Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen 19.11.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jos tarvitset opastusta, piirisi tunnuksen tai Sinulla on muuta kysyttävää, ota yhteyttä Merja Munkki, p Ongelmatilanteissa,
Advertisements

Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
Hakukoneet Kotimaiset hakukoneetPortaalit Ulkomaisia hakukoneitaMetahakukoneet.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Internetin toimintaperiaate ja käyttötavat
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Mitä kaikkea siellä voi tehdä?. Kaksi osaa – Huvi ja Hyöty  Merkityksellinen, eli hyöty  Viihteellinen, huvi.
SOME (sosiaalinen media)
Työskentely verkoissa Jaana Holvikivi EVTEK Tietojenkäsittelyn historiaa luku 2001 Ensimmäiset tietokoneet PC:t Suuret tietokoneet laskentaan,
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
WORDPRESS -KOULUTUS Juha Konttinen – Miksi Wordpress?  on ilmainen  on helppo asentaa ja käyttää  omalle tai vuokratulle palvelimelle 
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Biolaakso mediassa Hannu Lehto. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n lehdet ja verkkosivusto KP 5.10.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Aini Iivari, Merja Maijala, Sirpa Mäkinen Google -markkinointi.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
TUME II / Tilastollinen osuus
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Surffailun salat Internet tutuksi. Mikä on Internet? Internet on samaan verkkoon liitettyjen palvelimien, reitittimien, kytkimien, keskittimien ja tietokoneiden.
Osaamisen ja sivistyksen asialla PhotoStory & Podcast pähkinänkuoressa Sosiaalinen media ja avoimet oppimisympäristöt e-Oppimisen työvälineenä – uutta.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
RSS - uutissyötteet Viikin kampuskirjasto Viikin kampuskirjasto, RSS1.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Tietoturvaprojekti 6h.
Tulevaisuuden skenaarioita (Semanttinen web 2.0) Kimmo Koskinen Matri-seminaari Viikin tiedekirjasto.
CMS RASE CMS Content Management System sisällönhallintajärjestelmät Alustoja useita (open source, kaupalliset) Toteutusvälineinä useita (Pascal,
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Aloita perusteista Tietosanakirjat, esim. Wikipedia Tietosanakirja sisältää yleistietoa  ei sovi lähdeluetteloon.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Yritys ja markkinointi mediassa
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
TIETOTEKNIIKKA 5 ov Moduuli 4.1: Internetin perusteet
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Blogger Teppo Räisänen.
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Google Docs Teppo Räisänen,
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen

Tiedonhaku netistä  Esim. images.google.fi tutustu muihinkin hakukoneisiinwww.google.fi/images.google.fi  Altavista (  Suomi24 (  (  msn.fi (   Tiedonhaun vaiheet 1. Hakusanat (???) 2. Osumatietojen tarkastelu 3. Tiedon luotettavuuden arviointi 4. Tiedon soveltaminen 5. Osoitteen tulkinta ja paloittelu (esim. fi-haku anatomia-hakusanalla)  ”useampi hakusana”, + (ja), - (ei), välilyönti (tai) (kts. Hakukoneen ohjeet, vaihtelee välineittäin)

Tietojen imurointi netistä  Imurointi tarkoittaa tiedostojen lataamista Internetistä, tiedostot voivat olla dataa, ohjelmia, kuvia, videoita, jne  Huomioi  Tietoturva  Tekijänoikeus  Ohjelmistoissa lisenssi  Miten tehdään imurointi seuraavissa tapauksissa:  Kuva  Videoclippi  Ohjelma

Sosiaalinen media  Tarkoittaa tiedon tuottamista netissä yhteisönä  ei ole julkaisijaa, tiedon luotettavuuden arvioijaa, oikeellisuuden tarkastajaa… moderaattori tarkistaa, että on soveliasta tietoa julkaista, toiminta perustuu julkaisupaikan toimintaperiaatteeseen  Wiki, blogi, kuvapankit, videopankit, podcast, sisällönhallintajärjestelmät (cms), video- ja audiopuhelut, rss, atom, irc, mese, semanttinen web, jne ≈ web2.0

Harjoituksia  Miten lataat koneellesi TypingMaster-ohjelman (10- sormijärjestelmän harjoittelu)?  Miten imuroit vaikkapa joutsenen kuvan googlen imagesta?  Miten otat käyttöösi vaikkapa ylen rss-syötepalvelun feedreaderilla tai selaimellasi? Mitä hyötyä tästä on?  Mitä kerrotaan omasta alastasi wikipediassa? Paljonko on tällä hetkellä artikkeleita?  Mitä tarvitset skype-puheluiden käyttöön? Mitkä on aloituksen vaiheet?