Kuvataidekoulutus päivähoidon asiantuntijoille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
-ilman valoa ei ole värejä.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Selkä suoraksi Suomi TM
Kasvaako pääni, kun opin?
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Harvialan koulu ja päiväkoti
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Nykytaide -Mitä se on?.
Huonoin työni? Hirveetä p…...
Katso Aitolasta lisää:
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Valosta 1.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Listening comprehension
NALLE PUH.
Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Mitä kirjoittaminen on?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Mikä minä olen ? Minä olen suunnilleen 20 cm pitkä. Minun toiminto sopii kummallekin sukupuolelle. Minut voi löytää seisomasta, roikkumasta tai makaamasta.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
NÄKEVÄT KÄDET KU 1: MINÄ, KUVA JA KULTTUURI / TEHTÄVÄ 1.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Selkä suoraksi Suomi TM
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

Kuvataidekoulutus päivähoidon asiantuntijoille VIRTAA VÄREISTÄ Kuvataidekoulutus päivähoidon asiantuntijoille Anna Arho, Kulttuurikarusellli ja Kuopion kansalaisopisto, 2008

Kuvataideosio sisältää (yht. +-1h 30min) Muutama sananen kuvataidekasvatuksesta ja sen tavoitteista Perusvälineiden kertaus Lyhyesti väriopin alkeita - Työskentelyä värien kanssa

Aktiivisuus tärkeä osa uuden oppimista. Havainnoidessaan lapsi käyttää useita aisteja kerrallaan. Sama havaintokokonaisuus muodostuu eri aistien antaman informaation yhdistämisestä. Aktiivisuus tärkeä osa uuden oppimista. Taidekasvatuksen tehtävänä on kehittää lapsen aistihavainnollista tajuntaa, koska sitä kautta tietäminen tulee mahdolliseksi. Lapsi antaa uusia merkityksiä aistihavainnoilleen. Pienten lasten taidetoiminnan tulisi liikkua laajalla alueella, eri taiteenalat ja ilmaisun alueet rinnakkain, sisäkkäin, edestakaisin jne. Eri materiaaleilla ja välineillä kokeillen, yksin ja ryhmänä.

Päiväkotien taidekasvatuksen tavoitteet liittyvät päivähoidon muihin kasvatustavoitteisiin ja kokonaispersoonallisuuden kehittymiseen, kuten: aistihavainnollisen herkkyyden ja tajunnan kehittymiseen kykyyn luoda mielikuvia kykyyn vertailla ja assosioida muistikuvia ja mielikuvia kykyyn kehittää eläytyvää havainnointia uteliaisuuden heräämiseen ja haluun tutkia ympäristöä uskallukseen etsiä omia ilmaisukeinoja ja arvostaa niitä pitkäjännitteisyyteen, toiminnallisuuteen ja leikkiin turvallisuuden, ilon, onnistumisen ja kauneuden kokemuksiin omien kokemusten ja tunteiden ilmaisemiseen kykyyn kehittyä ymmärtämään muita ja asettua toisen asemaan kykyyn kehittyä toimimaan ryhmässä kykyyn kehittyä kommunikoimaan taiteellisesteettisin keinoin

Lastentarhanopettajien taidekasvatustyöryhmä on määritellyt : ”Taidekasvatus on alle kouluikäiselle lapselle henkisen kasvun väline ja myös leikin muoto, jossa yhtyvät useat aktiivit prosessit: itsenäistyminen, intuitio ja mielikuvitus, tunne-elämän kehitys, kehon hallinta sekä varhaiset esteettiset elämykset”. (OPM 1990:19)

- Taidekasvatus on päivähoidon esteettisen kasvatuksen osa-alue -        Taidekasvatus on päivähoidon esteettisen kasvatuksen osa-alue. Esteettisen kasvatuksen tavoitteet liittyvät arvoihin ja asenteisiin. Parhaimmillaan esteettinen kasvatus johdattaa lapset pohtimaan paitsi kauniin, myös hyvän ongelmia. Lapsen ympäristössä esteettisenä kasvattajana voi toimia jokainen aikuinen tai toinen lapsi omalla esimerkillään, käyttäytymisellään ja kannanotoillaan. Lasten oma kulttuuri ja taide toimivat esteettisinä kasvattajina: sadut, elokuvat, sarjakuvat, musiikkiesitykset ja taideteokset välittävät kulttuurissa arvoja.

MIKSI LAPSI PIIRTÄÄ? Kuvan taiteellinen ja esteettinen arvo on vain yksi monista kuvan funktioista   Kuvilla mm. korvataan ja omistetaan symbolisesti kuviteltuja kohteita, kuvilla kerrotaan tarinoita, kuvilla otetaan kantaa ja ilmaistaan ja käsitellään yksityisiä tunteita, iloja, toiveita ja pelkoja. Kuvassa voi olla maagista voimaa!

