Olli-Pekka Salminen kaupunginsihteeri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Toimintaympäristö
Kuntauudistus.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Asunnottomuuden ehkäisy Oulussa
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Kuntamarkkinat Helsinki
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Ammatillisen koulutuksen seminaari Kuerkievari tv.
Katja Mikkonen Kari Niklander
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Toimialaorganisaatio
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Jyväskylässä Kuntaliitoksen toteutuessa yhteispalvelupisteitä oli Vaajakoskella, Palokassa, Taulumäellä, Kuokkalassa ja Korpilahdella. Säynätsalon aluetoimisto.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Virolahti Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Maailman johtavana metsäklusterina vuoteen 2030 Suomen metsäklusterin tutkimusstrategia.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Kuhmoisten kunta Kunnanjohtaja Anne Heusala.  Terveydenhuollon kuntayhtymä 1970 –luvulta lähtien  Kuntayhtymän jäsenet olivat Kuhmoinen Jämsä Jämsänkoski.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
SEINÄJOKI Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Sosiaalihuoltolaki.
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Esityksen transkriptio:

Olli-Pekka Salminen kaupunginsihteeri Paras-hankkeeseen liittyvät vastaukset valtioneuvostolle Keuruun kaupunki kaupunginhallitus 13.8.2007 kaupunginvaltuusto 27.8.2007 Olli-Pekka Salminen kaupunginsihteeri

Onko kuntanne päättänyt tehdä kuntaliitoksen? Ei Aikooko kunta saavuttaa lain edellyttämän 20 000 asukkaan väestöpohjan muodostamalla yhteistoiminta-alueen? Kyllä, suunnitteilla Jyväskylän seututerveyskeskus. Perusterveydenhuollon lisäksi - mitkä sosiaalitoimen palvelukokonaisuudet järjestetään yhteistoiminta- alueella? Sosiaalitoimen palveluiden järjestämistä ko. yhteistoiminta-alueella selvitetään.

Miten ympäristöterveydenhuolto ja työterveyshuolto järjestetään?   Ympäristöterveydenhuolto järjestetty YPIKEMU-hankkeen osana, josta toteutui 1/3. Ympäristöterveyden-huollon alue on tällä hetkellä Keuruun, Mäntän ja Vilppulan muodostama Keurusselän ympäristön- ja terveydensuojelun  yhteistoiminta-alue. Alueen laajentamisesta on tehty aloite Ruoveden, Multian ja Virtain suuntaan sekä Jämsän seutukunnan suuntaan ja niistä asian valmistelu on vireillä. d Ympäristöterveydenhuolto Keuruun kaupungin hallinnoima Keurusselän ympäristön- ja terveydensuojelutoimisto. Monijäsenisenä toimielimenä toimii Keurusselän ympäristölautakunta, jossa edustus alueen kunnista. Henkilöstö Keuruun kaupungin alaisuudessa. Työterveyshuoltoa selvitetään seututerveyskeskushankkeen toimesta.

Mihin toimenpiteisiin kunta ryhtyy muodostaakseen vähintään noin 50 000 asukkaan väestöpohja- tavoitteen ammatillisen peruskoulutuksen järjestämisessä? Minkä kuntien kanssa?   Keuruun kaupunki on jäsenenä Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä joka ylittää 50.000 as. rajan ja osakkaana Mäntän seudun koulutuskuntayhtymässä, jonka väestöpohja on n. 50.000 asukasta. Väestöpohja täyttyy nykyisen koulutuskuntayhtymän kautta.

2Mihin lain 6 §:ssä tarkoitettuun kuntayhtymään (nykyisin sairaanhoitopiiri) kunta tulee kuulumaan laajaa väestöpohjaa edellyttävien palvelujen turvaamiseksi? (vastaus yhteinen sairaanhoitopiirin kuntien kanssa) Keski-Suomen sairaanhoitopiiri   Yhdistetäänkö sairaanhoitopiiri ja erityishuoltopiiri alueellanne? Ei. Mitkä erikoissairaanhoitolaissa (1062/1989) tarkoitetut palvelut jäävät tämän kuntayhtymän ulkopuolelle? Kuinka ne järjestetään? Ei mitään palveluja. (lisäksi käytetään sovitusti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin palveluja, erityisesti Mäntän sairaalaa sekä Jämsän ja Ähtärin kaupunkien sairaaloita)

