Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapset ja perheet Kaste -hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapset ja perheet Kaste -hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Lapset ja perheet Kaste -hanke
Projektipäällikkö Jaana Kemppainen

2 Kaste-ohjelma on sosiaali- ja terveysministeriön lakisääteinen strateginen ohjausväline valtakunnallisen sosiaali- ja terveyspolitiikan johtamiseen.

3 Tavoitteet Keinot Teema-alueet 19 tavoiteosoitinta 14 osakeinoa
1. Osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee 2. Hyvinvointi ja terveys lisääntyvät, hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat 3. Palvelujen laatu, vaikuttavuus ja saatavuus paranevat, alueelliset erot kapenevat Tavoitteet 19 tavoiteosoitinta 1. Ehkäistään ennalta ja puututaan varhain 2. Varmistetaan henkilöstön riittävyys ja osaaminen 3. Luodaan sosiaali- ja terveydenhuollon eheät palvelu-kokonaisuudet ja vaikuttavat toimintamallit Keinot 14 osakeinoa 39 toimenpidettä Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet Osallisuuden lisääminen ja syrjäytymisen ehkäisy (sis. pitkäaikaisasunnottomuus) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet ja prosessit Sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen uudistaminen Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon vahvistaminen Teema-alueet Osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee 1.       Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä suhteessa ikäryhmään kääntyy laskuun. 2.       Koulutuksen ulkopuolelle jääneiden vuotiaiden nuorten osuus ikäluokasta jää alle 10 prosentin. 3.       Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden vuotiaiden nuorten osuus vastaavasta ikäluokasta puolittuu. 4.       Pitkäaikaistyöttömyys laskee alle henkilön. 5.       Pitkäaikaisasunnottomuus puolittuu. Hyvinvointi ja terveys lisääntyvät, hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat 6.       Alkoholijuomien kokonaiskulutus vähenee vuoden 2003 tasolle. 7.       Ylipainoisten osuus työikäisistä palautuu vuosien 1998–2001 tasolle. 8.       Tupakoivien vuotiaiden osuus vähenee viisi prosenttiyksikköä. 9.       Lapsiperheiden pienituloisuusaste vähenee alle 10 prosenttiin. 10.    Vanhusten ikävakioitu toimintakyky paranee. 11.    Koti- ja vapaa-ajan tapaturmakuolemat ja vakavat tapaturmat vähenevät 10 prosenttia. Palveluiden laatu, vaikuttavuus ja saatavuus paranevat, alueelliset erot kapenevat 12.    Asiakaspalautteessa havaittu tyytyväisyys palveluihin paranee. 13.    Terveydenhuollon hoitoon pääsyn aikarajat toteutuvat. 14.    Vanhuspalvelujen tarpeen arvioinnin määräajat toteutuvat. 15.    Tarpeenmukainen säännöllinen kotihoito on tarjolla 14 prosentille yli 75-vuotiaista. 16.    Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevia yli 75-vuotiaita enintään 3 prosenttia. 17.    Perusterveydenhuollon lääkäri- ja hammaslääkärivaje vähenee. 18.    Sosiaalityöntekijävaje vähenee. 19.    Alueelliset erot erikoissairaanhoidon vaikuttavuudessa vähenevät.

4 KASTE-OHJELMAN ORGANISAATIO
Toimeenpanoryhmä Apulaisosastopäällikkö Olli Kerola (HTO) Ylitarkastaja Salme Kallinen-Kräkin (HTO) Ylilääkäri Timo Aronkytö (STO) Hallitusneuvos Anne Kumpula (HTO) Finanssisihteeri Jenni Eskola (HTO) Tiedottaja Sanna Leinonen (VIE) Laajennettu toimeenpanoryhmä Toimeenpanoryhmän lisäksi seuraavat henkilöt ja tahot: I Lapset, nuoret ja perheet Riitta Viitala, Marjaana Pelkonen STM, THL, Kuntaliitto II Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Taru Koivisto, Timo Aronkytö III Sosiaali- ja terveys- palveluiden henkilöstö Pirjo Sarvimäki, Marjukka Vallimies-Patomäki STM, TTL, Kuntaliitto IV Perusterveydenhuollon vahvistaminen Maire Kolimaa ja Timo Aronkytö V Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäisy Aune Turpeinen, Kari Haavisto STM, THL, Kuntaliitto, TTL VI Palvelurakenteet ja prosessit Martti Lähteinen, Kari Haavisto, Timo Aronkytö Valvonta ja hankehallinnointi Valvira ja lääninhallitukset (Länsi-Suomen lääninhallitus hankehallinnointi) - Hallituksen politiikkaohjelmat - Muut ohjelmat ja laajat hankkeet HTO:n ja STO:n johtoryhmät ja tulosryhmät Alueelliset johtoryhmät Pohjois-Suomi pj. Sinikka Auvo Itä- ja Keski-Suomi pj. Tuomo Meriläinen Väli-Suomi pj. Erkki Lehtomäki Länsi-Suomi pj. Maija Kyttä Etelä-Suomi pj. Juha Metso Kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta peruspalveluministeri Paula Risikko, pj Konsernijaos Kari Välimäki, pj Aluejaos Päivi Sillanaukee, pj Kansalaisjaos Aino-Inkeri Hansson, pj

5 alueellisten johtoryhmien
Kaste-ohjelman alueellisten johtoryhmien toiminta-alueet Lapin shp Länsi-Pohjan shp Pohjois-Suomi Pohjois-Pohjanmaan shp Kainuun shp Keski-Pohjanmaan shp Pohjois-Savon shp Vaasan shp Etelä-Pohjanmaan shp Itä- ja Keski-Suomi Pohjois-Karjalan shp Keski-Suomen shp Väli-Suomi Itä-Savon shp Pirkanmaan shp Etelä-Savon shp Satakunnan shp Päijät-Hämeen shp Etelä-Karjalan shp Varsinais-Suomen shp Kanta-Hämeen shp Kymenlaakson shp Helsingin ja Uudenmaan shp Länsi-Suomi Etelä-Suomi /AA © Genimap

6 Tavoitteena kasvuyhteisöjen turvallisuus, virikkeisyys ja riskiolosuhteita vähentävä toiminta
Kasvua ja kehitystä tukevat palvelut Ongelmia ja häiriöitä ehkäisevät Kasvua korjaavat palvelut Palvelutarpeen kasvu nyt Neuvola, päivähoito, koulu, terveydenhuolto, mielenterveys-, päihdepalvelut, nuorisotyö, liikunta-, kulttuuritoimi, kolmas sektori, yksityinen palvelutuotanto ym. Varhainen puuttuminen Riskialttiissa olosuhteissa elävien lasten ja perheiden tuki ja erityisten tarpeiden huomioon ottaminen Lastensuojelu, lasten- ja nuorisopsykiatria, kasvatus- ja perheneuvolat, järjestöt, yksityinen palvelutuotanto Palvelutarpeen kasvun taittuminen

7 Puututaan varhain ongelmiin ja parannetaan lasten ja nuorten psykososiaalisia palveluja
tp 7, 8, 30 Uudistetaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelukokonaisuuksia. Perustasolla kehitetään ja nivotaan yhteen kehitystä tukevat, ongelmia ja häiriöitä ehkäisevät ja korjaavat palvelut yli sektorirajojen. Viedään käytäntöön lastensuojelulakia. Uudet toimintamallit muodostavat asiakkaan näkökulmasta ehyen kokonaisuuden. tp 6 Nostetaan varhaisen puuttumisen ote osaksi koko kunnan päätöksentekoa. tp 19 Kehitetään kuntien ja järjestöjen välistä yhteistyötä kansalaisten osallistumismahdollisuuksien lisäämiseksi. Luodaan toimintamahdollisuuksia matalan kynnyksen kohtaamispaikoille. tp 37 Levitetään hyviä käytäntöjä. tp 38 Kehitetään palvelujen laadun ja vaikuttavuuden mittaamista. tp 34 Vahvistetaan sosiaalihuollon kehittämistoiminnan pysyviä rakenteita ja niiden yhteyksiä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa.

