olli.makinen@turkuamk.fi tel: 050-5985704 TUTKIMUSPRAKTIKUM www.turkuamk.fi
Päivän aiheita Poikkitieteellisyydestä Tutkimussuunnitemasta Validiteetti/reliabiliteetti Kvalitatiivinen/kvantitatiivinen tutkimus Tutkimuksen eteneminen > kvantitatiivinen tutkimus Otanta/perusjoukko/havaintoyksikkö/otos www.turkuamk.fi
poikkitieteellisyydestä Asiaa tarkastellaan monesta eri näkökulmasta Esimerkiksi mistä näkökulmasta voidaan tarkastella: syömishäiriöitä, anoreksiaa turkistarhausta
Pöytä: mistä näkökul-mista voit tar-kastella pöytää? Tähän kenttään voi sijoittaa kuvan tai kaavion
Morsiuspuku: mistä näkökulmasta voit tarkastella morsiuspukua? Tähän kenttään voi sijoittaa kuvan tai kaavion
Aiheita joita voi tarkastella ”poikkitieteellisesti” Kirjaston merkitys lapsiperheille > miten voit aihetta lähestyä? Millä kaikilla tavoilla kirjastojen kotipalveluja voi kehittää? Kirjaston ei-käyttäjät > heidän kohtaamisensa ja haastattelunsa
Tutkimussuunnitelma (s. 91) 1) Aiheen, aihepiirin ja taustojen kuvaus 2) Mitä tutkimusta aiheesta on tehty aikaisemmin 3) Tutkimuksen tavoitteet (esim. saada selville, että…) 4) Hypoteesit ja tutkimusmenetelmät (esim. oletetaan, että jokin asia on vaikuttanut toiseen asiaan määrätyllä tavalla; käydään haastattelemassa tai tehdään kyselytutkimus) 5) Teoreettinen viitekehys ja käsitteet (esim. että kesän sää vaikuttaa virvokkeiden kulutukseen…) 6) Tutkimuksen käytännön toteutus, aikataulu, osallistujat, haastateltavien määrä jne. 7) Tutkimuksen alustava sisällysluettelo
Kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimus Asioita kuvataan numeraalisesti, asioita mitataan: esim. metreissä, ajassa, painossa, prosenteissa (28 % vastaajista oli tyytyväisiä tuotteeseen). Kaikki häiritsevät tekijät eliminoidaan. Muutoksia, vaikutuksia, syy-yhteyksiä. Tulokset ilmoitetaan esim. tilastojen, taulukoitten tai pylväiden muodossa. Tutkimusaineistoa kerätään joko ”mittaamalla”, kyselylomakkeilla, havainnoimalla tai tutkimalla valmiita tilastoja. Esimerkki: Ihmisen mittaaminen
Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus Pyritään ymmärtämään yksilön tai ryhmän toimintaa ihmisten niille antamien merkitysten (laatujen, mielipiteiden) avulla: halut, arvot, ihanteet, uskomukset. Menetelmänä esim. tutkimushaastattelu Haastattelutilanteet samankaltaisiksi, haastattelun rakenteellistaminen (strukturoiminen) > tutkija on etukäteen päättänyt kysymysten muodon ja etenemisjärjestyksen Rakenteellisella haastattelulla saatua aineistoa helpompi analysoida Esimerkiksi haastateltavilta kysytään suhtautumista johonkin tiettyyn muoti-ilmiöön
Tutkimus on usein mittaamista Mitataan asenteita, terveyttä, kulutustottumuksia, vapaa-ajan käyttöä, ruokatottumuksia, unta jne. On tärkeää määritellä, onko käytettävissä oleva ”mittari” kunnossa. Onko mittari laadittu oikein, mittaako se oikeaa asiaa jne.
Validiteetti ja realibiliteetti Validiteetti (pätevyys): mittaako mittari tarkoitettua asiaa. Esim. kyselylomake: mittaako se sitä asiaa, josta halutaan tietoa, ymmärtääkö haastateltava, mitä lomakkeessa kysytään, ovatko kysymykset yksiselitteisiä. Reliabiliteetti (luotettavuus): tarkoittaa mittaustulosten toistettavuutta. Reliabiliteetti toteutuu, jos mittari antaa samassa mittaustilanteessa saman tulokset (yksinkertaisimmillaan esim. vaaka). Sama tulos riippumatta siitä, kuka mittauksen on suorittanut.
Laadullisen ja määrällisen menetelmän yhdistäminen Laadullista ja määrällistä tutkimusta voidaan yhdistää (triangulaatio): esimerkiksi tehdään ensin kyselytutkimus ja sen jälkeen valitaan joukko, joille tehdään teemahaastattelu.
Tutkimuksen eteneminen Tutkimussuunnitelman noudattaminen; tutkimusmenetelmän valinta Tutkimusaineiston hankkiminen, sen analyysi ja luokittelu, johtopäätösten teko, raportin kirjoittaminen, sen julkaiseminen
Tutkimuksen eteneminen: määrällinen tutkimus Yleisin aineiston keräämistapa on kyselylomake (postikysely, joukkokysely, gallup, survey, informoitu kysely. Toteutus: postitse lomakkeella, puhelimitse, Internetissä, suora haastattelu. Havainnointi myös mahdollista: havainnoidaan vaikka katukahvilasta ohikulkijoita, heidän pukeutumistaan tai huonekaluliikkeessä, miten asiakkaat suhtautuvat tiettyyn tuotteeseen. Myös elokuvia, tekstejä, valokuvia ym. voidaan havainnoida systemaattisesti > havainnointilomake
Tilastojen käyttö Varmista, että tilastot ovat yhteismitallisia Varmista niiden alkuperä ja luetettavuus
Perusjoukko, havaintoyksikkö, otanta, otos Perusjoukko on kaikki jossain tietyssä suhteessa tutkittavat: esim. kaikki vaasalaiset peruskoulun 9-luokkalaiset Havaintoyksikkö =kuka tahansa tähän joukkoon kuuluva Otanta = menetelmä, jolla valitaan tietty määrä perusjoukon jäseniä Otos = tutkimukseen valittu tietty perusjoukon osa, esim. aakkosluettelosta joka kuudes vaasalaisen peruskoulun 9-luokkalainen tai Merenkurkun koulun kaikki 9-luokkalaiset
Otantamenetelmiä + otoskoko Satunnaisotanta: kaikki perusjoukkoon kuuluvat numeroidaan ja heistä arvotaan tietty joukko, otos Systemaattinen otanta: esim. haastateltavat valitaan perusjoukosta tasavälein, esim. joka viides Käytä niin suurta otosta kuin omien resurssiesi kannalta on mahdollista
Kyselylomakkeen laatiminen Tutkimusongelman mittaaminen, sen osoittaminen oikeaksi tai vääräksi. Tutkittavan asian muuttaminen mitattavaan muotoon. Turhat kysymykset tulee jättää pois Yksinkertaisuus, lyhyys ja selkeys, yksiselitteisyys Yhdessä kysymyksessä kysytään vain yhtä asiaa Nettikysely > kyselylomakkeet> Google Docs
Monivalintakysymykset/avoimet kysymykset, taustamuuttujat Monivalintakysymyksissä vastaajille annetaan valmiit vastausvaihtoehdot Avoimissa kysymyksissä vastaaja voi antaa vastaukset omin sanoin, avoimet kysymykset saattavat olla työläitä analysoida Taustatietoja esim. sukupuoli, ikä, varallisuus, asuinpaikka ym. Taustatiedoilla täytyy olla yhteys tutkimukseen, ei turhia taustatietoja
3- tai useampiportainen asteikko Erittäin hyvä – melko hyvä – neutraali, ei hyvä eikä huono – melko huono – erittäin huono Joka päivä – vähintään kerran viikossa – vähintään kerran kuukaudessa – harvemmin – ei koskaan Erittäin kiinnostava – melko kiinnostava – ei lainkaan kiinnostava
Esimerkkitapaus: koululiikuntatutkimus: s. 95 - 97 Taustamuuttujat > painoindeksi Hypoteesi jota testataan Otos Kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen? Kyselylomake, avoin kysymys Havaintomatriisi Avoimen kysymyksen analysointi Eri arvoja eri muuttujille, ikä, sukupuoli, luokka-aste, pituus, paino ym.
Tulosten esittäminen Tulokset kannattaa aina esittää taulukoitten tai graafisten esitysten muodossa > helppolukuisuus, selkeys, vakuuttavuus