Mitkä kehitysvammaisten erityishuollon palvelut järjestetään kuntayhtymässä (piirissä)? Ne palvelut, joita kunnat tai yhteistoiminta-alueet eivät järjestä.   Mitkä kehitysvammaisten erityishuollon palvelut järjestää kunta tai yhteistoiminta-alue? Kunnat ja yhteistoiminta-alueet järjestävät kehitysvammaisten erityishuollon palvelut. Mitä sosiaalitoimen laajaa väestöpohjaa edellyttäviä tehtäviä siirretään tälle kuntayhtymälle? Erityishuollon johtoryhmän tehtävät. Mitä muita kuin sosiaali- ja terveystoimen tehtäviä siirretään laajan väestöpohjan kuntayhtymälle? Ei mitään.

Mistä ajankohdasta lukien kuntayhtymä vastaa em. kohdissa tarkoitettujen tehtävien järjestämisestä?   Laajaa väestöpohjaa edellyttävistä palveluista kuntayhtymä vastaa seuraavasti: Erikoissairaanhoidon vastuiden osalta ei tapahdu muutoksia, joten vastuut jatkuvat       Kehitysvammaisten erityishuollon vastuut siirtyvät kuntayhtymälle 1.1.2009.

Väestö- ja palvelutarveanalyysi Kunnan väestöllinen (demografinen) huoltosuhde, eli yli 64-vuotiaiden ja alle 17-vuotiaiden määrä 17-64 – vuotiaiden määrää kohden.   Väestöllinen huoltosuhde v. 2005 65,3 v. 2010 70,8 v. 2015 84,1 v. 2020 97,3 v. 2025 106,8

Tärkeimmät johtopäätökset Tilastokeskuksen tietojen mukaisesta väestön kehityksestä vuoteen 2015 ja 2025 ja huoltosuhteesta.   Huoltosuhteen kehittyminen osoittaa, että se asettaa tulevaisuudessa suuria haasteita palveluiden rahoittamisessa ja käytännön järjestämisessä etenkin sosiaali- ja terveys –sektoreilla.

Perusterveydenhuollossa?   Väestö vähenee 20 vuodessa 1376 henkilöllä ja yli 75- vuotiaiden määrä kasvaa 649 henkilöllä. v. 2005 yli 75-v 1202 (10,7 %) v. 2015 yli 75-v 1357 (13.3 %) v. 2025 yli 75-v 1851 (18,9 %)

Kunnan päättämissä muissa opetus- ja kulttuuritoimen tehtävissä?   Oppilasmääräkehityksen perusteella näyttää siltä, että perusopetuksen osalta kouluverkkorakennetta on tarkasteltava kokonaisvaltaisesti säännöllisin väliajoin. Tarkastelun kohteena ovat ala- ja yläkoulusarjojen ja perusopetusryhmien määrät. Keuruun kaupungin, Multian ja Petäjäveden kuntien yhteinen Kansalaisopisto ja Musiikkiopisto jatkavat toimintaansa ja verkostoyhteistyötä kehitetään. Kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntatoimen palvelut säilyvät ja niitä kehitetään ajanmukaisesti.

Talous Tiivistelmä kuntalain 65 §:n 1 momentissa tarkoitetusta kunnan taloussuunnitelman keskeisistä toimenpiteistä ja niiden euromääräisistä vaikutuksista. Taloussuunnitelma on hyväksytty vuosille 2007-2010. Taloussuunnitelma on 4 vuoden osalta yhteensä noin 0,4 milj. € ylijäämäinen. Koska kertynyttä alijäämää oli 1,4 milj. € vuoden 2006 lopussa, osana taloussuunnitelmaa on hyväksytty toimenpideohjelma vuosille 2008-2012, jonka yhteisvaikutus on 3,5 milj. €.   Tiivistelmä kuntalain 65 §:n 3 momentissa tarkoitetusta toimenpideohjelmasta euromäärineen (jos taseen alijäämää ei saada taloussuunnitelman suunnittelukau- tena katetuksi). Osana taloussuunnitelmaa hyväksyttiin toimenpideohjelma vuosille 2008-2012. Ohjelman taloudelliset vaikutukset ovat vuosittain (luvut tuhansina euroina): 2008: 490, 2009: 490, 2010: 840, 2011: 840 ja 2012: 840, yhteensä 3.500.

Mitkä ovat keskeisimmät kunnan päättämät tavat lisätä yhteistoimintaa muiden kuntien kanssa? Palveluiden järjestämisaluetta voidaan laajentaa palveluiden myynnin tai isäntäkuntamallin kautta.   yhteistoimintaa muiden toimijoiden kuin toisten kuntien kanssa? Yhteistoimintaa on mahdollista lisätä 3. sektorin, yhdistysten, yksityisen sektorin, sekä Kehittämisyhtiö Keulink Oy:n kautta tehtävän yhteistyön kautta eri sidosryhmien kanssa. Yhteistoiminta eri toimijoiden kanssa tulee arvioida siten, että palvelut voidaan tuottaa kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tällöin kunta toimii palvelun tilaajana ja kumppani palvelun tuottajana. Myös palveluseteleiden käyttöönottoa laajemmin tulee jatkossa arvioida.

Keskeisimmät kunnan/yhteistoiminta-alueen palveluiden tuottamistapojen muutokset tehokkuuden ja tuottavuuden lisäämiseksi?   1) oman toiminnan tehostaminen 2) ostopalvelut 3) yhteistyö kolmannen sektorin kanssa 4) yhteistyö muiden kuntien kanssa

Selvitys palveluverkon kattavuudesta Muutokset aikaisempaan palveluverkkoon nähden uudistuksen toteutuksen jälkeen vuonna 2009 ja vuonna 2013 (jos se poikkeaa vuodesta 2009) Perusterveydenhuollossa? Organisatorisesti Keuruun-Multian terveydenhuollon ky mahdollisesti lakkaa ja toiminta siirtyy uudelle Jyväskylän seututerveyskeskukselle. Organisaatiomuutoksesta huolimatta terveyskeskus säilyy Keuruulla.   Sosiaalihuollossa? Ei muutoksia Kehitysvammaisten erityishuollossa ja muissa sosiaalihuollon erityispalveluissa? Kehitysvammaisten erityishuoltolain mukaiset tehtävät siirtyvä Keski- Suomen sairaanhoitopiirille, sikäli kun kunnat eivät järjestä palveluja itse, esim. hankkimalla ko. palveluja Keski-Suomen Vammaispalvelusäätiöltä.

Ammatillisessa peruskoulutuksessa? Erikoissairaanhoidossa? Ei muutoksia   Ammatillisessa peruskoulutuksessa? Kunnan päättämissä opetus- ja kulttuuritoimen tehtävissä?

Suunnitelma kunnan keskeisten toimintojen järjestämisestä ja henkilöstövoimavarojen riittävyydestä Tarkastelujaksolla 2009-2013 ei ole vielä odotettavissa merkittävää eläköitymistä, mutta heti tarkastelujakson jälkeen eläköityminen kasvaa voimakkaasti. mikä aiheuttaa kilpailua kuntien/valtion/yksityisen sektorin välillä, sekä kuntien kesken. Henkilöstön laadulliseen ja määrälliseen riittävyyteen voidaan reagoida ennalta vakinaistamalla tällä hetkellä olevia määräaikaisia toimia. Tarkastelujaksolla ei ole merkittäviä muutoksia henkilöstön osalta.

Miten selvitysten ja suunnitelmien valmistelu kunnissa ja alueilla organisoitiin sekä toteutettiin yhteistoiminnassa kuntien henkilöstön edustajien kanssa?   Kaupunginhallitus toimi hankkeen ohjausryhmänä. Johtoryhmä muodosti ns. projektiryhmän käytännön valmistelua varten. Henkilöstöjärjestön edustaja on mukana kaupungin johtoryhmätyöskentelyssä. Pidettiin tiivistä yhteistyötä henkilöstöjärjestöjen ja luottamushenkilöiden kesken (valtuustoseminaarit, yhteistyötoimikunta). Paras-hankkeen selvitys- ja toimeenpanolomakkeesta pyydettiin yhteistyötoimikunnan ja henkilöstöjärjestöjen lausunnot. Paras- hankkeesta tiedotettiin kuntalaisia paikallislehdessä, sekä kattavasti kaupungin www-sivuilla. Lisäksi henkilöstöä informoitiin sisäisellä tiedottamisella sähköpostin kautta ja järjestettiin infotilaisuus.