Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMiina Seppälä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Nuorten osaaminen ja työmarkkina-valmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan Tiedotustilaisuus tarjouspyynnöstä 13.11.2012 RoSAlab Projektikoordinaattori Maiju Kannisto
2
Nuorten syrjäytyminen Syrjäytyminen pinnalla yhteiskunnallisessa keskustelussa – Negatiivinen elämänprosessi – ”Ihan tavallisia asioita” Vapaaehtoisuus ja järjestösektorin aktivoiminen Mistä syrjäydytään? – Työstä, koulutuksesta, kavereista, tietoverkoista, vallasta jne. Kuka on syrjäytymisvaarassa? – Käsitteen epämääräisyys ja leimaavuus – Syrjäytyminen vs. marginalisoituminen Vaihtoehtojen tarjoaminen kaikille, aikuiskontaktit, uusien ystävien saaminen ja aktivoiminen ennaltaehkäisynä nuorten syrjäytymiseen miltä tahansa elämänalueelta
3
NOTKE-HANKE
4
NOTKE=Nuorten osaaminen ja työmarkkina- valmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan Toteutus:Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskus Rahoitus:Euroopan Sosiaalirahasto ja kuntarahoitus 400 000 € Toiminta-alue:Lieto, Kaarina ja Turku Kesto:1.6.2010–31.5.2013
5
Tavoitteet ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä koulutuksesta ja muusta elämästä parantaa nuorten työelämävalmiuksia ja elämänhallintaa yhteisöllisen toiminnan avulla auttaa löytämään nuorelle sopivaa koulutusta tai lähestyä työelämää tekemällä oppimisen kautta auttaa nuoria ammatin löytämisessä tarjota itsetunnolle tärkeitä onnistumisen kokemuksia
6
Tavoitteet pyrkiä edistämään järjestöjen, yritysten ja kuntien yhteistoimintaa Monialainen yhteistyö, jossa kunnat, järjestöt, yritykset ja muut tahot järjestävät koordinoidusti yhteistyössä nuorille yhteisöllistä ja työelämätaitoja edistävää toimintaa hyvien käytäntöjen löytäminen ja levittäminen syrjäytymisen ehkäisyyn ja nuorten toiminnan järjestämiseen Hyviä toimintatapoja järjestää toimintaa ja tavoittaa nuoria hankkeessa testataan myös sähköisen dokumentoinnin järjestelmää toiminnan seurannan ja organisoinnin tukena
7
NOTKE-toiminta Kenelle? suunnattu ensisijaisesti peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa oleville 13–19-vuotiaille nuorille kohderyhmälle maksutonta nuorille avointa toimintaa heidän lähiympäristössään Miten? tavoitteellinen ja tavoittava toiminta – erilaisia tapoja kohdentaa toimintaa ei leimaavaa toimintaa Milloin? Kohderyhmän mukaan, esim. koulun jälkeen toimintaa myös loma-aikaan (huom. syrjäytymisvaara) Missä? järjestetään eri tiloissa yhteistyössä koulujen, nuorisotoimen, yritysten ja yhdistysten kanssa
8
KILPAILUTUS
9
Tarjouspyyntö nuorten toiminta järjestetään Turun, Kaarinan ja Liedon alueella Mukaan avoimesti miltä vain alalta uudet ideat nuorten toimintaan nuorille eri aloja tutuksi vaaditaan kykyä toimia nuorten kanssa ja suunnitella tavoitteellista ja nuoria tavoittavaa toimintaa eduksi katsotaan nuorten toiminnan konkreettiset kytkökset työelämään
10
Kilpailutuksen prosessi NOTKE koordinoi
11
Palvelunosto ESR-hankkeessa oltava kilpailutus hankinnoista Palvelun tarjoajalla oltava Y-tunnus Palvelun tarjoaja ei ole työsuhteessa hankkeeseen, vaan koko toiminta ostetaan palveluna hankintasopimuksella ja järjestäjä laskuttaa hanketta tarjoukseen lasketaan kokonaissumma koko toiminnan suunnittelusta, valmistelusta ja järjestämisestä – Erittele tarjouksen henkilöstökulut, tarvikkeet ja mahdolliset muut kulut, ALV näkyviin
12
Palvelunosto: vastuut NOTKE-hanke vastaa markkinointimateriaali nuorten vakuutukset mahdolliset kuljetukset tilat voidaan järjestää hankkeen kautta, mutta halutessaan tarjoukseen voi sisällyttää tilavuokran eriteltynä yhteistyön koordinointi hankkeen raportointi Palvelun tarjoaja – järjestäjä vastaa toiminnan suunnittelu ja valmistelu toiminnan markkinointi ohjaus tarvikkeet toiminnasta raportoiminen = toimittaa osallistujalistat ja -lomakkeet, yhteys projektikoordinaattorin kanssa
13
