Tulipysäkki: Kouluikäisten luvaton sytyttely ja siihen puuttuminen Brita Somerkoski Erikoistutkija Hämeenlinna 8.2.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tupakoinnin aloittaminen
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Laatinut Maija Halme-Briedis
Nummenpakan koulun aurajoen yksikön järjestyssäännöt
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Koulujen turvallisuus
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Kaikille kaveri -vanhempainilta
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Päihdeongelmien torjunta - kaikkien yhteinen asia
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Epäasiallinen käyttäytyminen
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Ohjaajien perehdytys Tero Leinonen Koordinaattori Lasten tiedekerhot- ja leirit Kesä 2014.
5B -luokan vanhempainilta
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Kouluinfo Renkomäen koulu
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Ops seminaari Askola.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Petra Suonio ..päivähoidon tulee omalta osaltaan tarjota lapselle turvalliset ihmissuhteet, lapsen kehitystä monipuolisesti tukevaa toimintaa sekä.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Kanta-Hämeen poliisilaitos Nuorten rikoksiin ja häiriökäyttäytymiseen sekä perhe- ja parisuhdeväkivaltaan puuttuminen Sirkku Nurmi vanhempi konstaapeli,
Hurtig TE1 Turvallisuus. Turvallisuus Suomessa sattuu vuosittain yli miljoona tapaturmaa. Tapaturmaisesti vuosittain kuolee noin 3000 henkeä.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Keskustelua wilma-merkinnöistä ja järjestyssäännöistä
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Tasa-arvosuunnitelma
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Tervetuloa.
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
SÄÄNNÖT.
Saramäen vankilapalo Turun psykiatrinen vankisairaala
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Askeleittain opetusohjelma
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Periaatteita.
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Tulipysäkki: Kouluikäisten luvaton sytyttely ja siihen puuttuminen Brita Somerkoski Erikoistutkija Hämeenlinna 8.2.2011

Mitä luvaton tulen käsittely on?

tulitikkujen raapimista sytyttimellä tai muulla välineellä sytyttelyä tai polttelua ilman lupaa palavan kynttilän kanssa leikkimistä ilotulitteiden ja räjäytteiden luvatonta käyttöä

Kuinka paljon lapset ja nuoret sytyttelevät?

Kuinka paljon lapset sytyttelevät? Suomessa 70% nuorista on oman ilmoituksensa mukaan leikkinyt palavalla kynttilällä.

Tuloksia kolmasosa lapsista kertoi leikkineensä tulella 8-vuotiaat tytöt leikkivät vähiten (5 %) 11-vuotiaat pojat leikkivät eniten (43 %) kahdeksanteen luokkaan mennessä sekä tytöt että pojat olivat leikkineet lähes yhtä paljon

Mitä lapset polttavat? paperia ruohoa, lehtiä omia tavaroita, leluja, valokuvia, kynttilöitä, ilotulitteita, muurahaisia, takkia, bensaa, hiussprayta yksi vastaaja kertoi valmistaneensa Molotovin cocktail -räjähteen

Miten tällaisen tulipalon tunnistaa?

sytytetty lapsellisesti poltettu lasten ja nuorten tavaroita tai tarvikkeita poltettu paikassa, jossa nuoret liikkuvat pyörä, mopo piilotettu tupakanpoltto polttojäljet temput merkit tuhosta ja kapinasta edulliset välineet pienet menetykset, esim. postilaatikko

Sytyttelijä kotona?

tulentekovälineet katoavat kotoa lapsi haisee savulta lapsen käsissä, jaloissa tai vaatteissa on kipinän tekemiä jälkiä lapsi hankkii kemikaaleja, joiden tarkoitusta on vaikea keksiä (Kodin putkimies, hiuslakka) lapsi kuljettaa tulentekovälineitä mukana tupakointi selittämättömät poissaolot

Sytyttelijä koulussa?

Yhteys käytöshäiriöön: Tulella leikkineet oppilaat olivat olleet muita useammin jälki-istunnoissa ja puhutteluissa. Tulella leikkineet olivat olleet luvatta pois tunnilta ja häiritsivät tuntia useammin kuin tulella leikkimättömät.

Polttojälkien tunnistaminen: tunnista polttojäljet, raportoi niistä pelastuslaitokselle, käytä kuvadokumentteja viesti käyttäjille: tästä rakennuksesta välitetään

Malttia! Punainen valo: SEIS! NYT TAPAHTUU JOTAKIN! Keltainen valo: HARKITSE VAIHTOEHDOT. Vihreä valo: VALITSE PARAS VAIHTOEHTO JA ANNA MENNÄ.

EHKÄISEVÄ TOIMENPIDE KOULUSSA: Pyydä, että koulujen järjestyssääntöihin kirjataan pykälä tulentekovälineiden kiellosta koulussa. Esimerkiksi : ”Koulupäivän turvallisuutta vaarantavien tai oppimista häiritsevien välineiden tuominen kouluun on kielletty.” 16

Luvattoman tulen käsittelyn luokittelu uteliaisuus avunpyyntö rikollinen tai epäsosiaalinen käytös psyykkiset häiriöt (Wooden & Berkey, 1984)

Esimerkkejä eteläsuomalaisen taajaman koulusta Kaksi alakoululaista tyttöä teki paperinuotion koulun pihalle. Kaksi yläkoululaista tyttöä poltti kynää oppitunnilla. Yläkoululainen tyttö poltti A4 paperin luokassa. Yläkoululainen poika poltti sytkärillä reppua. Yläkoululainen poika poltti kynän luokassa. Kaksi alakoululaista poikaa räjäytti sytkärin. Kaksi alakoululaista poikaa sytytti WC-paperia palamaan. Kaksi yläkoululaista poikaa tekit spray-pullosta liekinheittimen pukuhuoneessa. Poika sytytti servetin kynttilällä jouluruokailun yhteydessä ruokalassa. Viisi poikaa oli mukana yllyttämässä. 3.4.2017

High Risk Community

High Risk Community

High Risk Community

Miten luvattomaan sytyttelyyn voi puuttua?

nuorten sytyttelijöiden tapaamiset joko Tulipysäkki-hanke paikallistasolla nuorten sytyttelijöiden tapaamiset joko sosiaalitoimistossa, koulussa tai poliisiasemalla sosiaalitoimen tai poliisin pyynnöstä keskustelut vanhempien kanssa keskustelut lapsien kanssa 26

millainen riski aiheutui? mikä olisi ollut oikea toiminta tilanteessa? Mistä nuoren sytyttelijän kanssa puhutaan? mitä oikein tapahtui? millainen riski aiheutui? mikä olisi ollut oikea toiminta tilanteessa? sovittaminen ja anteeksipyynnöt mahdollisuus uuteen alkuun 27

Lasten luvaton tuli –perusasteen oppilaat sytyttelijöinä. Väitöskirja Lasten luvaton tuli –perusasteen oppilaat sytyttelijöinä. Turun yliopiston julkaisuja, C 261. Somerkoski, B. 2008. https://oa.doria.fi/handle/10024/33614.

Tulipysäkki-hanke on mukana Sisäisen turvallisuuden ohjelman kohdassa 5.1 toimenpiteenä 2. 29

Perusajatus Lasten luvattomaan tulen käsittelyyn pitää puuttua. Lapsi on tulta käsitellessään vaaraksi paitsi itselleen myös ympäristölleen.

Yhteystiedot: Brita Somerkoski, KT brita. somerkoski@pelastusopisto Yhteystiedot: Brita Somerkoski, KT brita.somerkoski@pelastusopisto.fi brita.somerkoski@nic.fi 044-2090040 31