Miten ylläpidetään mainetta? Pohjois-Pohjanmaan kuntapäivä 16.4.2010 Jari Seppälä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
HARRASTAJA SEURA KILPAILUTOIMINTA-, EROTUOMARI- JA OLOSUHDEPROSESSI NUORISO- JA HARRASTEPROSESSI VALMENNUS- JA HUIPPU-URHEILUPROSESSI KOULUTUS JA.
Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES RY
Reija Viinanen/ KKTM ry
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kauppojen aukiolo jouluaattona 2006 PAM ry Telebus vko 44/2006.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa 2008 vastaanottokohtaiset tulokset.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Henkilöstön riittävyys = henkilöstön tarve ja saatavuus
Espoon matkailustrategia v Julkinen
YHTEISTYÖSSÄ ON VALOVOIMAA
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
RESCA-verkosto RESCA-seminaari , Tampere.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Väkevä-Harjula/2010 Tutkimusta: Kilpailukyky- ja vetovoimakysely 2010 Hyvä Henki -ohjelmalla yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Riihimäen-Hyvinkään.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
KISA – Kysely kaupungin viestinnästä Sari Koski Yhteenveto: Helsinki.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Viestintäsuunnitelma
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
Made by Finland – selvitys suomalaisen työelämän vahvuuksista ja heikkouksista
Miten kunta suhtautuu vaikuttamiseen?
Esityksen transkriptio:

Miten ylläpidetään mainetta? Pohjois-Pohjanmaan kuntapäivä Jari Seppälä

Maineella on väliä Mitä tulee mieleen seuraavista: Nokian kaupunkiTechnopolis Oy Nokia OyjOutokumpu Salo Kouvola Uusi Salo Repoveden kansallispuisto Peruspalvelukuntayhtymä Karviainen Karkkila HiihtoliittoAudi Aino-Kaisa SaarinenSisu

Maineen määritelmä •Maine syntyy kohtaamisissa: palvelutilanteessa, kahvipöytäkeskusteluissa, mediaa seuratessa… •Maine on mielikuva todellisuudesta. •Kunnan maine ei synny kunnassa, vaan kuntaa tarkastelevien ja siitä tulkintoja tekevien korvien välissä. •Maine perustuu tekoihin, sitä ei voi rakentaa keinotekoisesti. •Maine ansaitaan vähitellen, mutta sen voi menettää hetkessä. •Imago perustuu vahvasti visuaaliseen ilmeeseen, imagoa ”kiillotetaan”, imagolla on huono maine

Kuntamaineen osatekijät •Palvelut: riittävyys, julkisten ja yksityisten palvelujen laatu •Miljöö: viihtyisyys, monimuotoisuus, suvaitsevaisuus •Innovatiivisuus: osaamisen rikkaus, kehityksen dynaamisuus, kehittämisen rohkeus •Vastuu: ympäristöystävällisyys, eettisyys, lähiseudun kehittäminen •Johtaminen: talous, kansalaisosallistuminen, tiedottaminen •Julkinen kuva: tunnettuus, julkisuuden määrä (Pekka Aula 2007)

Kuntamainetutkimukset / muuttohalukkuus Tampere houkuttelevin asuinpaikka Tampere arvioitiin parhaaksi asuinpaikaksi Taloustutkimuksen Kaupungit: Muuttohalukkuus 2008 –tutkimuksessa. Tampere saa kaupungeista parhaat arviot erityisesti sijainnista ja kunnallisista palveluista. Toiseksi houkuttelevimman asuinpaikan titteliä kantaa Jyväskylä, jota pidetään erityisesti hyvänä kasvuympäristönä lapsille ja viihtyisänä asuinympäristönä. Kyselyyn vastasi yli suomalaista. Yleisarvosanat: Tampere7,95 Jyväskylä 7,63 Turku 7,51 Oulu 7,41 Kuopio 7,30 Helsinki 7,27

