Helmikuu 2014 CIMO Rovaniemi klo Hakuneuvonta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helmikuu 2014 CIMO Oulu klo Hakuneuvonta
Advertisements

1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kyläläisten Eurooppa Avustukset kansalaisjärjestöjen käynnistämille hankkeille Esim. tapahtumia, selvityksiä, opetus- ja koulutusmateriaalien laatimista,
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mikä on PIC-koodi ja mihin sitä tarvitaan?
Ajankohtaista CIMO LLP – Comenius päättyy 2013 UUSI OHJELMA ”Erasmus for All ” : KA1 – Learning Mobility of Individuals KA2 – Cooperation.
Rendez-vous 21: what does it take to be 21 in the 21st century Maritta Riekki Myllytullin koulu CIMO
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Laadukkaita palveluja vaivattomasti Pohjois-Pohjanmaan maistraatti Oulun yksikkö Registration of foreign citizens.
KA1 yleissivistävälle koulutukselle
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Erasmus + Yleissivistävä koulutus
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
ENG Masters, part 2, Citing
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
EU-hakemusten arviointi EU-rahoitusinfo järjestöille Tampere Teija Mankkinen Tutkimus- ja kehittämispäällikkö, YTT Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.
Mobility Tool+ Raportointikoulutus Erasmus+ yleissivistävän koulutuksen KA1 –hankkeille
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Apply application system for BIZ (doc) Instructions for evaluators / Ohjeet arvioitsijoille TK/Opitieto.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
Vuoden 2016 haku CIMO Hakuohjeet ja –lomake
Laadukas Erasmus+ KA1 Hyvät käytännöt – kehitä osaamistasi Euroopassa! Yleissivistävän koulutuksen kansainvälisyyspäivät Paikka: Frami B,
Erasmus+ Mitä se tarjoaa urheiluseuroille? WELCOME TO ERASMUS+
Suomen Akatemian avoimen tieteen linjaukset
Reports in Apply / eAge system
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
LEED projektityö ohjeet – Porvoo Campus
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Erasmus+ Sport 265 milj € WELCOME TO ERASMUS+
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 4
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Ready, steady....GO & GET INTERNATIONAL Kansainvälisyys on taitolaji
AINO LISÄMENOARVIO Edustajisto
MyData – asiakas keskiöön
Yhdessätekemistä yli rajojen
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Yhdessä energisempi tulevaisuus - Energiansäästöviikko alkaa!
Risk analysis, risk attitudes
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
Akkreditointihaku KA109 Infotilaisuus hakijoille
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Hankeviestintää - miksi ja miten?
LOPPURAPORTIN TEKO. Erasmus+ yleissivistävän koulutuksen LOPPURAPORTIN TEKO + kertaus MT+ KA1 –hankkeille
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Language proficiency requirements implementation in Finland
Erasmus+ KA2 pähkinänkuoressa
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Erasmus+ KA101 täydennyskoulutushanke -hakuneuvontawebinaari 17.1.
© Haaga-Helia StartUp School
Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 12. 3
Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 25. 4
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
New digital solutions for lifelong learners
Esityksen transkriptio:

Helmikuu 2014 CIMO Rovaniemi 5.2.2014 klo 13-16.15 Hakuneuvonta Erasmus+ -ohjelman KA1 liikkuvuus Yleissivistävälle koulutukselle (Comenius) CIMO Rovaniemi 5.2.2014 klo 13-16.15 Helmikuu 2014

Hakemuksen kirjoittaminen Johdonmukainen tarina; eri osat liittyvät toisiinsa Kaikkiin hakulomakkeen kysymyksiin vastataan Koulun koulutustarve = osaamisvaje, työn haasteet, ongelma → OPS, kunnan mahd. suunnitelma, Eurooppa 2020 ja Koulutus 2020 Mitä positiivisia vaikutuksia koulutuksella on 1) koululle 2) opetushenkilöstölle 3) oppilaille 4) vastaanottavalle organisaatiolle ja muille Mitä hyötyä on siitä, että kurssi on eurooppalainen ja se pidetään ulkomailla – miksei Suomessa järjestettävä koulutus? Kenelle ja miten aiotaan kertoa koulutuksesta ja levittää opittua? Hakemuksen arviointilomake on verkossa ja kriteerit Erasmus+ Programme Guide sivulla 57 Erasmus+ Programme Guide (pdf)

Relevance of the project (max. 30 points) (min. 15 points) KA1 AWARD CRITERIA (s. 57) min 60 / max 100 points Projects will be assessed against the following criteria Relevance of the project (max. 30 points) (min. 15 points) The relevance of the proposal to: the objectives and priorities of the Action (see section "What are the aims of a mobility project") the needs and objectives of the participating organisations and of the individual participants The extent to which the proposal is suitable for: producing high quality learning outcomes for participants reinforcing the capacities and international scope of the participating organisations Quality of the project design and implementation (max. 40 points) (min. 20 points) The clarity, completeness and quality of all the phases of the project proposal (preparation, implementation of mobility activities and follow up) The consistency between project objectives and proposed activities The quality of the European Development Plan of the applicant organisation The appropriateness of measures for selecting and/or involving participants in the mobility activities The quality of the practical arrangements, management and support modalities The quality of the preparation provided to participants The quality of arrangements for the recognition and validation of participants' learning outcomes, as well as the consistent use of European transparency and recognition tools Impact and dissemination The quality of measures for evaluating the outcomes of the project The potential impact of the project: on individual participants and on the participating organisations during and after the project lifetime outside the organisations and individuals directly participating in the project, at local, regional, national and/or European levels The appropriateness and quality of measures aimed at disseminating the outcomes of the project within and outside the participating organisations

Relevance of the project Hankkeen relevanssi "What are the aims of a mobility project“ ks. s. 33 Hakemus on yleissivistävän koulutuksen alalta ja kohteena on koulun henkilökunta ja heidän tietojensa ja taitojensa lisääminen esim. opetushenkilökunnan kyky vastata oppilaiden tarpeisiin ja ottaa huomioon kulttuurien moninaisuus uudet opetusmenetelmät ja innovatiiviset lähestymistavat koulun johdon tietojen ja taitojen kohentaminen täydennyskoulutuksen tunnustaminen koulutuksen eurooppalainen ulottuvuus Koulun ja henkilökunnan tarpeet; miten liikkuvat hlö:t valitaan Koulutus vastaa tarpeisiin ja saavutetaan tarvittavat tulokset Liikkuvuuden suhde koulun kv-toimintaan; aloittaa – jatkaa hanketta max. 30 pistettä, min. 15 pistettä Erasmus+ Programme Guide (pdf)

Quality of the project design and implementation Hankkeen suunnittelun ja toteutuksen laatu Eri hankevaiheiden selvyys, aukottomuus ja laatu valmistautuminen, toteutus ja seuranta hyvin suunniteltu ja selkeä aikataulutus toiminta on selkeää, sisällökästä ja realistista hankkeen tavoitteiden ja suunnitellun toiminnan johdonmukaisuus toiminta on suhteutettu tavoitteisiin, koulutuksen (tapa, määrä, kesto) vastaa ja on koululle realistinen on vastinetta rahalle eurooppalaisen kehityssuunnitelman laatu koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan mahdollinen eTwinning –työkalun käyttö osallistuvan henkilökunnan valinta avoin, läpinäkyvä ja valintakriteerit ovat koululla selkeästi määritetty ja varmistaa, että osallistuvat omaavat relevantin profiilin valmistautumisen ja käytännön järjestelyiden laatu kuinka koulu tunnustaa henkilöstön saavuttamat tiedot ja taidot esim. Europassi max. 40 pistettä, min. 20 pistettä Europassi

Impact and dissemination Vaikutus ja levitys Arviointimenetelmä: yksittäisten liikkuvuuksien tulokset ja myös koko hankkeen osalta – laatu ratkaisee onko tavoitteet saavutettu ja onko eri osapuolten odotukset kohdanneet Hankkeen vaikutukset positiivinen konkreettinen vaikutus osallistujien tietoihin ja taitoihin, sekä kouluun ja ehkä myös vastaanottavalle organisaatiolle hankkeen kerrannaisvaikutus koululla ja mahdollisesti laajemmin esim. kunnan muihin kouluihin hankkeen tulokset sisällytetään hallintoon, käytäntöön ja/tai opetussuunnitelmaan Levitystapojen sopivuus ja menetelmien laatu sekä koulussa että sen ulkopuolella selkeä levityssuunnitelma; menetelmä ja kanavat, tunnistaa kohderyhmät ja keskeiset kerrannaisryhmät (muut saman aineen opettajat, paikallishallinto, järjestöt, lehdet, some, paikalliset ja kansalliset tapahtumat) max. 30 pistettä, min 15 pistettä

Hylkäysperusteet Mihin hakemus yleisimmin kaatuu? Hakemuksen perustelut ovat liian niukat ja yleiset → enemmän konkretiaa! Hyötyjä on tarkasteltu suppeasti, vain yhdestä näkökulmasta → perustelut tulisi laatia kattavasti ja eri näkökulmat (organisaatio, opetushenkilökunta) huomioiden Kaikkiin kysymyksiin ei ole vastattu → pisteitä saa vain siitä, mikä on kirjoitettu hakemukseen Liian kevyt koulutus tai puutteellinen kuvaus → koulutuksen oltava riittävän tarkasti kuvattu, ei turismia! Joskus hakemuksesta löytyy hyviä aineksia, mutta palaset eivät loksahda yhteen → hakemuksen perusteluista rakennettava kokonaisuus, joka aukeaa hakemuksen ulkopuoliselle arvioitsijalle Kelpoisuussyyt: hakemus tulee myöhässä, koulutus ei ajoitu sopimuskaudelle (haetaan väärään aikaan)

Vahva hakemus on Kokonainen (ongelmat, ratkaisut, kohderyhmät, budjetti, kohde, resurssit, kyky – kaikki vastaa toisiaan) Yksinkertainen (tavoite, lähestymistapa) Tietoon perustuva (tarveanalyysi) Selkeä (identifioi ehdotuksen tarpeen, ratkaisut ja tuotoksen) Huolellisesti suunniteltu (mitä tehdään? kuinka kauan? millä resursseilla?) Täsmällinen (ei pidä mitään tietoa itsestäänselvyytenä, se mikä ei ole hakemuksessa ei voida ottaa huomioon Rajattu (selkeä aihe; vaikka voi olla moninainen)

Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility Hakemusluonnos on komission sivulla Erasmus+ KA1 –hakemusluonnos

Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility PIC-koodi ECAS-tunnus Tämän hetkisen tiedon mukaan koulu hakee PIC-koodin – TIETO VARMISTUMASSA ohje tulee CIMOn Erasmus+ -verkkosivulle viikolla 7, www.cimo.fi/erasmusplus lyhyt ohje 1. ECAS-tunnus tarvitaan, jotta pääsee tekemään PIC–koodin 2. PIC-rekisteröityminen, josta saa 9-numeroisen koodin hakulomakkeeseen 3. PIC/URF -tietokantaan ladataan lomakkeita oikeussubjektilomake (Legal Entity form) tilitietolomake (Financial Identification form) ECAS = European Commission Authentication Service PIC = Personal Identification Code URF = Unique Registration Facility

Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility Keskeisin osa hakemusta European Development Plan - eurooppalainen kehityssuunnitelma Relevance of the project, ks. seuraavat lomakkeen kysymykset E. Description of the Project F. Participants' Profile F.1. Learning Outcomes Competences Certificate

Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility Quality of the project design and implementation, ks. seuraavat lomakkeen kysymykset G. Preparation G.1. Practical Arrangements G.2. Project Management G.3. Preparation of Participants H. Main Activities main activities H.1. Activities' Details J. Budget K. Project summary Impact and dissemination, ks. seuraavat lomakkeen kysymykset I. Follow-up I.1. Impact I.2. Dissemination of projects' results I.3. Evaluation

Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility Checklist: Before submitting your application form to the National Agency, please make sure that it fulfils the eligibility criteria listed in the Programme Guide and check that: you have used the official Key- Action 1 application form. all relevant fields in the application form have been completed. the application form is submitted to the National Agency of the country in which your organisation is established. the application form has been completed using one of the official languages of the Erasmus+ Programme Countries. you have annexed all the relevant documents: the Declaration of Honour signed by the legal representative mentioned in the application. the mandates of each partner to the applicant signed by both parties. all participating organisations have uploaded the documents to give proof of their legal status in the participants' portal (for more details, see the section "Selection Criteria" in Part C of the Programme Guide). for grants exceeding 60 000 EUR, you have uploaded the documents to give proof of your financial capacity in the participants‘ portal (for more details, see the section "Selection Criteria" in Part C of the Programme Guide). Not applicable in the case of public bodies or international organisations. you are complying with the deadline published in the Programme Guide. you have saved or printed the copy of the completed form for yourself