Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen opintohallinto kohti yhteentoimivuutta Seminaari Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Tilannekatsaus • Oppijat uratiedon etsijöinä ja rakentajina oposeminaarin antia •Hankekokonaisuuden määrittelytyön uudelleen organisointi.
Suomen koulutusjärjestelmä
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Opintohallinnon kehittämispolku <Organisaatio> X. X
Savonian koulutus tulevaisuudessa Vararehtori Mervi Vidgrén
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Kauniaisten tietohallintostrategia
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
ERespa viitoittaa tietä eReseptiin Projektoinnin työpaja yrityksille kevät 2013 Työpaja-osuus.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tietovarastofoorumi Toisen asteen tietovarastotilanne
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
06/16.
Tavoitteet ja mittarit 2015
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Esityksen transkriptio:

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy Osmo Santamäki

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences SAMK Aloitus vakinaisena ammattikorkeakouluna Kokeilussa syksystä Mukana aluksi 7 oppilaitosta, vuodesta 1996 mukaan 6 oppilaitosta lisää. Pohjalla 13 eri-ikäistä ja erisuuruista viidessä eri kaupungissa sijaitsevaa oppilaitosta. Kuusi osaamisaluetta: Hyvinvointi, terveys, palveluliiketoiminta, logistiikka ja meriteknologia, energia ja rakentaminen sekä informaatioteknologia Neljä paikkakuntaa: Huittinen, Kankaanpää, Pori ja Rauma Opiskelijamäärä noin 6300 Henkilöstömäärä noin 450 Ylläpitäjä Satakunnan ammattikorkeakoulu OY ( alkaen) Osa Satakunnan korkeakoululaitosta

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tutkintoon johtava koulutus Amk-tutkintoon johtava koulutus –22 koulutusohjelmaa, joista 4 englanninkielistä Ylempään amk-tutkintoon johtava koulutus –8 ohjelmaa, joista yksi englanninkielinen Tutkinnon suorittaneita > , joista ylempiä tutkintoja noin 200

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia Paikallinen tuntemus lisääntyi –Missä muut menevät OKM:n arkkitehtuuriperiaatteiden selventyminen Konkreettisuus Arkkitehtuurityön keskeinen merkitys Alueellisen yhteistyön mahdollisuudet ja tarpeet tulivat esiin

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Viitearkkitehtuurin selkeytyminen ja konkreettisuus Opintohallinnon yhteentoimivuus kansallisen viitearkkitehtuuriin ja oppijan keskitettyihin palveluihin

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Yleiskuva omasta tilanteesta 12/2013 Yleinen analyysi yhteensopivuus 10 osa-alueella kehittäminen käynnissä 15:ssa kehittämistä ei ollut menossa 7 osa-alueella suuri osuus avoimena Johtopäätös avoimena olevat mukaan eniten avoimena periaatetason ja johdon osa-alueilta ARKKITEHTUURITYÖN KEHITTÄMINEN

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tavoitevisio 2017 Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Opintohallinnon kehittämispolku pähkinänkuoressa Pitkäjänteinen ja tavoitteel- linen kehittäminen 2. päävaihe: Kehittäminen  Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu  Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa  Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n  HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen  Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa  Palveluväylään liittyminen 2. päävaihe: Kehittäminen  Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu  Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa  Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n  HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen  Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa  Palveluväylään liittyminen päävaihe: Tulosten varmistaminen  Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle  Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä  Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu  Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa  Palveluväylän käyttäminen 3. päävaihe: Tulosten varmistaminen  Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle  Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä  Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu  Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa  Palveluväylän käyttäminen päävaihe: Kehittämisen käynnistys  Arkkitehtuurikuvaus aloitettu  Virta tiedonsiirron käyttöönotto  Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto  Osaamisen kartoitus aloitettu  Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla  SOA 1. päävaihe: Kehittämisen käynnistys  Arkkitehtuurikuvaus aloitettu  Virta tiedonsiirron käyttöönotto  Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto  Osaamisen kartoitus aloitettu  Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla  SOA Rehtori / korkeakoulupalvelut, tietohallintojohto, tietohallinto, opintopalvelut Organisointi

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Arkkitehtuurityön selkeytyminen KA-työ on ollut lähinnä tietohallinnon toimintaa –Myös KOHVI oli tietohallintovetoinen Kokonaisarkkitehtuuria ollaan ottamassa selkeäksi osaksi projektisalkunhallintaa Prosessia ja roolituksia kehitetään Arkkitehtuurikäsittelylle keskeinen rooli

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences

Lopuksi Yhteensopivuus on edennyt ja on osoitettavissa em. mittareilla Alueen toimijoilla on erilaisuudesta huolimatta paljon yhteisiä piirteitä Yhteistyötä kannattaa tiivistää Osmo Santamäki Tietohallintopäällikkö Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy