Nuori Yrittäjyys parturikampaamoalalla Turun ammatti-instituutissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Yrittäjyyskoulu KÄÄNTÖPISTE Innovatiivinen oppimisympäristö, joka edesauttaa projekti –ja yrittäjyystaitojen oppimista.
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
STARTUP DESIGN - Muotoiluosaamista yritysneuvontaan Kaisa Sibelius
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Liikeidea Henkilöstö Neuvonantaja.
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Yrittäjäksi opitaan, ei synnytä
Yritysjärjestely Yritysapu Comuf Tummat pilvet yrittäjyytesi yllä
Työpaikkaohjaajakoulutus
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Seinättömän pajan toimintamalli 1. Asiakkuuden edellytykset: alle 25-vuotias, ammattikoulutettu, pitkäaikaistyötön/vaikeasti työllistyvä/vajaakuntoinen.
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
Toimintasuunnitelma.
Lamppu NY – Välähtävää toimintaa!. NY 6h -leiri Aurinkokennovarjostin.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu NY-opinnot Turussa Annika Mäkelä Humanistinen ammattikorkeakoulu Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Minä oppijana 1 ov..
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
NY Vuosi yrittäjänä.
Taabor 2013 NU12. Arviointi  Mikä oli tämän ryhmän vahvuus tässä tapahtumassa?  Missä ryhmällä olisi ollut eniten kehittämistä?  Miten yhteistyö Nurmijärven.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Ongelmaperustainen oppiminen
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ
Innova Länsi-Suomen akk
EVTEK–Institute of Technology ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Opiskelijaprojekti: EVTEK-5103 Antti Piironen Yliopettaja.
Kirjanpidon perustekniikka
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 4. ja 5. tunti – Liikeidea, henkilöstö ja neuvonantaja.
YRITTÄMINEN PUUTARHA-ALALLA 50 otp TUTKINNON OSAN RAKENNE JA SISÄLTÖ.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 1. tunti – kurssin esittely.
MYYNTIRESKONTRA. RESKONTRA Yritys kirjaa myyntilaskunsa myyntireskontraan ja ostolaskunsa ostoreskontraan Mikä on reskontra? Miten reskontra.
Mitä Tanjan pitäisi tehdä ja missä järjestyksessä?
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
Osaamisalan valintainfo
Toimintasuunnitelma.
Kaksinkertainen kirjanpito
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Välitehtävän palaute Huomioita vuorovaikutuksesta
Olli Huovinen, Jenniina Soukka ja Matias Nevaranta
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Tuottajan työn ja tuotantoprosessin käytännöt
Osaamisen näytön prosessi
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Arvonlisävero Välillinen vero
Suomen verotus selkokielellä
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys antaa virtaa
Esityksen transkriptio:

Nuori Yrittäjyys parturikampaamoalalla Turun ammatti-instituutissa Yritystoiminnan opinnot 5ov Toiminnallinen opinnäytetyö 2ov

Prosessin eteneminen NY toimintaan tutustuminen messuilla helmikuussa 2008 Markkinoinnin suunnittelu ja hinnaston tarkistaminen keväällä 2008 Sopimus oppilaitoksen tilojen käytöstä rehtorin ja koulutusvastaavan kanssa SWOT-analyysi ja Liiketoimintasuunnitelman laadinta Yrityksen rekisteröinti (22€/opiskelija) Pankkitoimintaan tutustuminen ja tilien avaaminen (Nordea) Osuuksien maksaminen (10€/ osake, max 4kpl) Roolien jakaminen (toimitusjohtaja, kirjanpitäjä/sihteeri yms.) Neuvonantajien hankkiminen ja tapaaminen (alan yrittäjiä) Työajan ja asiakaslistojen suunnittelu Käytettävien aineiden hintojen selvittäminen ja neuvottelu maksusta koululle

NY – MESSUT HANSATORILLA Sopimus Goldwellin kanssa tuotteiden ostosta myyntiä varten. Messuosaston suunnittelu ja toteutus. Flyerien jako, asiakashankinta Tuotemyynti, myyntikilpailu

7 yritystä Dimantè Ny Kauniit ja Rohkeat Ny Students Work Salong Ny Hiusmesta Ny Blonds & Brunettes Ny Glamour Ny Dreamhair Ny

Parturikampaamo toiminta Turun ammatti-instituutin luokkatilat vuokralla, % osuus voitosta. Ainevarasto käytössä, ainekulut maksetaan käytön mukaan. Toiminta-aika joulu-helmikuu 20 asiakaspäivää (4-8h). Opettajat ohjaajina (Kaisa Tamer, Jaana Åkerroos). Hinnoittelu sama, kuin paka-osastolla. Yrityksillä omat kassat. Ajanvarauslistat kassalla osaston käytännön mukaan.

Kirjanpito Kassakirjanpitovastuu jokaisella yrityksellä. Jokainen työntekijä kirjasi omat kassatulonsa, ainekulunsa sekä tuotemyyntinsä yhteiseen lomakkeeseen sovittujen hintojen mukaisesti esim. värjäyksissä 10ml/x€. Lopullisen kirjanpidon ja tilinpäätöksen tekee Tai:ssa liiketaloutta opiskeleva opiskelija päättötyönään, josta selviää mm. katetuotto % ja kunkin työntekijän osuus liiketoiminnasta. Tilinpäätös liitetään vuosiraporttiin, joka kokoaa toiminnan kertomukseksi.

Ny-toiminnan lopetus Yritys lopetetaan Pankkitilit lopetetaan Vuokra maksetaan koululle Ainekulut maksetaan koululle Voitot jaetaan osuuksien mukaan yrittäjille Mahdolliset jääneet myyntituotteet jaetaan Parhaat myyjät palkitaan

Palautetta opiskelijoilta ”sai tehdä asiakkaita enemmän” ”oppi enemmän oman alan tilanteita” ”opin ymmärtämään kirjanpidon merkityksen” ”oppi pitämään paperit järjestyksessä” ”oppi käyttämään tuotteita säästeliäämmin” ”päivät kiireisiä, ei aina ehtinyt syömään” ”todellista yrityksen pyörittämistä; asiakashankinta, hinnoittelu ja paperityöt” ”oppi ryhmätyötaitoja” ”ryhmähenki rakoili” ”tuli myös vähän sisäisiä ristiriitoja, kun piti olla yhdessä kokoajan” ”ryhmässä ei ollut aikaa keskustella yhteisistä asioista” ”epäselvyyksiä ryhmän sisällä” ”osakkaiden väliset erimielisyydet otti päähän” ”työskentely nopeutui ja itsenäistyi” ”oppi aikatauluttamaan töitä” ”aikaa meni paljon omalla ajalla asioitten hoitamiseen” ”selvät materiaalit kaavakkeista helpotti niiden täyttöä ja raporttien tekemistä” ”aika paljon paperihommia” ”sai tienata rahaa” ”tosi kiva nähdä, mikä työmäärä on palkkapussin takana, niin työntekijällä kuin myös työnantajalla” ” ymmärsi tuotemyynnin ja lisäpalveluiden tärkeyden ” ”Upea juttu, suosittelen kaikille”

Tai:n hyödyt / haitat Oppilaitoksen taloudellinen ”menetys” ei ole suoraan verrannollinen yritysten tulokseen, koska Opiskelijat toivat myös omia asiakkaita koululle. Asiakashankintaan panostettiin, tuli uusia asiakkaita, josta hyötyy myös muut ryhmät. Asiakaspalvelua on voitu tehdä enemmän kuin ilman Ny:ä. Kehitti ammattitaitoa/ osaamista. Ainekulutus on hallitumpaa, viemäriin ei mene väriä. Ekologista! Opiskelijoiden asenne muuttui suhteessa työntekoon. Ei ollut ”koulu vaan” –asennetta.

www.nuoriyrittajyys.fi Yes-keskus, Raili Selinheimo Lisätietoja Hiusalan toiminnasta, Jaana Åkerroos, Turun ammatti-instituutti