Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
Noormarkun yhteiskoulun vanhempainyhdistys pitää 7-9 luokkalaisille nuorille kahvilaa Keskusmarkun kiinteistön nuorisotilassa perjantai- ja lauantai-iltaisin.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Korson koulun vanhempainyhdistys ry • Tarkoituksena edistää ja tukea kodin ja koulun välistä yhteistoimintaa. • Järjestämme ja olemme mukana erilaisissa.
Miten voimme ohjata lapsiamme käyttämään Internetiä turvallisemmin?
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Ysiltä elämään Eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Tietoturva, 2 ov
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Turvallinen internetin käyttö
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Netiketti ja nettikiusaaminen
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Palveluiden käyttäjien oikeudet tietoihinsa “Anonyymin identiteetin ongelma” Tapani Tarvainen Electronic Frontier Finland ry.
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
Tietoturva. Tietoturva tarkoittaa tietoliikenteen, järjestelmien, palvelujen ja tietojen turvaamista. Tietoturvallisuudessa on myös uhkia, esim. huijaukset,
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Jonna Kyllönen mylept14B
Tietoturva internetissä
TIETOTURVA.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TVT-harjoituksia H5 Tietoturva
TIETOTURVALLISUUS.
Tietoturva internetissä
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tietoturva.
Tervetuloa.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tietoturva Internetissä
Kielitietoisuus.
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Tervetuloa kouluun!.
Tietoturva internetissä
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?

1.Internetin etuja 2.Haittoja ja riskejä 3.Mahdollisia ratkaisuja 4.Valvontavälineet 5.Turvallisuusvihjeitä Sisällys

1. INTERNETIN ETUJA Internetistä voi saada monenlaista tietoa, ja siellä voi vaihtaa mielipiteitä erilaisten ihmisten kanssa. Verkon avulla voi olla yhteydessä eri kulttuureista oleviin ihmisiin. Ajan ja paikan rajoitukset eivät estä tiedonsaantia eivätkä yhteydenpitoa.

Internet tarjoaa myös monia uusia mahdollisuuksia: 1.Koulutus : verkkokurssille ilmoittautuminen, apua kotitehtäviin... 2.Vapaa-aika : pelien pelaaminen, harrastukset... 3.Kulttuuri : omaan ja muihin kulttuureihin tutustuminen… 4.Talous : ostosten tekeminen verkossa, krijojen, äänitteiden ja matkalippujen tilaaminen, verkkohuutokauppoihin osallistuminen… 5.Seuraelämä : uusien ystävien löytäminen, samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa seurusteleminen… 6.Yhteydenpito viranomaisiin

2. HAITTOJA JA RISKEJÄ a) Sisältöihin liittyviä riskejä b) Kontakteihin liittyviä riskejä c) Verkkokaupan riskejä

a) Sisältöihin liittyviä riskejä Laiton aineisto (lapsiporno, rasismi, petokset, huumeet, terrorismin tukeminen...) Haitallinen aineisto (väkivalta, lapsille sopimaton kielenkäyttö, aseidenkäytön edistäminen, ääriryhmät, kultit...) Muut sisältöön liittyvät riskit (harhaanjohtava tai väärä tieto)

b) Kontakteihin liittyviä riskejä Internet mahdollistaa yhteydet tuntemattomiin. Verkkomaailmassakin on luotettavia ja epäluotettavia ihmisiä. Internetissä on mahdollista toimia anonyymisti, joten henkilöiden oikeita nimiä, sukupuolta tai ikää ei voida tietää. Internet on ihanteellinen paikka pedofiileille ja muille ”saalistajille”, koska siellä voi toimia nimettömänä.

c) Verkkokaupan riskejä piilomainonta, joka vetoaa erityisesti lapsiin pettävät tarjoukset harhaanjohtava mainonta ja moniselitteiset ilmaukset henkilötietojen vuotaminen kolmansille osapuolille yksityisyyden menettäminen henkilötietoja annettaessa kuluttajansuojan ongelmat lasten ilman vanhempien lupaa tekemät ostokset

Internetissä voi olla vaarallista... paljastaa henkilötietoja; solmia verkkosuhteita; suostua tapaamaan joku henkilökohtaisesti; tai sekaantua kiistoihin

Muista myös: Lapset eivät välttämättä ole vain mahdollisia uhreja. Lapset voivat myös itse 1.olla epäkohteliaita ja röyhkeitä, käyttäytyä hävyttömästi, loukata ja pommittaa ihmisiä mainossähköpostilla 2.vahingoittaa tahallaan muita ihmisia esimerkiksi paljastamalla heidän henkilötietonsa tai esiintymällä heidän nimellään tai 3.tehdä laittomia tekoja tahallaan, kuten levittää viruksia.

3. MAHDOLLISIA RATKAISUJA oppilaiden tietoisuuden lisääminen kasvatuksen ja koulutuksen avulla valvontavälineet suljetut verkot sisällön luokitteleminen hotline-palvelut, jotka ottavat vastaan ilmoituksia verkon lainvastaisesta käytöstä ja sisällöistä lainsäädäntö ikärajat

4. VALVONTAVÄLINEET Tekniset ratkaisut, esim. suodatinohjelmat, eivät ole sata- prosenttisen varmoja. Valvontavälineitä käyttäessään on otettava huomioon myös sananvapauden toteutuminen.

SUODATTIMET rajoittavat pääsyä sivustoille, joilla on lainvastaisia ja vahingollisia sisältöjä voidaan käynnistää eri paikoist: a) käyttäjän tietokoneelta tai b) Internet-tarjoajan palvelimelta. ¤ eivät ole sataprosenttisen varmoja ¤

Miten suodatin toimii? Adaptation from Paul Resnick, University of Michigan

Valvontavälineiden avulla voi 1.valvoa lasten verkossakäynnin ajankohtaa ja pituutta sekä rajoittaa kestoa etukäteen, 2.valvoa, millä verkkosivuilla lapset käyvät, 3.estää pääsyn tiettyihin sivustoihin ja palveluihin, sekä 4.estää haitallisen tiedon vastaanottamisen ja muokkaamisen.

Turvallisuus- vihjeitä I Tutustu •koulusi Internetin käyttösääntöihin. Puhu oppilaidesi kanssa •Internetin hyväksyttävän ja vastuullisen käytön säännöistä, sekä •sääntöjen tahallisen rikkomisen seurauksista.

Kun ongelmia ilmenee, toimi välittömästi: Puhu oppilaan kanssa. Ota yhteys tarvittaessa koulusi verkkoturvallisuudesta huolehtivaan henkilökuntaan. Ilmoita lapsipornosta viranomaisille. Estä ongelmien toistuminen. Turvallisuus- vihjeitä II

Opeta oppilaasi käyttämään Internetiä vastuuntuntoisesti. Oppilaiden on hyvä tietää, miten voi erottaa toisistaan hyväksyttävä ja vahingollinen sisältö, käyttää tietokonetta vahingoittamatta muita, sekä toimia riskien välttämiseksi. Turvallisuus- vihjeitä III

Anna oppilaillesi esimerkiksi seuraavia turvallisuusohjeita: Älä paljasta henkilötietojasi internetissä. Alä täytä verkkosivujen rekisteröitymislomakkeita ilman vanhempiesi lupaa. Kerro uusista verkkoystävistäsi ja esittele heidät vanhemmillesi. Lähde keskusteluryhmästä heti, kun tunnet olosi epämukavaksi. Kerro epämiellyttävistä kokemuksista heti opettajalle tai vanhemmillesi. Älä avaa tuntemattomilta saapuvia viestejä. Turvallisuus- vihjeitä IV