Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmä kansainvälisessä vertailussa (panokset) Lähde: Tutkimus- ja innovaationeuvosto 2010
Suorat ja epäsuorat odotukset ammattikorkeakoulujen tki-toiminnalle •Yhteys koulutukseen –henkilökunnan tki-projektit uuden tiedon lähteenä ja koulutuksen kehittämisessä –innovointi opetuksessa, innovoinnin opetus, opetusinnovaatiot –opiskelijalähtöiset tarpeet •Sillanpääasema ja välittäjä osaamisen siirrossa –yliopistoille ja tutkimuslaitoksille –alueen ja muulle elinkeinoelämälle •Strateginen työnjako ja yhteistyö –alueellinen, kansallinen, kansainvälinen •Korkeakoulutetut osaajat yhteiskuntaan –yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen merkittävin osaamisensiirron muoto –tki-työ tekee ammattilaista oman työnsä kehittäjiä
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman linjaukset •Toimilupauudistus: koulutustarjonnan suuntaaminen työelämän tarpeita paremmin vastaavaksi •Ammattikorkeakoulujen vahvempi yhteys alueen kehittämiseen ja työelämään –työ- ja elinkeinoelämän edustus hallintoelimiin –kattaa kaikki ammattikorkeakoulujen tehtävät •Opetus- ja kulttuuritoimen rahoitussäännöksissä huomioidaan koko lakisääteinen toiminta laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta korostaen –tki-työ sisältyy •Korkeakoulurakenteet eri puolilla maata vahvistavat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen profiileja ja painoaloja ja palvelevat tarkoituksenmukaisella tavalla alueiden kehittämistarpeita. Ammattikorkeakoulujen tehtävissä korostetaan työelämäyhteyksiä ja aluevaikuttavuutta.
Ammattikorkeakoulujen tki-henkilöstö KoulutusTk-henkilöstö%Tutkimustyövuodet% Tohtori62011,324012,5 Lisensiaatti3756,81125,8 Muu yo306855,786044,9 Amk tai vastaava81114,742722,3 Muu63511,527814,5 Yhteensä Lähde: Tilastokeskus, lokakuu 2011
Tki-toiminnan tulokset ja aluevaikuttavuuden tehtävä: tietopohja Lähteet: OKM-tiedonkeruu, Tuli-ohjelman selvitys – kumpikin 2010 tietoja
Indikaattorit ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli •KKAn kansainvälinen ammattikorkeakoulujen tki-toiminnan arvioinnin väliraportti: –nykyisen mallin indikaattorit eivät toimi –pitäisi olla kaksi mittaristoa, toinen järjestelmätasolle, toinen yksittäisten korkeakoulujen tilanteen huomioimiseksi –seurattava kansainvälistä kehitystä tki-indikaattoreiden valinnassa – patentit ja lisensoinnit eivät relevantti seurattava –indikaattoreiden tuettava tki-toiminnan kehittämistä, ei rangaistava tai palkittava tuloksista –tuottavuuden nimissä pitäisi huomioida yliopistojen rahoitusmallivalmistelutyö –AMKtutkan työ tulisi huomioida indikaattoreita valittaessa
AMK-rahoitusmalliehdotus 2014