Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen
Advertisements

Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v Noin m vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen.
Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja…
VARSINAIS-SUOMEN TAAJAMIEN MAANKÄYTÖN, PALVELUIDEN JA LIIKENTEEN VAIHEMAAKUNTAKAAVA Ennakointifoorumi
Markkinoinnin perusteet
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
LAAJAKAISTA KAIKILLE Äänekoski pohjoinen.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Petikon Liiketalo TiilipojanLenkki 4, Vantaa Liiketilat:
Heinjoen ampuma- ja moottoriratakeskus
Tulvakysely yrityksille Vastausten yhteenveto. Vastaajat N=79 KuntaN Pori58 Salo16 Ilmajoki1 Tieto puuttuu4 N Mallinnusalueella50 Ulkopuolella23 Tieto.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.
Markkinoinnin perusteet
Luovan Yritystoiminnan Kasvuohjelma
Markkinoinnin perusteet
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
Palveluntarpeen kartoituskäynnit yli 75-vuotiaille
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Saatavuus kilpailukeinona
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
TTL Sosiaalisessa mediassa
HÄMEENLINNAN SEUDUN TOIMITILAMARKKINAKATSAUS TAMMIKUU 2008
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
Tutkimusosasto Vanhempainvapaiden kustannusten kohdentumisesta työnantajille Sosiaaliturvan kuumat perunat Kela Anita Haataja, Tutkimusosasto.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Miten Kauppakaaren aluetta tulisi kehittää?
Yhteistyötä imatralaisittain Kirsi Kärkäs-Vaittinen IntoPajat ry.
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Vasta n. 30% jalankulkijoista käyttää heijastinta. Liikenneturva tiedottaa jalankulkuun liittyvistä vaaroista. Kotimaiset heijastimien valmistajat huolehtivat.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
| Kaupan alan foorumi Martin sali Pertti Vikkula.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
SalesPeople Finland Oy: Suunnitelmallinen myyntityö
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Liikeidean esittelyohje
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Maaliskuussa 2015.
Laajasaloon vetovoimainen uuden ajan lähikauppakeskus! yliopistotutkija, dosentti Pasi Mäenpää blogs.helsinki.fi/lahioostarit.
Suomenoja. Bussiyhteydet 4 Otaniemi - Tapiola - Kivenlahti 14 Tapiola - Kivenlahti - Tapiola 145K Kamppi - Suvisaaristo 147Kamppi - Kivenlahti 150Kamppi.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Teknikmagasinet Puhelimenkuoret.fi Gigantti
mahdolliset Kilpailijat
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Tiimarin uuden sukupolven testimyymälät avattu
Asiakkaan valinnanvapaus
Provesta Oy Messi Provesta luottamuksellinen
Elinvoimainen asumiskaupunki Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään,
Valintaperusteiden mallinnusta Opintopolussa
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Toimipaikat toimialoittain Pyhäjoella 2014–2017
Esityksen transkriptio:

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön, koon ja keskuksen toimintatavan perusteella •Määritelmien tarkoituksena on yhdenmukaistaa, selkeyttää ja vakiinnuttaa käsitteiden käyttöä •Kaupallisten keskusten määritelmät koskevat samassa paikassa tai alueella toimivia yrityksiä •Määritelmät eivät ole aukottomia – rajatapauksia esiintyy aina •Kaikkia määriteltyjä keskuksia ei esiinny Suomessa – ainakaan vielä •Määritelmät on julkaistu lokakuussa 2003

Määritelmiin sisältyvät kaupalliset keskukset Suomen Kauppakeskusyhdistys ry •Kauppakeskus •Ostoskeskus •Hypermarketkeskus •Kauppiastavaratalo •Kauppahalli •Retail Park = Erikoiskauppojen keskus •(Factory) Outlet Center = Merkkituotemyymälöiden keskus •Home Center = Kodin rakentamisen ja sisustamisen keskus •Entertainment Center = Viihde ja huvittelukeskus •Life Style Center •Liikekeskus

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskus Kauppakeskus muodostuu liikerakennuksesta, jossa myymälät ja palvelut avautuvat sisäänpäin käytäville tai keskusaukiolle. Vuokrattavan liiketilan määrä on yleensä vähintään 5000 h-m². Kauppakeskuksessa on vähintään 10 myymälää. Kauppakeskuksessa on yksi tai useampi ankkuri- tai veturiyritys ja joukko avainyrityksiä sekä muita myymälöitä ja palveluja. Palvelut voivat olla joko kaupallisia tai julkisia. Yksittäisen yrityksen osuus liiketilan kokonaismäärästä ei ylitä 50%. Kauppakeskuksella on yhteinen johto ja markkinointi. Ostoskeskus Ostoskeskus muodostuu yhdestä tai useammasta liikerakennuksesta, joissa myymälät yleensä avautuvat ulkotilaan.

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Hypermarketkeskus Hypermarketkeskus muodostuu yhdestä liikerakennuksesta, jossa on hypermarket ja vähintään 10 muuta myymälää tai muita palveluja Ne kaikki aukeavat katetulle käytävälle. Hypermarketin osuus on yli 50% liiketilan kokonaismäärästä. Kauppiastavaratalo Kauppiastavaratalossa toimii useampi vähittäiskauppa yhteisissä, kalustein erotetuissa tiloissa. Joillakin kauppiastavaratalossa toimivilla yrityksillä voi olla omat liikehuoneistot esimerkiksi lakisääteisesti tai turvallisuusjärjestelyistä johtuen. Kauppiastavaratalo on lähes aina kaupungin ydinkeskustassa ja sillä on yhteinen johto ja markkinointi. Suomessa ei ole yhtään kauppiastavarataloa. (*) (*) Määritelmien laatimishetkellä

Kauppahalli Kauppahalli on elintarvikkeiden erikoismyymälöistä koostuva, kaupungin keskustassa sijaitseva yksikkö, jossa myynti tapahtuu palveluperiaatteella ja jossa myyntipisteet avautuvat sisäkäytävälle. Kauppahallilla ei ole yhteistä johtoa ja harvemmin yhteistä markkinointia. Retail Park = Erikoiskauppojen keskus Erikoiskauppojen keskus muodostuu useammasta liikerakennuksesta. Keskuksessa toimii lähinnä erikoiskaupan myymälöitä. Erikoiskauppojen keskus sijaitsee yleensä keskusta-alueiden ulkopuolella yhdessä tasossa ja aukeaa ulkotilaan yhteiselle pysäköintialueelle. Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

(Factory) Outlet Center = Merkkituotemyymälöiden keskus Merkkituotemyymälöiden keskus muodostuu useasta liikerakennuksesta. Keskuksessa toimii tyypillisesti yksittäisten tuotemerkkien myyntiin keskittyneitä erikoistavaramyymälöitä. Keskuksen edullinen hintataso perustuu siihen, että tuotevalikoimaan ei kuulu uusimpia mallistoja. Merkkituotemyymälöiden keskus toimii keskustan ulkopuolella ja keskuksella on yhteinen johto ja markkinointi. Suomessa ei ole yhtään merkkituotemyymälöiden keskusta. (*) Home Center = Kodin rakentamisen ja sisustamisen keskus Kodin rakentamisen ja sisustamisen keskus muodostuu samassa rakennuksessa olevasta useammasta rakennus- ja sisustustarvikealan vähittäiskaupasta. (*) Määritelmien laatimishetkellä

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Entertainment Center = Viihde- ja huvittelukeskus Viihde- ja huvittelukeskus muodostuu useammasta rakennuksesta. Keskuksessa toimii vapaa-ajan palveluihin keskittyviä yrityksiä, kuten elokuvateattereita, kuntokeskuksia, ravintoloita, vapaa-ajan tarvikemyymälöitä ja huvipuistoja. Viihde- ja huvittelukeskuksella on yhteinen johto ja markkinointi. Suomessa ei ole yhtään viihde- ja huvittelukeskusta. (*)

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Life Style Center Life Style Center muodostuu useasta liikerakennukseta, jotka avautuvat ulkotilaan ja joissa on paljon erikoisliikkeitä ja ravintoloita. Keskuksen suunnittelulla pyritään muodostamaan tiettyä teemaa edustava kokonainen kaupunkimiljöö. Keskukselle on tunnusomaista runsas koristeiden ja katukalusteiden käyttö. Life Style Centerissä ei ole ankkuriyritystä tai –yrityksiä, mutta sillä on yhteinen johto ja markkinointi. Suomessa ei ole yhtään Life Style Centeriä. (*) Liikekeskus Liikekeskus muodostuu yhdestä tai useammasta liikerakennuksesta, jossa toimii useampi vähittäiskaupan yritys, joka ei kuulu mihinkään edellä määriteltyyn kaupalliseen keskukseen. (*) Määritelmien laatimishetkellä