KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Huolen puheeksiottaminen
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
”Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada uusia menetelmiä ja toimintamalleja opiskelijoiden opintojen tukemiseksi ja estämään nuorten syrjäytymistä.
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Tapahtukoon sinun tahtosi
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Onko tahto vapaa?.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Harjoituksen ohjaaminen
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi Toivon pedagogiikka KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi Hyvää päivää. Olen Anna-Liisa Lämsä ja toimin tällä hetkellä tutkimuspäällikkönä Ammattiopisto Luovissa, joka on maamme suurin ammatillinen erityisoppilaitos. Pääosan työurastani olen tehnyt opettajana eri kouluasteilla. Opetustyön lisäksi olen työskennellyt opiskelijahuollon ja opetushallinnon työtehtävissä sekä tutkijana ja opettajankouluttajana. Tämänpäiväinen esitykseni pohjautuu sekä tutkimuksiini että käytännönkokemuksiini koulumaailmasta. Olen pyrkinyt esityksessäni nivomaan teorian käytäntöön. Toivon mukaan esitykseni antaa virikkeitä kuulijoiden oman käyttöteorian rakentumiseen. Mielestäni ei ole niin tärkeää kertoa faktoja kuin herättää ajatuksia ja kysymyksiä. Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Mistä puhumme, kun puhumme syrjäytymisestä? Syrjäytyminen viittaa niihin toiminnan ja tarpeentyydytyksen puutetiloihin, jotka ovat seurausta yhteiskunnan keskeisten toiminta-alueiden ulkopuolelle jäämisestä tai joutumisesta ja näillä toiminta-alueilla tarvittavien ja jaettavien elämänhallintaresurssien puutteista. Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Syrjäytyminen Syrjäytyneisyys ei ole kuitenkaan staattinen tila tai lokero, jonne yksilö putoaa. Sen sijaan syrjäytyminen on liikettä elämänhallinnan ja syrjäytymisen välillä. Kuka hyvänsä voi olla vaarassa syrjäytyä jostakin. Ongelmista voi selviytyä Elämänhallinta Syrjäytymisvaara Syrjäytyminen Nuorten syrjäytymistä koskeva puhe viittaa syrjäytymisvaaraan, syrjäytymiseen normaalina pidettävästä kasvusta ja kehityksestä kasvuolojen puutteet nuoren oma toiminta  aikuisten huoli Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Miten puhumme nuorelle? Aina/taas/ei ikinä Vikojen ja ongelmien näkeminen Syyt ja syytökset Ei yhteistyötä Asiakas ei halua kuunnella Syrjäytyminen Tavoitteet Halu muutokseen Usko mahdollisuuksiin Yhteistyö Eteenpäinmeno ja kasvu Elämänhallinta ja selviytyminen Ongelmapuhe Ratkaisupuhe Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Ongelmapuhe Tarkoitettu yleensä varoitukseksi ja neuvoksi… … käytännössä muuttuu usein itsensä toteuttavaksi ennusteeksi Myös nuoren käsitykset omista mahdollisuuksistaan koulutuksessa ja muussa elämässä muodostuvat hänen muilta saamansa palautteen perusteella ” Mitä sinä sanot minusta, sitä sinä luulet minusta sellainen sinä olet minulle, miten sinä näet minut, mitä sinä teet minulle, miten sinä kohtelet minua sellainen minusta tulee” Tekijä tuntematon Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Millaisina nuori näkee omat mahdollisuutensa? Nurmi 1992 Minkä väristen linssien läpi muori tarkastelee maailmaa? Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Ammatinvalinnan perinteinen väylä  aikuisten huoli Suvun mallien ja perinteiden merkitys Perinteiset työ- ja elämänurat ”elinkautinen työ” Ongelmana mahdollinen otettu identiteetti Työmarkkinoiden muutosten vaikutukset nuoren työ- ja koulutususkoon Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Myöhäismoderni ammatinvalinnan väylä Harrastusten ja omien valintojen merkitys Monta elämänuraa, elinikäinen oppiminen Ongelmana valinnan pakko, vaikka ei tietäisi mitä haluaa, miten se on mahdollista saavuttaa tai mitä työskentely tietyllä alalla todella on Valintojen tekeminen vaikeinta niillä nuorilla, jotka eivät saa valinnoissaan tukea lähiyhteisöltä Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Nuoret tarvitsevat välittäviä aikuisia Nuoret tarvitsevat kasvunsa tueksi välittäviä aikuisia, jotka ovat heille … kanssakulkijoita matkaoppaita tulkkeja peilejä Minän palapeli Kuka minä olen? Mitä minusta voi tulla? … ja jotka ovat aidosti kiinnostuneita nuoresta ja siitä, mitä hänelle kuuluu merkitysten rakentaminen identiteetti, toivo Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Toivon pedagogiikka Mitä Erkka näkee edessään? Aikuisten tehtävänä toivon ylläpitäminen nuorten elämässä Nykyisten ja tulevien mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä vaikeuksista ja rajoitteista huolimatta Nuorten tulevaisuus riippuu ennen kaikkea siitä, millaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja heille tarjotaan. Näihin mahdollisuuksiin voidaan vaikuttaa Hannu Koivula Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Toivon pedagogiikka Toivo kuuluu elämän olemukseen ja toivottomuus on eräänlaista kuolemista. Toivo on olennainen osa ihmisyyttä, joten elämä ja kasvu tarvitsevat toivoa. Toivon merkitys korostuu elämän käännekohdissa Jari Kylmä Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Toivon ylläpitäminen… Toivon tarjoaminen ei ole pakoa todellisuudesta, vaan haastaa myös nuoren itsensä kohtaamaan oman elämänsä ja vastuunsa. Joskus jo pienen pieni toivon kipinä ja aikuisen oikea-aikainen rohkaisu ja kannustus voivat olla ratkaisevan tärkeitä: elämä jatkuu vaikeista kokemuksista huolimatta. ”Toivo pitää sydämen ehjänä” Antony Brewer Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

…mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä Kaikkea saa tehdä. Kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia pitää tempoa, kaikkia kuita kurkotella. On vain yksi ehto, elinehto: Värisevää sielua ei saa tallata Tärkeää nähdä nuoren elämässä enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. Niin kauan kuin on toivoa, on myös elämää! Tunnekokemukset – positiiviset tai negatiiviset – jäävät vahvimmin mieleen ja vaikuttavat vuosienkin päästä vastaavissa tilanteissa. Ne myös vahvistavat tai heikentävät nuoren identiteettiä. Tommy Taberman Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Toivon ylläpitäminen, kaoottisuuden vastustaminen Eheytyminen rikkoutuminen Selviytyminen hallitsemattomuus Vahvistumisen ja voimaantumisen kokemukset Onnistumisen kokemukset Vastuunotto vastuuttomuus Ihmisarvo välinpitämättömyys Uskominen ja kykeneminen Arvostetuksi tuleminen Wallenius 2005 Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Elämän perusasiat eivät ole vaikeita: Yksi ihminen, joka välittää ja yksi asia, jossa tietää olevansa hyvä. Yksinkertaisesti olla rakastettu ja tarvittu Rutter Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

Kiitos mielenkiinnostanne! KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi 040-319 3311 anna-liisa.lamsa@luovi.fi Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka 24.10.2010 Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010