Remontti TV Asukastiedotuksen lisäväline Työmaamestarin oma asukaskanava Sinikka Peltonen, Sato Jjjjj 30.5.2007
Esittely projekti-insinööri SATO Oyj / Asuntosijoitus SATO:lla 23 000 vuokra-asuntoa peruskorjauskohteittain projektipäällikkönä + ulkopuoliset konsultit suunnittelun ohjaus työn alla 6 suunnittelukohdetta ja 6 toteutuskohdetta 30.5.2007
Asukastiedottamisessa tunnistettavat osiot Mitä enemmän asukkailla on ennakkoon tietoa tulevasta haitasta, sitä paremmin haittaa siedetään Mitä enemmän tietoa, sitä vähemmän asukasyhteydenottoja Asukasinformaatiotilaisuus pidetään ennen varsinaisten töiden alkua, joten tieto on yleisellä tasolla eikä se tavoita kaikkia Asukastiedotuksen rinnalle tarvitaan hektisempää tietoa urakan vaiheista ymmärrettävässä muodossa Yksittäinen tiedote ei tavoita kaikkia osapuolia: isännöitsijä, valvoja, aliurakoitsijat, tilaajan edustajat 30.5.2007
Asukastiedottamisessa tunnistettavat osiot Tunnistetaan tilanne: tunkeudutaan asukaan kotiin ja kotipiiriin Asukaan aikataulujen mukaan ei voida toimia (yötyö) Remonttia odotetaan, remonttitieto on aina katastrofi asukkaalle Huhut: myynti / vuokrien nousu Paperitiedote aina sisälle menosta 30.5.2007
Yhteistyön alku mCasting osui paikalle oikeaan aikaan, yhteistyö alkoi 2004 Peruskorjauskohteet: Laajakorvenkuja 8 Laajakorvenkuja 10 Toimittaja hoiti: kartoitti ko. kohteiden antenniverkon → 1 laite / yhtiö asensi laitteet antoi käyttäjätunnukset ja käyttöopastuksen laati asukastiedotteen kanavaviritysohjeineen Vuoropuhelua koko yhteistyön ajan Muut kohteet: Putouskuja 7, Pellervonkatu1, Tanhuankuja 2, Hiekkaharjuntie 16 30.5.2007
Tietojen syöttäjät Tapa henkilöityy Päivittäinen / viikoittainen aktiivisuus kanavaa kohtaan Vanhojen tietojen poistaminen Ei käytetä ammattisanastoa: piikkaus, tartunnat, pieli, laatta, smyygikorjaus ilmansuunnat ja talonumerot ovat vieraita Ei käytetä eilen-tänään, ensiviikolla –käsitteitä vaan päivämääriä Lyhyttä, nasevaa tekstiä, joka kohdassa ei tarvitse pahoitella 30.5.2007
Asukkaat Helppo käväistä remontti kanavalla TV:n katselun ohessa Antaa tarkempaa tietoa esim. oman kodin kohdalla olevasta julkisivun purku- / piikkaus- ja pinnoitusvaiheesta Tarkentavaa aikataulutietoa muutoksista ja myöhästymisistä Paperitiedotteet häviää ja saatetaan lukea vanhaa tiedotetta Otetaan asukkaat paremmin huomioon Asukasedustaja voi ilmoittaa mestarille havainnoistaan kaikille tarpeellisesta tiedoista ulkomaalaiset, eri kulttuurit, erilaiset odotukset agressiiviset asukkaat 30.5.2007
Asukaskommentit SATO teki asukaskyselyn kahteen kohteeseen Remontti TV:sta Kommentit: Tietojen pitää olla ajan tasalla Kuvakkeiden vaihtumista on tylsä seurata Käytetään ammattikieltä Tärkeimmät yhteystiedot löytyy helposti Otettiin yleensä positiivisena vastaan 30.5.2007
Yhteenveto Laajakorvenkuja 8-10 asukaskyselystä Remontti-TV;n käyttöön liittyen/31.8.2006 Taina Hakamäki 1. Remontti-TV:n käyttö lkm % kyllä 18 60 tutustui palveluun 3 10 ei 9 30 yht. 30 100% 2. Vastaaja ei käyttänyt Remontti-TV:tä, koska ei ollut tietoa 1 7 viritys puuttui 4 29 ei kiinnostusta tiedotustapaa kohtaan 1 7 sisältö ei vastannut odotuksia 0 0 käyttökokemus ei vastannut odotuksia 2 14 on saanut riittävästi tietoa muualta 2 14 ei tv:tä 4 29 yht. 14 100 % 30.5.2007
Yhteenveto Laajakorvenkuja 8-10 asukaskyselystä Remontti-TV;n käyttöön liittyen/31.8.2006 Taina Hakamäki 3. Remontti- TV:n käyttötiheys lkm % päivittäin 3 15 viikoittain 14 70 pari kertaa kk 1 5 silloin tällöin 2 10 yht. 20 100 4. arvio Remontti-TV:stä(5 erittäin tyytyv., 1 erittäin tyytymätön) n kokonaisuus 3,25 16 asiasisältö 3,40 20 asiasisällön päivittyminen, ajankohtaisuus 2,45 20 näkymän ulkonäkö 3,24 21 luettavuus, selkeys 3,10 21 toiminnallisuus, käyttötapa 3,33 21 30.5.2007
Tyypillisiä tiedotteita Ti 5.6.07 aloitamme parvekkeiden purkutyöt, parvekkeiden kohdalla oleva alue on suljettu. Työstä aiheutuu porausmelua. G-portaan saunatilat otetaan urakoitsijan käyttöön, korvaavia saunavuoroja voi kysyä huoltoyhtiöstä p. Ikkuna-asennuksen pölyhaittojen ehkäisemiseksi, asukkaat voivat noutaa suojamuovia ja teippiä työmaatoimistosta. Kaikilla työntekijöillä on työmaakohtainen, kuvallinen henkilökortti. Urakoitsija tiedottaa sisälle tulosta aina erikseen joka huoneistoa. 30.5.2007
Tulevaisuus Tilaajalle, valvojalle ja isännöitsijälle oma ajantasainen nettipohjainen työmaaseuranta Ulkoasun keittäminen: yksi erikseen haettava osio pysyville asioille, yksi vaihtuva osio Syöttö / lukuviive, luovutaanko paperista Syöttönäkymä: kohde, voimassaoloaika, syöttäjä, teksti, millä osiolla, koska päivitetty Ei mainoksia Kestääkö boxit siirtoja? Asukkaiden omat kommentit TV:lle? 30.5.2007