Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen 17.4.2007 Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
Advertisements

Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Järvenpään kaupunkiTekijä, muokkaa Perustyylissä SORTUMAVAARA , Johtava rakennustarkastaja Jouni Vastamäki Rakennusvalvonta, Järvenpää p
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Raportointiportaali Vipunen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Oodi tietovarasto Eija Ruotsalainen, marraskuu 2005 Opiskelijarekisteri.
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
Oodin opintoaikojen rajaus: opinto- oikeuksien päättymispäivien laskenta Määrittelyn ja suunnittelun esittely Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Oodin osajärjestelmien esittely ja niiden käyttöönotot
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Palautekysely Oodi- tuen käyttäjille 2012 Yhteenveto Oodi-tuen käyttäjille suunnatusta palautekyselystä Opiskelijarekisteri / Marjo Naumi / Palautekyselyn.
Tutkintotodistukset Oodista nappia painamalla? Oodi-päivät Opiskelijarekisteri/ Teemu Ajalin/ Tutkintotodistukset.
Moodle-Oodi Integraatio Itä-Suomen yliopisto ja Savonia- AMK
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Oodin versio 3.1 1Opiskelijarekisteri.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
Opintokohteista Uusien opintokohteiden päivämääristä: Uuden opintojakson ja -kokonaisuuden voimassaolon alkupäiväksi annetaan sen lukuvuoden alkupäivä,
Oodin version 3.1 yhteenveto ja katsaus version 3.2 mukana tuleviin muutoksiin 1Eeva Tuori-Pastila / Opiskelijarekisteri.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oodin version 3.3 yhteenveto 1Opiskelijarekisteri.
Muut WebOodin muutokset Versio 2.9. Oodin hops Submit-napin (esim. poista, lisää, tallenna) klikkaaminen useamman kerran tutkintorakenteen muokkauksen.
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Raportointi ja Oodi-tietovarasto Oodi-päivät Sari Zitting ja Hilkka Hanhenoja.
Oodin versiot – havaittujen virheiden korjaus ja sekä kehitysehdotusten eteneminen
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
HY:n Oodi-päivät 2008 Ajankohtaista asiaa ja keskeisiä huomioita.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
WebOodin käyttöliittymän kehitys Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Oodin kehityksen painopistealueet HY:n näkökulmasta, vuosi
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Oodi-päivät Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä – toimenpiteitä ehdotettuihin kehittämiskohteisiin Opiskelijarekisteri, Sari.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Yleistä opintokohteista
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
Tiekartan tarkoitus Tiekartta on riittävän karkealla tasolla mielellään yhden sivun tiivistetty yhteenveto hankkeen kulusta, joka on kuvattu selkeästi,
Tervetuloa Oodi-päiville 2010!
Oodin versio 2.9 Tulleet muutokset
Oodin version 4.8 yhteenveto
Oodin version 3.7 yhteenveto
Oodi versio 5.0. yhteenveto
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
OpeOodi: missä mennään
Avoin yliopisto projekti
Raportointiväline Rapo opintoasioiden asiantuntija Anu Siikaniva 18. 4
Oodin version 3.9 yhteenveto
Oodin kuulumisia OHTJ ip / Sari Zitting
Painopisteenä: Oodin hops
Lukujärjestysohjelman hankintaprojekti
Oodi-version 5.4. yhteenveto
Yleistä opintokohteista
Esityksen transkriptio:

Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri

Oodin kehitystarpeet  käytännöt muuttuvat, alkuperäiset (1995) määritykset eivät enää aina sopivia  uusia toimintatapoja joita Oodin pitää tukea  ulkopuoliset tahot (esim. tilastokeskus, kela, harek) aiheuttavat muutoksia  järjestelmässä olevat virheet

Uudet versiot  aiemmin versioita tiheästi  kaksi versiota vuodessa  2007 alkaen yksi versio vuodessa  versioissa sekä uutta toiminnallisuutta että virheiden korjauksia  nyt käytössä versio 2.5  versio 2.6 parhaillaan testattavana, käyttöön kesäkuussa  versio 2.7 ilmestyy keväällä 2008

Versio 2.5 (nyt käytössä)  asennettiin  WinOodin muutokset  suuri osa muutoksista raportteihin  31 eri asiaa kehitetty tai korjattu WinOodiin  WebOodin muutokset  kehityksen pääpaino hallinnon työkaluissa  merkittävimmät muutokset kohdistuivat OpasOodiin  käyttöön myös eHOPSin versio 1.1  77 eri asiaa kehitetty tai korjattu WebOodiin  Web Services -palvelurajapinta  muutoksista tiedotettu Oodi-info sähköpostilistalla  löytyvät myös Oodin tukisivuilta

Versio 2.6 (tulossa kesällä)  käyttöön  asennuksen takia käyttökatko  Etappiin liittyviä muutoksia  kurssipalautteessa saman lomakkeen voi tehdä usealle eri opetustapahtumalle kerralla  Web Services –palveluihin mukaan massatiedonsiirrot  muuten enimmäkseen virheiden korjauksia

Versio 2.7  ilmestyy keväällä 2008  sisältö päätetään loka-marraskuussa

Oodin kehitys  Oodi-konsortio koordinoi Oodin kehitystä  eri osa-alueilla omat projektiryhmät  winryhmä  webryhmä  …  projektiryhmissä  päätetään Oodin muutoksista  edustajia kaikista konsortion jäsenyliopistoista  HY:n edustajina opiskelijarekisterin työntekijät  Oodi-konsortio ostaa Oodin teknisen toteutuksen ulkopuolisilta toimittajilta

Virheen löytyminen  virhe löytyy  tukipuhelin/sähköposti  opiskelijapalaute  opiskelijarekisterin työssä  opiskelijarekisteri tutkii mistä virhe johtuu  tiedoissa jotain vikaa  Oodia käytetty puutteellisesti tai väärin  Oodissa on virhe

Kun virhe todettu  opiskelijarekisteri kirjaa virheen Oodi-konsortion käyttämään virhe- ja muutostoivetietokantaan (tehdään virhepöytäkirja eli vpk)  virhettä käsitellään konsortion projektiryhmässä, kokouksia 1-3 kk:n välein  kokouksessa  keskustellaan ongelman laajuudesta  mietitään kiertotapoja  sovitaan korjaustavasta

Version sisällöstä päättäminen  noin 5 kk ennen version ilmestymistä  winryhmä WinOodin osalta, webryhmä WebOodista  tarpeita on paljon enemmän kuin rahaa  muutosten tärkeysjärjestys  eri yliopistoille eri asiat tärkeitä  kela, tilastokeskus, harek ym. ajavat muiden muutosten ohi  joskus löytyy pahoja virheitä sen jälkeen kun version sisältö on jo päätetty -> korjaus voidaan ehkä saada versioon jos jotain muuta jätetään pois

Version toteutus ja ilmestyminen  ulkopuolinen toimittaja tekee version  versio ilmestyy sovittuna päivänä

Version testaus  opiskelijarekisteri testaa version toimintaa  testausaikaa yksi kuukausi  yleensä aina löytyy virheitä  toimittaja korjaa virheet  opiskelijarekisteri testaa korjatun version

Versio käyttöön  testattu ja korjattu versio asennetaan käyttöön  tiedotusviestit  käyttöohjeet  WebOodin ruotsinkieliset ja englanninkieliset tekstit  aikaa version ilmestymisestä käyttöönottoon kuluu noin 2 kuukautta  esim. maaliskuun lopussa ilmestynyt versio saadaan käyttöön kesäkuussa

Yhteenveto: yhden virheen elämä  virhe löytyy  virhe tutkitaan opiskelijarekisterissä  virhettä käsitellään konsortion winryhmässä/webryhmässä  virhe priorisoidaan mukaan seuraavaan versioon  toimittaja tekee uuden version  versio ilmestyy  opiskelijarekisteri testaa version  versiossa on virheitä, joten toimittaja tekee korjausversion  korjausversio ilmestyy  opiskelijarekisteri testaa korjausversion  versio tulee käyttöön