Draama draamakasvatus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Muutossosiaality ö n k ä sityksi ä tiedosta, tiet ä misest ä ja todellisuuden luonteesta poststrukturalismi.
Advertisements

Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
VV4 Draamakasvatus (4 op, lu 4 h, harj. 8 h)
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Kiinnostaako lukio?
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
- ja tähän mahdollinen ala
A2-kieli-info.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Draama draamakasvatus

draamakasvatus draamapedagogiikka

Draama draamakasvatus draamapedagogiikka pedagoginen draama

Draama draamakasvatus draamapedagogiikka pedagoginen draama draamaopetus

Draama draamakasvatus draamapedagogiikka pedagoginen draama draamaopetus ilmaisutaito

* draama ja teatteri taidemuotona ja oppimismenetelmänä * draaman ja teatterin keinoja käytetään opetuksessa

Vaikka teemmekin eron draaman ja teatterin välillä, draama- ja teatterikasvatuksella on enemmän yhteisiä tekijöitä kuin eroja. Molempien tavoitteena on oppilaan persoonallisuuden, minäkuvan ja identiteetin, samoin elämänkatsomuksen kehittymisen tukeminen ja ohjaaminen sosiaalisen todellisuuden jäsentämiseen.

On kysytty, onko draama taidetta vai pedagogiikkaa * On kysytty, onko draama taidetta vai pedagogiikkaa. Se voi toki olla molempia. *Koulussa se on molempia. *Äidinkielen opetustieteessä draama on yhtä merkittävä osa-alue kuin lukeminen, kirjoittaminen, puhuminen ym. tai vanhojen pohjatieteiden, kielen ja kirjallisuuden, alueet.

* oppiaineesta hauskempi ja oppilasta motivoivampi *Draama johtaa syväoppimiseen, siinä on selvitettävä ongelmat oman kehon kautta mutta myös yhteistyössä toisten kanssa

*Teatterin kieli * eleet * ilmeet * asennot * katseet * liikkeet ja liikkumattomus, * äänessä oleminen ja hiljaisuus * ihmisten välinen kontakti tai kontaktittomuus * tilanteen ja toiminnan kieltä

*työtapa, jossa teatterin keinoja apuna käyttäen tutkitaan jotakin asiaa ja omaa kokemuksellista suhdetta siihen (Heinonen 2000) *”Draamakasvatus on jaettu matka itsetuntemuksesta ryhmätuntemukseen ja draamasta oppimiseen” (Heikkinen 2004)

*Nykyisenä painotuksena on draaman näkeminen sosiokulttuurisen konstruktionismin kautta ja draamakasvatuksen genrejen erottelu. *demokraattiset arvot, draamakasvatuksen kautta voimaantuminen (empowerment) * keinoja parantaa ihmisten elämää ja osallistumista yhteiskuntaan

*Ilmaisutaito on valinnainen oppiaine 7. – 9. luokalla. *Lukiossa siinä voi suorittaa soveltavia kursseja sekä draaman ja teatterin lukiodiplomin. *Ammatillisella toisella asteella se on valinnaisena aineena.

* Teatteri keskittyy näyttelijöiden ja yleisön väliseen vuorovaikutukseen *draama taas keskittyy siihen osallistuvien elämyksiin eikä pyri vaikuttamaan yleisöön. *Teatteri sopii joillekin yksilöille, *draama (luova toiminta) sopii puolestaan kaikille ja se suuntautuu koko persoonallisuuden kehittämiseen. (Way 1967)

*Anna-Lena Østern on erottanut 15 eri genreä. *Hannu Heikkinen (2005) erottaa kolme genreä: osallistava draama, esittävä draama ja soveltava draama. *Osallistavassa draamassa tutkitaan ”draamallisen fiktion avulla ja sen kautta jotain asiaa, teemaa tai ilmiötä”. Sen alalajeja ovat draamaleikki, tarinankerronta ja prosessidraama. Niissä luodaan fiktiivinen maailma, jonka sisällä työskennellään yhdessä osallistujien kanssa. *Esittävä draama tehdään katsottavaksi

Improvisoiva ongelmanratkaisu Ritva Nyfors (1995) *yhteistyötaitojen eli draaman harjoittelua ja arviointia

*yhteistyötaitojen kehittämistä *Ryhmää kohden tarvitaan aikaa 20 min: suunnitteluun 10 min, ongelmanratkaisuun improvisoiden 5 min ja arviointiin 5 min *Esim. Robin Hood

Kirjallisuuden elävöitysdraama prosessidraamaa luetaan teksti arvotaan (jaetaan) roolihenkilöt haastattelijoita 1—2

Hannu Heikkinen 2002 *draamakasvatus on kattavampi kuin draamapedagogiikka tai teatterikasvatus, sillä se sisältää draamakasvatuksen genret ja teatteritoiminnan koulussa. *Jotta toiminta olisi esteettis-kasvatuksellista, siinä pitää olla vakavan leikillisyyden perusvire: vapaus tutkia, luoda, katsoa ja kokeilla. *Hän selvitti teatterin methexistä. Teatterille on ominaista kaksoiskohtaaminen: näemme yhtä aikaa sekä roolihenkilön että näyttelijän.

Soile Rusanen (2002) * halusi saada tietoa oppilaiden kokemuksista ilmaisutaidon tunneilla * käytti oppimispäiväkirjoja, haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia *halusi kehittää teatteripedagogiikkaa. *onko ilmaisutaidolla sellaisia kvaliteetteja lasten kokemuksissa, että sen avulla saavutetaan jotain merkityksellistä lapsen, koulun ja yhteiskunnan kannalta

Tapio Toivanen (2002) *Tutkimusjoukkona oli 15 Helsingin II normaalikoulun 5. – 6. luokan vapaavalintaiseen teatterijaksoon hakeutunutta oppilasta. *yhdeksän luokanopettajaopiskelijaa * Aineistonkeruumenetelminä olivat henkilökohtaiset päiväkirjat, jaksojen lopussa tehdyt kyselyt ja loppuhaastattelu.

Timo Sinivuori (2002) * teatteriharrastajien (n 130, 13 – 74-vuotiaita) harrastusmotiiveja ja erilaisia kokemuksia esityksen (epä)onnistumisen syistä.