Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri
Oodin kehitystarpeet käytännöt muuttuvat, alkuperäiset (1995) määritykset eivät enää aina sopivia uusia toimintatapoja joita Oodin pitää tukea ulkopuoliset tahot (esim. tilastokeskus, kela, harek) aiheuttavat muutoksia järjestelmässä olevat virheet
Uudet versiot aiemmin versioita tiheästi kaksi versiota vuodessa 2007 alkaen yksi versio vuodessa versioissa sekä uutta toiminnallisuutta että virheiden korjauksia nyt käytössä versio 2.5 versio 2.6 parhaillaan testattavana, käyttöön kesäkuussa versio 2.7 ilmestyy keväällä 2008
Versio 2.5 (nyt käytössä) asennettiin WinOodin muutokset suuri osa muutoksista raportteihin 31 eri asiaa kehitetty tai korjattu WinOodiin WebOodin muutokset kehityksen pääpaino hallinnon työkaluissa merkittävimmät muutokset kohdistuivat OpasOodiin käyttöön myös eHOPSin versio 1.1 77 eri asiaa kehitetty tai korjattu WebOodiin Web Services -palvelurajapinta muutoksista tiedotettu Oodi-info sähköpostilistalla löytyvät myös Oodin tukisivuilta
Versio 2.6 (tulossa kesällä) käyttöön asennuksen takia käyttökatko Etappiin liittyviä muutoksia kurssipalautteessa saman lomakkeen voi tehdä usealle eri opetustapahtumalle kerralla Web Services –palveluihin mukaan massatiedonsiirrot muuten enimmäkseen virheiden korjauksia
Versio 2.7 ilmestyy keväällä 2008 sisältö päätetään loka-marraskuussa
Oodin kehitys Oodi-konsortio koordinoi Oodin kehitystä eri osa-alueilla omat projektiryhmät winryhmä webryhmä … projektiryhmissä päätetään Oodin muutoksista edustajia kaikista konsortion jäsenyliopistoista HY:n edustajina opiskelijarekisterin työntekijät Oodi-konsortio ostaa Oodin teknisen toteutuksen ulkopuolisilta toimittajilta
Virheen löytyminen virhe löytyy tukipuhelin/sähköposti opiskelijapalaute opiskelijarekisterin työssä opiskelijarekisteri tutkii mistä virhe johtuu tiedoissa jotain vikaa Oodia käytetty puutteellisesti tai väärin Oodissa on virhe
Kun virhe todettu opiskelijarekisteri kirjaa virheen Oodi-konsortion käyttämään virhe- ja muutostoivetietokantaan (tehdään virhepöytäkirja eli vpk) virhettä käsitellään konsortion projektiryhmässä, kokouksia 1-3 kk:n välein kokouksessa keskustellaan ongelman laajuudesta mietitään kiertotapoja sovitaan korjaustavasta
Version sisällöstä päättäminen noin 5 kk ennen version ilmestymistä winryhmä WinOodin osalta, webryhmä WebOodista tarpeita on paljon enemmän kuin rahaa muutosten tärkeysjärjestys eri yliopistoille eri asiat tärkeitä kela, tilastokeskus, harek ym. ajavat muiden muutosten ohi joskus löytyy pahoja virheitä sen jälkeen kun version sisältö on jo päätetty -> korjaus voidaan ehkä saada versioon jos jotain muuta jätetään pois
Version toteutus ja ilmestyminen ulkopuolinen toimittaja tekee version versio ilmestyy sovittuna päivänä
Version testaus opiskelijarekisteri testaa version toimintaa testausaikaa yksi kuukausi yleensä aina löytyy virheitä toimittaja korjaa virheet opiskelijarekisteri testaa korjatun version
Versio käyttöön testattu ja korjattu versio asennetaan käyttöön tiedotusviestit käyttöohjeet WebOodin ruotsinkieliset ja englanninkieliset tekstit aikaa version ilmestymisestä käyttöönottoon kuluu noin 2 kuukautta esim. maaliskuun lopussa ilmestynyt versio saadaan käyttöön kesäkuussa
Yhteenveto: yhden virheen elämä virhe löytyy virhe tutkitaan opiskelijarekisterissä virhettä käsitellään konsortion winryhmässä/webryhmässä virhe priorisoidaan mukaan seuraavaan versioon toimittaja tekee uuden version versio ilmestyy opiskelijarekisteri testaa version versiossa on virheitä, joten toimittaja tekee korjausversion korjausversio ilmestyy opiskelijarekisteri testaa korjausversion versio tulee käyttöön