OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Suomen koulutusjärjestelmä
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla HAREK JA YHDEN PAIKAN SÄÄNNÖS Laila Puranen HAREK-seminaari
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Opiskelijavalinnan kehittäminen - kauppatieteissä aika siirtyä yhteisvalintaan? Ilkka Virtanen Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen Lappeenrannan.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Projekti- ja yleisavustukset 2013 Ville Ranta, Teppo Suominen, Maija Valkeapää Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta 22.1.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen II vaiheen aikataulu ja toteutus Birgitta Vuorinen
Miten tästä eteenpäin? Valintojen laatulistaa kehitetty OKA:ssa Keskustelun jatkaminen tiedekunnissa ja laitoksissa hallituksen linjaukset tiedossa tilastotietoa.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
Mitä ylioppilaslakki vaatii ja tarjoaa Marjaana Herlevi, Tampereen yhteiskoulun lukio Seppo Linnaranta, Tampereen lyseon lukio.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
KSHJ:N TILANNEKATSAUS Opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Keskustelutilaisuus opiskelijavalintojen kehittämisestä
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
Lukion jälkeen voi hakea opintopolku.fi
Vanhempainilta Tervetuloa!
Opetussuunnitelmatyö
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Turun kauppakorkeakoulu Opiskelijavalinta 2019
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Kati Hakkarainen Tampereen yliopisto Lääketieteellinen tiedekunta

Arviointiryhmä: Hakijasuman purku ensimmäistä kertaa yliopistoon hakevan aseman asteittainen parantaminen hakijoiden tasavertaisuuden lisääminen uudistetun ylioppilastutkinnon painottaminen valintayhteistyön lisääminen ja monipuolistaminen valintojen ajoituksen tarkistaminen hakijalähtöisen tiedottamisen tehostaminen ja hakijoiden valveutuneisuuden lisääminen

Arviointiryhmä: Valintojen sisällöllinen kehittäminen valintojen tavoitteiden kehittäminen valintakoekirjallisuuden mekanistisesta käytöstä luopuminen valintojen kehittäminen osana yliopistojen kokonaisstrategiaa valintojen kehittäminen osaksi koulutusjärjestelmän jatkumoa valintoja koskevan tutkimus- ja kehittämistoiminnan tukeminen.

Arviointiryhmä: Valintojen kustannustehokkuuden parantaminen valintayhteistyön lisääminen ja monipuolistaminen valintoja koskevan tiedotuksen kehittäminen päällekkäisyyksien poistaminen.

Tampereen yliopiston opiskelijavalintojen kehittämisstrategia Lähtökohta Hyviä hakijoita on enemmän kuin voidaan valita

Tampereen yliopiston strategia Valintojen yleinen kehittäminen Uusien ylioppilaiden asemaa parannetaan niin, että valinnat pysyvät luotettavina eikä opintojen keskeytys lisäänny Pidetään huolta mies- ja naishakijoiden tasavertaisesta kohtelusta Valintojen laatulista

Tampereen yliopiston strategia Opintoihin sijoittuminen pyritään saamaan uudet ylioppilaat entistä runsaammin hakeutumaan yliopistoon. pyritään nostamaan uusien ylioppilaiden osuus valituista vähintään samaksi kuin on heidän osuutensa hakijoista lisäpisteitä annetaan joissain valinnoissa, edetään asteittain määritellään uusi ylioppilas samana ja edellisenä keväänä ylioppilastutkinnon suorittaneeksi 50 % tavoitteeseen edetään asteittain edellyttäen, että uusien ylioppilaiden osuus hakijoista saadaan vastaavasti nousemaan

Tampereen yliopiston strategia Valintamenettelyn keventäminen Valintakoekirjallisuuden määrää vähennetään Kehitetään soveltavia, esim. aineistokoetyyppisiä tehtäviä Edistetään valtakunnallista valintayhteistyötä Valintojen pisteytystä yksinkertaistetaan

Tampereen yliopiston strategia Erillisvalintojen mitoittaminen Avoimen yliopiston väylää kehitetään useimmilla koulutusaloilla Ulkomaalaisten opiskelijoiden valintoja kehitetään esim. englanninkielisten ohjelmien avulla Kehitetään keinoja suunnata jo yliopistotutkinnon suorittaneet hakijat pääsääntöisesti erillisvalintoihin

OPISKELIJAVALINTOJEN LAATULISTA Opiskelijavalinnoilla on yhteys opetussuunnitelmaan ja opiskelijan opintouraan Tavoitteet on määritelty Valintaperusteet ovat tarkoituksenmukaiset ja toimivat Valintainformaatio on monipuolista ja riittävää Valinnat toteutetaan ammattitaitoisesti ja luotettavasti Valintayhteistyötä tehdään tarpeen mukaan Opiskelijavalintoja tutkitaan ja kehitetään