Käsitekartta opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
Muistiinpanojen tekeminen
Yhdyssanat ja alkukirjaimet
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Active directory.
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Semantiikka/ Kysy kirjastonhoitajalta 05/2008. Semanttinen vastausliittymä Prototyyppi Opas luotiin FinnOnto-projektin osana (2006). Opas sisälsi vastaajan.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
Mediatekniikan seminaari Paula Sanaksenaho Voice over Internet Protocol Paula Sanaksenaho
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
EXtensible Markup Language
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Matematiikan oppiminen.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Työpaikkakouluttajan ABC
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Työpaikkakouluttajan ABC
T Personal SE assignment Static Methods Jaakko Nyrölä, ryhmä TeTe
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Terveystiedon ainereaali
Miellekartta.
Esityksen transkriptio:

Käsitekartta opetuksessa Vihdin opettajien koulutus Vihdin yhteiskoulun lukio, 30.1. 2006 © Ilpo Halonen

Lähteitä http://www.cs.hut.fi/~sto/Opetus/concept-maps.html http://cmap.ihmc.us CMap Tools Help http://cmap.ihmc.us/Support/Lists.php

Käsitekarttatekniikka IHMConcept Map Software , Cornellin yliopiston prof. Joseph D. Novakin kehittämän idean perustalle kehitetty tiedonrakenteluväline tarkoitus: käsitteiden välisten suhteiden määrittäminen ja nimeäminen tulos: käsitteiden merkityksen ja käytön täsmentyminen ja käsitteistön yhtäpitävyyden lisääntyminen onnistunut käsitekartta vastaa ajatuksellisesti asioiden oikeita loogisia suhteita

Miellekartta miellekartta: käsitellyistä asioista johtuvien mielleyhtymien merkitseminen muistiin pääpaino: muistaminen soveltuvuus: esim aivoriihessä syntyvien ideoiden muistiinpano eroaa käsitekartasta jonka pääpaino on tiedon jäsentämisessä ei ilmaise asioiden loogisia suhteita

Työkalut käsitekartta voidaan tehdä kynällä paperille CMap Tool käyttökelpoinen digitaalinen ilmaistyökalu verkosta CMap Toolin avulla käsitekartan voi tehdä tietokoneella

CMap Tool -työkalu työkalu laatii automaattisesti ”solmuja”, joita voi siirrellä karttaa laajennettaessa kartat luodaan siten, että nuolenpäät ilmaisevat käsitteiden suhteiden suunnan (esim ylempänä/alempana hierarkiassa) esityksiä varten kartan voi tallentaa .gif –kuvatiedostoksi joka soveltuu WWW:hen

Käsitekartan tekemisen ohjeita tunnista kohdealueen keskeiset käsitteet nimeä käsite yhdellä tai enintään muutamalla sanalla varaa aikaa sillä monimutkaisen kohdealueen ”kartoittaminen” ei onnistu yhdessä istumalla ole kärsivällinen sillä käsitekartta on prosessi, jossa pohdinnasta seuraa muutoksia ( esim substantiivi muuttuu vast. verbiksi tai adjektiiviksi, yleiskäsite muuttuu erityiseksi jne.)

Käsitekartan teon aloittaminen 1/2 Mitä esineitä, osapuolia ja paikkoja aiheeseen liittyy? Mitä tapahtumia, toimintoja, prosesseja ja tiloja esineisiin, osapuoliin ja paikkoihin liittyy? Missä rooleissa jälkimmäiset esiintyvät edellisissä? Mitä kriteereitä, näkökulmia tai ongelmia toimintoihin liittyy?

Käsitekartan teon aloittaminen 2/2 Mitä suhteita käsitteiden välillä on? Ovatko suhteet yleispäteviä vai satunnaisia? Pitäisikö käsitteitä muuttaa, jotta suhteet olisivat täsmällisempiä? Onko käsitteillä yhteisiä piirteitä? Esiintyykö kartassa toistuvasti samanlaisia rakenteita? Voidaanko käsitteitä yleistää tai pitäisikö käyttää erikoistuneempia käsitteitä?

Millainen on onnistunut käsitekartta? 1/2 sama käsite vain kerran kartassa ei liian yleisiä suhteiden nimiä: ei ”liittyy” ”on”, vaan ”seuraus”, ”osa”, ”vastakohta” millä tavalla asia on jotakin ”on ammatiltaan”, ”on tyypiltään”, ”on väriltään” yleisemmät käsitteet ylempänä, erikoistuneemma alempana

Millainen on onnistunut käsitekartta? 2/2 ei irrallisia osia vaan yhtenäinen käsitekartta kukin käsite mielekkäässä suhteessa muihin kartan käsitteisiin - irrallinen käsite merkki siitä ettei sisältöä tajuta jos kohdealueen käsitteet eivät enää mahdu kartalle, niin 1) pohdittava kuuluvatko kaikki kartalle, 2) käsitteistö mahdollisesti jaettavissa itsenäisiin osa-alueisiin, joista voi tehdä omat kartat

Miellekartat opetuksen apuna (Partners in Learning, MS, http://www

Mielle- ja käsitekarttaohjelmia Käsitekartta: CMap Tools (ilmainen=, http://cmap.ihmc.us ConceptDraw, http://www.conceptdraw.com/en Miellekartat: Freemind (ilmainen), http://freemind.sourceforge.net Inspiration, http://inspiration.com Mindmanager, http://www.mindjet.com.edu Microsoft Office Visio 2003, http://www.microsoft.com/visio