Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
QR- koodit ja mobiilitentti
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Harjoituksissa tehdään digitarina
Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Tenttiakvaario.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
RFID – tietomallin tilannekatsaus. Taustat RFID-tietomalli suomalaisille kirjastoille on laadittu KATVEn alatyöryhmässä vuonna 2005 – KATVE = Kansalliskirjaston.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Opinto- ja opetuspalveluiden sähköisiä palveluita Opinto- ja opetuspalvelut Syksy 2013.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Echo360 - luentovideot Ohje opiskelijalle IT-palvelut.
Webinaarista tallennukseen
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
VideoFunet-seminaari AV 2011
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Esityksen transkriptio:

Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila

 Mahdollistaa luennon kertaamisen ja vaikeiden asioiden selvennyksen opiskelijalle (tenttiin valmistautuminen) – oppimistulosten paraneminen  Mahdollistaa opiskelun etänä ja itsenäisesti  Mahdollistaa Flipped Classroomin, jossa lähiopetuksessa voidaan edetä ennakkoon katsotun materiaalin perusteella  Tuovat esteettömyyttä ja joustoa opiskeluun (työ/perhe, oppimisvaikeudet/rajoitteet) Miksi (luento)tallenteita

 Perinteisen luennon aikarajoitusten kiertäminen, laajemman materiaalin käsittely ja eriyttäminen  Laajempien opintokokonaisuuksien rakentaminen ja tarjonnan monipuolistaminen  Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa?  Poissaolojen kompensointi?  Vuorovaikutuksen lisääntyminen lähiopetuksessa  Opiskelijoiden ei tarvitse keskittyä vain muistiinpanojen tekemiseen/Muistiinpanojen laatu Miksi (luento)tallenteita

 Hyödyllisempää heikoimmin menestyville opiskelijoille  Tukee konseptuaalista sisältöjen ymmärtämistä, metakognition ja opiskelustrategioiden kehitystä  Katselukerrat korreloivat koetun hyödyn ja siten arvosanojen kanssa  Tilakustannukset, saavutettavuus Miksi (luento)tallenteita

 Haluaisivat lisätä luentotallennuksen käyttöä opinnoissaan  Luentotallennus demokraattinen osallistumistapa  Luentotallennusta hyödyntävien opiskelustrategioiden kehittäminen voi viedä aikaa  Tallenteita katsellaan useimmin kotona, yleensä vasta vähän ennen tenttejä  Opiskelijoilla ei ole selkeää käsitystä, miten tallenteita tulisi hyödyntää opiskelun tukena  Opettajilla ei ole selkeää käsitystä tallenteidensa käytöstä (Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen) Mitä opiskelijat ovat mieltä?

 Kiinnostavimmat tallenteet eivät ole puhuvia päitä, vaan esim. dialogeja, haastatteluita, toimintaperiaatteiden, historian tms. esittelyä  Huomioi etäosallistujat katsomalla kameraan (entä paikallaolijat?)  Mieti kuka tallennetta käyttää ja mikä siinä on keskeistä  Kannusta tallenteiden katseluun ja esittele mahdollisia tallenteiden katselustrategioita tai tapoja Millainen on hyvä tallenne, mitä pitää huomioida

 UniTube-palvelu : 1) UniTube-katsomo (katselunäkymä Flamman Ajankohtaista- välilehdellä) 2) UniTube-lataamo (hallintanäkymä Flamman Työkalut-välilehdellä) 3) UniTube-studio (oppimiskeskus Aleksandrian 233-tilassa) 4) UniTube-luentotallennustilat (eri kampuksilla). Ohjelmisto: Opencast Matterhorn (luentosaleista tehtävät tallenteet, Metsätalo salit 1 ja 2 ja Kumpula Exactum)  Adobe Connect ja Adobe Presenter-ohjelmistot (dioihin on tahdistettu luennoitsijan ääni)  Pelkät äänitteet (MP3-tiedostot, PodCastit)  Camtasia Studio (voit tallentaa ruudun toimintaa) Välineitä

 Ohjesivusto:  UniTube -palvelu

 Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen. Esitelmä Verkkoja kokemassa, Turku 2013: Luentotallennus – hevosettoman vaunun pedagogiikkaa  Unitube-palvelu: Lähteet