Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola 24.11.2010: Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Suomen aluehallinto Hallinnon kehittämisosasto 2 Valtion aluehallinto uudistui  Valtion aluehallintoa uudistettiin laajalla kokonaisuudistuksella.
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto PSAVI
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Aluehallinnon uudistus sisäisen turvallisuuden kehittämisen kannalta
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Nuorista voimaa ja osaamista alueelle Mikkelin Tiedepäivät 2010 Katja Komonen, tutkimusjohtaja Juvenia – Nuorisoalan osaamiskeskittymä.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Aluehallinnon uudistus Tilannekatsaus
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
KORKEAKOULUT UUDESSA ALUEHALLINNON RAKENTEESSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari
Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto / 2.2.
Lapin aluehallintovirasto, ylijohtaja Kaisa Ainasoja Tervetuloa Lapin aluehallintovirastoon! Lapin Nuorisofoorumi 2/
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Itä-Suomen aluehallintovirasto
Strategiaperusta ja ohjelmat
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Yleisivistävän koulun hallinto
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola : Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten yhdessä eteenpäin ? Kehitys- ja strategiapäällikkö Marja-Riitta Vest Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

Lyhyesti Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

3  Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) toimii Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Keski- Suomen maakunnan liittojen alueilla.  Asukkaita 1,2 milj.  4 ELYä, 5 maakuntaa 91kuntaa

Strateginen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö OKMOMMMMTEMVM YM STM Aluehallintovirasto (6) Maistraatit Työsuojelu (5) •Vakavien työtapaturmien sekä ilmoitettujen ammattitautien ja työperäisten sairauksien syiden selvittäminen ja niiden ehkäisy •Muu asiakasaloitteinen valvonta •Viranomaisaloitteinen valvonta •Tuotevalvonta •Osallistuminen työrikosten käsittelyyn Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (6) •Sosiaali- ja terveydenhuolto •Ympäristöterveyden huolto •Alkoholihallinto •Opetustoimen palvelut •Kuluttaja- ja kilpailuasiat •Peruspalvelujen arviointi •Muut tehtävät Poliisi (3) •Vastuualueelle kuuluva alueellinen viranomaisyhteistyö •Peruspalvelujen arviointi poliisitoimen osalta •Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitoimen osalta •Muut poliisin hallinnosta annetussa laissa ja asetuksessa säädettävät poliisin tehtävät Ympäristö- luvat (4) •Vesilain mukaiset asiat •Ympäristönsuojelulain mukaiset asiat Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Ylijohtaja Pelastustoimi ja varautuminen (6) •Pelastustoimi •Varautumisen yhteen- sovittaminen Hallintopalvelut-vastuuyksikkö (6) Kootut tukitehtävät SM Kunnat Henkilöstöä n. 1350

