Luottamushenkilökoulutus JJR- seutu Mali Soininen, ISO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaaminen yhteiseen käyttöön HOIVAYRITYKSET, KASTE JA PARAS
Advertisements

Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Kaste ohjelma ja Mitä Kasteesta on kasvamassa?
KASTE-ohjelma on sosiaali- ja terveysministeriön lakisääteinen strateginen ohjausväline valtakunnallisen sosiaali- ja terveyspolitiikan johtamiseen Lainsäädäntö.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Mika Niemelä Riikka Helin
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
LAPSEN ÄÄNI -hanke Etelä-Kymenlaakson perhepalveluverkosto
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Perusterveydenhuollon kehittäminen / LAPIN KASTE
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALIPOLIITTINEN FOORUMI Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen – mitä Kaste-ohjelmalla tavoitellaan Sirkka-Liisa Pylväs.
Väestönmuutos , maakunnittain
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Lapset ja perheet Kaste -hanke
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Osallisuus ja työllistyminen
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
OSALLISUUS JA KOKEMUSASIANTUNTIJA
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Esiselvitys.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Lisätietoa Sokra-koordinaatiosta
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Osatyökykyisille tie työelämään
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Esityksen transkriptio:

Luottamushenkilökoulutus JJR- seutu 23.11.2009 Mali Soininen, ISO Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja mahdollisuudet Luottamushenkilökoulutus JJR- seutu 23.11.2009 Mali Soininen, ISO Lisätiedot: www.isonetti.net ©2009 ISO 1

Sosiaaliturvan eettinen periaate - julkinen vastuu ”Mitä perustavammanlaatuiset inhimilliset tarpeet ovat uhattuina ja mitä heikommat ovat yksilön omat voimavarat selvitä, sitä vahvemmat ovat yksilön oikeudet ja sitä selkeämpi on julkisen vallan velvollisuus järjestää toimeentulo ja sosiaali- ja terveyspalvelut.” (Oikeus ja kohtuus 2006, 26)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenen monisuuntaiset haasteet Kuntatalouden taantuma Talouden lyhytsyklisyys ,talousarviovuosi ja käyttösuunnitelmat vs. strateginen johtaminen PARAS /Kaste haastaa: Sosiaali- ja terveyspalvelujen suunnan yhdenmukaisuus alueella ja tavoitteiden yhteensopivuus Paikallinen ääni ja tarpeiden tuntemus Talouden ristipaineiden kokemus ja välissä olemisen rooli Ymmärrys siitä, että hyvin hoidettu sosiaali- ja terveydenhuolto on inhimillinen , sivistynyt ja taloudellisin vaihtoehto

Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöuudistus Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskeva laki, voimaan 2013 Palveluinnovaatio-hanke KASTE -ohjelma S O I A L H U N T Toimiva terveyskeskus -toimenpideohjelma T E R V Y D N H U O L A K I Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin p.o. Terveyden-edistämisen p.o. Mieli 2009 Lakihankkeita: palveluseteli potilaslaki ja asiakaslaki vammaispalvelulaki yksityinen th ja sh th:n ammattihenkilölaki PARAS- hanke: Puitelaki voimassa 31.12.2012 asti Selonteko Eduskunnalle syksy 2009 VOS- uudistus Voimaan: 2010 STVOL voimassa 2012 loppuun Kasteen osalta Voimaan: 2011 Voimaan: 2013 ALKU- hanke 2010 THL 2009 Valvira 2010

Uudistuksen vaiheittainen eteneminen 2010 2011 2012 2013 2015 2020 2025 HE 2010 Terveydenhuoltolaki terveydenhuollon sisältöä koskevat säännökset esim. neuvolapalvelut, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, mielenterveyspalvelut sekä hoitotakuusäännökset HE 2012 Sosiaalihuollon lainsäädäntöuudistus sosiaalihuollon erityislainsäädännön rakenne ja sisältöä koskevat säännökset HE 2010 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki sosiaali- ja terveydenhuollon uusi palvelurakenne sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen, kehittäminen ja valvonta uusien rakenteiden voimaanpanosäännökset erilliseen lakiin

Kansallinen muutoksen suunta: Lapset, nuoret ja perheet Riittävän varhaiseen tukeen lapsen edun kannalta Varhaisen puuttumisen vastuu kunnassa kaikille Vastavuoroista yhteistyötä yli hallinto- ja sektorirajojen – kehitystä tukevaa ja häiriöitä korjaavaa, - Onko systemaattista? Peruspalvelupainotus, esim. terveys-, sosiaali-, nuoriso-, kulttuuri-, sivistys- ja poliisitoimi, mukana kolmas sektori, yksityinen palvelu ja kansalaisosallisuus Intensiivisiä kohdennettuja varhaisia palveluita ehkäisemään huostaanottoja

