Olli.makinen@turkuamk.fi tel: 050-5985704 TUTKIMUSPRAKTIKUM www.turkuamk.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

TE 3- Terveys ja tutkimus Kansio 2 Otavan Opiston nettilukio
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Psykologinen tutkimus
TUME II / Tilastollinen osuus
7 Terveyden tutkiminen.
Graduryhmä – kevät 2008 Leena Hiltunen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
TAITEILIJAN ASEMA 2010 –TUTKIMUS infotilaisuus Tutkija Kaija Rensujeff Taiteen keskustoimikunta/tutkimusyksikkö.
Opinnäytteen aineiston hankinta
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 7: Menetelmäsuuntaukset ja aineistot.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
3 Terveystottumusten tutkiminen. Tutkimusmenetelmien arviointi Validiteetti eli pätevyys – Onko mitattu sitä mitä pitikin – Voi tutkia vertaamalla menetelmää.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tutkimuksen suunnittelu
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Kyselylomakkeen tekeminen
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Psykologia on tiede.
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Ja tutkimus terveystiedossa
Käsitteitä ja mitta-asteikot
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Tuetaan kaikkien mahdollisuutta osallistua
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

olli.makinen@turkuamk.fi tel: 050-5985704 TUTKIMUSPRAKTIKUM www.turkuamk.fi

Päivän aiheita Poikkitieteellisyydestä Tutkimussuunnitemasta Validiteetti/reliabiliteetti Kvalitatiivinen/kvantitatiivinen tutkimus Tutkimuksen eteneminen > kvantitatiivinen tutkimus Otanta/perusjoukko/havaintoyksikkö/otos www.turkuamk.fi

poikkitieteellisyydestä Asiaa tarkastellaan monesta eri näkökulmasta Esimerkiksi mistä näkökulmasta voidaan tarkastella: syömishäiriöitä, anoreksiaa turkistarhausta

Pöytä: mistä näkökul-mista voit tar-kastella pöytää? Tähän kenttään voi sijoittaa kuvan tai kaavion

Morsiuspuku: mistä näkökulmasta voit tarkastella morsiuspukua? Tähän kenttään voi sijoittaa kuvan tai kaavion

Aiheita joita voi tarkastella ”poikkitieteellisesti” Kirjaston merkitys lapsiperheille > miten voit aihetta lähestyä? Millä kaikilla tavoilla kirjastojen kotipalveluja voi kehittää? Kirjaston ei-käyttäjät > heidän kohtaamisensa ja haastattelunsa

Tutkimussuunnitelma (s. 91) 1) Aiheen, aihepiirin ja taustojen kuvaus 2) Mitä tutkimusta aiheesta on tehty aikaisemmin 3) Tutkimuksen tavoitteet (esim. saada selville, että…) 4) Hypoteesit ja tutkimusmenetelmät (esim. oletetaan, että jokin asia on vaikuttanut toiseen asiaan määrätyllä tavalla; käydään haastattelemassa tai tehdään kyselytutkimus) 5) Teoreettinen viitekehys ja käsitteet (esim. että kesän sää vaikuttaa virvokkeiden kulutukseen…) 6) Tutkimuksen käytännön toteutus, aikataulu, osallistujat, haastateltavien määrä jne. 7) Tutkimuksen alustava sisällysluettelo

Kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimus Asioita kuvataan numeraalisesti, asioita mitataan: esim. metreissä, ajassa, painossa, prosenteissa (28 % vastaajista oli tyytyväisiä tuotteeseen). Kaikki häiritsevät tekijät eliminoidaan. Muutoksia, vaikutuksia, syy-yhteyksiä. Tulokset ilmoitetaan esim. tilastojen, taulukoitten tai pylväiden muodossa. Tutkimusaineistoa kerätään joko ”mittaamalla”, kyselylomakkeilla, havainnoimalla tai tutkimalla valmiita tilastoja. Esimerkki: Ihmisen mittaaminen

Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus Pyritään ymmärtämään yksilön tai ryhmän toimintaa ihmisten niille antamien merkitysten (laatujen, mielipiteiden) avulla: halut, arvot, ihanteet, uskomukset. Menetelmänä esim. tutkimushaastattelu Haastattelutilanteet samankaltaisiksi, haastattelun rakenteellistaminen (strukturoiminen) > tutkija on etukäteen päättänyt kysymysten muodon ja etenemisjärjestyksen Rakenteellisella haastattelulla saatua aineistoa helpompi analysoida Esimerkiksi haastateltavilta kysytään suhtautumista johonkin tiettyyn muoti-ilmiöön

Tutkimus on usein mittaamista Mitataan asenteita, terveyttä, kulutustottumuksia, vapaa-ajan käyttöä, ruokatottumuksia, unta jne. On tärkeää määritellä, onko käytettävissä oleva ”mittari” kunnossa. Onko mittari laadittu oikein, mittaako se oikeaa asiaa jne.

