Millainen perhe on hyvä paikka kasvaa? Vihtavuoren koulu Kimmo Jokinen Perhetutkimuskeskus
Luennon teemat Millaiset perhetilanteet ovat riski lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta? Voittaja- ja häviäjäperheet Yksinolo ja media – haaste perheyhteisyydelle Muut perhe-elämän jännitteet (???) Uusi haaste: ”jojo”-elämänkulut
Riskiperheet Jatkuva pelko (etenkin väkivallan pelko) Pitkäaikaiset taloudelliset ongelmat Päihde- ja/tai väkivaltaongelmat Vakavat, jatkuvat ristiriidat ja riitelyt Perheenjäsenen vakava sairaus Tunneilmaston ongelmat (nolaaminen, puhumattomuus, väheksyminen…)
Väkivalta Suomi on väkivaltainen maa: a) väkivaltarikollisuus, b) itsemurhat, c) aseiden lukumäärä, d) perheväkivalta, e) koulu- ja työpaikkakiusaaminen, f) sodat (raaka kansalaissota), g) myönteiset väkivalta- ja humalakuvaukset
Köyhyys, eriarvoistuminen Lapsiköyhyys ja lapsiperheiden suhteellinen köyhtyminen yleistyvät nopeasti Taloudellinen niukkuus yhdistyy usein vähäiseen sosiaaliseen ja kulttuuriseen pääomaan Köyhyys periytyy Voittaja: kaksi koulutettua, työssäkäyvää vanhempaa + korkeintaan pari kolme lasta Häviäjä: vähän kouluja käynyt ja työtön yksinhuoltajanainen + monta lasta
Pienet tai olemattomat riskit Avioero – jos ei kovin riitaisa Eron jälkeiset hoivajärjestelyt Perhemalli (ydin/uusperhe, yksinhuoltaja) Vanhemmuus hukassa (on tuskin totta) Kotihoito vai päivähoito (äiti vai isä) Media (internet) ja yksinolo?
HAUSKA KOTI-ILTA Sosiaaliset suhteet: - kaveriseurassa28 - yksin kotona25 - vanhempien kanssa14 Toiminta: - tv, DVD:t, stereot, kirjat24 - Tietokone, pelikonsolit, netti19 - Liikunta ym.13 - Oleilu10 - N=70, lapset 1.–2. luokalla
Jussin iltapäivä Tänään pääsin Jussin kotiin. Ensin Jussi meni naapuriin ja ulos leikkimään. Sitten hän palasi kotiin ja sain katsella hänen kanssaan digiboxilta Pokemonia. Ruokailun jälkeen koko perhe lähti ulkoilujuttuihin. Jussi ja isä sählyä pelaamaan, äiti koiran kanssa metsään. Illalla Jussi katsoi televisiota ja isä uutisia. Äiti surffasi yläkerrassa internetissä. Iltapesun jälkeen Jussi yritti pelata Game-boxilla, mutta isä käski lopettaa. Tänään pääsin Jussin kotiin. Ensin Jussi meni naapuriin ja ulos leikkimään. Sitten hän palasi kotiin ja sain katsella hänen kanssaan digiboxilta Pokemonia. Ruokailun jälkeen koko perhe lähti ulkoilujuttuihin. Jussi ja isä sählyä pelaamaan, äiti koiran kanssa metsään. Illalla Jussi katsoi televisiota ja isä uutisia. Äiti surffasi yläkerrassa internetissä. Iltapesun jälkeen Jussi yritti pelata Game-boxilla, mutta isä käski lopettaa.
Pleikkarilla pelaamista
Sosiaalinen media ja kulutus opettavat: Oppimaan yksin ja/tai kaveriseurassa, neuvottelemaan auktoriteettien tarpeellisuudesta Liikkumaan sosiaalisesta maailmasta toiseen Työskentelemään ilman etukäteissuunnitelmaa Työskentelemään periodeittain, tekemään monia asioita samanaikaisesti, siirtymään nopeasti tekemisestä toiseen, jättämään kesken, olemaan keskittymättä Uudenlaisia tapoja määritellä ja tyydyttää tarpeita Omaksumaan vanhasta poikkeavia tilan- ja ajankäyttötapoja (esim. jatkuva joka paikan syöminen, kaiken kattava sosiaalisuus)
Millaisia nuoria aika suosii? Osaa hakea toiminnalleen koko ajan vihjeitä ympäristöstä, etenkin omilta viiteryhmiltään ja mediasta (facebook) Omaa (työ)elämässä vaadittavia taitoja, kuten kielitaito, tietotekninen osaaminen, tiedonhaku, ja asenteita, kuten nuorekkuus, energisyys, sosiaalisuus, muuntautumiskykyisyys jne. ”Perinteiset” hyveet: ainakin koulutus ja tutkinnot ovat edelleen hyödyllisiä
Suomalaisten lasten hyvinvointi OECD:n selvitys lasten hyvinvoinnista Suomalaislapset menestyvät: terveys, materiaalinen hyvinvointi, turvallisuus (ei pahoja riskejä) ja koulutus Suomalaislasten ongelmia: perhesuhteet (yksinoloa paljon), subjektiivinen hyvinvointi, valvomaton ja runsas mediankäyttö (?)
Siirtymät aikuisuuteen aikuisuus aikuisuus aikuisuus nuoruus nuoruus nuoruus nuoruus nuoruus nuoruus perinteinen teollinenjälkiteollinen
Hyvä kasvuympäristö Hyvä kodin tunneilmapiiri (auktoritatiivinen kasvatus = vastavuoroisuus, lämpimyys, kannustaminen, vastuullisuus, säännöt) Turvallisuus, rutiinit, ennakoitavuus Hyvät mahdollisuudet koulutukseen Materiaalinen hyvinvointi (ei pahoja taloudellisia ongelmia) Terveydestä huolehtiminen