Nuorten tavoittaminen ja sitouttaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
NOTKE-hankkeen toimintamalleja nuorisotyön järjestämiseen
Huomio ! Tämä Power Point esitys sisältää Pornograaffista materiaalia LopetusEteenpäin.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Yrittäjän hyvinvoinnin tekijät
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Nuorten peliohjelmointi 2011
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
© Carita Jaden seikkailu Osa 1 Ala tulla jo!
Norssi ja Varis juttusilla
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lasten suusta.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Holma 23.9 –  Mitä alueelle kuuluu?  Mitä päihdeaiheisia asioita alueella on?  Mitä hyvää alueella jo tehdään?  Mitä pitäisi vielä tehdä nuorten.
Riippuvuus tupakoinnista
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Nuorten osaaminen ja työmarkkina-valmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan Tiedotustilaisuus tarjouspyynnöstä RoSAlab Projektikoordinaattori.
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa Elsi Torn Elsi Torn.
Yhteysopettajakoulutus
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Riippuvuus tupakoinnista
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Niko Saarinen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Hyvää elämää maaseudulla
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Nuorten tavoittaminen ja sitouttaminen Projektikoordinaattori Maiju Kannisto Ennakointi ja moniammatillisuus nuorisotyössä – takuu tulevaisuudesta? 18.4.2013

NOTKE-toiminnan järjestäminen Eri toimijoiden roolit nuorten tavoittamisessa ja toiminnan järjestämisessä ja siihen sitouttamisessa

Tavoittaminen Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen ja tavoittaminen leimaamatta Markkinointi pelkkä lehti-ilmoitus harvoin riittää, vaan osallistumiseen tottumattomia ja syrjään vetäytyviä nuoria on motivoitava Kontaktointi, tutun ihmisen kannustus Avoin vs. kohdennettu toiminta? Avoin matalan kynnyksen toiminta viedään nuorten luo Kohdennettu toiminta pienelle ryhmälle henkilökohtaisen kontaktoinnin kautta  moniammatillinen yhteistyö

Nolauksen pelko Se vaatii tosi paljon se draama, et esimerkiks se et käskee vaan et otetaan kengät pois jalasta ja tullaan piiriin, ni se on jo niin poikkeava juttu. Et kaikkii nolottaa ottaa kengät pois jalasta, ku ne ei oo ajatellu et millaset sukat mul saattaa olla, ni huomaa et niil mene jo hirveet jännitykset päälle jo siinä kohtaa. -- onko myös se, että kun se ikäryhmä on niin laaja, et ne nuoret ei oikein tiä että ketä tänne on tulossa, niin sekin varmaan vaikuttaa. Että jotenki se voi aiheuttaa turvattomuutta. Pelko heittäytymisestä, itsensä nolaamisesta, esiintymisestä. Uusien tilanteiden ja ihmisten jännittäminen

Sitouttaminen Toiminnan säännöllisyys ja jatkuvuus Kannustimet ja porkkanat Konkreettinen hyöty Hygieniapassi Toiminta osana työpajatoimintaa Houkuttimena ruoka Kokkailun yhdistäminen monenlaiseen toimintaan nuorisotiloihin, työpajalle, leiritoimintaan Viikonlopun jälkeen kokkikerho

Sitoutumattomuuden kokemus Ne vaan on, ne vaan haluu olla rauhassa. - - Ei ne tiiä itekää mitä ne tekee, ne vaan menee silleen miten kaveritki. Ja sitten tääl on jotenki totuttu tämmöseen vapaa-aikahengailuun enemmänki, nää nuoret tuolla nuorisotalolla kuiteski, että semmonen sitoutunut toiminta ehkä kammoksuttaa. Ja sitte ku mä oon vaatinu et kännykät pois ja nyt kaikki tehdään, ni on ollu sellasta vastustusta alkuun.

Ohjaaja Ohjaajan henkilökohtaiset ominaisuudet ja uskottavuus Ohjaajan rooli Tuttu vai tuntematon? opettaja nuoriso-ohjaaja ulkoinen palveluntarjoaja kisälli - oppipoika vertaisohjaaja

Ohjaaminen nuorten ehdoilla -- osa niinku toivo et tää ois joku tv, niinku joku idols-kilpailu tai joku tällanen vastaava. Et jotkut oli ihan yllättyneitä et missä ne kamerat on, ja lähti sitte menee ku ei ollu kameroita. Ja sit seuraavaks laitoinki, ku huomasin et ahaa et täällä toivotaanki tällasta idols-meininkiä, ni sitte laitettiinki vähä teatterivaloa ja vähä spektaakkelinomaisuutta yritettiin, ja että nyt tulee joku tällanen räppibiisi ja siihen piti ryhmissä tehdä musiikkivideo, mut sit ne meniki yhtäkkii iha jäihin siitä et sit se oliki liian paljon. Et me todella haettiin sitä väylää, eikä meinattu millään löytää. Musta tuntu et mä opin yhest kerrasta jotain, ai et tämmönen kakku, ja sit mä teen sitä, ni sit siä oli aina uudet ihmiset, et koskaan ne samat ihmiset ei tullu sinne jokaiselle kokeilukerralle.