Lapset, nuoret ja perheet Kunnissa on laadittava lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi suunnitelma, jonka kunnallisvaltuusto hyväksyy mielellään seudullinen

Mielenterveys- ja päihdetyö Valtakunnallinen Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma , Mieli 2009 Työryhmän ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämiseksi 2015 Taustalla: Väestön yleinen terveydentilan kohentuminen ei näy mielenterveys- häiriöissä (sairauspoissaolot, eläköityminen, korkeat masennusluvut ) Mielenterveys- ja päihdeongelmien samanaikaisuus ja kasautuminen

Mielenterveys- ja päihdeohjelma ¤ Laajaa hyvinvointityötä yli toimijatahojen, arjen tasolla ¤ Palveluita tarpeeseen ja helposti saataville, matalan kynnyksen ja yhden oven periaatteella, arjen perustasolle , erikoissairaanhoitoa, päihdepalveluita ja perusmielenterveystyötä yhdistetään ¤ Vaikuttavia käytäntöjä ¤ Asiakkaan asemaa vahvistetaan

Ikääntyvä väestö Ikäihminen, rasite vai voimavara? Asenteet ja arvostus Ikäihmisten määrä ja suhteellinen osuus kasvaa Hyvin vanhojen 90+ osuus kasvaa Yksinasuvien määrä kasvaa Muistihäiriöisten osuus kasvaa Ikäihmiset yhä ”erilaisempia”, yksilöllisemmät elämän tavat Ikäihmisten oma ääni kasvaa, elämisen ja asumisen oman tyylin oikeutukset ja vaatimukset kasvavat Omaisten ja läheisten osallisuus lisääntyy, arjen kokemusta kuultava, kokemusasiantuntijuus nousee ja nostetaan esille

Onnistuneesti vanhenevaan yhteiskuntaan , seutuun ja kuntaan Väestön ikääntyminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan, syntyykö ikäosaavia yhteisöjä ja kuntia , ikäystävällisiä elinympäristöjä? Asenteet näkyviksi, arvot puntariin, kunnioitus esiin! Palvelujen muodot, tavat, suunnat, tyylit syyniin! Osaamisen vahvistamista tarvitaan Ikäpolitiikka on yhteiskunnan ja kunnan asia Tarvitaan Seudullinen Ikäpoliittinen ohjelma

KASTE- ohjelma 2008-2011 Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma , suunnan muutos 2008-2011 Sosiaali- ja terveysministeriön lakisääteinen strateginen ohjausväline valtakunnallisen sosiaali- ja terveyspolitiikan johtamiseen RESURSSIOHJELMA palvelujen rakenteelliseen uudistukseen kunnissa

alueellisten johtoryhmien Kaste-ohjelman alueellisten johtoryhmien toiminta-alueet Lapin shp Länsi-Pohjan shp Pohjois-Suomi Pohjois-Pohjanmaan shp Kainuun shp Keski-Pohjanmaan shp Pohjois-Savon shp Vaasan shp Etelä-Pohjanmaan shp Itä- ja Keski-Suomi Pohjois-Karjalan shp Keski-Suomen shp Väli-Suomi Itä-Savon shp Pirkanmaan shp Etelä-Savon shp Satakunnan shp Päijät-Hämeen shp Etelä-Karjalan shp Varsinais-Suomen shp Kanta-Hämeen shp Kymenlaakson shp Helsingin ja Uudenmaan shp Länsi-Suomi Etelä-Suomi 29.3.2002/AA © Genimap

