Helsingin kaupunginmuseo Tiedotusstrategia tutkija-tiedottaja Jere Jäppinen Museoliiton tiedottajapäivät , Lahti
Haasteena hajanaisuus
- yksi museo, kaksitoista näyttelypistettä, kaksitoista osoitetta, kahdettoista aukioloajat, kaksitoista näyttely- ja kävijäprofiilia Helsingin kaupunginmuseo Koulumuseo Katumuseo Työväenasuntomuseo Hakasalmen huvila Voimalamuseo Sederholmin talo Tuomarinkylän museo Ruiskumestarin talo Lastenmuseo Raitioliikennemuseo Verkkomuseo - Helsingin kaupunginmuseo ei hahmotu yleisölle kokonaisuutena, toiminnan laajuus jää piiloon
Haasteena heikko tunnettuus - kulttuurihistoriallisen museon toiminta on moninaista, kaikenlaista akselilla kulttuurilaitos – virasto - noin miljoonan tallenteen kokoelmat esineitä, valokuvia, taideteoksia, arkistoaineistoa, rakennusosia - vilkas kuva-arkistotoiminta - isoja näyttelyitä kahdessatoista museossa - laaja julkaisutoiminta paperilla ja verkossa - runsas museopedagoginen tarjonta - kulttuuriympäristön suojelu vaativa viranomaistehtävä - Keski-Uudenmaan maakuntamuseon tehtävät - 66 vakinaista työntekijää, joista 33 museoammatillisia, paljon määräaikaisia ja työllistettyjä
Haasteena heikko tunnettuus Museotyön moninaisuus - toisaalta kiitollista: kerrottavaa riittää - toisaalta hankalaa: museon työn eri puolien tasapainoinen esittely vaikeaa, julkisuus eriluonteista - suuri osa työstä näkymätöntä ja heikosti tunnettua - median kannalta kiinnostavimpia asioita, näyttelyitä ja kirjoja, ei pystytä tuottamaan kovin tiuhaan tahtiin - näin syntyy helposti harha passiivisuudesta - monivuotiset näyttelyt erityinen haaste viestinnälle - suuri osa kaupunginmuseon näyttelyistä pitkäaikaisia, tiettyyn rakennukseen luotuja perusnäyttelyitä
Haasteena heikko tunnettuus Kulttuurihistoriallisen museon asema tiedotusvälineissä epäselvä ja häilyvä verrattuna taidemuseoihin - kaupunginmuseon uutiset menevät joko kaupunki- tai kulttuuritoimitukseen – joskus eivät kumpaankaan - kulttuurihistoriallisten museoiden käsittelylle ei toimitusrutiineja eikä vakipaikkoja kuten näyttelykritiikit - toisaalta haitta, toisaalta etu: toimittajien asiantuntemus vaihteleva, mutta vähemmän kilpailua
Tiedotuskanavat - Helsingin kaupunginmuseon viestintä painottuu media- ja verkkotiedotukseen - mainonta on ollut viime aikoihin asti vähäistä ja lähinnä matkailijoille suunnattua Tärkeimmät tiedotuskanavat - tiedotteet medialle - verkkosivut - esitteet, julisteet - asiakaslehti Sofia - suorapostituslistat - koulupostitus - mainokset - lautakuntien pöytäkirjat
Tiedotteet - tiedotettavaa paljon, noin 50 tiedotetta/vuosi - tiedotteiden rytmitys joskus hankalaa: tavoitteena enintään kolme/viikko, ei kaikkia peräkkäin - kaikki tiedotteet sähköpostitse kuvan kera - eritasoisia postituslistoja, toisille kaikki tapahtumat, toisille vain näyttelyt ja kirjat - suomeksi, poikkeustapauksissa myös ruotsiksi - sivutuotteena tiedotteen suorapostitus
Verkkosivut - Helsingin kaupunginmuseolla laajat ja suositut verkkosivut rinnakkaisversiot ruotsiksi ja englanniksiwww.helsinginkaupunginmuseo.fi - rakennettu vuodesta tavoitteena tiedotuksen lisäksi monipuolinen historiallisen tiedon julkistaminen, ”kahdestoista museo” - tuoreet tiedotteet verkkosivuilla, kuvat tarjolla - vuorovaikutteisuus – paljon asiakaskysymyksiä - laajan sivuston päivitys jatkuva ongelma
Esitteet ja julisteet - yksi vuosiohjelma, joka esittelee museon toimintaa pelkkiä näyttelyitä laajemmin, painos kpl - näyttelykohtaisia esitteitä ja ohjelmia - näyttelyjulisteita - vuosiohjelmaa jaetaan laajimmin: kahdesti vuodessa kirjastot, kulttuurikeskukset, terveysasemat, matkailuneuvonta, laivat, hotellit - näyttelykohtaisia esitteitä ja julisteita jaetaan suppeammin, kohdistetummin - esite- ja julistevaihto muiden museoiden kanssa valitettavasti osoittautunut hankalaksi tilapulmaksi
Asiakaslehti Sofia - perustettu ilmestyy kahdesti vuodessa, 24 sivua, nelivärinen - toimitetaan museon sisällä, taitto ulkoa - artikkeleita sekä suomeksi että ruotsiksi, englanninkieliset tiivistelmät - painos – /numero - tuo esiin museon näkymätöntä työtä - luo arvostusta ja sitoutumista museoon ja sen arvoihin - noin kpl postitetaan sidosryhmille ja tilaajille - jaossa omissa museoissa ja muun muassa kirjastoissa, luettavissa esimerkiksi terveysasemien odotushuoneissa - kaikki numerot pdf-muodossa museon verkkosivuilla
Suorapostituslistat - perustettu kuka tahansa saa tilata maksutta Sofia-lehden postitse ja museon tiedotteet sähköpostitse - osoitteita kerätään jatkuvasti aktiivisesti museoissa, verkkosivuilla, kilpailuin museon tapahtumissa - tilaajakanta kasvanut tasaisesti Sofialla tilaajaa sähköpostitiedotteilla1 200 tilaajaa - lisäksi yli 300 Helsingin opasyhdistysten jäsentä - sitouttavaa: listalta liitytään usein museonystäviin - monet tekevät osoitteenmuutoksen myös museoon - laajojen postituslistojen ylläpito silti iso työ
Koulupostitus - koululaiset ja päiväkotilapset kaupunginmuseon suurin kävijäryhmä, jonka palveluun sijoitetaan paljon voimia ja varoja - kahdesti vuodessa suorapostitus Helsingin 288 päiväkotiin ja 334 kouluun - ohjelman ja Sofian lisäksi erillisiä, valokopioituja esitteitä museopedagogisesta ohjelmatarjonnasta - tehokasta, yleensä kaikki tarjotut paikat varataan
Mainokset - Helsingin kaupunginmuseon mainonta ollut pienimuotoista ja jokseenkin epäjärjestelmällistä - säännöllisesti vain parissa matkailujulkaisussa - yksittäisiä näyttelyitä mainostettu satunnaisesti lähinnä ulkomainoksin kaupungin mainostelineissä - nyt pyritään mainonnan kehittämiseen - tänä syksynä mainostettu tavallista runsaammin Kunnon kansalainen –näyttelyä, kohtalaiset tulokset - tavoitteena markkinointiammattilaisen palkkaus 2007
Tiedotuksen tulokset - kaupunginmuseon näkyvyys kasvanut paljon Helsingin kaupunginmuseo mediassa iskuja palsta-mm radio ja tv h 33 min h 38 min h 20 min h 20 min h 10 min h 15 min
Tiedotuksen tulokset Taloustutkimuksen internetpaneeli 2005 (1555 vastaajaa) - 90 % tiesi jonkin näyttelypisteen, 68 % käynyt jossakin niistä viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana - 3 % sanoi tuntevansa museon palvelut hyvin, 50 % jossain määrin, loput ei lainkaan - Helsingin kaupunginmuseo on tarpeellinen 69 %, asiantunteva 65 %, luotettava 60 % ja kiinnostava 53 % - tärkeintä esineiden ja kuvien säilytys 81 %, rakennus- suojelu 60 %, näyttelyt 56 % ja asiantuntija-apu 54 %
Tiedotuksen tulokset Tietoa kaupunginmuseosta saatiin 2005 kyselyn mukaan päivälehdistä 35 % kaupungin tiedotuksen kautta 32 % museon tiedotteista ja julisteista 25 % museossa käydessä 23 % internetistä 23 % ystäviltä 22 % muista museoista 21 % aluelehdistä 16 % radiosta 7 % televisiosta 6 % museon asiakaslehdestä 2 %
Tiedotuksen tulokset Helsingin kaupunginmuseo mediassa ja kävijämäärät iskuja palsta-mm radio ja tv kävijämäärä h 33 min h 38 min h 20 min h 20 min h 10 min h 15 min Museon palvelut hyvin tai jossain määrin tuntevia % % %
Tiedotuksen tulokset Kyselyyn vuonna 2005 vastanneet toivovat museolta erikoisnäyttelyitä 46 % enemmän tiedotusta42 % houkuttelevampaa tiedotusta42 % aukioloajat pidemmiksi21 % enemmän näyttelyjä 9 % enemmän lapsille 8 % enemmän opastuksia 6 %