Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media 2012 -kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Mediakasvatus MLL:ssa
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Harvialan koulu ja päiväkoti
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Katja Mikkonen Kari Niklander
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry.
Joensuulaisten kehitysvammaisten ja vammaisten asumispalvelujen suunnitelma vuosille 2013–2017 Valmistuu keväällä 2012.
Haave-verkosto  Verkoston tavoitteena on nuorten kansalaisaktiivisuuden edistäminen ja järjestöjen sekä nuorisopalveluiden yhteistoiminnan.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ROTARACT Rotarypiirissä /2006 Esa Irri, Tampereen Rotaract-klubi.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Perusopetuksen ryhmäkoko
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
Seutukirjastoselvitys Projektiryhmä Seutusivistystyöryhmä
KOKKOLAN KAUPUNGINKIRJASTO-MAAKUNTAKIRJASTON STRATEGIAN LAATIMINEN Lähtökohtia Susann Forsberg Kirjastotoimenjohtaja.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
LEIJONA-KIEKKOKOULU. LEIJONA-KIEKKOKOULU – MISTÄ ON KYSE? Seuroille suunniteltu kiekko- ja luistelukoulun toteuttamismalli alle 8 -vuotiaille lapsille.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Design for All korkeakouluissa? Päivi Tahkokallio — Suomen DfA-verkosto ESOK — Tampere
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Huttunen/ Järjestön vuosikello Huttunen/
ALUEELLINEN YHTEISTYÖ TOIMINTAMALLI
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Yhdenvertaisuussuunnitelma vähintään 30 hengen työpaikoilla
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Otsikko kuvien asettelun kanssa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdenvertaisuussuunnitelma vähintään 30 hengen työpaikoilla
Esityksen transkriptio:

Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto

Esityksen otsikosta • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus) • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus)

Esityksen taustaa • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa 2012.

Kirjastot ja media 2012 • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa) • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa)

Vastaajat

Kuinka tärkeänä mediakasvatuksen antamista pidetään eri paikoissa?

Kuinka tärkeitä seuraavat tavoitteet kirjastoissa?

Miten tärkeänä pitää seuraavia aiheita?

Miten tärkeänä pitää seuraavia välineitä?

Kohderyhmät?

Hankkeiden ja materiaalien tunnettuus?

Materiaalien ja hankkeiden sisältö?

Osallistuminen hankkeisiin ja verkostoihin

Osallistuminen koulutukseen

Osallistuminen koulutukseen 2

Mediakasvatus toimintasuunnitelmassa

Mediakasvatus henkilöstön tehtäväkuvissa

Toteuttamisen työtavat

Yhteistyötahot

Miten suunniteltu kouluyhteistyö?

Kouluyhteistyö + mediakasvatus?

Esteet mediakasvatuksen “tekemiselle”?

Joitakin yleisiä huomioita • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa

Joitakin yleisiä huomioita 2 • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita

Mediakasvatus, kirjasto ja koulu • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo? • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo?

Kiitos! Tack! twitter.com/mmustikkafacebook.com/mustikkamaki