RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA Marko Ihanus, EFIN AMC-päällikkö RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems -foorumi 6.6.2013
Sisällys Yleistä Operointi RPAS:lla Valvottu ilmatila Valvomaton ilmatila Vaara-alue, prosessit
YLEISTÄ Regulointi osin puutteellista Kansallisesti kahden eri viranomaisen reguloimaa, ei täysin linjassa keskenään Toiminta kasvussa, AIP SUP:t: 2009 1+5 2010 0+3 2011 1+3 2012 4+3
OPEROINTI RPAS:lla MIL: Vaara-alueella (tilapäinen tai pysyvä) Luokka III saatettuna Luokka IV itsenäisesti CIV: Tilapäisellä vaara-alueella Näköetäisyydellä lennättäjästä?
VALVOTTU ILMATILA Vaara-alue (tilapäinen tai pysyvä) MIL saatettuna Porrastuskriteerit Lennonjohtajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet Tutkanäytöllä riippuen perustamistavasta MIL saatettuna Tutkanäytöllä MIL luokka IV ? Näköetäisyydellä lennättäjästä? Toiminta lentopaikan läheisyydessä? Yhteydenpito ATC:n ja lennättäjän välillä? Lennonjohtajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet?
VALVOMATON ILMATILA Vaara-alue (tilapäinen tai pysyvä) ATC ei porrastusvelvollisuutta OPS M1-28 mukainen toiminta Näkyvissä tutkanäytöllä (riippuen perustamistavasta) Luokka III saatettuna Näkyvissä tutkanäytöllä mahd. lentotiedotuspalvelua varten Luokka IV ? Näköetäisyydellä lennättäjästä? Ei vaikutusta
VAARA-ALUE, PROSESSIT Pysyvät vain PV tai RVL, aktivointi NOTAM:lla viim. 7 vrk ennen toimintaa (ICAO) Tilapäisen vaara-alueen perustaminen Esitys 10 viikkoa ennen TraFi:lle vs. pysyvä D 14 vrk/TSA D-1 Lausuntopyynnöt (TraFi/Finavia) AIP SUP:n julkaiseminen Tutkaesitysjärjestelmäpäivitys Ilmailulaki 8§ / virka-apu NOTAM, reittibulletiini. Ei kartalla. Ei lennonjohdon järjestelmissä, porrastaminen valvotussa ilmatilassa? Rajoittaa suurella alueella, ei joustavuutta. Mahd. TraFi:n poikkeukset OPS M1-28 mukaisesti Ilmatilan vapauttaminen kankeaa, valvottu/valvomaton ilmatila