Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy Osmo Santamäki
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences SAMK Aloitus vakinaisena ammattikorkeakouluna Kokeilussa syksystä Mukana aluksi 7 oppilaitosta, vuodesta 1996 mukaan 6 oppilaitosta lisää. Pohjalla 13 eri-ikäistä ja erisuuruista viidessä eri kaupungissa sijaitsevaa oppilaitosta. Kuusi osaamisaluetta: Hyvinvointi, terveys, palveluliiketoiminta, logistiikka ja meriteknologia, energia ja rakentaminen sekä informaatioteknologia Neljä paikkakuntaa: Huittinen, Kankaanpää, Pori ja Rauma Opiskelijamäärä noin 6300 Henkilöstömäärä noin 450 Ylläpitäjä Satakunnan ammattikorkeakoulu OY ( alkaen) Osa Satakunnan korkeakoululaitosta
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tutkintoon johtava koulutus Amk-tutkintoon johtava koulutus –22 koulutusohjelmaa, joista 4 englanninkielistä Ylempään amk-tutkintoon johtava koulutus –8 ohjelmaa, joista yksi englanninkielinen Tutkinnon suorittaneita > , joista ylempiä tutkintoja noin 200
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia Paikallinen tuntemus lisääntyi –Missä muut menevät OKM:n arkkitehtuuriperiaatteiden selventyminen Konkreettisuus Arkkitehtuurityön keskeinen merkitys Alueellisen yhteistyön mahdollisuudet ja tarpeet tulivat esiin
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Viitearkkitehtuurin selkeytyminen ja konkreettisuus Opintohallinnon yhteentoimivuus kansallisen viitearkkitehtuuriin ja oppijan keskitettyihin palveluihin
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Yleiskuva omasta tilanteesta 12/2013 Yleinen analyysi yhteensopivuus 10 osa-alueella kehittäminen käynnissä 15:ssa kehittämistä ei ollut menossa 7 osa-alueella suuri osuus avoimena Johtopäätös avoimena olevat mukaan eniten avoimena periaatetason ja johdon osa-alueilta ARKKITEHTUURITYÖN KEHITTÄMINEN
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tavoitevisio 2017 Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Opintohallinnon kehittämispolku pähkinänkuoressa Pitkäjänteinen ja tavoitteel- linen kehittäminen 2. päävaihe: Kehittäminen Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa Palveluväylään liittyminen 2. päävaihe: Kehittäminen Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa Palveluväylään liittyminen päävaihe: Tulosten varmistaminen Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa Palveluväylän käyttäminen 3. päävaihe: Tulosten varmistaminen Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa Palveluväylän käyttäminen päävaihe: Kehittämisen käynnistys Arkkitehtuurikuvaus aloitettu Virta tiedonsiirron käyttöönotto Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto Osaamisen kartoitus aloitettu Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla SOA 1. päävaihe: Kehittämisen käynnistys Arkkitehtuurikuvaus aloitettu Virta tiedonsiirron käyttöönotto Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto Osaamisen kartoitus aloitettu Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla SOA Rehtori / korkeakoulupalvelut, tietohallintojohto, tietohallinto, opintopalvelut Organisointi
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Arkkitehtuurityön selkeytyminen KA-työ on ollut lähinnä tietohallinnon toimintaa –Myös KOHVI oli tietohallintovetoinen Kokonaisarkkitehtuuria ollaan ottamassa selkeäksi osaksi projektisalkunhallintaa Prosessia ja roolituksia kehitetään Arkkitehtuurikäsittelylle keskeinen rooli
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences
Lopuksi Yhteensopivuus on edennyt ja on osoitettavissa em. mittareilla Alueen toimijoilla on erilaisuudesta huolimatta paljon yhteisiä piirteitä Yhteistyötä kannattaa tiivistää Osmo Santamäki Tietohallintopäällikkö Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy