©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana Klaus Nylamo Sähköisten palvelujen koordinaattori Tampereen kaupunki, tietohallinto
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Yleisperiaatteet •Kaupunki pyrkii avaamaan tietovarastojaan yleiskäyttöisten rajapintojen kautta •Lähtökohtana tiedonsaajien tasapuolinen kohtelu •Tiedon käyttö kaupallisissa palveluissa on mahdollista, yksinoikeus pääsääntöisesti ei •Joitakin tietoja edelleen suljettujen sopimusten takana
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Käytössä olevat rajapinnat •Tiedottava aineisto (mm. tiedotteet, kuulutukset, ruokalistat, säätiedot jne.): Vapaasti hyödynnettävissä ehtojen mukaisesti (RSS-rajapinta) •Kartta- ja paikkatieto Runsaasti piste-, viiva-, alue- sekä ominaisuustietoja Tarjonta pääosin selattavissa OGC-rajapinta •Joukkoliikenteen tiedot (mm. pysäkit, aikataulut, tiedotteet) Avataan sopimuksesta Pääsääntöisesti tiedoista ei saa laskuttaa loppukäyttäjää
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Tutkimustiedot ja tilastot •Paljon vapaasti jaettavaa ja käyttöehtojen mukaan hyödynnettävää aineistoa ml. lakisääteinen tilastointi –Hyvä tiedonhallintatapa (julkisuusasetus) velvoittaa kaupunkia •Kansallinen potilastietojärjestelmä merkittävä askel julkisen- ja yksityisen sektorin asiakastietojen yhteiskäyttöön •Kansanterveyslaitos ja STAKES julkaisevat koostettua tietoa esim. riskislaskentaan
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Ohjelmistotoimittajan näkökulma •Erityisesti sosiaali- ja terveysalan yritykset voivat paremmin tarjota sovelluksia, kun taustajärjestelmien rajapinnat aukeavat –Laki asiakastietojen sähköisestä käsittelystä antaa tarkat rajapintamääritykset (mm. hl7 ja cda/r2) •JUHTA ja JHS-suositukset tukevat ohjelmistojen osatoimituksia •Monituottajamalli luo haasteita palvelujen seurattavuuden ja vertailtavuuden kannalta (kuntalaiset ja palveluntuottajat) -> tieto palvelujen järjestämisestä saataville
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Kehityssuunnat 1.Näkökulmana Tampereen seutu •Seudullisen palvelutuotannon yhteistyön kautta yhtenäistyvät järjestelmät helpottavat tiedon saatavuutta 2.Kansallinen vertailtavuus •Kansallinen tilastointi- ja tutkimusyhteistyö selkiyttää mittareita ja tuo vertailtavuutta 3.Sähköistämishankkeet selkeämmin osaksi palvelutuotannon prosessien uudistamista •Kaupungin rooli tiedontuottajana korostuu, toteutuksissa huomioidaan molempien osapuolten intressit •Tietovarantojen yhtenäistäminen ja yhdistäminen entistä selkeämmin tavoitteena, eriyttävää kehitystä ei tueta
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Esimerkkejä – erillinen käyttöliittymä kaupungin tuottamana
Klaus Nylamo, Tampereen kaupunki, tietohallinto Esimerkkejä – kolmannen osapuolen käyttöliittymän hyödyntäminen
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Kiitos! Jos tieto löytyy verkosta tai katukuvasta yhdestä palvelusta, se todennäköisesti on muidenkin hyödynnettävissä Aina kannattaa kysyä – rajapintojen avaaminen on myös kaupungin etu