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto Viraston toimipaikat

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston missiosta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Ylijohtaja Jorma Pitkämäki7 Kuntia 24 Yksityisten palvelujen tuottajat Valtion palvelut / Lupa- palvelut Kuntia 23 Kuntia 17 Kuntia 8 Kuntia 19 Kunta- yhtymät Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto/alue 1,2 milj. asukasta, 5 maakuntaa, 4 ELY-keskusta ja 91 kuntaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toiminta-ajatus ja tehtävät: ”Aluehallintovirasto edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueellaan.” (140 lakia, 640 säädöstä) Tässä tarkoituksessa virasto edistää :  asukkaiden hyvinvoinnin lisääntymistä  perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista  peruspalvelujen saatavuutta  toimenpiteitä, joilla asuin-, työ- ja elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus paranee  ympäristönsuojelua ja ympäristön kestävää käyttöä Viraston tehtävänä on myös: •käsitellä kanteluja, valituksia, oikaisuvaatimuksia ja myöntää erilaisia lupia •peruspalveluiden arviointi •varautumisen yhteensovittaminen alueella ja siihen liittyvän yhteistoiminnan järjestäminen, valmiussuunnittelun yhteensovittaminen, alueellisten maanpuolustuskurssien järjestäminen, kuntien valmiussuunnittelun tukeminen, valmiusharjoitusten järjestäminen sekä alue- ja paikallishallinnon turvallisuussuunnittelun edistäminen •viranomaisten johtaessa turvallisuuteen liittyviä tilanteita alueella tukea toimivaltaisia viranomaisia ja tarvittaessa sovittaa yhteen toimintaa niiden kesken •poliisitoimen alueellinen viranomaisyhteistyö sekä varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitointa koskien.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto/alue 1,2 milj. asukasta, 5 maakuntaa, 4 ELY-keskusta ja 91 kuntaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallinnon tehtävä:  Edistää Länsi- ja Sisä-Suomen elinvoimaisuutta, hyvinvointia ja kehitystä Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Ylijohtaja Jorma Pitkämäki Kuntia 24 Pirkanmaan ELY Keski- Suomen ELY Pohjanmaan ELY Etelä- Pohjanmaan ELY Pirkanmaan liitto Keski- Suomen liitto Pohjan- maan liitto Keski- Pohjanmaan liitto Etelä- Pohjanmaan liitto Yksityisten palvelujen tuottajat Valtion palvelut / Lupa- palvelut Kuntia 23 Kuntia 17 Kuntia 8 Kuntia 19 Kunta- yhtymät

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston fokuksena hyvinvoinnin edistäminen Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

LSSAVI: HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN C Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto10 TUOTTAVA YMPÄRISTÖ PALVELUT – JULKISET JA YKSITYISET INFRA, TURVALLINEN JA VIIHTYISÄ YMPÄRISTÖ  OHJAUS JA INFORMOINTI  VALVONTA  KEHITTÄMINEN  YHTEISTOIMINTA  LUPAHALLINTO

Fokus lapsiin ja nuoriin – ajassa tunnistettavat signaalit ja faktat työn viitoittajina Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

Julkisen talouden kestävyysvaje  Väestön ikääntyminen ( 65-vuotiaita vuonna 2030 lähes 50% työikäisistä, muissa teollisuusmaissa 2050)  Elinikäennusteen kasvu ( joka kymmenes vuosi 2 vuotta lisää)  Maailmantalouden taantuma  Suomen vientiteollisuuden rakenne  Kuluttajien ostokäyttäytymisen varovaisuus  Pankkien lainanannon/riskinoton varovaisuus  Yritysten investointivarovaisuus  kestävyysvaje syntymässä  2015 kestävyysvaje 12 mrd euroa = säästötarve Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto12

Kestävyysvajeen kattamistoimenpiteitä esim.  Koko kansantalouden tuottavuuden kohottaminen  Julkisten hyvinvointipalvelujen tuottavuuden kohottaminen  Työurien pidentäminen, sisältäen mm. syrjäytymisen ehkäisyn  Maahanmuuton lisääminen - tuottavuusvaikutukset aluksi miinusmerkkisiä  Syntyvyyden kohottaminen - tuottavuusvaikutukset aluksi miinusmerkkisiä  Työeläkelaitosten sijoitustuottojen kehitys Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto13

Julkisten palvelujen tuottavuuden kasvattaminen  Kuntarakenteen muutos  Julkisten palvelujen priorisointi  Vapaaehtoinen eläkesäästäminen ?  Vapaaehtoiset sairasvakuutukset ? Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto14

Perhe - yhteiskuntamme perusta ? Vai onko ? Globaali kilpailuyhteis- kunta ja sen vaatimukset/ normit Yhteiskunnan ja sen perustan, perheiden hyvinvointi Onko tasapaino löydettävissä ?

