Tuotteistus Tuotteistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Arvonlisävero kirjanpidossa
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
Pikkupoika kysyi isältään...
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Pohjanmaan Partiolaiset Syyskokous
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Alustava liiketoimintasuunnitelma
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Valtakunnallisen kielikokeen perehdytystilaisuus Puheen ymmärtämisen koe Paasitorni Ari Maijanen.
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
Asiakkuudet luovalla alalla
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Sami Nikula, Stefan Lindström
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Tiimi osat Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Tiimi on ryhmittymää kehittyneempi muoto. Se vastaa ulospäin katsottuna yritystä joka tuottaa kokonaisvaltaista.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Naisten jääkiekkoleiri Kisakalliossa
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Ratkaisunesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen.
Tuotteistaminen.
KORIPALLON VIRALLISET PELISÄÄNNÖT 2014
Palvelun muotoilu, Workshop
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Pikkupoika kysyi isältään...
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Olet ostamassa omaa asuntoa Pirkanmaalta. Bruttopalkkasi on 2971 €/kk, josta sinulle käteen jää verojen jälkeen 2018 €/kk. Omia säästöjä sinulla on 8000.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Strategia: Liikeidea?.
Esityksen transkriptio:

Tuotteistus Tuotteistaminen Diasarja perustuu Jari Parantaisen kirjaan: Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä Tuotteistaminen Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Minkälainen on hyvä palvelutuote? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun? Osa toimintamalleista erottuu joukosta > prosessista alkaa erottua tehtäväkokonaisuuksia tai hyviä käytäntöjä, jotka toistuu suunnilleen samanlaisina hankkeesta toiseen. Palvelu alkaa hahmottua > palvelu saa nimen, hinta alkaa hahmottua Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun? Toimitussisältö vakiintuu > palvelun toimitussisältö alkaa vakiintua niin paljon, että myös palvelun hinta on ainakin periaatteessa mahdollista vakiinnuttaa kiinteäksi Palvelu alkaa monistua perimätietona asiantuntija voi opettaa nuorempia kollegojaan toimittamaan palvelun likimain samoin kuin hän itse tekisi. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun? Palvelu alkaa monistua yrityksen ulkopuolella palvelun vaiheet on dokumentoitu ja toistettavissa oman yrityksen ulkopuolella. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistat huonosti tuotteistetun palvelun? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistaa huonosti tuotteistetun palvelun? Mitä palvelu maksa? myyjällä ei ole selkeää hinnastoa tai se on epämääräinen. hinnan pitäisi olla ilmoitettavissa jollain perusteella välittömästi Mitä palveluun kuuluu? pystytkö selkeästi kuvaamaan mitä palveluusi kuuluu: hyöty, ominaisuudet Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Mistä tunnistaa huonosti tuotteistetun palvelun? Kuka tästä palvelusta vastaa? yrityksessä kukaan ei tiedä, kenen vastuulla palvelun kehittäminen ja hinnoittelu on. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Tuotteistajan seitsemän perisyntiä Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Tuotteistuksen 7 perisyntiä piilottelet asiantuntemustasi vaihdat kohderyhmää jatkuvasti et usko tuotteistamisen hyötyihin päätät asiakkaasi tarpeista kysymättä häneltä keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta ratkaiset ongelmaa, joka ei ole polttava aliarvioit työmäärää ja kehityskulut Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Pystytkö myymää palvelusi ensin ja kehitä vasta sitten? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Minkälainen on hyvä palvelutuote? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Hyvin tuotteistettu tuote on: Helpompi ostaa Ominaisuuksiltaan vahvempi tehokkaammin myytävissä ja markkinoitavissa helpommin monistettavissa Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Helpota ostamista Asiantuntijapalvelun ostaminen on vaikeaa kolmesta syystä: Ostajan on mahdoton erottaa myyjien lupauksia toisistaan Palvelut ovat hajallaan eri paikoissa: lento, majoitus, kuljetukset, ateriat jne. Palvelu on aineetonta ja epämääräistä; ostamisen riski estää asiakasta ostamasta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Helpota ostamista Vastaa kolmeen seuraavaan kysymykseen: kuinka erotut kilpailijoista niin, että asiakkaan on helppo valita juuri sinun palvelusi? Miten paketoit palvelujasi asiakkaasi elämää helpottavaksi kokonaisuuksiksi? Kuinka poistat asiakkaalta riskin tunteen, joka estää häntä ostamasta? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Poista riskin tunne Kerro, mitä edellytät asiakkaaltasi Paljasta tuotteen koko ”hinta” Kerro toimitussisältö Kerro, miten asiakas voi ostaa Jaa moduleiksi Konkretisoi palvelusi; dvd, kuvat, näytteet, demo jne. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Poista riskin tunne 7. Standardit ja sertifikaatit merkitsevät laatua 8. Takuu on kaikkien riskinpoistajien äiti 9. Vakuutus korvaa takaiskut 10. Tukipalvelu vastaa vierihoidosta 11. Myönteinen julkisuus houkuttaa asiakkaita 12. Palkinnot ja testitulokset saavat tuotteesi erottumaan Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Poista riskin tunne 13. Taustoitus perustelee hyödyt 14. Osamaksu ja –toimitusmaksu pilkkoo riskin 15. Kiinteä hinta varmistaa kulukaton 16. Vakuus takaa toimituksen 17. Yrityksesi ikä vakuuttaa jatkuvuudella 18. Yrityksesi vakavaraisuus on menestyjän merkki 19.Yrityksesi erikoistumisala todistaa asiantuntemuksesta 20. Pitkä historia kertoo kypsästä palvelusta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Poista riskin tunne 20. Pitkä historia kertoo kypsästä palvelusta 21. Laskelmat perustelevat tuotot 22. Tulevaisuudensuunnitelmat näyttää reitit Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Esimerkki: Tuottolaskelma Yrityksessä ohjelmiston käyttäjiä 950 henkeä Ohjelmiston avulla säästyvä aika 1 minuutti/pv Työntekijän keskipalkka 2600 €/kk Palkan sivukulut 30 % Vuodessa työpäiviä 210 pv Päivässä työtunteja 7,5 h Työtunnin kustannus 27,5 €/h Säästetty aika 3325 h/vuosi Säästetty raha 85 618,75 € Ohjelmiston veroton hinta 19 500€ Investoinnin tuotto 339 % Investoinnin takaisinmaksuaika 48 pv Säästö ensimmäisen vuoden aikana 66 000 € Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Rakenna epäreilu ylivoima Asiakas on valmis maksamaan kunnolla: jota ei saa mistään muualta palvelusi tuottamista konkreettisista hyödyistä hyvästä tarinasta, mielikuvasta tai imagosta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Rakenna epäreilu ylivoima Myy niukkuutta Tuotteen ominaisuuksilla on merkitystä Ominaisuuksia on valitettavan helppo kopioida Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Anna törkeä LUPAUS Saa asiakkaasi uteliaaksi ja jopa epäluuloiseksi erottuu kilpailijoiden lupauksista houkuttaa ostamaan Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Rakenna epäreilu ylivoima Lupauksessa olisi oltava asennetta Hyvää lupaus on helposti mitattavissa Hyvä lupaus on ainutlaatuinen Onko lupaaminen viisasta? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Rakenna epäreilu ylivoima Entä jos lupaus pettää? Miten hyödyt vastaanottajan mukaan? toimitusjohtaja, talousjohtaja, tuontanto jne Keskity hyödyistä tärkeimpiin Kaikille yhteiset hyödyt Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Myy edullisesti Tuotteistuksen avulla palvelusi myyntityön kustannuksia on mahdollista pienentää. tuotteistettua palvelua on helpompi markkinoida tuotteistetun palvelun kate kestää paremmin tuotteistetun palvelut ovat massa-räätälöitävissä tehokkaasti asiakastarpeen mukaan. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Palveluliiketoiminnassa on kolme vaihetta: Valitse asiakas ja hänen ongelmansa Anna lupaus, että ratkaiset ongelman Lunasta lupauksesi, eli toimita palvelu Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski Lupausvaihe Suunnittele myyvä lupaus: Päätä kuka on asiakkaasi Tunnista asiakkaasi ongelma Selvitä, miksei kukaan ole jo ratkaissut ongelmaa Kiteytä törkeä lupaus Asemoi palvelutuotteesi niin, että se erottuu kilpailijoista Kuvaa asiakkaan hyödyt Anna palvelutuotteellesi toimiva nimi Määritä hinta Listaa toimitussisältö käsittele vastaväitteet Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski