Student Life –toimintamalli oppimisen tukena OPINTOASIAINPÄIVÄT 2013 KARI PITKÄNEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Vapaaehtoistoiminnan määritelmä Yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen hyväksi tehty toiminta, josta ei saa rahallista korvausta, joka tehdään ilman.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Ajankohtaista – seutusivistys
PAAVO –kehittämistyö ja Verkostokehittäjät-hanke osana pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa Sari Timonen, projektipäällikkö p. (09)
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Koulun kehittämisprojekti
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Sataedun osuuden väliraportointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Student Life - Hyvinvointisi tueksi
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Student Life –toimintamalli oppimisen tukena OPINTOASIAINPÄIVÄT 2013 KARI PITKÄNEN

Student Life –toimintamallin tausta Ilmoitus hankkeen aloittamisesta rehtori Aino Sallisen lukuvuoden avajaispuheessa – Yleistavoitteena opiskelijoiden hyvinvoinnin parantaminen –Käsitteenä alusta alkaen ”Student Life” –Käsite (tietenkin) anglosaksista lainaa –Hankkeen sisältöä alettiin muotoilla vasta syksyllä 2009

Kansainväliset mallit kartoitettiin Alusta alkaen tavoitteena luoda Jyväskylän yliopiston oma Student Life –malli Työ aloitettiin kuitenkin kansainvälisten mallien kartoituksella Käsitteeseen törmää monissa maissa – erityinen Student Life –konsepti kuitenkin lähinnä anglosaksisissa maissa

Eurooppalaiset mallit Euroopan maissa (Isoa-Britanniaa lukuun ottamatta) SL -käsitteen alla varsin rajattu määrä asioita –Käytännön ohjeistusta opiskelijan elämään –Vapaa-ajan tarjonnan järjestäminen (liikunta-, kulttuuritapahtumia) opiskelijoiden oman toiminnan/opiskelijaelämän rinnalle –Opiskelijan peruspalvelujen tarjoaminen (ruokailu, asuminen, yleisneuvonta - etenkin tutorointi, mentorointi)

Anglosaksiset maat (1/3) Vähimmäistavoitteena tarjota tukipalvelut: Opiskelija voi keskittyä akateemiseen elämään eli opintoihin –Asunto, kulkuyhteydet, ravinto, terveydenhoito –Opintososiaalinen tuki, oikeudellinen neuvonta –Fyysinen turvallisuus –Psyykkinen tuki, liikuntapalvelut (”mens sana in corpore sano”) –Kulttuuripalvelut –Tutorointi/mentorointi –Urasuunnittelu

Anglosaksiset maat (2/3) Usein tavoitteena tukea myös opiskelijan kehittymistä elämänsä hallitsevaksi vastuulliseksi kansalaiseksi Kokonaisvaltaisempi käsitys yliopistossa opiskelun merkityksestä ja opiskelun vaikutuksesta yksilön kehittymiseen Informaali oppiminen toiminnan kautta (extra-curricular activities ) –Osallistuminen opiskelijajärjestötoimintaan (”governance”, omien asioiden hoitamisen taidot) –Osallistaminen yliopiston hallintoon –Osallistaminen vapaa-ajan aktiviteettien järjestämiseen –Osallistuminen yhdyskuntatyöhön ja sen organisointiin –Osallistuminen opiskelijoiden tukijärjestelmien organisointiin ja itse toimintaan

Anglosaksiset maat (3/3) Formaali oppiminen (co-curriculum programs) –Akateemisten opetusohjelmien ohella mahdollisuus osallistua rinnakkaisopetusohjelmiin –Samoja asioita kuin informaalisella puolella, mutta voi suorittaa formaalin oppimisen muodoin –suoritetaan opetusohjelmina tavoitteellisesti ja osaamistavoittein formuloituina SL:n rinnakkaiskäsitteenä myös ”Student Success”

Keväällä 2010 muotoiltu JY:n hankkeen tavoite JY:n Student Life –konseptin missio –Student Life -konseptin yleisenä tavoitteena Jyväskylän yliopistossa on luoda optimaaliset edellytykset akateemiselle opiskelulle ja siinä tapahtuvalle oppimiselle sekä tukea myös muilla tavoin opiskelijoiden kehittymistä ja kasvua hyvinvoiviksi ja eheiksi yksilöiksi sekä monipuolisiksi osaajiksi. Yhtymäkohdat anglosaksisiin malleihin selvät –Laaja toimintojen kokonaisuus, ei yksinomaan tavanomaisia tukipalveluita –Tukee opiskelijoiden (ja opettajien) akateemista toimintaa

Se tärkeä ero Anglosaksissa maissa SL-toiminnot ovat hyvin yliopistokeskeisiä Heijastaa myös opiskelijan/opiskelun asemaa –Korkeakouluopiskelu ei vain yksi osa aikuisen elämää vaan oma selkeä elämänvaiheensa –Opiskelu siirtymävaihe vanhempien kotoa täysivaltaiseksi aikuiseksi Yliopistot usein oma maailmansa: Campus Life – ”kaupunki kaupungissa”)

Kumppanuusajattelu Suomessa vastuu opiskelijoiden tuen järjestämisessä on jaettu Jo avajaispuheessa rehtori Sallinen kutsui hankkeeseen mukaan kumppaneita –Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (JYY) –Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) –Jyväskylän kaupunki Kumppaniksi pyysi päästä myös –Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES

Kehittämishankkeet (1/3) Student Life –hanke keskittyi aluksi pitkälti kehittämishankkeiden toteuttamiseen Hankkeita kehitettiin erityisesti neljässä (ohjausryhmän alaisessa) alaryhmässä 1.Innovatiivisten opetus- ja oppimisympäristöjen kehittäminen 2.Opiskelijan hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen 3.Opiskelijan kasvu monipuoliseksi osaajaksi 4.Vertaistuen ja neuvonta- sekä ohjauspalvelujen kehittäminen

Kehittämishankkeet (2/3) Alaryhmissä myös sidosryhmien edustajia Rehtori rahoitti osoitti vuosittain strategisesta rahasta rahoitusta valikoiduille hankkeille –Ohjausryhmä teki esityksen alaryhmien esitysten perusteella –JYY:n lausunnolla painava merkitys hankkeiden valinnassa Kehittämisen tavoitteena olla tutkimusperusteista

Kehittämishankkeet (3/3) Kehittämishankkeet edelleen tärkeä osa SL – toimintamallia –Student Life –toimintamalli ei kuitenkaan vain kehittämishankkeita –Kaikki kehittäminen ei osana SL- kehittämishankkeiden kokonaisuutta

Esimerkkejä kehittämishankkeista Hyvis-toiminta –Hyvinvointineuvojien verkosto, laajennettu kaikille ainelaitoksille –Matalan kynnyksen ohjausmalli opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseksi ePortfolio –kehitetään vuorovaikutteisesti laitos/opiskelijayhteistyössä Verkkotentti –Milloin, mistä vain –Kehitteillä niin tekniikka kuin myös pedagoginen malli

Student Life –tietoa löydätte JY:n pääsivun kautta