Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri www.terps.fi 1 Päivitetty: 18.4.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Kuntamarkkinat Helsinki
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Mika Niemelä Riikka Helin
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Terveempi Pohjois-Suomi 2: Mitä saavutettiin, mikä muuttui?
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Hyvinvointitieto Keski-Pohjanmaan hyvinvointistrategiatyössä Nuorta ei jätetä -seminaari Kristiina Niemi Hyvinvoinnin valtatie -hanke Keski-Pohjanmaan.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Maahanmuuttostrategia
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Järjestöt ja kunta – kumppanuuden uudet askeleet
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Viestintäsuunnitelma
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Palveluverkkotyöryhmän kokous Työsuunnitelma ja kokousaikataulut.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014.
Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Miten kunnassa toimivat tahot voivat tukea kunnan hyvinvointijohtamista ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistymistä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden rooleista.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
Strategia ja SHVK aikajanalla 
TEAviisarin käyttökoulutus klo
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Terve Kunta -verkoston jäsenten toiminta 2015
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:

• Tämä diapankki sisältää kuntien ja niiden muodostamien palvelualueiden hyvinvointijohtamiseen liittyviä dioja. Diat on kehitetty Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) - hankkeessa ( • Dioja päivitetään TerPS2-hankkeen aikana ( asti). Päivitetyt diapankit julkaistaan aina edellä mainitussa osoitteessa ja Päivitysajankohta lukee otsikkodiassa. • Dioja voi käyttää vapaasti esimerkiksi koulutuksissa ja esityksissä. Dioja voi muokata haluamallaan tavalla (TerPS2-hanke ei vastaa käyttäjien muokkaamien diojen muuttuneesta sisällöstä). Dioissa tulee säilyttää vasemmassa yläkulmassa oleva Kaste-logo, koska TerPS2 on Kaste- rahoitteinen hanke. Diapankin kehittämisestä ja päivittämisestä vastaa hankesuunnittelija Sanna Salmela, TerPS2:

1. Hyvinvointi ja hyvinvoinnin edistäminen: Käsitteet murroksessa 2. Kuntalaisen hyvinvoinnin edistämisen ohjausjärjestelmä 3. Kunnan hyvinvointijohtaminen 4. Kunnan hyvinvointirakenteet ja hyvinvointijohtamisen järjestäytyminen 5. Hyvinvointikertomus – hyvinvointijohtamisen työväline 6. Sähköinen hyvinvointikertomus (HVK): Versio Vaikutusten ennakkoarviointi -menetelmä (EVA) 8. Hyvinvoinnin edistämisen taloudellinen arviointi 3

4

5 A) Kaikki toimialat ja muut keskeiset toimijat kattava toimeenpano- organisaatio B) Poikki- hallinnolliset johtamis- käytännöt ja johtamisen työvälineet C) Hyvinvointi- tietoa tuottava seuranta- ja raportointi- järjestelmä D) Osaava henkilökunta E) Hyvät toiminta- käytännöt (THL 2010, 9. Kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.)THL 2010, 9

6 1) Tehdä hyvinvoinnin edistämistä näkyväksi 2) Johtaa hyvinvoinnin edistämisen suunnittelua ja varmistaa yhteys kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun 3) Koordinoida hyvinvoinnin edistämistä (mm. toimijoiden yhteistyötä) ja tukea siihen liittyvää osaamista 4) Tukea käytännön toimeenpanoa 5) Sovittaa kuntien ja palvelu- alueiden (esim. kuntayhtymien ja yhteistoiminta- alueiden) tavoitteet ja tehtävät yhteen (THL 2010, 9. Kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.)THL 2010, 9

7 (Niemi S. 2009, 24)Niemi S On hyvä tiedostaa, että ilman yleishallinnon aktiivista roolia kunnassa ei tehdä tietoista, keskitetysti delegoitua hyvinvoinnin edistämistyötä. Vaikka yleishallinnossa tehdään minimaalisesti terveyttä edistävää työtä, ilman keskushallinnon panosta koko kunnan tasolla ei tehdä hyvinvoinnin edistämistyötä. On hyvä tiedostaa, että ilman yleishallinnon aktiivista roolia kunnassa ei tehdä tietoista, keskitetysti delegoitua hyvinvoinnin edistämistyötä. Vaikka yleishallinnossa tehdään minimaalisesti terveyttä edistävää työtä, ilman keskushallinnon panosta koko kunnan tasolla ei tehdä hyvinvoinnin edistämistyötä.

8 (Niemi S. 2009, 25)Niemi S Yleishallinnon kannalta keskeiseen osaan nousee hyvinvoinnin edistämisen johtamisen rakenne ja organisointi koko kunnassa. Keskushallinnon tehtävänä on olla koordinoija ja tavoitteena on osoittaa eri hallintokunnille niiden rooli kunnan hyvinvointityön kokonaisuudessa. Tämä vaatii • laajaa käsitystä ja näkemystä hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuudesta ja • selkeää johtamisjärjestelmää, jolla koko kunnan tasolla terveyden edistämistyötä tehdään. Yleishallinnon kannalta keskeiseen osaan nousee hyvinvoinnin edistämisen johtamisen rakenne ja organisointi koko kunnassa. Keskushallinnon tehtävänä on olla koordinoija ja tavoitteena on osoittaa eri hallintokunnille niiden rooli kunnan hyvinvointityön kokonaisuudessa. Tämä vaatii • laajaa käsitystä ja näkemystä hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuudesta ja • selkeää johtamisjärjestelmää, jolla koko kunnan tasolla terveyden edistämistyötä tehdään.

Emme me teknisessä toimessa voi suoraan vaikuttaa paljonkaan kansantauteihin, eikä hyvinvoinnin edistämistä mitenkään erityisen syvällisesti ajatella teknisiä tehtäviä suoritettaessa. Pääasiallinen tehtävämme on tarjota palveluja kaupungin eri hallintokunnille. Unto Lavikainen, teknisen viraston johtaja, Outokumpu. Josten postia 2/2007.Josten postia 2/2007 9

Teknisen toimen kautta luodaan paljon mahdollisuuksia terveelle elämälle; liikkumisen esteettömyys ja hiekoitetut kadut ovat pari itsestään selvyyttä. Kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin onhan esimerkiksi liikuntapaikoilla suora yhteys vaikkapa diabeteksen ennaltaehkäisyyn. Paikat antavat kuntalaiselle mahdollisuuden itsensä kunnossa pitämiseen. Teknisen toimen kautta luodaan paljon mahdollisuuksia terveelle elämälle; liikkumisen esteettömyys ja hiekoitetut kadut ovat pari itsestään selvyyttä. Kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin onhan esimerkiksi liikuntapaikoilla suora yhteys vaikkapa diabeteksen ennaltaehkäisyyn. Paikat antavat kuntalaiselle mahdollisuuden itsensä kunnossa pitämiseen. 10 Unto Lavikainen, teknisen viraston johtaja, Outokumpu. Josten postia 2/2007.Josten postia 2/2007

Hyvinvoinnin edistämisen osuutta, kustannuksia ja tuotoksia ei ole hahmotettu eri hallinnonalojen työssä Sattumanvarainen huomiointi kuntasuunnittelussa ja päätöksenteossa Hyvinvoinnin edistämisen näkymättömyys ja vähäinen arvostus Hyvinvoinnin edistämisen osuus, kustannukset ja tuotokset on määritelty eri hallinnonalojen työssä Hyvinvoinnin edistämisen suunnittelu, johtaminen ja seuranta Hyvinvoinnin edistämisen kustannustietoisuus + palvelujärjestelmän läpinäkyvyys (Hakamäki ym. 2011, 8-9)Hakamäki ym

12 (THL 2010, 15)THL 2010, 15

• On päivitettävänä, lisätään myöhemmin… 13 (Terveempi Pohjois-Suomi 2-hankkeen sovellus Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (2010, 15) mallista)

Hyvinvoinnin johtoryhmä Kunnan johtoryhmä TAI… Laajennettu johtoryhmä Hyvinvointiryhmä Kunnan toimialojen vastuuhenkilöt Osa jäsenistä myös johtoryhmän jäseniä (ainakin pj) Tarvittaessa myös järjestöjen ja paikallisten toimijoiden edustajia Teemaryhmä Hyvinvointiryhmä nimeää jäsenet teeman mukaisesti (esim. päihderyhmä tai lasten hyvinvointiryhmä) 14 (THL 2010, 16-17)THL 2010, 16-17

HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELUN JOHTAMINEN, SEURANTA, ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN Hyvinvointitavoitteiden saavuttamisen seuranta ja arviointi Hyvinvoinnin edistämisen strategisen toiminnan johtaminen •Hyvinvoinnin edistämisen yhteistyön johtaminen (toimialat, muut tahot) Yhteistyön johtaminen •Väestön hyvinvoinnin edistymisestä ja palvelujen toiminnasta raportoiminen Raportointi luottamushenkilöille •Alueellisesta hyvinvoinnin edistämisen yhteistyöstä vastaaminen Alueellinen yhteistyö 15 (THL 2010, 16)THL 2010, 16

HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELU Säännöllinen raportointi valtuustolle ja viranhaltijajohdolle Asioiden valmistelu johtoryhmälle Toimeenpanon tukeminen Tiedolla johtaminen & hyvinvoinnin edistämisen suunnittelu, seuranta ja arviointi •Yhteisten käytäntöjen sopiminen •Eri hallinnonalojen ammattilaisten osaamisen tukeminen Osaamisen vahvistaminen •Ennakkoarvioinnin käytännöistä sopiminen •Ennakkoarviointiosaamisen tukeminen Vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVAn) koordinointi •Alueellisten sopimusten ja tehtävien valmistelu johtoryhmälle •Alueellisesta yhteistyöstä vastaaminen oman kunnan osalta •Yhteistyö esim. järjestöjen yms. toimijoiden kanssa Alueellinen yhteistyö 16 (THL 2010, 16. Kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.)THL 2010, 16

17 Yhteisten käytäntöjen, työmenetelmien ja asiakaslähtöisten yhteistoimintamuotojen kehittäminen eri alojen ammattilaisten kanssa esim. osallistumalla teemakohtaisiin kehittämishankkeisiin (THL 2010, 17) Operatiivisen toiminnan kehittäminen •Tiedon vaihtaminen  VAIKUTTAMINEN HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELUUN •Hyvinvointikertomukseen kirjatun SUUNNITELMAN TOIMEENPANON TUKEMINEN yhteistyössä eri alojen ammattilaisten kanssa kyseisen teeman osalta Yhteistyö hyvinvointikertomuksen valmistelijoiden kanssa (THL 2010, 17. Kursivoidut teksti t ovat Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäyksiä.)THL 2010, 17

18 Hyvinvointiryhmän sihteeri ja asioiden valmistelija HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELUN JA TOIMEENPANON KOORDINOIJA JA TUKI Kuntakohtaisen ja alueellisen hyvinvointitiedon kokoaja Hyvinvointijohtamisen kehittäminen osana hyvinvointiryhmää Alueellisten ja kansallisten hyvinvointiohjelmien paikallinen asiantuntija ja toimeenpanon tuki Vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVAn) asiantuntija, kouluttaja ja tutor Hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuus •Vahvistaa hyvien käytäntöjen osaamista Hyvinvoinnin edistämisen operatiivisen työn kehittäminen (THL 2010, 17)THL 2010, 17

Jokainen kunta tukee palvelualuetta (esim. kuntayhtymä, yhteistoiminta-alue) Palvelualue tukee jokaista kuntaa 19 (Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hanke 2013)

20 (THL 2010, 19)THL 2010, 19

21 Jäsenkunnat ja palvelualue sopivat hyvinvoinnin edistämisen… 1) Tavoitteista 2) Käytännöistä 3) Koordinaatiosta 4) Johtamisesta ja vastuutuksesta (THL 2010, 18)THL 2010, 18

JÄSENKUNNAN VALTUUSTO Vuosittainen palvelujen järjestämissopimus / yhteistoimintasopimus (tms.): • järjestämistapa • toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi ja uudistamiseksi YHTEISTOIMINTA-ALUE / KUNTAYHTYMÄ TMS. Palveluiden järjestäminen / tuottaminen: • kuntakohtaisesti tarpeiden mukaan YHTEISTOIMINTA-ALUE / KUNTAYHTYMÄ TMS. Palveluiden järjestäminen / tuottaminen: • kuntakohtaisesti tarpeiden mukaan 22 (Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hanke 2013)

23 (THL 2010, 21)THL 2010, 21

24

• Alila ym Sosiaalisen kestävyyden käsite ja mallintaminen. STM:n raportteja ja muistioita 2011:1. =DLFE pdf =DLFE pdf • Hakamäki P, Perttilä K, Hujanen T, Ståhl T. (toim.) Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hanke. Kehittämisprosessin kuvaus, perusterveydenhuolto. THL:n raportti 11/ e1acb30http:// e1acb30 • Hoffren J, Lemmetyinen I, Pitkä L Esiselvitys hyvinvointi- indikaattoreista. Mittareiden vertailu ja kehittämiskohteet. Sitran selvityksiä sarja/Selvityksi%C3%A4%2032.pdfhttp:// sarja/Selvityksi%C3%A4%2032.pdf • Josten postia 2/2007. Puhdas vesi on terveyden edistämistä. terveyden-edistamista terveyden-edistamista 25

• Lakien lähteenä Finlex-sivusto. • Kiiskinen ym Terveyden edistämisen mahdollisuudet. Vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus. STM:n julkaisuja 2008:1. Luettavissa osoitteessa: • Mattila Antti Hyvinvoinnin teoriat. Terveyskirjasto, artikkeli ont00039 ( ). Kustannus Oy Duodecim. • Niemi S Terveyden edistäminen yleishallinnossa. Teoksessa Perttilä K, Hakamäki P, Hujanen T, Ståhl T (toim). Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hankkeen väliraportti terveyden edistämisen taloudellisesta arvioinnista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Avauksia 8/ ab57-16a14f74432c. Sivut ab57-16a14f74432c

• Pauni M Strategiat elämään - Kuntasektorin strategisen johtamisen opas. FCG Efeko Oy. Helsinki. • Pauni M (toim.). Kuntakonsernin strateginen ja poliittinen johtaminen. Kuntien konsernijohtamisen asiantuntijaryhmän kehittämisaloite. Suomen Kuntaliitto. Helsinki. • Perttilä K, Orre S, Koskinen S, Rimpelä M Kuntien hyvinvointikertomus. Hankkeen loppuraportti pdf?sequence= pdf?sequence=1 • Perttilä K, Uusitalo M (toim.). Terveyden edistämisen paikalliset rakenteet ja johtaminen. TEJO-hankkeen väliraportti Stakesin raportteja 4/2007. Luettavissa osoitteessa: VERKKO.pdf?sequence=1 VERKKO.pdf?sequence=1 27

• Perttilä K, Hakamäki P, Hujanen T, Ståhl T (toim). Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hankkeen väliraportti terveyden edistämisen taloudellisesta arvioinnista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Avauksia 8/ client/pdfs/9c be6-4c41-ab57-16a14f74432chttp:// client/pdfs/9c be6-4c41-ab57-16a14f74432c • Perttilä K, Orre S, Koskinen S, Rimpelä M Kuntien hyvinvointikertomus -hankkeen asiantuntijoiden työryhmä. Hyvinvoinnin määritelmä hyväksyttiin kyseisen työryhmän kokouksessa. • Rimpelä M, Saaristo V, Wiss K, Ståhl T (toim.). Terveyden edistäminen terveyskeskuksissa THL:n raportti 19/ • STM Terveyden edistämisen laatusuositukset. STM:n julkaisuja 2006:19. LFE-9303.pdf LFE-9303.pdf

• STM 2012: 21. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän loppuraportti. =DLFE pdf =DLFE pdf • Sundquist S, Oulasvirta L Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. Kuntaliitto. • Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hanke. Hankkeessa kehitetty dia. • THL. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi: Seuranta. • THL Johtaminen tukee hyvinvoivaa ja tervettä kuntaa. Tukiaineistoa kuntajohdolle. 86ef-ebfbd4d1ae05http:// 86ef-ebfbd4d1ae05 • Tilastokeskus. Sosioekonominen asema

• Uusitalo M, Perttilä K, Poikajärvi K, Rimpelä M Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen paikalliset rakenteet ja johtaminen (TEJO). Esitutkimusraportti. Stakesin Aiheita 21/ fe http://urn.fi/URN:NBN:fi- fe • WHO Ottawa charter for health promotion. • WHO = World Health Organization Health promotion glossary. df df • Wilskman K, Ståhl T, Muurinen S, Perttilä K Väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnissa. Raportti kunnanjohtajien kyselystä Stakesin työpapereita 16/