MIKSI LAPSI PIIRTÄÄ? -  Lapsen ”hyvän kuvan” kriteerit ovat usein toiset kuin aikuisella   Lasten havainnot ja käsitteet ovat usein konkreettisempia kuin aikuisella. Synkretismi on yleinen ominaisuus sekä lasten piirustuksissa että heidän puheissaan. Piirroksissaan lapsi yhdistelee ja pelkistää havaintojaan, joita on saanut useista eri esineistä ja tapahtumista

1. Arkeologisen todellisuuden tutkinta MIKSI LAPSI PIIRTÄÄ? H. & S. Kreitler:   1.    Arkeologisen todellisuuden tutkinta Minän ulottuvuuksien määrittäminen. Kuka olen? Miksi olen? Kuvilla kertominen auttaa lasta luomaan käsitystä omasta minästään. Erilaiset hahmot prinsessasta leijonaan voivat olla minän jatkeita lapsen piirroksen tarinoissa. 2.   Normatiivisen todellisuuden tutkinta Hyvän ja pahan, oikean ja väärän, ruman ja kauniin maailma. Lapsen maailmassa eettinen ja esteettinen ovat erottamattomia: hyvä on kaunista ja ruma on pahaa. Näiden arvomaailmojen eriytyminen toisistaan vaatii pitkän kehityksen. Leikissä ja piirroksissa on luvallista ja turvallista koetella ja tutkia hyvän ja pahan rajoja. Leikeissä lapsi kokeilee sekä hyviksen että pahiksen rooleja.

  H. & S. Kreitler: 3. Profeetallinen todellisuus Kuvissaan lapsi voi tutkailla myös tulevaisuuden mallitilanteita. Taiteella on tulevaisuutta ennakoiva tehtävä. Myös lapselle piirrokset tarjoavat keinon luoda malleja omasta tulevasta minästään, teoistaan ja mahdollisista maailmoistaan. Kuvat ennakoivat aikuiseksi kasvamista,äidin ja isän rooleja, ihastumisia, pelkoja ja vaaroja.   Muita motiiveja voivat olla mm. esteettinen ja kinesteettinen mielihyvä, motorisen toiminnan tuoma nautinto, tunnustuksen saaminen, viihdyttäminen.

POHDITTAVAA… Miten kuvataidetuokioissa voisi toteutua lapsilähtöisyys? -Kumpaa tehdään enemmän askarrellaan mallin mukaan vai annetaan lapsen itse tuottaa kuvan sisältö ja toteutustapa? -Miksi molempia työtapoja tarvitaan?

-Lapsilähtöisessä työskentelyssä aikuinen on luomassa puitteita lapsen omalle ilmaisulle -Aikuisen tulee valmistella kuvataidetuokiot huolella. Aikuisen tehtävänä on johdattaa lapsi musiikin, sadun, leikin, keskustelun, kuvien, luontoelämysten yms. kautta kohti mielikuvitusseikkailua, joka kuvan tekemisestä alkaa! -Aihe ja kokonainen teema saa tulla aikuiselta, hän ikään kuin tuuppaa lapsen kuvalliselle matkalle - Lapsi saa itse jatkaa omaa tarinaa kuvallisessa maailmassa seikkaillessaan, hän tuottaa itse sisällön, löytää omia tapoja ilmaisulleen (vertaa mallin mukaan työskentely).

VÄITE… Mallin mukaan askartelu on helpompi suunnitella kuin valmistella ”lapsilähtöinen kuvataidetuokio” -Valmistelutyö kuitenkin palkitaan, onnistunut alustus takaa lasten innon ja uppoutumisen työhön, itse ohjaus on sujuvaa APUA JA IDEOITA -Vierailut kulttuurikohteissa tarjoavat tilaisuuden teemalliseen jatkotyöskentelyyn

PERUSVÄLINEET KÄYTTÖÖN ja kaikki on mahdollista

PIIRUSTUS HIILI apuvälineenä, hiilikumi, säämiskä tai tomppi NESTEMÄINEN TUSSI siveltimellä tussiterällä puhaltamalla korsilla ja tikuilla

PIIRUSTUS LIIDUT erilaiset vahaliidut muoviliidut öljypastellit pastellit (kuivapastellit / pölypastellit) tai taululiidut punaliitu yms. (Conte) vesiliukoiset liidut Eri liiduissa on erilaiset sideaineet. Laadukkaasta liidusta väri irtoaa helposti ja värit ovat hehkuvat.

PIIRUSTUS KYNÄT lyijykynät eri pehmeyksillä: esim. HB, 2B, 4B ja 6B puuvärit vesiliukoiset värikynät vesiliukoiset lyijykynät HUOPAKYNÄT (”tussit”)

MAALAUS VESILIUKOISET VÄRIT akvarelli peiteväri, nappi peiteväri, nestemäinen (guassi=vesivärityyppinen, peittävä tempera=liimaväreihin laskettava, peittävä -sekalaiset käytännöt) sormivärit akryylivärit MUUT askarteluvärit öljyvärit SIVELTIMET – erikokoisia, erilaisilla kärjillä, vesiväreille pehmeät, luonnonkarvasiveltimet

PAPERIT Onnistumisen kannalta olennaista AKVARELLIPAPERI Pingotetaan alustaan kiinni, annetaan myös kuivua pingotettuna (liimapaperi /maalarinteippi) Paperin paksuus ilmoitetaan g/m2. Riittävä paksuus perustyöskentelyyn väh. 150gm2 Oikea akvarellipaperi on tehty, lumpusta, kestää hyvin työstämistä, ei kellastu auringossa (happovapaa) - Voi kostuttaa sienellä tai siveltimellä märäksi ennen maalaamisen aloittamista

PAPERIT Periaatteena piirtäessä: huokoiselle, pehmeälle paperille liidulla kovalle, sileälle paperille kynillä LITOPOSTERI toiselta puolelta huokoinen, toiselta puolelta sileä, edullinen ja monipuolinen, myydään suurina arkkeina, voi piirtää liidulla /hiilellä ja maalata peiteväreillä, huokoinen puoli käytössä parempi PARIISIN PAPERI – pehmeä väripaperi hyvä esim. esim.pastellipiirustukseen

PAPERIT JAPANIN PAPERI – läpikuultava, huokoinen. tussityöskentelyyn, painokuvien tekoon (press print) ISOT RULLAPAPERIT – esim. rautakaupasta paksu ruskea paperi tai voimapaperi sopii esim. isoihin yhteisiin peitevärimaalauksiin, hiili- ja liitutöihin PIIRUSTUPAPERI ei liian kova pinta, ei liian ohut, kestää kummaamista myös värillisiä kannattaa kokeilla, ja eri kokoja

MUOVAILU JA RAKENTELU Esim: savi valmismassat taikataikina paperimassa kipsi hiekka luonnonmateriaalit nikkarointi tilallinen työskentely sisällä ja pihalla eri mittakaavoissa

VALOKUVAUS mm. digikuvaus halpaa neulanreikäkuvaus jännää Miltä näyttää maailma lapsen silmin?

KIRJALLISUUTTA Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Toim. Karppinen, Puurula, Ruokonen. Finn Lectura, 2001 Taiteen ja leikin lumous. Toim. Karppinen, Puurula, Ruokonen. Finn Lectura, 2001 Lapsi keksii maailman uudelleen : taide varhaiskasvatuksessa, Surakka Tarja (toim.) 1994, Suomen kuntaliitto Värejä ja valoja. Maalaaminen osana lasten taidekasvatusta. Toim. Liisa Eskelä Tuomisto, MLL, 1988 Elävää viivaa etsimässä. Piirtäminen osana lasten taidekasvatusta. Toim. Liisa Eskelä Tuomisto, MLL, 1982

VIRTAA VÄREISTÄ värioppia

Päävärit keltainen, sininen ja punainen väriympyrällä

K+P=O K+S=V P+S=V Kahta pääväriä sekoittamalla saadaan välivärit: oranssi, vihreä, ja violetti

Ympyrässä vastakkain olevia värejä (vastavärejä) sekoittamalla saadaan aikaan erilaisia murrettuja sävyjä.

Valkoista lisäämällä perusväreistä, väliväreistä ja erilaisista murretuista väreistä voidaan taittaa vaaleampia. Tunnista myös kylmät ja lämpimät värit.

VIRTAA VÄREISTÄ maalaustehtävät

Uppo-Nalle-ryhmä Tehtävä a) Sekoitetaan perusväreistä ja valkoisesta mahdollisimman suuri valikoima erilaisia murrettuja ja taitettuja värejä. Jaetaan värit kahteen eri ryhmään: Ystävyyden värit Pelon värit

Uppo-Nalle-ryhmä Tehtävä b) Valitse oma teemasi: Ystävyyden väreillä tai Pelon väreillä

Maalataan kakku ystävälle. Uppo-Nalle-ryhmä Tehtävä b) Ystävyyden värit Hiekkakakkuja tee minä en, katselen kakkuja inhoten. Tarvitsen tahdon ystävän. Silloin, tämän tiedäthän: kakkuset joutavat kaatumaan kallistumaan ja maatumaan, ystävän kanssa me kirmataan ylitse kallion, hiekkamaan. Silloin kaikki on hyvin. Silloin onni on syvin. - Elina Karjalainen - Maalataan kakku ystävälle.

Maalataan Pelkopeikko (valitse: pelottavana tai peloissaan) Uppo-Nalle-ryhmä Tehtävä b) Pelon värit Pelolla on pitkät sormet, sormet koukeroiset. Pelot toiset asuu puissa, louhikoissa toiset. Pelkoja on kaikkialla, lautasella, vuoteen alla, vaatemytty öisin on pelonpesä iloton. Hirvensarvet olivatkin pelkät varjot vain, peloissani peipposesta väärän kuvan sain. Se on lintu punarinta ja on kaikkein kamalinta, että se ei pelkolintu tiedä olevansa lain. Uppo-Nalle unnukkani tämän kuulla saa: pelkopeikkojakin joskus hiukan pelottaa. Käypi niin, pelkopeikko tahtoo peto olla, urhoollisten silmissä onkin pelkkä nolla. - Elina Karjalainen - Maalataan Pelkopeikko (valitse: pelottavana tai peloissaan)

Hanhiemo-ryhmä Tehtävä a) Sekoitetaan perusväreistä ja valkoisesta mahdollisimman suuri valikoima erilaisia murrettuja ja taitettuja värejä. I Jaetaan värit kahteen eri ryhmään: Nukkuva Prinsessa Ruusunen Prinsessa Laideronette menee kylpyyn II Jaetaan värit kahteen eri ryhmään: Kaunottaren värit Hirviön värit

Valitse oma aiheesi ja omat värisi: Hanhiemo-ryhmä Tehtävä b) Valitse oma aiheesi ja omat värisi: I Prinsessa Ruususen uni (nukkuvan hengityksen rytmi siveltimeen) tai Prinsessa Laideronetten kylpy (esim. vaahtokylpy, kuplat tanssii..) II (tätä ei tehty koulutuksessa, voisi sopia väriteemaan tämäkin): Kaunottaren unelma Hirviön huono päivä Maalaa valitsemastasi aiheesta musiikkia kuunnellen.

Työn iloa värien parissa! Kuvista on tärkeää keskustella yhdessä lasten kanssa! Samoin keskustelkaa ympäristön väreistä ennen ja jälkeen väriethetäviä. Kuvia kannattaa aina laittaa myös esille myöhempää havainnointia varten. Työn iloa värien parissa!

VÄRIMEDITAATIO (Lähde: www.pekka.lehto.com) - "ota hyvä ja rento asento, nojaa tuolin selkänojaan kevyesti ja pidä kädet reisien päällä rentoina" - "ajattele jotain vaaleanpunaista ja jos et saa väriä mieleesi etsi tästä huoneesta joku vaaleanpunainen väri ja keskity siihen" - "sulje silmäsi ja ota miellyttävä, rento asento" - "hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos" - "hengitä kolme kertaa oikein syvään ja voimakkaasti" - "tunnet kuinka rentouttava, hellä vaaleanpunainen väri ympäröi pääsi" - "tunnet kuinka rentouttava vaaleanpunainen väri ympäröi kaulasi ja hartiasi" - "tunnet kuinka rentouttava vaaleanpunainen väri ympäröi keskiruumiisi" - "tunnet kuinka rentouttava, hellä vaaleanpunainen väri ympäröi lantion seutusi" - "tunnet kuinka rentouttava vaaleanpunainen väri ympäröi reitesi ja polvesi" - "tunnet kuinka rentouttava vaaleanpunainen väri ympäröi nilkkasi ja jalkateräsi" - "tunnet kuinka rentouttava, hellä vaaleanpunainen väri ympäröi koko kehosi ja sinun on hyvä olla" ( pieni tauko )- "ajattele jotain sinulle tärkeää, miellyttävää mäkimaisemaa" - "kiipeä hitaasti mäen harjalle ja sieltä näet kylän ilta-auringon paisteessa" ( pieni tauko )- "aurinko laskeutuu hiljaa horisonttiin ja taivaanranta punertuu ja sinun on hyvä olla" ( pieni tauko )- "kun olet valmis, hengitä kolme kertaa syvään ja voit vähitellen avata silmäsi" p.s. värirentoutusta vois soveltaa, tarinoi vaikka vaaleanpunaisesta Pilvenhattarasta, johon on ihana upota…