Helsingin kaupunginmuseo Tiedotusstrategia tutkija-tiedottaja Jere Jäppinen Museoliiton tiedottajapäivät 8.-9.11.2006, Lahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Akavan Erityisalat Yliopiston työmarkkinatutkimus Akavan Erityisalat ry.
Piksu Oy Piksu Oy kustantaa kirjoittajien yhteistä talousmediaa: Tuotamme hyvää ja laadukasta asiatietoa sijoittajille ja säästäjille.
Mitä venäläinen museokävijä kaipaa? Kysely toteutettiin : •Arkkitehtuurimuseo •Ateneum taidemuseo ( ), Kansallisgalleria ( )
Suomen museoliitto - Finlands museiförbund - Finnish Museums Association 2006 Tiedottajapäivät Lahdessa Radio- ja tv-museo Museoliitto museoiden.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
Lahden museoiden tiedotustoiminta
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Helsingin kaupungin ympäristökeskus mediassa Yhteenvetoraportti
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Tikkurila 10 The City of dreams
Aamulehti tavoittaa alueen kuluttajat
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
3.45 3.40.
Isännöinnin Asiakastyytyväisyystutkimus Isännöinnin Asiakastyytyväisyystutkimus Tutkimuksen taustaa •Isännöintialan valtakunnallinen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Alueellinen urheiluseuratutkimus 2005, 2007, 2009.
X:t ja Y:t toimituksissa
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Ulkoilureittien vaativuusluokitus Anne Rautiainen, Suomen Latu ry
Digitointiyhteistyötä Varsinais-Suomessa
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mediakulttuuri Maija Havola Esityksen sisältö Yleistä mediakulttuurista Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuurin kansainvälinen toimiala Mediakasvatus.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim Pertti Saloheimo toimitussihteeri, LL.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
Yleisten kirjastojen e-aineistot Erikoiskirjastonhoitaja Kati Vuontisjärvi.
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Celian palvelut kirjastosta
Esityksen transkriptio:

Helsingin kaupunginmuseo Tiedotusstrategia tutkija-tiedottaja Jere Jäppinen Museoliiton tiedottajapäivät , Lahti

Haasteena hajanaisuus

- yksi museo, kaksitoista näyttelypistettä, kaksitoista osoitetta, kahdettoista aukioloajat, kaksitoista näyttely- ja kävijäprofiilia Helsingin kaupunginmuseo Koulumuseo Katumuseo Työväenasuntomuseo Hakasalmen huvila Voimalamuseo Sederholmin talo Tuomarinkylän museo Ruiskumestarin talo Lastenmuseo Raitioliikennemuseo Verkkomuseo - Helsingin kaupunginmuseo ei hahmotu yleisölle kokonaisuutena, toiminnan laajuus jää piiloon

Haasteena heikko tunnettuus - kulttuurihistoriallisen museon toiminta on moninaista, kaikenlaista akselilla kulttuurilaitos – virasto - noin miljoonan tallenteen kokoelmat esineitä, valokuvia, taideteoksia, arkistoaineistoa, rakennusosia - vilkas kuva-arkistotoiminta - isoja näyttelyitä kahdessatoista museossa - laaja julkaisutoiminta paperilla ja verkossa - runsas museopedagoginen tarjonta - kulttuuriympäristön suojelu vaativa viranomaistehtävä - Keski-Uudenmaan maakuntamuseon tehtävät - 66 vakinaista työntekijää, joista 33 museoammatillisia, paljon määräaikaisia ja työllistettyjä

Haasteena heikko tunnettuus Museotyön moninaisuus - toisaalta kiitollista: kerrottavaa riittää - toisaalta hankalaa: museon työn eri puolien tasapainoinen esittely vaikeaa, julkisuus eriluonteista - suuri osa työstä näkymätöntä ja heikosti tunnettua - median kannalta kiinnostavimpia asioita, näyttelyitä ja kirjoja, ei pystytä tuottamaan kovin tiuhaan tahtiin - näin syntyy helposti harha passiivisuudesta - monivuotiset näyttelyt erityinen haaste viestinnälle - suuri osa kaupunginmuseon näyttelyistä pitkäaikaisia, tiettyyn rakennukseen luotuja perusnäyttelyitä

Haasteena heikko tunnettuus Kulttuurihistoriallisen museon asema tiedotusvälineissä epäselvä ja häilyvä verrattuna taidemuseoihin - kaupunginmuseon uutiset menevät joko kaupunki- tai kulttuuritoimitukseen – joskus eivät kumpaankaan - kulttuurihistoriallisten museoiden käsittelylle ei toimitusrutiineja eikä vakipaikkoja kuten näyttelykritiikit - toisaalta haitta, toisaalta etu: toimittajien asiantuntemus vaihteleva, mutta vähemmän kilpailua

Tiedotuskanavat - Helsingin kaupunginmuseon viestintä painottuu media- ja verkkotiedotukseen - mainonta on ollut viime aikoihin asti vähäistä ja lähinnä matkailijoille suunnattua Tärkeimmät tiedotuskanavat - tiedotteet medialle - verkkosivut - esitteet, julisteet - asiakaslehti Sofia - suorapostituslistat - koulupostitus - mainokset - lautakuntien pöytäkirjat

Tiedotteet - tiedotettavaa paljon, noin 50 tiedotetta/vuosi - tiedotteiden rytmitys joskus hankalaa: tavoitteena enintään kolme/viikko, ei kaikkia peräkkäin - kaikki tiedotteet sähköpostitse kuvan kera - eritasoisia postituslistoja, toisille kaikki tapahtumat, toisille vain näyttelyt ja kirjat - suomeksi, poikkeustapauksissa myös ruotsiksi - sivutuotteena tiedotteen suorapostitus