8 Hankkeen toteuttaminen 1.11.2008–31.10.2010
Hallinnoija Jyväskylän kaupunki Hankealue: Etelä-Savo, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo Hankkeen rahoittajana STM (Kaste), kunnat (62) ja kuntayhtymät (4) Kokonaisbudjetti 3,1 milj. euroa, kuntaosuudet 0,8 milj. euroa Hankkeen henkilöstö Etelä-Savo: 4 työntekijää (1 osahanke) Keski-Suomi: 5 työntekijää + 2 (v. 2010) (1 osahanke) Pohjois-Karjala: 3 työntekijää (3 osahanketta) Pohjois-Savo: 16 työntekijää (3 osahanketta) Projektipäällikkö työskentelee koko hankealueella

9 Koko hankkeen tavoitteet
Lasten ja perheiden palveluita uudistetaan ja yhtenäistetään asiakkaiden näkökulmasta joustaviksi ja vaikuttaviksi palvelukokonaisuuksiksi. Varhainen puuttuminen vakiinnutetaan osaksi kuntien palvelujärjestelmää ja päätöksentekoa. Erityispalveluita kehitetään tukemaan peruspalveluita monitoimijaisella ja vastavuoroisella yhteistyöllä painottamalla palveluiden nivelkohtia. Lasten ja perheiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia lisätään palvelujärjestelmässä. Työntekijöiden ja toimijoiden osaaminen ja palveluiden laatu varmistetaan turvaamalla pysyvä kehittämisrakenne lasten ja perheiden hyvinvointipalveluihin. Lasten ja perheiden ennaltaehkäisevien ja varhaisen tuen palveluiden vaikutusta lastensuojelun kustannuksiin seurataan taloudellisella arvioinnilla.

10 Painopistealueet ja horisontaaliset teemat Itä- ja Keski-Suomessa
ENNALTA EHKÄISEVÄN TYÖN KEHITTÄMINEN Perhekeskus Varhaiskasvatus Terveysneuvonta LASTEN JA NUOR-TEN MIELENTER-VEYSPALVELUIDEN JA LASTENSUOJE-LUN AVOHUOLLON KEHITTÄMINEN SIJAISHUOLLON JA PERHEHOIDON KEHITTÄMINEN Lasten ja perheiden kasvu- ja kehitysyhteisöt Henkilöstön osaamisen vahvistaminen Palvelurakenteiden ja -prosessien kehittäminen Vaikuttavuuden arviointi Varhaisen puuttumisen työotteen vahvistaminen Lasten ja perheiden osallisuuden lisääminen

11 Kehittämisen painopisteet maakunnittain
Etelä-Savossa kehitetään ehkäisevää toimintaa, sijaishuoltopankkia ja sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten psykiatrista tukea. Keski-Suomessa vahvistetaan toimijoiden osaamista, kehitetään ja levitetään varhaisen puuttumisen ja tuen työmenetelmiä ehkäisevään työhön, lastensuojelun avo- ja sijaishuoltoon sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin. Pohjois-Karjalassa painopisteenä on sijaisperheiden osaamisen vahvistaminen, vertaisryhmätoiminnan koordinointi ja kotisairaalatoiminnan kehittäminen psyykkisesti vaikeasti oireileville lapsille ja heidän perheilleen. Pohjois-Savossa jalkautetaan poikkihallinnollinen varhaisen tuen palvelumalli, kehitetään vaativaa perhehoitoa, perheoikeudellisia palveluja ja hoitomallia vauva- ja pikkulapsiperheiden kiintymyssuhteen ongelmiin.

12 Hankkeen valvonta ja hallinnointi
STM Länsi-Suomen lääninhallitus (Turku) Jyväskylän kaupunki (hallinnoija) Maakuntien vastuukunnat (Mikkeli, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä) Mukana olevat kunnat ja kuntayhtymät

13 Hankkeen organisaatio
P R O J E K T I Ä L Ö OHJAUSRYHMÄ JOHTO- / PROJEKTIRYHMÄT MAAKUNNITTAIN MAAKUNTIEN TYÖRYHMÄT YLIMAAKUNNALLISET TIIMIT HANKKEEN TYÖNTEKIJÄT MAAKUNNITTAIN

14 YHTEYSTIEDOT Lapset ja perheet Kaste -hanke Projektipäällikkö
Jaana Kemppainen Puh Postiosoite: Jyväskylän kaupunki, sosiaali- ja terveyspalvelut PL 486, Jyväskylä Käyntiosoite: Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Matarankatu 4


Lataa ppt "Lapset ja perheet Kaste -hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google