Tavoitteet 19 tavoiteosoitinta Keinot Teema-alueet 14 osakeinoa 1. Osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee 2. Hyvinvointi ja terveys lisääntyvät, hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat 3. Palvelujen laatu, vaikuttavuus ja saatavuus paranevat, alueelliset erot kapenevat Tavoitteet 19 tavoiteosoitinta 1. Ehkäistään ennalta ja puututaan varhain 2. Varmistetaan henkilöstön riittävyys ja osaaminen 3. Luodaan sosiaali- ja terveydenhuollon eheät palvelu-kokonaisuudet ja vaikuttavat toimintamallit Keinot 14 osakeinoa 39 toimenpidettä Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet Osallisuuden lisääminen ja syrjäytymisen ehkäisy (sis. pitkäaikaisasunnottomuus) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet ja prosessit Sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen uudistaminen Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon vahvistaminen Teema-alueet Osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee 1.       Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä suhteessa ikäryhmään kääntyy laskuun. 2.       Koulutuksen ulkopuolelle jääneiden 17-24-vuotiaiden nuorten osuus ikäluokasta jää alle 10 prosentin. 3.       Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden 18-24-vuotiaiden nuorten osuus vastaavasta ikäluokasta puolittuu. 4.       Pitkäaikaistyöttömyys laskee alle 30 000 henkilön. 5.       Pitkäaikaisasunnottomuus puolittuu. Hyvinvointi ja terveys lisääntyvät, hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat 6.       Alkoholijuomien kokonaiskulutus vähenee vuoden 2003 tasolle. 7.       Ylipainoisten osuus työikäisistä palautuu vuosien 1998–2001 tasolle. 8.       Tupakoivien 16-18-vuotiaiden osuus vähenee viisi prosenttiyksikköä. 9.       Lapsiperheiden pienituloisuusaste vähenee alle 10 prosenttiin. 10.    Vanhusten ikävakioitu toimintakyky paranee. 11.    Koti- ja vapaa-ajan tapaturmakuolemat ja vakavat tapaturmat vähenevät 10 prosenttia. Palveluiden laatu, vaikuttavuus ja saatavuus paranevat, alueelliset erot kapenevat 12.    Asiakaspalautteessa havaittu tyytyväisyys palveluihin paranee. 13.    Terveydenhuollon hoitoon pääsyn aikarajat toteutuvat. 14.    Vanhuspalvelujen tarpeen arvioinnin määräajat toteutuvat. 15.    Tarpeenmukainen säännöllinen kotihoito on tarjolla 14 prosentille yli 75-vuotiaista. 16.    Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevia yli 75-vuotiaita enintään 3 prosenttia. 17.    Perusterveydenhuollon lääkäri- ja hammaslääkärivaje vähenee. 18.    Sosiaalityöntekijävaje vähenee. 19.    Alueelliset erot erikoissairaanhoidon vaikuttavuudessa vähenevät.  

Kaste Itä- ja Keski- Suomessa Lapsi- Kaste Itä- ja Keski-Suomen lasten ja perheiden hyvinvointipalvelujen kehittäminen 2008-2010 Vanhus- Kaste Vanhusten asumisen uudet ratkaisut ja asumisen varhainen tuki 2008-2010 Kaste- Kanerva 2008-2010 Kroonisten kansansairauksien ehkäisy ja varhainen hoito, Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 4) Ve-Te- hanke, Vetovoimaa ja terveyttä edistävä terveydenhoito 2009-2011

Kaste- Lasten ja perheiden hyvinvointipalvelujen kehittäminen Varhaisen tuen ja puuttumisen mallien kehittäminen ja juurruttaminen Maakunnallinen sijaishuoltopankki ja sijaishuoltoyksikkö Sijaishuollon psykiatrisen hoidon/tuen lisääminen ja kehittäminen Pysyvän kehittämisrakenteen turvaaminen

Kaste- Vanhusten asumisen uudet ratkaisut ja varhainen tuki Vanhusten asumiseen uusia "välimuotoisia" ratkaisuja Kotona asumiseen varhaista tukea: matalan kynnyksen teknologisia ratkaisuja, kumppanuutta ja arjen tukea kotona, kotipiirissä ja lähiyhteisöissä Vanhusten laitoshoito ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen mukaiselle tasolle - pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevia yli 75-v. enintään 3% Vakiintunut yhteistyörakenne vanhuspalveluiden kehittämiseen Itä- ja Keski-Suomessa

Kaste jatkuu -> 2011 KASTE/Itä- ja Keski-Suomen aluejohtoryhmä: http://www.kuopio.fi/soste.nsf/TD/060208135431419?OpenDocument STM: www.stm.fi/kaste Tilaa Kaste-uutiskirje sähköpostiisi: jaana.ronkainen(at)kuopio.fi

osaamista, osallisuutta ja Välittävä Itä-Suomi Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus mukana uudistustyössä: ISO edistää osaamista, osallisuutta ja hyvinvointia

ISO- työtä 2009 Vaikuttaminen alan kehitykseen kansallisesti ja alueellisesti , maakuntayhteistyössä ja seuduilla Käytännön kehittämiskumppanuus ISO- kehittämisverkostot Koulutus- ja tutkimusyhteistyö käytännön työelämässä Sosiaalialan henkilöstön osaaminen

Kiitos mielenkiinnosta Mali Soininen , ISO Etelä-Savon yksikkö mali Kiitos mielenkiinnosta Mali Soininen , ISO Etelä-Savon yksikkö mali.soininen@mamk.fi 044-5207109