon tulee 20 % henkilövahinkoon johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.

Onnettomuusmäärä vuosina •Salon seudulla on tapahtunut vuosittain keskimäärin 648 onnettomuutta, joista 91 on johtanut loukkaantumiseen ja 7 kuolemaan •Salon kaupungin alueella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 545 onnettomuutta, joista 74 on johtanut loukkaantumiseen ja 6 kuolemaan •Someron kaupungin alueella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 103 onnettomuutta, joista 17 on johtanut loukkaantumiseen ja 1 kuolemaan

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kuukausi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuden tapahtuma-aika: viikonpäivä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kellonaika Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuusluokka Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuusluokka Maanteillä tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuusluokka Katuverkolla tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Olosuhteet tapahtumahetkellä: valoisuus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Olosuhteet tapahtumahetkellä: sää Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Olosuhteet tapahtumahetkellä: tiekeli Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuspaikan tiedot: tienpitäjä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuspaikan tiedot: tyyppi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuspaikan tiedot: risteysvarustus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Onnettomuuspaikan tiedot: nopeusrajoitus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla

Pahimmat onnettomuuspaikat •Pahimmat onnettomuuspaikat on määritelty vuosien aikana tapahtuneista onnettomuuksista kasaumapisteinä ja mustapisteindeksinä •Kasaumapiste: 50 metrin säteellä –vähintään yksi kuolemaan johtanut onnettomuus tai –vähintään 2 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta tai –yhteensä vähintään 5 onnettomuutta. •Mustapisteanalyysi: –henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 1 ja –omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 0,2.

IND5kuol.joht. onn * loukk. joht. onn * om.vah. joht. onn * Turuntie-Länsiranta0,92043 Somerontie (mt 52)- E18 ramppi Piihovin kohdalla 0,88042 Joensuunkatu-Myllyojankatu0,80035 Annankatu-Vilhonkatu0,72028 Somerontie (mt 52)- E18 ramppi Piihovin eteläpuolella 0,68027 Helsingintie - Rummunlyöjänkatu0,68027 Vaskiontie (mt 224) -Märyntie0,68032 Meriniitynkatu-Satamakatu0,60120 Mariankatu-Annankatu0, Pahimmat onnettomuuspaikat Salossa * Vuosien aikana tapahtuneet kuolemaan, loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneet onnettomuudet (kpl)

Pahimmat onnettomuuspaikat Somerolla IND5kuol. joht. onn * loukk. joht. onn * om.vah. joht. onn * Helsingintie (mt 52)-Pärnämäentie0,84131 Joensuuntie-Sepäntie0,68032 Joensuuntie-Jukolantie0,60030 Helsingintie (mt 52)-Joensuuntie0,48022 Turuntie (mt 2810) Jokioistentien ja Joensuuntien välissä 0,40015 Helsingintie (mt 52)-Turuntie (mt 2810)0,36014 * Vuosien aikana tapahtuneet kuolemaan, loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneet onnettomuudet (kpl)

Onnettomuusanalyysin yhteenveto •Asukasmäärään suhteutettuna Salon seudulla tapahtuu 60 % enemmän onnettomuuksia ja 20 % enemmän HEVA-onnettomuuksia kuin koko Suomessa keskimäärin •Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu maanteillä (71 %) •Henkilövahingoista –Ajoneuvoliikenne: 80 % maanteillä –Kevytliikenne: 55 % kaduilla, kuolemat maanteillä •Peuraonnettomuuksia kolmasosa •Yksittäisonnettomuuksia 1/4 kaikista onnettomuuksista ja 40 % henkilövahinko-onnettomuuksista •Jalankulkija-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuuksia 6 % kaikista onnettomuuksista ja yli neljäsosa kaikista henkilövahingoista. •Mopo-onnettomuuksien määrä on lisääntynyt nopeasti •Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu hyvissä olosuhteissa •Nuoret usein osallisina onnettomuuksissa

Onnettomuuskustannukset •Onnettomuuksista aiheutuvat aineelliset vahingot sekä uhrien hyvinvoinnille aiheutuneet aineettomat menetykset •Yksikkökustannukset –Omaisuusvahinkoon johtanut onnettomuus € –Henkilövahinkoon johtanut onnettomuus € •Kuntien osuus % Kustannukset yhteensä Kunnan osuus vuodessa (KA 05-09) •Salo38,7 M€5,8-7,7 M€ •Somero8,8 M€1,3-1,8 M€ •Yhteensä47,5 M€7,1-9,5 M€

Kaupunkien osuus vuotuisista onnettomuuskustannuksista 5 vuoden keskiarvona