Tulipysäkki: Kouluikäisten luvaton sytyttely ja siihen puuttuminen Brita Somerkoski Erikoistutkija Hämeenlinna 8.2.2011
Mitä luvaton tulen käsittely on?
tulitikkujen raapimista sytyttimellä tai muulla välineellä sytyttelyä tai polttelua ilman lupaa palavan kynttilän kanssa leikkimistä ilotulitteiden ja räjäytteiden luvatonta käyttöä
Kuinka paljon lapset ja nuoret sytyttelevät?
Kuinka paljon lapset sytyttelevät? Suomessa 70% nuorista on oman ilmoituksensa mukaan leikkinyt palavalla kynttilällä.
Tuloksia kolmasosa lapsista kertoi leikkineensä tulella 8-vuotiaat tytöt leikkivät vähiten (5 %) 11-vuotiaat pojat leikkivät eniten (43 %) kahdeksanteen luokkaan mennessä sekä tytöt että pojat olivat leikkineet lähes yhtä paljon
Mitä lapset polttavat? paperia ruohoa, lehtiä omia tavaroita, leluja, valokuvia, kynttilöitä, ilotulitteita, muurahaisia, takkia, bensaa, hiussprayta yksi vastaaja kertoi valmistaneensa Molotovin cocktail -räjähteen
Miten tällaisen tulipalon tunnistaa?
sytytetty lapsellisesti poltettu lasten ja nuorten tavaroita tai tarvikkeita poltettu paikassa, jossa nuoret liikkuvat pyörä, mopo piilotettu tupakanpoltto polttojäljet temput merkit tuhosta ja kapinasta edulliset välineet pienet menetykset, esim. postilaatikko
Sytyttelijä kotona?
tulentekovälineet katoavat kotoa lapsi haisee savulta lapsen käsissä, jaloissa tai vaatteissa on kipinän tekemiä jälkiä lapsi hankkii kemikaaleja, joiden tarkoitusta on vaikea keksiä (Kodin putkimies, hiuslakka) lapsi kuljettaa tulentekovälineitä mukana tupakointi selittämättömät poissaolot
Sytyttelijä koulussa?
Yhteys käytöshäiriöön: Tulella leikkineet oppilaat olivat olleet muita useammin jälki-istunnoissa ja puhutteluissa. Tulella leikkineet olivat olleet luvatta pois tunnilta ja häiritsivät tuntia useammin kuin tulella leikkimättömät.
Polttojälkien tunnistaminen: tunnista polttojäljet, raportoi niistä pelastuslaitokselle, käytä kuvadokumentteja viesti käyttäjille: tästä rakennuksesta välitetään
Malttia! Punainen valo: SEIS! NYT TAPAHTUU JOTAKIN! Keltainen valo: HARKITSE VAIHTOEHDOT. Vihreä valo: VALITSE PARAS VAIHTOEHTO JA ANNA MENNÄ.
EHKÄISEVÄ TOIMENPIDE KOULUSSA: Pyydä, että koulujen järjestyssääntöihin kirjataan pykälä tulentekovälineiden kiellosta koulussa. Esimerkiksi : ”Koulupäivän turvallisuutta vaarantavien tai oppimista häiritsevien välineiden tuominen kouluun on kielletty.” 16
Luvattoman tulen käsittelyn luokittelu uteliaisuus avunpyyntö rikollinen tai epäsosiaalinen käytös psyykkiset häiriöt (Wooden & Berkey, 1984)
Esimerkkejä eteläsuomalaisen taajaman koulusta Kaksi alakoululaista tyttöä teki paperinuotion koulun pihalle. Kaksi yläkoululaista tyttöä poltti kynää oppitunnilla. Yläkoululainen tyttö poltti A4 paperin luokassa. Yläkoululainen poika poltti sytkärillä reppua. Yläkoululainen poika poltti kynän luokassa. Kaksi alakoululaista poikaa räjäytti sytkärin. Kaksi alakoululaista poikaa sytytti WC-paperia palamaan. Kaksi yläkoululaista poikaa tekit spray-pullosta liekinheittimen pukuhuoneessa. Poika sytytti servetin kynttilällä jouluruokailun yhteydessä ruokalassa. Viisi poikaa oli mukana yllyttämässä. 3.4.2017
High Risk Community
High Risk Community
High Risk Community
Miten luvattomaan sytyttelyyn voi puuttua?
nuorten sytyttelijöiden tapaamiset joko Tulipysäkki-hanke paikallistasolla nuorten sytyttelijöiden tapaamiset joko sosiaalitoimistossa, koulussa tai poliisiasemalla sosiaalitoimen tai poliisin pyynnöstä keskustelut vanhempien kanssa keskustelut lapsien kanssa 26
millainen riski aiheutui? mikä olisi ollut oikea toiminta tilanteessa? Mistä nuoren sytyttelijän kanssa puhutaan? mitä oikein tapahtui? millainen riski aiheutui? mikä olisi ollut oikea toiminta tilanteessa? sovittaminen ja anteeksipyynnöt mahdollisuus uuteen alkuun 27
Lasten luvaton tuli –perusasteen oppilaat sytyttelijöinä. Väitöskirja Lasten luvaton tuli –perusasteen oppilaat sytyttelijöinä. Turun yliopiston julkaisuja, C 261. Somerkoski, B. 2008. https://oa.doria.fi/handle/10024/33614.
Tulipysäkki-hanke on mukana Sisäisen turvallisuuden ohjelman kohdassa 5.1 toimenpiteenä 2. 29
Perusajatus Lasten luvattomaan tulen käsittelyyn pitää puuttua. Lapsi on tulta käsitellessään vaaraksi paitsi itselleen myös ympäristölleen.
Yhteystiedot: Brita Somerkoski, KT brita. somerkoski@pelastusopisto Yhteystiedot: Brita Somerkoski, KT brita.somerkoski@pelastusopisto.fi brita.somerkoski@nic.fi 044-2090040 31