© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Valtionosuusuudistus 2010
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Digitalisaation ohjausmalli
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n neuvottelupäivät Timo Karkola varapuheenjohtaja Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry.

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Julkilausuttuja päämääriä •yksilöllisiin koulutustarpeisiin vastaaminen •järjestelmän kehittäminen kysyntäpainotteiseksi •kansalaisten koulutuskysynnän vaikutus koulutusten sisältöihin ja tavoitteisiin •koulutustarjonnan näkyvyyden ja vertailtavuuden paraneminen •nykyisin aikuiskoulutuksen ulkopuolelle jääneiden tavoittaminen •aliedustettujen ryhmien kannustaminen hankkimaan niille parhaiten sopivaa koulutusta •oppilaitosten kannustaminen kouluttamaan vailla tutkintoa olevia aikuisia •aikuiskoulutustilijärjestelmä soveltuu ensisijaisesti lyhytkestoiseen osallistumiseen osa- aikaiseen opiskeluun

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Julkilausumattomia päämääriä tai seurauksia eli jännitteet •työntekijöiden vallan lisääminen koulutuspäätöksissä (= raamisopimuksen koulutusoikeus) •rahoituspohjan laajentaminen eli työnantajien maksuosuuden kasvattaminen •järjestäjä- ja tarjontakeskeisyydestä asiakas- ja kysyntäohjautuvuuteen •onko kansalaisten itseohjautuvuus ylikorostunut ? •koskeeko selvityshanke vain OKM:n rahoittamaa aikuiskoulutusta vai myös TEM:in ja STM:n rahoittamaa ? •vapaan sivistystyön rahoituksen turvaaminen myös tätä kautta •ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen näkeminen laajana kokonaisuutena eli korkea- asteen lisä- ja täydennyskoulutusrahoituksen kasvattaminen ammatillisen kustannuksella (= demografiset tosiasiat)

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa?! •on fokusoitava se yhteiskunnallinen ongelma tai päämäärä, jota koulutustilin avulla pyritään ratkaisemaan tai saavuttamaan •työ- ja ammattitaitosidonnaisuus sekä •kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen •eli ”jos koulutustili on vastaus, mikä olikaan se ongelma” ?

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Mistä kotoisin? •Kalevi Sorsa -säätiö, ”think tank” eli Aikuiskoulutuksen uudet teesit – raportti (Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Kalenius 2009) •SDP (+ Akava) •pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma •Koulutus ja tutkimus vuosina 2011 – kehittämissuunnitelma (OKM) •selvitysmiestyö 2012, professori Erno Lehtinen ja VTM Ida Mielityinen tukenaan laaja- alainen ohjausryhmä

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Erilaisia suhtautumistapoja •poliittinen näkemyksellisyys, ”mikä olisi hyväksi” = ideologia •pragmaattinen näkemyksellisyys, ”mikä toimii” = kokemuspohjainen lähestymistapa •”ei se ole muuallakaan toiminut” •”väärin sammutettu” •kysyntälähtöisyys lisää laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta (= markkinaohjaus) •järjestelmän raskas hallinnointi vähentää laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta (= laatujärjestelmään perustuva ohjaus) •kontekstisidonnaisuus; kansainvälisen vertailun mukaan ratkaisevaa on kunkin maan yhteiskuntamallin tila sekä koulutusjärjestelmän rakenne ja rahoitus

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Realismia odotuksiin ja tavoiteasetantaan; koska, kuinka paljon ja mihin? •koulutustileillä ei ratkaista yhtään tämän päivän ongelmaa •selvitystyö, työryhmätyö, säädösvalmistelu, voimaan astuminen ja kerryttäminen vievät vähintään viisi - kuusi vuotta … millaista Suomea olemme rakentamassa ?! •tämänkin jälkeen käytössä työikäistä suomalaista kohden vain satoja euroja, priorisoimalla ja fokusoimalla enemmän •maksetaanko tulityökortteja ja tutkintomaksuja, vai omaehtoisen koulutuksen opiskelijamaksuja ? •päästäänkö mielekkäisiin summiin ilman kansalaisen ja hänen työnantajansa rahoitusvastuita/-osuuksia?!

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Summa summarum … •on siis tarkasteltava suomalaista koulutusjärjestelmää kokonaisuutena; sen säädös- ja rahoituspohjaa… •mikäli nykyjärjestelmässä on puutteita julkisen rahoituksen suuntaamisen ja kohdentamisen osalta tai peräti ”aukkoja” voidaan perustellusti kysyä: •onko järjestelmää korjattava ja miksi, •millä erilaisilla tavoilla asetettuun päämäärään voidaan päästä ja •mahtaako koulutustili olla juuri oikea ratkaisu eli työkalu havaitun puutteen korjaamiseksi ?! •otammeko ”kopin” haasteesta toimintamme kysyntälähtöisyyden kehittämiseksi, ovatko koulutuksen järjestäjäorganisaatiot valmiit vapaaseen markkinatalouteen ?!