Palvelunosto: valintaperusteet Tarjouksen valintaperusteena käytetään: – 40 % palvelun toteuttamissuunnitelman toteuttamiskelpoisuutta (kerhosuunnitelma) – 30 % pätevyyttä täyttää NOTKE-toiminnan tavoitteet ja vaatimukset – 30 % hintaa Tarjouksen avaaminen ja vertailu – Hankkeen tavoitteet, kohderyhmän tavoittaminen, pätevyys, hinta – Arvioidaan kokonaistilanne, hankkeen toiminta eri alueilla ja budjetti
14
Liite tarjoukseen: Kerhosuunnitelma Kerhon nimi Vetäjän yhteystiedot Kerhon tavoite miksi & miten: – Huom. tavoitteen tuettava joko nuorten yleistä elämänhallintaa tai työmarkkinavalmiuksia Kerhon toiminta: - Milloin (aikaväli, viikonpäivä, kellonaika), missä, kenelle? - Toiminnan sisältö (jokaiselle kerhokerralle oltava jonkinlainen alustava idea) Kerhosuunnitelman arviointi: – kuinka hankkeen tavoitteet on huomioitu – erityisesti kiinnitetään huomiota konkreettisiin työelämäyhteyksiin ja innovatiivisiin ideoihin tavoittaa nuoria ja motivoida heitä mukaan toimintaan
15
Toiminnan muoto Toiminta kevään 2013 aikana, aikavälillä 7.1.–31.5.2013 Toimintaa eri muodoissa workshopeista säännölliseen koko kevään toimintaan A.lyhytkestoinen toiminta eli intensiivikurssi 2 kertaa viikossa 1–2 tuntia kerrallaan, max. 6 viikon ajan, eli yhteensä max. 24 tuntia toimintaa + suunnittelu, valmistelu ja muu järjestely B.pidempiaikainen kerho, kokoontuen kerran viikossa 1–2 tuntia kerrallaan, max. 20 viikon ajan, eli yhteensä max. 40 tuntia toimintaa + suunnittelu, valmistelu ja muu järjestely Kerhon aikataulun yksityiskohdista voidaan neuvotella tarkemmin järjestäjän kanssa tarjousten jättämisen jälkeen
16
NOTKE-TOIMINTAA
17
Toteutuneet NOTKE-kerhot projektin toimintakausilla Tilannekatsaus: kerhot I 1.6.-31.12.2010 II 1.1.-31.6.2011 III 1.7.-31.12.2011 IV 1.1.-30.6.2012 V 1.7.-31.12.2012 VI 1.1.-30.5.2013 Näin teen kentän pelikuntoon ja pelaan pesistä (L) Autan, ohjaan ja opastan (L) Kv-klubi (L) Kättentaitojen paja (L) Vaihtoehtoja vapaa- aikaan (L) Liikuntaclubi (L) Kulttuurikerho (K) Kokkikerho (K) Vaihtoehtoja vapaa- aikaan 7.4.–26.5. (K) Kuvataidekerho (K) Remontti- ja rakennusleiri 17.–19.6. ja 30.6.–3.7. (K)Pääsiäisen rakennus & kokkaus & eräleiri 5.-9.4. (K) Rakennus & kokkaus & erä & dokumentointileirit 2.-8.7. & 30.7.–5.8. & 6.- 9.12. (K) Eräleiri 19.–23.10. (K) Eräleirit 17.–21.10. & 27.12.2012–3.1.2013 (K) JuJutsu & Karate (T) Varisshow-musikaalikerho (T) Capoeira (T) Hands on! Kädentaitoprojekti (T)
18
NOTKE-toiminnan erilaisia toimintatapoja Kaarinassa – Kohdennettua toimintaa Piispanlähteen koulun kautta kohderyhmän tavoittaminen ja koulun tilojen hyödyntäminen – Erityisoppilaille kohdennettua toimintaa Liedossa – Avointa, matalan kynnyksen yhteisöllistä toimintaa – Vertaisohjaajat, osallistavaa toimintaa – Yhteistyö kunnan nuorisotoimen kanssa Turussa – Toimintaa kohdennettu erityisesti maahanmuuttajataustaisille ja peruskoulun jälkeen paikkaansa etsiville – Varissuo: musikaalikerho Turun Normaalikoululla, Varissuon Nuorisotalolla capoeiraa, kädentaitopaja – Vasaramäki: nivelvaiheen ongelmat, keskeyttäjille ”Club Kupittaa” – TAI: maahanmuuttajien ja ammattistartin valmentavaan koulutukseen sitouttaminen
19
NOTKE-toiminnan haasteita Kohderyhmän tavoittaminen – Missä järjestetään? Milloin? Kuinka kauan kestää? – Vaikka toiminta olisi kuinka kiinnostavaa, on löydettävä jokin linkki, miten tavoittaa nuoret Nuorten sitoutuminen toimintaan – Haastava kohderyhmä 13–19-vuotiaat Noudatettava ESR-hankebyrokratiaa – Ilmainen toiminta voi olla epäilyttävää – Osallistumislistat – Ei saa tarjoilla ruokaa
20
NOTKE-toiminnan hyviä käytäntöjä Mennä sinne, missä nuoret ovat mm. nuorisotilat Selkeä motiivi toiminnalle – esim. perusopetuksen TET-jakso on voitu suorittaa NOTKE-kerhon kokkikerhon kautta Ohjaajan merkitys – mm. oppipoika–kisälli -toimintaa eli ammattikoululaisten antamaa vertaisohjausta peruskoululaisille – motivaatio Eri toimijoiden yhteistyö
21
Yhteystiedot http://rosa.utu.fi/notke Projektikoordinaattori Maiju Kannisto p. 02-333 6536 / 040 3531018 maiju.kannisto@utu.fi Projektin vastuullinen johtaja Professori Osmo Kivinen osmo.kivinen@utu.fi Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE Hämeenkatu 1 20014 Turun yliopisto ruse@utu.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.