Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 25. 4

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 25. 4"— Esityksen transkriptio:

1 Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 25. 4
Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille Mobility Tool+ loppuraportti

2 OHJEET Perusohje on osoitteessa
wwstructure/122059_MTohje2017.pdf Kaikkien osallistujien osallistujaraportin pitää olla vastaanotettu MT+:ssa Loppuraportti wwstructure/165617_MT_Loppuraporttiohje pdf Loppuraportti on tehtävä 60 päivän kuluessa hankkeen päättymisestä Loppuraportin allekirjoittaa allekirjoitusoikeuden omaava henkilö eli käytännössä sama henkilö joka allekirjoitti hakemuksenne 22/06/2019 Opetushallitus

3 PERUSASIAT MOBILITY TOOL+

4 Mikä Mobility Tool+? Mobility Tool+ on Erasmus+ -hankkeiden sähköinen hallinnointi- ja raportointialusta Kaikki liikkuvuusjaksot viedään MT+:aan Liikkuvuushankkeen loppuraportointi tehdään MT+:ssä

5 Introduction Mobility Tool+
School Univeristy VET Mobility Tool A Common and Integrated Web Platform for Collaborating, Managing and Reporting on Erasmus+ Mobility Projects Organisation DG EAC Beneficiary Mobility Tool is a web platform tool for collaboration, managing and reporting for projects under the Erasmus+ Programme of the European Commission. It is developed by the European Commission to be mainly used by the beneficiaries of mobility projects. Participants National Agency

6 Mitä MT+:ssa tehdään? Hankkeen yhteyshenkilöllä on pääsy hankkeen tietoihin ja hän voi katsella ja muokata hankkeen tietoja hallinnoida ja lisätä muita käyttäjiä hallinnoida ja lisätä organisaatiota luoda ja hallinnoida liikkuvuuksia hallinnoida ja seurata osallistujaraportteja tehdä loppuraportin Hakemuksesta on siirretty tietoja MT+ -alustalle hankkeen perustiedot hakemuksessa mukana olevat organisaatiot yhteyshenkilöt hyväksytty budjetti

7 Kirjautuminen Kirjautuminen MT+ osoitteessa Kirjautumiseen käytetään hankkeen yhteyshenkilön EU Login -tunnuksia (ent. ECAS) sähköpostiosoitteen oltava sama kuin hakemuksessa ollut osoite Kun olet kirjautunut niin klikkaa hankenumeroa Ohje koordinaattorille kannattaa lukea us/osallistujalle

8 Hakemuksessa ollut sähköpostiosoite
pp Hakemuksessa ollut sähköpostiosoite Tee tili hakemuksessa olleella sähköpostiosoitteella

9 Osallistujaraportin luominen
Kun koulutus on varmistunut, hankkeen koordinaattori täydentää MT+ -alustalle 1. kurssipaikan tai job shadowing –kohdekoulun tiedot 2. kurssille tai job shadowigiin osallistuvan henkilön tiedot Ulkomaanjakson jälkeen osallistuja saa sähköpostiinsa linkin osallistujaraporttiin, mikä on täydennettävä 30 päivän kuluessa Osallistujat eivät siis käytä suoraan MT+:aa, vaan täyttävät ja lähettävät sähköisesti osallistujaraportin Osallistujaraportit ovat nähtävissä MT+ssa, josta myös linkin osallistujalle voi lähettää uudelleen Kaikkien pitää olla “submitted” -statuksella loppuraporttivaiheessa

10 Seuraa osallistujaraporttien tilaa MT+ sivulta Mobilities
22/06/2019 Opetushallitus

11 Voit lähettää osallistujaraportin uudelleen
22/06/2019 Opetushallitus

12 Osallistujaraportin vastaukset taulukkoon - saat Mobilities –sivulla
22/06/2019 Opetushallitus

13 Mobilities sivulle merkityt yksikkökulut näet taulukkomuodossa kohdasta Mobility Import-Export
22/06/2019 Opetushallitus

14 Loppuraportin teko 22/06/2019 Opetushallitus

15 Luo loppuporttilomake MT+ -alustalla
22/06/2019 Opetushallitus

16 2. Project Summary this section summarises your project and the organisations involved as partners; Please provide a short summary of your project upon completion. Please recall that this section [or part of it] may be used by the European Commission,Executive Agency or National Agencies in their publications or when giving information on a completed project. It will also feed the Erasmus+ Dissemination Platform (see ). The main elements to be mentioned are: context/background of the project; objectives; number and type/profile of participants; description of undertaken activities; results and impact attained; if relevant, longer-term benefits. Please be concise and clear. TIIVSTELMÄN KIELET OVAT EN ja FI tai SE. HAKULOMAKKEEN TIIVISTELMÄ ON SIIRRETTY LOPPURAPORTTIIN. HUOMAA ETTÄ TIIVISTELMÄ PITÄÄ MUOKATA TOTEUTUNEEN HANKKEEN KUVAUKSEKSI 22/06/2019 Opetushallitus

17 4. Description of the Project
in this section, you are asked to give information about the objectives and topics addressed by your project; To what extent were the objectives of the European Development Plan achieved? How were they reached? Please comment on any objectives that were not achieved in the project. Please describe achievements that exceeded initial expectations. OTA ESIIN HAKEMUKSENNE JA KATSO KOHTAA EUROOPPALAINEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA. KERRO VASTAAKO TOTEUTUNUT TOIMINTA SITÄ. KERRO MYÖS MITEN TAVOITTEET OVAT TOTEUTUNEET. VOIT VASTATA SUOMEKSI, RUOTSIKSI TAI ENGLANNIKSI 22/06/2019 Opetushallitus

18 4. Description of the Project
How did the participating organisations contribute to the project? What experiences and competencies did they bring to the project? KERRO LYHYESTI MUUTAMALLA LAUSEELLA MITÄ HYÖTYÄ SAITTE KOHDEORGANISAATIOISTA How did you choose the receiving organisations? KERRO LYHYESTI MITEN VALITSITTE KOHDEORGANISAATIOT Which activities did you carry out in order to assess the extent to which your project has reached its objectives and produced results? How did you measure the level of success? KERRO SELKEÄSTI MITEN OLETTE ARVIOINEET TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA? KS. HAKEMUKSESTANNE MITÄ OLETTE AIKONEET TEHDÄ. KÄYTETTY MITTA? ESIM. JOKIN KONKREETTINEN ASIA JOKA AIHEUTUNUT HANKKEESTA. ONKO KOULUN JOHTO MUKANA ARVIOINNISSA. ONKO KESKUSTELTU ESIM. KEHITYSKESKUSTELUSSA? 22/06/2019 Opetushallitus

19 5. Implementation of the Project
5.1. Practical Arrangements and Project Management VASTAUKSET KOULUNNE HANKKEENNE KANNALTA, EI KURSSINJÄRJESTÄJÄN. KOULULLANNE ON OLLUT HANKE JA TÄSSÄ KERROTAAN TEIDÄN TOIMINNASTANNE KOULULLA How did the participating organisations manage practical and logistical matters (e.g. travel, accommodation, insurance, safety and protection of participants, visa, work permit, social security, mentoring and support, preparatory meetings with partners etc.)? KERRO LYHYESTI KOULUN/KUNNAN KÄYTÄNNÖT How were quality and management issues (e.g. setting up of agreements with partners, learning agreements with participants, etc.) addressed and by whom? KERRO MITEN HANKKEENNE TOIMI KOULULLANNE, KUKA TEKI MITÄ. MITEN HANKETOIMINNAN LAATU VARMISTETTIIN? OLIKO ESIM. KOULUN JOHTO MITEN MUKANA? 22/06/2019 Opetushallitus

20 5. Implementation of the Project
What kind of preparation was offered to the different types of participants (e.g. task-related, intercultural, linguistic, risk prevention etc.)? Who provided such preparatory activities? How did you assess the usefulness of such preparatory activities? KERRO MILLAISTA VALMENNUSTA TEILLÄ OLI ENNEN KOULUTUKSIA JA OSOITTAUTUIKO SE HYÖDYLLISEKSI? How were monitoring and/or support of participants carried out during the project? KERRO MITEN MONITOROITTE JA TUITTE OSALLISTUJIA Please describe any problem(s) or difficulty you encountered during the project and the solutions(s) applied. KERRO MAHDOLLISET VAIKEUDET HANKETOIMINNASSA JA KUINKA NE RATKAISTIIN 22/06/2019 Opetushallitus

21 6. Activities 6.1. Overview of Activities
Please describe how the activities were organised. What were the working methods used? How did you cooperate and communicate with participating organisations? Please also indicate and explain the reasons for eventual changes between the activities you planned at application stage and those finally realised. If applicable, please explain how eTwinning was used in implementation of the activities. KUVAILE TOIMINTA PÄÄPIIRTEISSÄÄN LYHESTI. HUOMAA ETTÄ JOS HAKEMUKSEEN VERRATTUNA ON OLLUT POIKKEAVIA KOULUTUKSIA NIIN ANNA TÄSSÄ SIIHEN PERUSTELUT 6.2. Overview of Mobility Flows JOS HUOMAAT TÄSSÄ VIRHEITÄ NIIN VOIT MUOKATA TIETOJA MOBILITY TOOL+ -ALUSTALLA KOHDASSA ”MOBILITIES” 22/06/2019 Opetushallitus

22 7. Participants' Profile Please describe the background and profile of the participants (age, gender, professional profile, etc.) that have been involved in the project and how these participants were selected. KERRO MITEN OSALLISTUJAT KOULUTUKSIIN ON VALITTU 22/06/2019 Opetushallitus

23 8. Learning Outcomes and Impact
8.1. Learning Outcomes: Please describe, for each activity implemented, which competences (i.e. knowledge, skills and attitudes/behaviours) were acquired/improved by participants in your project? Were these in line with what you had planned? If not, please explain. You can use the results of the participants' reports as a basis for your description. KATSO HAKEMUSTANNE KO. KOHDASTA. JA KERRO OLETTEKO SAAVUTTANEET SEN MIHIN PYRITTE? SAAT KOONNAN OSALLISTUJARAPORTEISTA MOBILITY TOOL+ KOHDASTA ”MOBILITIES” ”EXPORT PARTICIPANT REPORT(S)” EXCEL-TAULUKKONA 8.2. Recognition Received by Participants Have all the participants received formal recognition for having taken part in the activities? No Please explain why not. JOKAISELTA OSALLISTUJALTA PITÄÄ OLLA OSALLISTUMISTODISTUS HANKEKANSIOSSANNE MUTTA NIITÄ EI LIITETÄ LOPPURAPORTTIIN. LOPPURAPORTIN TARKISTUKSEN YHTEYDESSÄ 10 % HAKEMUKSISTA TEHDÄÄN ASIAKIRJATARKISTUS JA OSALLISTUJARAPORTIT PYYDETÄÄN SILLOIN. KERRO ONKO TODISTUKSET JA ONKO TUNNISTAMISTA OLLUT MYÖS OMAN KOULUNNE PUOLELTA 22/06/2019 Opetushallitus

24 8. Learning Outcomes and Impact
Please describe, for each activity, the methods used to evaluate learning outcomes (e.g. through reflections, meetings, monitoring of learning outcomes)? HIEMAN SAAMAA KUIN KOHDAN 4 VIIMEINEN KYSYMYS MUTTA YKSITYISKOHTAISEMPI VASTAUS. ONKO OLLUT REFLEKTOINTIA? ONKO OLLUT ARVIOINTIKESKUSTELUJA, MILLÄ KOKOONPANOLLA, MILLAISIA TULOKSIA MONITOROINNISTA? 8.3. Impact Please describe any impact on the participants, participating organisations, target groups and other relevant stakeholders. KATSO HAKEMUKSESTANE KOHTA I.2 IMPACT JA OTA HUOMIOON SUUNNITELMANNE JA KERRO ONKO SE TOTEUTUNUT JA MITEN MUUTTUNUT. MITEN HANKE ON NÄKYNYT KOULULLANNE? MITÄ KONREETTISTA UUTTA ON OTETTU KÄYTTÖÖN? How do you think the project has improved the quality the participating organisations‘ regular activities? OMAN KOULUN OSALTA 22/06/2019 Opetushallitus

25 9. Dissemination of Project Results
Which results of your project would you like to share? Please provide concrete examples. KERRO KONKREETTISET ASIAT JOITA HANKKEENNE HALUAISI JAKAA MUILLE Please describe the activities carried out to share the results of your project inside and outside participating organisations. What were the target groups of your dissemination activities? KATSO HAKEMUKSESTANNE KOHTA I.2. DISSEMINATION OF PROJECTS’ RESULTS JA OTA HUOMIOON SUUNNITELMANNE JA KERRO ONKO SE TOTEUTUNUT JA MITEN MUUTTUNUT. If applicable, please give examples of how the participants have shared their experience with peers within or outside your organisation. MILLÄ TAVOILLA OLETTE KERTONEET KOKEMUKSISTANNE HANKKEENNE ULKOPUOLELLE 22/06/2019 Opetushallitus

26 10. Future Plans and Suggestions
Do you intend to continue cooperating with the participating organisations in future projects? Yes Please explain how. JATKUUKO YHTEISTÖ Please provide any further comments you might wish to make to the National Agency or the European Commission on the management and implementation of Erasmus+projects under the Key Action “Learning Mobility of Individuals”. KEHITTÄMISVINKIT KANSALLISELLE TOIMISTOLLE JA KOMISSIOLLE 22/06/2019 Opetushallitus

27 11. Budget JOS HUOMAAT TÄSSÄ VIRHEITÄ NIIN VOIT MUOKATA TIETOJA MOBILITY TOOL+ - ALUSTALLA KOHDASSA ”MOBILITIES” MUUTTAMALLA TIETOJA HENKILÖIDEN RAPORTEISSA. JOS LIIKKUVUUKSIA ON PALJON JA VIRHEEN PAIKALLISTAMINEN ON HANKALAA NIIN HUOMAA ETTÄ SAAT KOONNAN BUDJETTITIEDOISTA MOBILITY TOOL+ KOHDASTA ”MOBILITY IMPORT – EXPORT” LINKISTÄ ”EXPORT XLS” 22/06/2019 Opetushallitus

28 Huomaa lähetysvaiheessa tämä
22/06/2019 Opetushallitus

29 Eurooppalainen kehittämissuunnitelma
koostuu neljästä hakulomakkeen kysymyksestä ja koulunne vastauksista koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen 2) liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun 3) uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan 4) mahdollinen eTwinning -käyttö

30 Mihin maihin? Liikkuvuudet voivat suuntautua vain Erasmus+ -ohjelmamaihin: EU:n jäsenmaat: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Tanska, Tsekki, Unkari, Viro ja Yhdistynyt kuningaskunta Ehdokasmaat: Turkki, Makedonia EFTA-maat: Islanti, Liechtenstein, Norja Huom! Sveitsi ei ole mukana

31 School Education Gateway
Gateway:stä voit löytää täydennyskoulutuskurssin (KA1) etsiä job shadowing –kohdekoulun (KA1) etsiä tai ilmoittaa partnerihaun KA2 –kumppanuushankkeeseen ilmoittaa koulusi job shadowing –opettajan vastaanottolistalle ilmoittaa koulusi opettajaksi opiskelevan Erasmus+ -harjoittelijan vastaanottolistalle mainostaa järjestämääsi kurssia löydät käyttökelpoisia opetusmateriaaleja, joita on laadittu EU:n toimielimissä ja EU:n rahoittamissa hankkeissa uutuutena ilmaiset verkkokurssit! Gateway –pikaopas on osoitteessa Kurssiluettelo ja liikkuvuusmahdollisuudet (job shadowing) - Kirjautumalla esim. facebook –tunnuksilla saa lisäominaisuuksia

32 Erasmus+ Project Results Platform
22/06/2019

33 eTwinning www.etwinning.net http://edu.fi/etwinning
Eurooppalaisten koulujen yhteisö verkossa Erasmus+ ohjelman osa, verkkopohjainen kansainvälistymisen työväline. Voi liittyä milloin vain, tehdä yhden tai useamman projektin, ei vähimmäis- tai enimmäiskestoa. Sähköinen oppimisympäristö: mm. yhteydenpito toisiin, työskentely yhdessä, projektien kehitys (mm. pedagoginen tuki, työpajat, oppimistapahtumat, koulutusta jne.) Julkinen puoli (kaikille näkyvä) Opettajan oma huone Twinspace: yhteistyötila (suojattu, annetaan oikeudet ja salasanat vain halutuille käyttäjille)

34 Apulaisopettaja kouluun
Koulu voi vastaanottaa apulaisopettajan Korkeakouluopiskelija Saa Erasmus+ harjoittelutuen omasta yliopistostaan Koulut voivat tarjota harjoittelupaikkaa opiskelijoille Entinen Comenius-apulaisopettajaharjoittelu on nyt osa korkea-asteen liikkuvuutta eli kirjautumalla voit lisätä koulusi tiedot

35 Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Kutsu Erasmus-opiskelija päiväksi kouluusi Erasmus kouluissa -ohjelma tarjoaa suomalaisille päiväkodeille, peruskouluille, lukioille ja toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille mahdollisuuden kutsua ulkomaalainen Erasmus-, vaihto- tai tutkinto- opiskelija oppitunneille tuomaan kansainvälisyyttä opetukseen. Nämä kouluvierailut tarjoavat suomalaisten koulujen oppilaille tilaisuuden kansainvälistyä omassa koulussaan. 22/06/2019 Opetushallitus

36 Eurydice kerää tietoa eurooppalaisesta koulutuksesta
22/06/2019

37 Kiitos! Erasmus+ yleissivistävä koulutus comenius@oph.fi
Sirkka Säikkälä Maive Matikainen Comenius –sähköpostilista Tykkää meistä Facebookissa! Kansainvälisyyttä kouluille


Lataa ppt "Erasmus+ yleissivistävä koulutus KA101 –hankkeille 25. 4"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google