Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto
Esityksen otsikosta • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus) • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus)
Esityksen taustaa • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa 2012.
Kirjastot ja media 2012 • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa) • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa)
Vastaajat
Kuinka tärkeänä mediakasvatuksen antamista pidetään eri paikoissa?
Kuinka tärkeitä seuraavat tavoitteet kirjastoissa?
Miten tärkeänä pitää seuraavia aiheita?
Miten tärkeänä pitää seuraavia välineitä?
Kohderyhmät?
Hankkeiden ja materiaalien tunnettuus?
Materiaalien ja hankkeiden sisältö?
Osallistuminen hankkeisiin ja verkostoihin
Osallistuminen koulutukseen
Osallistuminen koulutukseen 2
Mediakasvatus toimintasuunnitelmassa
Mediakasvatus henkilöstön tehtäväkuvissa
Toteuttamisen työtavat
Yhteistyötahot
Miten suunniteltu kouluyhteistyö?
Kouluyhteistyö + mediakasvatus?
Esteet mediakasvatuksen “tekemiselle”?
Joitakin yleisiä huomioita • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa
Joitakin yleisiä huomioita 2 • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita
Mediakasvatus, kirjasto ja koulu • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo? • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo?
Kiitos! Tack! twitter.com/mmustikkafacebook.com/mustikkamaki