Validiteetti ja realibiliteetti Validiteetti (pätevyys): mittaako mittari tarkoitettua asiaa. Esim. kyselylomake: mittaako se sitä asiaa, josta halutaan tietoa, ymmärtääkö haastateltava, mitä lomakkeessa kysytään, ovatko kysymykset yksiselitteisiä. Reliabiliteetti (luotettavuus): tarkoittaa mittaustulosten toistettavuutta. Reliabiliteetti toteutuu, jos mittari antaa samassa mittaustilanteessa saman tulokset (yksinkertaisimmillaan esim. vaaka). Sama tulos riippumatta siitä, kuka mittauksen on suorittanut.

Laadullisen ja määrällisen menetelmän yhdistäminen Laadullista ja määrällistä tutkimusta voidaan yhdistää (triangulaatio): esimerkiksi tehdään ensin kyselytutkimus ja sen jälkeen valitaan joukko, joille tehdään teemahaastattelu.

Tutkimuksen eteneminen Tutkimussuunnitelman noudattaminen; tutkimusmenetelmän valinta Tutkimusaineiston hankkiminen, sen analyysi ja luokittelu, johtopäätösten teko, raportin kirjoittaminen, sen julkaiseminen

Tutkimuksen eteneminen: määrällinen tutkimus Yleisin aineiston keräämistapa on kyselylomake (postikysely, joukkokysely, gallup, survey, informoitu kysely. Toteutus: postitse lomakkeella, puhelimitse, Internetissä, suora haastattelu. Havainnointi myös mahdollista: havainnoidaan vaikka katukahvilasta ohikulkijoita, heidän pukeutumistaan tai huonekaluliikkeessä, miten asiakkaat suhtautuvat tiettyyn tuotteeseen. Myös elokuvia, tekstejä, valokuvia ym. voidaan havainnoida systemaattisesti > havainnointilomake

Tilastojen käyttö Varmista, että tilastot ovat yhteismitallisia Varmista niiden alkuperä ja luetettavuus

Perusjoukko, havaintoyksikkö, otanta, otos Perusjoukko on kaikki jossain tietyssä suhteessa tutkittavat: esim. kaikki vaasalaiset peruskoulun 9-luokkalaiset Havaintoyksikkö =kuka tahansa tähän joukkoon kuuluva Otanta = menetelmä, jolla valitaan tietty määrä perusjoukon jäseniä Otos = tutkimukseen valittu tietty perusjoukon osa, esim. aakkosluettelosta joka kuudes vaasalaisen peruskoulun 9-luokkalainen tai Merenkurkun koulun kaikki 9-luokkalaiset

Otantamenetelmiä + otoskoko Satunnaisotanta: kaikki perusjoukkoon kuuluvat numeroidaan ja heistä arvotaan tietty joukko, otos Systemaattinen otanta: esim. haastateltavat valitaan perusjoukosta tasavälein, esim. joka viides Käytä niin suurta otosta kuin omien resurssiesi kannalta on mahdollista

Kyselylomakkeen laatiminen Tutkimusongelman mittaaminen, sen osoittaminen oikeaksi tai vääräksi. Tutkittavan asian muuttaminen mitattavaan muotoon. Turhat kysymykset tulee jättää pois Yksinkertaisuus, lyhyys ja selkeys, yksiselitteisyys Yhdessä kysymyksessä kysytään vain yhtä asiaa Nettikysely > kyselylomakkeet> Google Docs

Monivalintakysymykset/avoimet kysymykset, taustamuuttujat Monivalintakysymyksissä vastaajille annetaan valmiit vastausvaihtoehdot Avoimissa kysymyksissä vastaaja voi antaa vastaukset omin sanoin, avoimet kysymykset saattavat olla työläitä analysoida Taustatietoja esim. sukupuoli, ikä, varallisuus, asuinpaikka ym. Taustatiedoilla täytyy olla yhteys tutkimukseen, ei turhia taustatietoja

3- tai useampiportainen asteikko Erittäin hyvä – melko hyvä – neutraali, ei hyvä eikä huono – melko huono – erittäin huono Joka päivä – vähintään kerran viikossa – vähintään kerran kuukaudessa – harvemmin – ei koskaan Erittäin kiinnostava – melko kiinnostava – ei lainkaan kiinnostava

Esimerkkitapaus: koululiikuntatutkimus: s. 95 - 97 Taustamuuttujat > painoindeksi Hypoteesi jota testataan Otos Kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen? Kyselylomake, avoin kysymys Havaintomatriisi Avoimen kysymyksen analysointi Eri arvoja eri muuttujille, ikä, sukupuoli, luokka-aste, pituus, paino ym.

Tulosten esittäminen Tulokset kannattaa aina esittää taulukoitten tai graafisten esitysten muodossa > helppolukuisuus, selkeys, vakuuttavuus