Verkkosivut - Helsingin kaupunginmuseolla laajat ja suositut verkkosivut rinnakkaisversiot ruotsiksi ja englanniksiwww.helsinginkaupunginmuseo.fi - rakennettu vuodesta tavoitteena tiedotuksen lisäksi monipuolinen historiallisen tiedon julkistaminen, ”kahdestoista museo” - tuoreet tiedotteet verkkosivuilla, kuvat tarjolla - vuorovaikutteisuus – paljon asiakaskysymyksiä - laajan sivuston päivitys jatkuva ongelma

Esitteet ja julisteet - yksi vuosiohjelma, joka esittelee museon toimintaa pelkkiä näyttelyitä laajemmin, painos kpl - näyttelykohtaisia esitteitä ja ohjelmia - näyttelyjulisteita - vuosiohjelmaa jaetaan laajimmin: kahdesti vuodessa kirjastot, kulttuurikeskukset, terveysasemat, matkailuneuvonta, laivat, hotellit - näyttelykohtaisia esitteitä ja julisteita jaetaan suppeammin, kohdistetummin - esite- ja julistevaihto muiden museoiden kanssa valitettavasti osoittautunut hankalaksi tilapulmaksi

Asiakaslehti Sofia - perustettu ilmestyy kahdesti vuodessa, 24 sivua, nelivärinen - toimitetaan museon sisällä, taitto ulkoa - artikkeleita sekä suomeksi että ruotsiksi, englanninkieliset tiivistelmät - painos – /numero - tuo esiin museon näkymätöntä työtä - luo arvostusta ja sitoutumista museoon ja sen arvoihin - noin kpl postitetaan sidosryhmille ja tilaajille - jaossa omissa museoissa ja muun muassa kirjastoissa, luettavissa esimerkiksi terveysasemien odotushuoneissa - kaikki numerot pdf-muodossa museon verkkosivuilla

Suorapostituslistat - perustettu kuka tahansa saa tilata maksutta Sofia-lehden postitse ja museon tiedotteet sähköpostitse - osoitteita kerätään jatkuvasti aktiivisesti museoissa, verkkosivuilla, kilpailuin museon tapahtumissa - tilaajakanta kasvanut tasaisesti Sofialla tilaajaa sähköpostitiedotteilla1 200 tilaajaa - lisäksi yli 300 Helsingin opasyhdistysten jäsentä - sitouttavaa: listalta liitytään usein museonystäviin - monet tekevät osoitteenmuutoksen myös museoon - laajojen postituslistojen ylläpito silti iso työ

Koulupostitus - koululaiset ja päiväkotilapset kaupunginmuseon suurin kävijäryhmä, jonka palveluun sijoitetaan paljon voimia ja varoja - kahdesti vuodessa suorapostitus Helsingin 288 päiväkotiin ja 334 kouluun - ohjelman ja Sofian lisäksi erillisiä, valokopioituja esitteitä museopedagogisesta ohjelmatarjonnasta - tehokasta, yleensä kaikki tarjotut paikat varataan

Mainokset - Helsingin kaupunginmuseon mainonta ollut pienimuotoista ja jokseenkin epäjärjestelmällistä - säännöllisesti vain parissa matkailujulkaisussa - yksittäisiä näyttelyitä mainostettu satunnaisesti lähinnä ulkomainoksin kaupungin mainostelineissä - nyt pyritään mainonnan kehittämiseen - tänä syksynä mainostettu tavallista runsaammin Kunnon kansalainen –näyttelyä, kohtalaiset tulokset - tavoitteena markkinointiammattilaisen palkkaus 2007

Tiedotuksen tulokset - kaupunginmuseon näkyvyys kasvanut paljon Helsingin kaupunginmuseo mediassa iskuja palsta-mm radio ja tv h 33 min h 38 min h 20 min h 20 min h 10 min h 15 min

Tiedotuksen tulokset Taloustutkimuksen internetpaneeli 2005 (1555 vastaajaa) - 90 % tiesi jonkin näyttelypisteen, 68 % käynyt jossakin niistä viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana - 3 % sanoi tuntevansa museon palvelut hyvin, 50 % jossain määrin, loput ei lainkaan - Helsingin kaupunginmuseo on tarpeellinen 69 %, asiantunteva 65 %, luotettava 60 % ja kiinnostava 53 % - tärkeintä esineiden ja kuvien säilytys 81 %, rakennus- suojelu 60 %, näyttelyt 56 % ja asiantuntija-apu 54 %

Tiedotuksen tulokset Tietoa kaupunginmuseosta saatiin 2005 kyselyn mukaan päivälehdistä 35 % kaupungin tiedotuksen kautta 32 % museon tiedotteista ja julisteista 25 % museossa käydessä 23 % internetistä 23 % ystäviltä 22 % muista museoista 21 % aluelehdistä 16 % radiosta 7 % televisiosta 6 % museon asiakaslehdestä 2 %

Tiedotuksen tulokset Helsingin kaupunginmuseo mediassa ja kävijämäärät iskuja palsta-mm radio ja tv kävijämäärä h 33 min h 38 min h 20 min h 20 min h 10 min h 15 min Museon palvelut hyvin tai jossain määrin tuntevia % % %

Tiedotuksen tulokset Kyselyyn vuonna 2005 vastanneet toivovat museolta erikoisnäyttelyitä 46 % enemmän tiedotusta42 % houkuttelevampaa tiedotusta42 % aukioloajat pidemmiksi21 % enemmän näyttelyjä 9 % enemmän lapsille 8 % enemmän opastuksia 6 %