Kuntamainetutkimukset / imago Päättäjien mielikuva kuntaimagosta 2009 (Taloustutkimus Oy) Tutkimuksen kohderyhmä: julkisen sektorin päättäjiä, tiedotusvälineiden edustajia, kauppakamarien hallitusjäseniä, Yrittäjien aluejärjestöjen ja paikallisyhdistysten puheenjohtajia sekä pankkien ja vakuutusyhtiöiden johtoa. yli asukasta 1. Jyväskylä8,17 2. Tampere8,13 3. Helsinki7,87 4. Oulu7, – asukasta 30. Raahe7,00 alle asukasta 1. Naantali8,39 2. Kalajoki8,18

Kuntamainetutkimukset / matkailu Tampere paras matkailukaupunki Tampere sijoittui kärkeen Taloustutkimuksen tekemässä Kaupungit matkailukohteina tutkimuksessa. Tampereen saama yleisarvosana ja myös ominaisuuskohtaisten arvioiden keskiarvo oli paras, kun kaupunkia verrattiin Helsinkiin, Turkuun, Ouluun ja Kuopioon. Matkailijat arvostavat Tampereella erityisesti majoitus- ja ravintolapalveluiden laatua, tapahtumien riittävyyttä, kaupungin saavutettavuutta julkisilla kulkuneuvoilla ja nähtävyyksiä. Tampere on Helsingin jälkeen toiseksi lomailluin matkakohde kotimaassa ja suositelluimpien kohteiden joukossa yhdessä Helsingin ja Turun kanssa. Kaupungit matkailukohteina tutkimuksen avulla selvitettiin kaupunkilomailua Suomessa ja mielikuvia eri matkailukaupungeista. Kohderyhmänä olivat vuotiaat suomalaiset, ja vastauksia saatiin reilut Tutkimus tehtiin tammi-helmikuussa 2009.

Maine mediassa •Media kärjistää ja yksinkertaistaa •Media toistaa omia mielikuviaan •Kerran sanottua ei saa takaisin, selittäminen ja oikaiseminen saattaa vain vaikeuttaa •Rehellisyys ja avoimuus oikean kuvan lähtökohtia •Media ei ole koko todellisuus

Maine sosiaalisessa mediassa? •Kärjistää tai tasapainottaa median luomaa mielikuvaa •Voimme olla mukana, emme hallita •Avoimuus, rehellisyys •Maine henkilöityy vielä enemmän kuin perinteisessä mediassa (maineriski?) •Vaatii jatkuvaa seuraamista

Markkinointiviestintä •Pitkäjänteisyys •Yhteinen ydinsanoma •Yhtäpitävä todellisen kuvan ja muun viestinnän kanssa •Maineen rakentaminen ja ylläpitäminen on enemmän kuin viestintää, markkinointia, kampanjointia, imagon luomista •”Uusi ilme” tarvitaan silloin tällöin, mutta sen tulee perustua pysyviin arvoihin ja vahvuuksiin •Maineen voi vain ansaita, ei ostaa

Arjen vaikeat päätökset •Avoimuus, rehellisyys, aktiivinen viestintä, vuorovaikutus •Huono maine syntyy usein salailusta, ristiriitaisuuksista… •Kunnan strategia -> tavoitemielikuva -> teot ja toiminta -> ulkoiset mahdollisuudet -> teot ja toiminta •Kokonaisuuden pohdiskelu, yhteistyö •Hyvä maine lisää luottamusta, yhteistyötä, vetovoimaa •Luottamus, yhteistyö ja vetovoima kasvattavat mainetta

Sisäinen markkinointi, yhteishenki •Hyvä maine •lähtee sisältä •lisää henkilöstön sitoutumista ja tyytyväisyyttä •auttaa houkuttelemaan ja pitämään lahjakkuudet •suojelee, kun ajat ovat huonot •kumuloituu •Tehokkainta viestintää on henkilökohtainen kohtaaminen, omien kokemusten välittäminen lähipiirille (hyvässä ja pahassa)

Kunnan työnantajamaine •Kunta työpaikkana on osa kunnan mainetta •Johtaminen, työskentelyilmapiiri •”Kunnan töissä” – nykyaikainen, todellinen kuva? •Myös luottamushenkilöt ovat työnantajia •Kunnan oma työ ei ole maineen kannalta itsetarkoitus