Työn muodot, hyvinvointi ja tuottavuus digitaaliyhteiskunnassa  Millainen on työpaikkamme tulevaisuudessa ? Onko paikkaa vai onko enemmän verkostoja ja kohtaamispaikkoja, sähköisiä ja fyysisiä areenoita? Elämmekö jo nyt tässä todellisuudessa, osin tiedostamattamme ? Miten johdamme ja ohjaamme ihmisiä ? Tiedostammeko todellisuuden, jossa nuoremme elävät jo nyt ?  Avartamo- asiantuntijaryhmän mukaan teknisten välineiden myötä työ lakkaa olemasta paikka, ja yksilöllisyyden trendin vahvistuessa joustavuuden on lisäännyttävä. Tämä tulee vaikuttamaan sekä tuottavuuden määrittelemiseen että sen kasvattamiseen. Olemme eläneet yritys- ja organisaatiokeskeisessä maailmassa, jossa ihminen on koneen vaihdettava osa, resurssi muiden joukossa. Nykypäivänä suuri osa ihmisistä ei tarvitse yritystä tai organisaatiota luodakseen arvoa yhteiskunnassa.  Eläkeikärajan siirtämisen sijaan olennaista on mahdollisuus säädellä työnteon määrää koko työuransa aikana Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto 16

Nuorten kuulemisesta  Nuorten vaikuttamiskanavien lisääminen tärkeää  Nuorten esitysten huomioimista päätöksenteossa tulee parantaa - yhteiskunnan muutossignaalien tunnistamiseksi ensiarvoisen tärkeää  Hyvä esimerkki on Vaasan yliopistossa viime viikolla koolla ollut Suomen ensimmäinen nuorisoraati, joka pohti 3 päivää ratkaisuja koulun arkipäivään.  Tavoitteena on kouluyhteisö, jossa jokaisella on mahdollisuus opiskella ja toimia yksilönä kuitenkin samalla osana kouluyhteisöä.  Nuorisoraadin esitykset toimitetaan päättäjille mahdollisesti jo joulukuun aikana (Blogi usean vuoden hyvinvointitutkimushankkeesta löytyy Vaasan yliopiston nettisivuilta ) Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto17

Monikulttuurisuus ja osallisuus  LSSAVIn alueella Suomen toiseksi “kansainvälistynein” ja vähiten kansainvälistynyt maakunta - tärkeää välittää tietoa ja hyviä käytäntöjä toimialueen sisällä ja luonnollisesti valtakunnallisesti  Monikulttuurisuus nostaa osallisuuden lisäämisen vaikeuskerrointa  Valtavirtaistaminen- hankkeessa pureudutaan LSSAVIssa mm. monikulttuurisuuden tuomiin haasteisiin opinto-ohjauksen näkökulmasta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto18

Nuorten hyväksi tehty työ  on kantanut hedelmää. Valtakunnallisesti ja alueellisesti on tehty erinomaista työtä ja tuloksia on nähtävissä, MUTTA silti hukkaamme osan nuorista.  Etsivä nuorisotyö –onnistunut konsepti ja kokonaisvaltainen nuorisotyö on kehittynyt  Nuorisokoulutukseen ja opetuksen kehittämiseen on suunnattu alueellisia resursseja  Moniammatillinen yhteistyö on lisääntynyt MUTTA emme ole osanneet siirttää lukuisten onnistuneiden projektin tuloksia normaalikäytäntöön  Oppilashuoltohenkilöstöä on edelleen paikka paikoin liian vähän ja yhteistyössä varsinkin nivelvaiheissa on kehittämisen varaa  Ammatillisen koulutuksen keskeyttämismäärät ovat edelleen huolestuttavan suuria  Lukio-ohjauksen kokemuksia ei ole täysimääräisesti hyödynnetty  3. sektorin roolia ei vielä ole täysin tiedostettu eikä sen mahdollisuuksia ns. matalan kynnyksen ohjauspalvelun osana täysin osattu hyödyntää  Valmistuminen korkeakouluista - edelleen suhteellisen vanhoina Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto19

Nuorten osallisuuden lisääminen LSSAVIssa Perustuu lakisääteiseen tehtävään, missioomme edistää asukkaiden hyvinvoinnin lisäämistä ja erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:  Peruspalvelujen arviointiin, jota ollaan voimakkaasti uudistamassa, pitkälti LSSAVIn pohdiskelujen synnyttämänä HYVINVOINTIPALVELUJEN OHJAUS- JA ARVIOINTIJÄRJESTELMÄKSI.  Sisäisen turvallisuuden työryhmän työhön - syrjäytyminen on yhteiskunnan suurin turvallisuusriski  Sivistystoimen informaatio-ohjaukseen laajasti sekä erityisesti opetustoimen täydennyskoulutuksen suunnitteluun ja opinto- ohjauksen kehittämiseen ( Ruotsinkielisen opetustoimen osalta koko maa)  Kanteluiden anonyymiin analysointiin siltä osin, kun asiat koskettelevat nuorten osallisuutta ( asiat voivat olla hyvin moninaisia ja monisyisiä) Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto20

Nuorisolain innostamana muutama ajatus:  Laki velvoittaa monialaiseen yhteistyöhön – ERINOMAISTA!  Laki sisältää suosituksen etsivän nuorisotyön laajentamisesta, jonka TULOKSET OVAT ERINOMAISEN HYVIÄ. Nuoret löydetään, heistä välitetään aidosti ja heidät saadaan myös motivoitumaan, mutta HAASTEENA MIHIN NUORET SIIRTYVÄT.  Kysymys kuuluukin MIKÄ ON KUNKIN TAHON YDINTEHTÄVÄ NUOREN OSALLISUUDEN JANALLA AIEMMAN ESITETYN KEHITYSKAAREN VALOSSA, JA MITEN YHTÄLÖN HOIDAMME ? Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto21

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto22 Yläkoulu 7-9 Alakoulu 1-6 Lukio tai ammatillinen (2.aste) tai Työelämään Päiväkoti/koti Esikoulu Työelämään Korkeakouluun Koti Kunta Koti Kunta Koti Kunta Työelämäyhteistyö Valtio/ sosiaaliviranomaiset Koti Kunta Valtio/TE-toimistot, KELA jne, Työelämä Valtio Työelämä Koti Ydintehtävien jana pohdittavaksi nuorten ohjauksen näkökulmasta Miten vastuutamme nuoren elämänkaaren eri vaiheissa nuorten osallisuuden varmistamisen? Onko keskushallinnon ohjaus kiitettävästi yhteensovitettu sekä keskushallinnossa että ruohonjuuritasolla nuorten osallisuuden lisäämiseksi? Miten pystymme turvaamaan riittävän ohjauksen kunkin tason keskittyessä ydintehtäviinsä ? Miten kunnat pystyvät täyttämään nuorisolain tuomat velvoitteet aiempaan kontekstiin viitaten ?

Kypsä vanhem- muus turvallisen, kannustavan ja rakastavan perustan tuloksena Tasapainoinen, onnellinen vanhuus Onnellinen lapsuus kypsän vanhemmuuden tuella Turvallinen nuoruus rajojen ja rakkauden tasapainon tuloksena Kypsä aikuisuus terveen itsetunnon ja oman elämän hallinnan tuloksena Sukupolvien yhteisöllisyys Yhteis- kunnan yhteisöllis- tyminen/aito välittäminen, auttamisen mahdollistaminen Monialainen- viranomaisyhteistyö / syrjäytymisen ehkäiseminen ja katkaisu Työhyvinvointi, johtaminen/työ- ja perhe-elämän yhteensovittami- nen Hyvän elämän perustan positiivinen kierre Kodin ja kasvattajien yhteistyö/varhaisen puuttumisen mallit

LSSAVIn keskustelufoorumi: monialaisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorison osallisuuden kasvattamiseksi  Tavoitteena win-win-win eli yhteistoiminnasta lisäarvoa kaikille (LSSAVI, maakunnan liitot, kunnat ja ELYt, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön edustajat, nuoret, tiedeyhteisö, hankevetäjät sekä keskushallinto).  Tehtävänä toimia Länsi- ja Sisä-Suomen monialaisen viranomaisyhteistyön foorumina, ylimaakunnallisena alustana kokemusten vaihtamiseksi ja uusien ajatusten testaamiseksi.  Kevyt organisointi Kolme päätavoitetta: 1. Tietopohjan kartoittaminenja seuranta: lainsäädäntö, olemassa olevat strategiat ja ohjelmat, jo tehty työ, käynnissä oleva työ 2. Nuorten hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyvien hyvinvointindikaattorien kartoitus, niiden relevanttisuuspohdinta ja muutaman keskeisen indikaattorin valinta osana hyvinvointipalveluiden ohjaus- ja arviointijärjestelmää 3. Nuorten osallisuusjanan toteutumisen seuranta: nuorten osallisuuden varmistamisen tekniikoiden kartoitus ja toimenpide-ehdotukset osallisuuden varmistamisen parantamiseksi Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto24

LSSAVIn keskustelufoorumi: monialaisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorison osallisuuden kasvattamiseksi 1. tapaaminen. helmikuu 2011, kutsufoorumi, alustava sisältö Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto25 Maakuntaohjelmien ja erillisten maakunnallisten strategioiden painotukset/ tavoitteet Maakunnan liittojen esitykset Hallitusohjelman/ministeriöiden linjaukset/lainsäädäntö Nuorten hyvinvointi-indikaattorit tänään Koottu pohjaesitys Kuntatasolla tehtävä työ Yhteistoiminta-alueittain tehtävä työ Esimerkkejä Reaalikokemuksia maakunnan, kunnan, toisen asteen oppilaitoksen näkökulmasta, TE-toimiston, nuorten näkökulmasta, kolmannen sektorin : teemoja esimerkiksi työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö, lastensuojelu, koulukeskeyttäminen, kouluhyvinvoinnin mausteet, vapaa-ajan osallisuus Esimerkkejä Yhteenveto: Arvio toimien osuvuudesta ja katvealueista kontra keskus- ja aluehallinnon tavoitteisto

Perusturvallisen lapsuuden tukeminen - syrjäytymisen paras ehkäisykeino Vanhemmuutta tukeva yhteiskunta Vanhemmuutta tukeva viranomaisyhteistyö Kypsää vanhemmuutta tukevat kasvattajat Kypsä vanhemmuus

Jos ideaali ei toteudu, tarvitaan varhaista puuttumista Vanhemmuutta tukeva yhteiskunta Vanhemmuutta tukeva viranomaisyhteistyö Kypsää vanhemmuutta tukevat kasvattajat Kypsä vanhemmuus

Vanhemmuuden lupakriteerit Onko Sinulla lapselle jaettavaksi ?  - rakkautta  - viisautta  - iloa  - hellyyttä  - turvaa  - huolenpitoa  - anteeksiantoa  - rohkaisua  - auttavaisuutta  - läheisyyttä  - tukea  - varjelemista  Teini-ikäisen vastaus kysymykseen minkälainen hyvä vanhempi on? Vanhemman että pitää olla läsnä, muttei liian lähellä.  Teinikäisen vastaus kysymykseen minkälainen on huono vanhempi? Huumeita ja alkoholia käyttävät vanhemmat, Koska riippuvuudet vievät kaiken ajan lapselta, vanhemmat eivät ole aidosti läsnä vaikka olisivatkin fyysisesti läsnä. Riippuvuudet vievät tietysti rahan mennessään.

LOPUKSI Suuret kiitokset mahdollisuudesta olla osallisena hyvän elämän lisäämiseen tähtäävässä seminaarissanne ! Marja-Riitta Vest Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto29