Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23.-24.5.2013 (c) Outi Kähkönen1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Asiakaspalvelu verkossa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Verkkosivut opettajan apuna
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
TVT-sovelluksia opiskelijoiden käyttöön
RSS - uutissyötteet Viikin kampuskirjasto Viikin kampuskirjasto, RSS1.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
RSS-syötteet: kerää haluamasi uutisotsikot syötteenlukijaan
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
Blogger Teppo Räisänen.
Google Docs Teppo Räisänen,
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä (c) Outi Kähkönen1

Kuka olen? (c) Outi Kähkönen2 • Englannin, espanjan (ja saksan), sähköisen liiketoiminnan ja ICT Tools -opintojakson opettaja • Useiden ilincissä opiskelevien aikuisryhmien opettajatuutori • MTIn kampuksen opettajien työvälinesparraaja: iLinc, Optima, TurnItIn, eHOPS, some

Miksi käytän sosiaalista mediaa (c) Outi Kähkönen3 • Aikuisryhmät ilinc-opetuksessa – Monipuolistaa tarjontaa ja työmenetelmiä – Verkossa ollaan joka tapauksessa • Nuorisoryhmät – Sähköinen liiketoiminta 3. vuonna, opiskelijoiden palautteen mukaan aivan liian myöhään. Erityisesti google-dokumenttien käyttö.

Miksi ei? (c) Outi Kähkönen4 • Ähky • Tekijänoikeudet • Liika näkyvyys

Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen5 • Noteapp-korkkitaulu (entinen Corkboard) • - kirjoita selaimeen noteapp.com -> saat uuden korkkitaulun. Pistä osoite muistiin! - ideointiin - toimii paremmin Firefoxissa kuin IE:ssä (esim. enemmän värejä) - iLincin ryhmätyötiloissa aiheuttanut putoamisia linjoilta.

Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen6 • Muistio - Kirjoita selaimeen muistio.tieke.fi -> Luo uusi muistio. - Pistä osoite muistiin! - Yhteiskirjoittaminen, luentomuistiinpanot, tehtävien tarkastaminen, palautteen antaminen - Kirjoitusprosessi nähtävissä aikajanalla.

Mitä opiskelijat voivat tehdä yhdessä? (c) Outi Kähkönen7 • Google-työkalut - Vaatii google-tilin (ei tarvitse olla gmail) • drive.google.com (entinen docs.google.com) -> Office-tyyppiset ohjelmat käytössä * lomake -> opintojaksopalautteen keräämiseen - esim. Optimaan upottamalla tai suoran linkin antamalla - tulokset taulukkolaskentalomakkeessa * yhteistyöstämiseen: tekstinkäsittely, esitys * versiohistoria tallessa * Muista jakaa!

Mitä opiskelijat voivat tehdä? (c) Outi Kähkönen8 • Blogi + kommentointi, esim. Blogger (googlen työkalu) esim. postauksia projekteista ja ulkomaan harjoittelusta AMKin blogiin • Wiki, esim. wikispaces • Windows Live Movie Maker (ICT-opinnoissa) -> YouTube – Videointi + ääni • PowerPoint + äänitys (ICT-opinnoissa) -> SlideShare • Erilaisia esityksiä esim. Prezillä tai Padletillä Jakaa isot tiedostot DropBoxin kauttaPrezilläPadletillä • Aikatauluista sopiminen

Millä (muilla) välineillä voi tehdä omia materiaaleja? (c) Outi Kähkönen9 • Prezi Prezi • hotpotatoes ->tehtävät • Audacity -> äänitteet • Fauxflash -> sanastokortteja Fauxflash •

Omia materiaaleja, jatkuu… (c) Outi Kähkönen10 • screencast-o-matic - luentonauhoite screencast-o-matic • - max. 15 minuutin mittaisen luentonauhoitteen tekemiseen esim. opintojaksoesittely, tietoisku - vaihtoehto iLincille, ei tarvitse erillistä ohjelmaa (Javan kyllä) - voi upottaa - näyttää hiiren liikkeet -> tietokoneohjelman opettamiseen

Miten opettaja voi seurata aikaansa? (c) Outi Kähkönen11 Alan seuraaminen • Mitä ovat RSS-syötteet?RSS-syötteet – Syötteenlukijaksi esim. kun google reader lakkaa toimimasta http:// • Google Alerts Google Alerts • sosiaaliset kirjanmerkit Delicious Diigo sosiaaliset kirjanmerkit DeliciousDiigo

Mitä ei pidä unohtaa! (c) Outi Kähkönen12 • Opettaja ja tekijänoikeudet netissä • – Mikä on Creative Commons -lisenssi?Creative Commons -lisenssi? – Mistä esim. kuvia? • • •

Mitä vielä? (c) Outi Kähkönen13 • • • language-teaching language-teaching Aina kuitenkin pedagogiikka edellä!

Kiitos!

Ja sitten kädet saveen… (c) Outi Kähkönen15 • Kokeillaan yhteiskirjoittamista muistioon: • Kokeillaan ideointityökaluja • Kokeillaan googlen dokumenttia (kuten Word) ja esitystä • Vielä pikakurkkaus sosiaalisiin kirjanmerkkeihin