ENSIVASTETOIMINTA HÄTÄKESKUKSEN NÄKÖKULMASTA Ensivaste-Expo, 23.5.2009 Johanna Salo Hälytyssihteeri, hätäkeskuspäivystäjä Satakunnan hätäkeskus Satakunnan hätäkeskus
Hätäkeskuslaitos 15 hätäkeskusta + hätäkeskusyksikkö Henkilökuntaa 30-100 /keskus Vuonna 2008 vajaa 3,8 milj. ilmoitusta Näistä hätäpuheluita noin 2,9 miljoonaa 87% hätäpuheluista vastattiin alle 10 sekunnissa Satakunnan hätäkeskus
Sali IVO VM TESE
Vasteet Hätäkeskus ei määrittele vasteita Eri alojen viranomaiset esim. terveysvir.om. Hätäkeskus toimii ohjeistuksen mukaisesti Päivystäjä määrittelee koodin ja kiireellisyyden > vaste-ehdotus Päivystäjän harkinnan mukaan esim. B-kiireellisiin
790B Hälytys puhelun aikana l. puhelu edelleen kesken Lisätiedot viimeistään koodin tarkennettua
Statukset Tärkeitä muistaa! Työturvallisuus! Vrt. 790B, 03x, puhelu usein kesken Kohteen vaarallisuus, tekijä, poliisin ohjeistus.. Vaikea huolehtia, jollei tietoa yksikön matkalla olosta. Virve Ajantasaisuus Lähin ja tarkoituksenmukaisin yksikkö Helpottaa tehtävänseurannan työtä Vältytään turhilta hälytyksiltä sekä radioliikenteeltä Tietty virve, joka lähettää esim. ajoneuvoasema
Radioliikenne Soster, poliisi ja pelastus Statukset vähentää oleellisesti Omat kanavat Esim. lisätietoja sakulle/poliisille suoraan Rikkinäinen puhelin
Yhteystiedot Ajantasaisuus! Huomioitava uusien lisäksi poistuvat sekä muuttuvat Yksityisyydensuoja Keskitetysti
112 Viranomaisille omat numerot Ei korvaa hätänumeroa hätätilanteissa Risut ja ruusut Mielellään vastaan > tutkitaan ja vastataan! Salissa ei monestikaan mahdollisuutta puuttua (kiire) > hallinnon kautta Kriittinen vika > yhteys VM