9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen Salla Fornaro, Tuomas Kauppinen, Olli Noroviita LATU 12.4.2013
LATU-tutkimusprojekti Yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella osana Voimauttava osallisuus lasten media-arjessa –hanketta. Toteuttajana Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen mediakasvatuksen tutkimusryhmä, dosentti Sara Sintonen sekä tutkimusavustajat Tuomas Kauppinen (HY/OKL), Salla Fornaro (Aalto/ARTS), Olli Noroviita (Aalto/ARTS). LATU 12.4.2013
Yleistä Tutkittujen joukko huomattavan heterogeeninen Satunnaiskäyttäjät Peruskäyttäjät Aktiivikäyttäjät 98% vastanneista 9-11 -vuotiaasta omistaa kännykän laiterajoitukset hälvenneet 70% vastanneista piti kännykkää itselleen tärkeänä tai todella tärkeänä LATU 12.4.2013
Mitä lapset mieluiten omalla kännykällään tekevät? Musiikin kuunteleminen (70%) Pelaaminen (67%) Valokuvaaminen (53%) Videointi (37%) Internetin selaaminen (31%) LATU 12.4.2013
Tyttöinä ja poikina mediamaailmassa Tässä ikäryhmässä erot medioiden käytössä pieniä: - Tytöt ja pojat yhtä usein peliyhteisöissä - Esimerkiksi kuvien muokkaus on hyvin suosittua sukupuolesta riippumatta Toiminta on useimmiten monimediaista: esimerkiksi pelin sisällä on mahdollista keskustella tai ottaa still-kuvia jne. LATU 12.4.2013
Pieniä eroja… Tytöt vaikuttavat olevan hieman aktiivisempia valo- ja videokuvaajina Tytöt juttelevat useammin keskustelupalstoilla Pojille Internet tärkeämpi kuin tytöille Pojat suosivat videoiden katselua enemmän LATU 12.4.2013
Perusjoukko Suurin osa lapsista profiloituu pelien pelaajiksi ja musiikin kuuntelijoiksi Heillä valo- ja videokuvaaminen on satunnaista, spontaania ja tapahtuu sekä yksin, että kavereiden kesken Kuvaaminen on pitkälti ajanvietettä kotona ja/tai kaverin luona LATU 12.4.2013
Aktiivijoukko Lapsi saattaa kuvata paljon, mutta ei välttämättä silti ole toimija/tuottaja Toimijat/tuottajat eroavat muista siinä, että heidän kuvaamisensa ja toimintansa on yleensä tavoitteellista, suunnitelmallista ja säännöllistä 20 oppilaan luokkaan mahtuu keskimäärin yksi tai kaksi toimijaa LATU 12.4.2013
Kännykkä koulussa ”Kaikis [oppiaineissa] ku kaikki käyttää salaa pulpetin alla” Kännykkää ei saa käyttää koulussa (79%) Toimijoista osa käyttää ja kuvaa silti LATU 12.4.2013
Kännykkäkuvaaminen Kuvaaminen opitaan itse tai kavereiden ja vanhempien avustuksella Kuvaaminen spontaania Kuvia ei jaeta juurikaan eteenpäin, vaan säilytetään puhelimessa ja näytetään kavereille LATU 12.4.2013
Omaan puhelimeen tallennettujen kuvien merkitys Narratiivinen kerääminen Sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalisuuden kuvallistuminen Aktiivinen toimija panostaa kuvan ottamiseen; esteettinen harkinta & suunnitelmallisuus 49% vastanneista ilmoitti muokkaavansa kuviaan Haastatteluissa mainittiin useita eri kuvanmuokkaukseen tarkoitettuja sovelluksia. LATU 12.4.2013
Pohdintaa Kun oma kännykkä saadaan, ollaan jo tuottajaksi valtautumisen tiellä Vanhemmilla, muilla kasvattajilla ja opettajilla ei käsitystä siitä, mitä tuotetaan, tallennetaan ja miksi Lapset omillaan tuottamisen suhteen Pohjaa toimijuudelle luodaan ikävaiheissa 3–7 vuotta Mediakasvatuksen paikka ja tavoite LATU 12.4.2013
Pohdintaa Lapset tietävät hyvin esimerkiksi nettiturvallisuudesta ja tekijänoikeuksista Vanhemmat ja koulu osaavat suojella. Entä uuden oppimisen tukeminen ja kokeilemaan kannustaminen? Suojelemisen ja torjumisen tarve nousee osin tilanteesta, jossa aikuiset eivät kohtaa lapsia digitaalisen kulttuurin osallisina ja toimijoina. Asian ympärillä ei synny luontevaa vuorovaikutusta, joka huomioisi myös lapsen äänen. LATU 12.4.2013
Kysymyksiä Miten koulun opetuksessa voidaan ottaa käyttöön jo siellä olevat resurssit, esimerkiksi lasten kännykät? Minkälaista toimintaa halutaan koulun puolesta tukea? Lapsen rooli asiantuntijana? Vertaisoppiminen? Kännykkä, netti yms. häiriötekijänä? Keiden ehdoilla lapset toimivat mediamaailmassa? LATU 12.4.2013
Lopuksi Mobiililaitteet valtauttavat omaehtoiseen tuottamiseen Lapset ovat oleellinen osa ja merkittäviä toimijoita mediayhteiskunnassa! LATU 12.4.2013
Kiitos! Yhteydenotot: sara.sintonen@helsinki.fi LATU 12.4.2013