Toimintaan motivoiminen Ryhmäyttäminen Yhdessä tekeminen ja heittäytyminen Tunne ryhmään kuulumisesta Liian suuri ikähaitari ongelmallinen Yhteiset työvaatteet Miten kokee muut osallistujat? Vastuun antaminen Nuorille päätösvaltaa toiminnan suunnittelussa Tehdään oikeita töitä, josta nähdään tulokset Kuka toimintaa järjestää, onko tunnettu? Ilmainen toiminta voi epäilyttää

Ryhmähenki ja onnistumisen ilo Joo, ihan näis viimesis treeneis mä huomasin, et ku me otettiin valokuvia tästä ja ku mä vaadin et kaikilla on puvustus valmiina, ni se selkeesti oli sellanen nostatus, et ku oli teatterivalot ja otettiin valokuvia, että se oli semmonen vau-hetki monelle, semmonen starba-hetki. Et selkeesti se kerta nosti sitä motivaatiota olla mukana, ja siit ehkä tuli semmonen tunne, et tästä tulee hieno ja tästä tulee valmis esitys pian. Ja sen jälkeen on kyllä huomannu, että se motivaatio osallistua on ollu erilainen.

Innostavat tekemisen aiheet sit ku on muutaman semmosen jutun keksiny mitä ne on innostunu tekemään [käsityöpajalla], ni sit se onki ollu et niiton yhtäkkiä kolme-neljäkymmentä yhtä aikaa.

Vastuun antaminen Selkeesti nää nuoret ei oo tottunu siihen et niitten mielipidettä kysytään ja he saa päättää ite omista säännöistään. -- Se meininki on ollu vähän sellasta, et ehkä niiltä ei oo vaadittu tarpeeks, että on annettu lupa istuskella ja räplätä kännykkää. Että ei o ollu sellasta paloo tehdä sitä hommaa. - - ni täs [draamakerhossa] on tämmönen valinnan paikka ja semmonen hyvin konkreettisesti näkyvä, ja omat valinnat näkyy hyvin selkeesti siinä. Et kaikki mitä on halunnu tehdä ni saa tehdä, ja on annettu paljon niille vaikuttamisen mahdollisuuksia, ja vaadittuki sitä.

Tuttu kiinnostaa, uusi epäilyttää Mä luulen et tääl ei oo kokemusta tällä alueella vielä tällasesta toiminnasta [draamakerho], et mitä se on, ja se vähän pelottaa vielä.- - Seki varmaan auttaa, et nyt ku tää koko koulu näkee tän esityksen, niin ne näkee et, aa, tällasta ne on tehny siellä. Ni se on heti ymmärrettävämpi muoto, et okei tämmösestä on kysymys ja haluaisin ehkä olla mukana itse. Mä tekisin sen [mahdolliset uudet kerhot] kunnan alaisuudessa, nuorisotoimen alaisuudessa, ni sinne tuliski porukkaa. Just sen takia et se tiedetään, tätä [Notke-hanke] ei tiedetä.

Tila Toiminta sinne, missä nuoret muutenkin ovat Nuorisotaloille viedyt kerhot ja työpajat Kouluissa järjestetyt kerhot ja kurssit Työpajalla järjestetty kurssi halutaanko tilaan tulla? Kaikki eivät identifioidu kouluun tai nuorisotalolle  Tarjolle myös ”neutraalien” tilojen toimintaa, esim. nuorisoteatteri Kulkuyhteydet Leirit pois arjen ympyröistä

Tilojen kokeminen Mennään sinne missä ne nuoret viettää sitä vapaa-aikaa. Mä luulen että myöski ongelma tää, että kurssi on täällä koulun tiloissa, et nää oppilaat mieltää sen kouluks, et ne haluu pois täältä, et ku koulu on ohi ni ne ei haluu tulla tänne enää sen jälkeen. Et se oli yks ongelma.

Aikataulu Mihin aikaan? Kuinka pitkäkestoinen toiminta? Koulun jälkeen koululle palaaminen ei innosta  suoraan koulun jälkeen Kuinka pitkäkestoinen toiminta? Intensiivikurssi vs. mikä on liian usein? Milloin aloittaa mainostus? Toimintaa täytyy markkinoida moneen kertaan, kerralla ei jää muistiin, pitää olla myös viime hetken muistutus

Ajan kokemus Jos järjestetään just sillon, ku ne on nuokkarilla, niin ne lähtee mukaan, vaik ne ei olis kuullukaan koko jutusta.

yhteystiedot http://rosa.utu.fi/notke Projektin vastuullinen johtaja Projektikoordinaattori Maiju Kannisto p. 02-333 6536 / 040 3531018 maiju.kannisto@utu.fi Projektitutkija Liisa Reunanen liisa.reunanen@utu.fi Projektin vastuullinen johtaja Professori Osmo Kivinen osmo.kivinen@utu.fi Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE Hämeenkatu 1 20014 Turun yliopisto ruse@utu.fi