OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI S-RYHMÄN PUHEENVUORO Olli Vormisto Market- ja rautakaupan toimialajohtaja Osuuskauppa Hämeenmaa
3.4.2017 44 kpl S-ryhmän toiminnan tarkoitus on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille Toiminnan tarkoitus 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
HÄMEENMAA NASTOLASSA S-MARKET NASTOLA (RAKOKIVI) 3.4.2017 HÄMEENMAA NASTOLASSA S-MARKET NASTOLA (RAKOKIVI) ABC-LIIKENNEMYYMÄLÄ NASTOLA (VILLÄHDE) S-MARKET ABC-POLTTONESTE ABC-RAVINTOLA HESBURGER SALE NASTOLA (KIRKONKYLÄ) S-RYHMÄN ASIKASOMISTAJIA NASTOLASSA => NOIN 5400 TALOUTTA => YLI 80% TALOUKSISTA TYÖLLISTÄMME NASTOLASSA 88 HENKILÖÄ (31.12.2010) 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
3.4.2017 PT-KAUPPA NASTOLASSA NASTOLAN PÄIVITTÄISTAVARAMYYNTI OLI VUONNA 2009 NOIN 34 MILJOONAA EUROA NASTOLAN LASKENNALLINEN OSTOPOTENTIAALI PÄIVITTÄISTAVARAOISSA SAMANAIKAISESTI OLI NOIN 41 MILJOONAA EUROA NASTOLALASITEN PÄIVITTÄISTAVAROISTA OSTETTIIN NASTOLASTA YLI 80%! KÄYTTÖTAVARAKAUPASTA EI OLE SAATAVISSA LUKUJA, MUTTA OLETUS ON, ETTÄ KÄYTTÖTAVAROISTA MERKITTÄVÄ OSA OSTETAAN LAHDESTA 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
3.4.2017 AJATUKSIA… KUINKA KAAVOITUKSELLA TUETAAN KAUPALLISTEN PALVELUIDEN MENESTYSTÄ? KAUPAN KEHITYSHANKKEET LÄHTEVÄT LIIKKEELLE ASIAKKAIDEN MUUTTUNEESTA/MUUTTUMASSA OLEVASTA KULUSTUSKÄYTTÄYTYMISESTÄ ON PYSTYTTÄVÄ VASTAAMAAN YMPÄRISTÖSSÄ TAPAHTUVIIN MUUTOKSIIN ON HYVÄKSYTTÄVÄ MUUTOS (EI JÄÄDÄ KIINNI VANHAAN) ON OLTAVA HYVÄ REAGOINTINOPEUS MUUTOSTRENDEJÄ asiakkaiden valikoimatoiveet kasvavat (myymäläkoko kasvaa) hinnan merkitys korostuu (on pystyttävä toimimaan tehokkaasti) autoistunut yhteiskunta vaatii hyvä liikenneyhteydet ja pysäköintitilat etenkin käyttötavaroita halutaan ostaa laajasta valikoimasta (vertailumahdollisuus) aina auki oleva yhteiskunta 24/7 (asiakaan tarve pystyttävä täyttämään eri aikoina) ympäristöasiat (osa tuotteista halutaan ostaa läheltä) 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
AJATUKSIA… MITEN NAUHATAAJAMAN KAUPALLISET PALVELUT TULISI SIJOITTUA? 3.4.2017 AJATUKSIA… MITEN NAUHATAAJAMAN KAUPALLISET PALVELUT TULISI SIJOITTUA? JOTTA KAUPPA TOIMII PITÄÄ VAIKUTUSALUEEN VÄESTÖMÄÄRÄN OLLA RIITTÄVÄ MITÄ ISOMPI VÄESTÖPOTENTIAALI SITÄ LAAJEMPI KAUPAN TARJONTA KAKSI SELKEÄÄ KAUPALLISTA KESKUSTA RAKOKIVI KAUPPAKAARI (KEHITTYMÄSSÄ) NASTOLAN VÄESTÖMÄÄRÄ EI TÄLLÄ HETKELLÄ KESTÄ MUITA ISOJA KESKUKSIA PIENEMMÄN TARJONNAN KESKUKSIA KIRKONKYLÄ VILLÄHDE UUSIKYLÄ (edellyttää väestömäärän kasvua) ASUTUSTA KAAVOITTAMALLA VAIKUTETAAN MYÖS ALUEEN MUIDEN PALVELUIDEN TARJONTAAN! 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
3.4.2017 AJATUKSIA… KUINKA ASUKKAIDEN OSTOVOIMA VOIDAAN SUUNNATA OMALLE PAIKKAKUNNALLE? ASUKKAIDEN OSTOVOIMAN SUUNTAUTUMISEEN VAIKUTTVAT KESKEISESTI ALUEEN PALVELUTARJONTA (LAAJAT PALVELUT VETÄVÄT PUOLEENSA) UUDET LIIKEPAIKAT, LAAJENNUKSET SAAVUTETTAVUUS KRIITTINEN MASSA (vetovoima kasvaa ylisuhteisesti tarjonnan kasvaessa) ASUKKAIDEN SIJOITTUMINEN SUHTEESSA PALVELUIHIN MITEN ETÄÄLLÄ KOETAAN OLEVAN VAIHTOEHTOISEN ”LAAJEMMAN” PALVELUN (AJALLISESTI, LIIKENTEELLISESTI, JNE.) TYÖPAIKKOJEN SIJAINTI OMASSA KUNNASSA NAAPURIKUNNASSA JULKISTEN PALVELUJEN SIJAINTI TERVEYDENHOITO KOULUT PÄIVÄKODIT KIRJASTO YMS. => ISO OSTOVOIMA => LAAJEMMAT PALVELUT => UUSIA ASIAKKAITA => POSITIIVINEN KIERRE 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
AJATUKSIA… KAUPAN PALVELUIDEN MONIPUOLISTAMINEN NASTOLASSA? 3.4.2017 AJATUKSIA… KAUPAN PALVELUIDEN MONIPUOLISTAMINEN NASTOLASSA? ASUKASMÄÄRÄN KASVAESSA MYÖS PALVELUTARJONTA LISÄÄNTYY MITÄ SUUREMPI ASIAKASKUNTA SITÄ LAAJEMMAT PALVELUT LISÄASUTUSTA + UUSIA TONTTEJA + TYÖPAIKKOJA NASTOLAN IMAGO ”ASU JÄRVEN YMPÄRILLÄ” TURVALLINEN HYVÄT YHTEYDET 3.4.2017 Osuuskauppa Hämeenmaa
KIITOS!