Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä (c) Outi Kähkönen1
Kuka olen? (c) Outi Kähkönen2 • Englannin, espanjan (ja saksan), sähköisen liiketoiminnan ja ICT Tools -opintojakson opettaja • Useiden ilincissä opiskelevien aikuisryhmien opettajatuutori • MTIn kampuksen opettajien työvälinesparraaja: iLinc, Optima, TurnItIn, eHOPS, some
Miksi käytän sosiaalista mediaa (c) Outi Kähkönen3 • Aikuisryhmät ilinc-opetuksessa – Monipuolistaa tarjontaa ja työmenetelmiä – Verkossa ollaan joka tapauksessa • Nuorisoryhmät – Sähköinen liiketoiminta 3. vuonna, opiskelijoiden palautteen mukaan aivan liian myöhään. Erityisesti google-dokumenttien käyttö.
Miksi ei? (c) Outi Kähkönen4 • Ähky • Tekijänoikeudet • Liika näkyvyys
Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen5 • Noteapp-korkkitaulu (entinen Corkboard) • - kirjoita selaimeen noteapp.com -> saat uuden korkkitaulun. Pistä osoite muistiin! - ideointiin - toimii paremmin Firefoxissa kuin IE:ssä (esim. enemmän värejä) - iLincin ryhmätyötiloissa aiheuttanut putoamisia linjoilta.
Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen6 • Muistio - Kirjoita selaimeen muistio.tieke.fi -> Luo uusi muistio. - Pistä osoite muistiin! - Yhteiskirjoittaminen, luentomuistiinpanot, tehtävien tarkastaminen, palautteen antaminen - Kirjoitusprosessi nähtävissä aikajanalla.
Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen7 • Google-työkalut - Vaatii google-tilin (ei tarvitse olla gmail) • drive.google.com (entinen docs.google.com) -> Office-tyyppiset ohjelmat käytössä * lomake -> opintojaksopalautteen keräämiseen - esim. Optimaan upottamalla tai suoran linkin antamalla - tulokset taulukkolaskentalomakkeessa * yhteistyöstämiseen: tekstinkäsittely, esitys * versiohistoria tallessa * Muista jakaa!
Mitä opiskelijat voivat tehdä? (c) Outi Kähkönen8 • Blogi + kommentointi, esim. Blogger (googlen työkalu) esim. postauksia projekteista ja ulkomaan harjoittelusta AMKin blogiin • Wiki, esim. wikispaces • Windows Live Movie Maker (ICT-opinnoissa) -> YouTube – Videointi + ääni • PowerPoint + äänitys (ICT-opinnoissa) -> SlideShare • Erilaisia esityksiä esim. Prezillä tai Padletillä Jakaa isot tiedostot DropBoxin kauttaPrezilläPadletillä • Aikatauluista sopiminen
Millä (muilla) välineillä voi tehdä omia materiaaleja? (c) Outi Kähkönen9 • Prezi Prezi • hotpotatoes ->tehtävät • Audacity -> äänitteet • Fauxflash -> sanastokortteja Fauxflash •
Omia materiaaleja, jatkuu… (c) Outi Kähkönen10 • screencast-o-matic - luentonauhoite screencast-o-matic • - max. 15 minuutin mittaisen luentonauhoitteen tekemiseen esim. opintojaksoesittely, tietoisku - vaihtoehto iLincille, ei tarvitse erillistä ohjelmaa (Javan kyllä) - voi upottaa - näyttää hiiren liikkeet -> tietokoneohjelman opettamiseen
Miten opettaja voi seurata aikaansa? (c) Outi Kähkönen11 Alan seuraaminen • Mitä ovat RSS-syötteet?RSS-syötteet – Syötteenlukijaksi esim. kun google reader lakkaa toimimasta http:// • Google Alerts Google Alerts • sosiaaliset kirjanmerkit Delicious Diigo sosiaaliset kirjanmerkit DeliciousDiigo
Mitä ei pidä unohtaa! (c) Outi Kähkönen12 • Opettaja ja tekijänoikeudet netissä • – Mikä on Creative Commons -lisenssi?Creative Commons -lisenssi? – Mistä esim. kuvia? • • •
Mitä vielä? (c) Outi Kähkönen13 • • • language-teaching language-teaching Aina kuitenkin pedagogiikka edellä!
Kiitos!
Ja sitten kädet saveen… (c) Outi Kähkönen15 • Kokeillaan yhteiskirjoittamista muistioon: • Kokeillaan ideointityökaluja • Kokeillaan googlen dokumenttia (kuten Word) ja esitystä • Vielä pikakurkkaus sosiaalisiin kirjanmerkkeihin